نقش گردان تخریب لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) در دفاع مقدس
نقش گردان تخریب لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) در دفاع مقدس

در این نوشتار خلاصه ای از ماموریت تخریب در دوران دفاع مقدس تبیین شده و ساختار گردان تخریب لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) و وظایف آنان تشریح شده است .
*
دکتر سید جوادهاشمی فشارکی

«تخریب» به معنی ویران کردن و خراب کردن است. و متضاد تخریب ؛ آبادسازی، و تعمیر می باشد .تخریب  واحدی تخصصی رزمی است که موانع میدان مین و تله های انفجاری ایجاد شده توسط دشمن را حذف کرده و همچنین با ایجاد موانع جلوی پیش روی دشمن را می گیرد. مهم ترین ثمرة فعالیت تخریب ، کاهش تعداد شهدا ومجروحین در عملیات های شناسایی ویا تهاجمی بوده و همچنین کمک به پیشبرد سریع تر و دقیق تر عملیات های تهاجمی رزمندگان اسلام بوده است .

در شروع جنگ تحمیلی ، تیپ محمد رسول الله (ص) یک «واحد تخریب» و یا به استعداد یک گروهان تخریب داشت که بعدها به دلیل نیازجنگ وگسترش یگانهای نظامی ؛ تیپ به لشکر ارتقا یافته ، و متناسب با آن نیزگروهان تخریب به «گردان تخریب» ارتقا یافت .

تخریب لشکر ، میدان های مین، سیم های خاردار و سایر موانعی که در خشکی و آب، سد راه پیش روی رزمندگان گردانهای پیاده لشکر بودند را رفع می کرد . تخریب لشکر هم چنین پس از عملیات ، با ایجاد موانع مین و انسداد مسیر، راههای پاتک و نفوذ دشمن را مسدود میکرد . این ماموریتهای مهم و حساس براساس نیاز لشکر ۲۷ و جبهه ، ساختار گردان تخریب چنین بوده است:

گردان تخریب لشکر ۲۷ شامل سه گروهان تخریب ؛ بنامهای گروهان امام حسن (ع)، گروهان سید الشهدا (ع) و گروهان قمر بنی هاشم (س) بوده و هرگروهان نیز شامل سه دسته عمدتا سی نفره در پیش از عملیات بوده است ، که در حین عملیات تعدادی آسمانی شده و مابقی به شهر خود باز می گشتند و مجددا در اعزامهای بعدی گروهان ها بازسازی، سازماندهی، اموزش دیده و اماده بکار برای عملیات بعدی میشدند . این گروهانها بعد از آموزش وسازماندهی ، به گردانهای پیاده لشکر ۲۷ برای بازگشایی معبر عملیات مامور میشدند و یا برای کاشت میدان مین اقدام میکردند و….

وظیفة این نیروها گشودن مسیرهایی بود که با هر شکل و نوعی، مانعی در عملیات های رزمندگان ایجاد می کردند. خنثی کردن انبوه مین های مختلف اهدایی کشورهای غربی و شرقی به رژیم بعث عراق ، مهم ترین و حساس ترین وظیفه آنان بود. در مرحلة دوم، مین کاری و ایجاد موانع، پس از عملیات ها برای جلوگیری از نفوذ دشمن، دوّمین وظیفة مهم تخریبچی ها بود.

فرماندهی گردان و معاون اول و معاون دوم، شامل برادران جعفر ربیعی، جعفرجهروتی زاده ، حاج منصور رحیمی،  شهید محسن دین شعاری، برادر مجید ثابتی و…. و همچنین روحانی جوان گردان ، حجت الاسلام شیرزاد بوده که علاوه بر امام جماعت گردان تخریب در اردوگاه ، نسبت به بیان احکام و امور دینی می پرداخت و نقش بسزایی در ارتقای بنیه اعتقادی و روحیه جهادی رزمندگان تخریب داشته اند . تبلیغات گردان که امور فرهنگی گردان را دنبال میکرد و ویتامین تقویتی روحیه و نشاط گردان را بعهده داشت.

پیک گردان،  وظیفه خبر رسانی گردان به بخشهای مختلف در هنگام عملیات را بعهده داشته است. واحد تسلیحات، وظیفه تامین سیم چین و سرنیزه و مین و…. وهمچنین حسب ضرورت تامین سلاح سبک برای رزم داشت . از مین ها ، «گوجه ای، والمری، ضدتانک» و از سیم خاردارها، «فرشی، حلقوی، کفشکی، پومر» و از ابزارهای کاری یک تخریبچی می توان «سیم چین، سرنیزه، سیخک، شب نما و نوار علامت گذاری» را نام برد.

واحد اموزش نظامی،  اموزش نظری وعملی نیروهای تخریبچی و انان را برای اجرای ماموریت در رزم آماده بکار تخصصی می نموده است وهمچنین تخریب پل و دژ یا سازه های دشمن نیز توسط این عزیزان صورت میگرفت . واحدکارگزینی، ثبت اطلاعات نیروهای جذب شده و نیز اعلام امار شهدا و مجروحین و همچنین تنظیم مرخصی انان بعهده داشت . وتعدادی نیروهای ازاد گردان که معمولا از نیروهای با سابقه و تجربه بوده و در شهر خود زندگی میکرده اند و هنگامی که متوجه میشدند عملیاتی نزدیک هست صورت گیرد ، سریعا خود را به گردان تخریب رسانده و درجاهایی که نیاز عملیات می بود ، وارد عمل میشدند .

سختی و حساسیت کار عزیزان تخریبچی لشکر ۲۷ در رویارویی با دشمن، درشرایطی که از داشتن هرگونه سنگر وحفاظی محروم بوده و وظایفشان را در دید مستقیم دشمن و در میدان انبوه مین های کاشته و تله شده توسط دشمن ، درتاریکی شبانه انجام می دادند. مهم ترین دلیل شهادت یا جانبازی نیروهای تخریبچی لشکر ، برخورد با مین بوده است و اغلب جانبازان تخریب ، به دلیل رفتن روی مین و یا هنگام خنثی سازی مین ، دست ، پا یا انگشتان خود را تقدیم انقلاب کرده اند.