مجید ثابتی تخریبچی ثابت قدم
مجید ثابتی تخریبچی ثابت قدم

دراین نوشتار خلاصه ای از زندگانی شهید حاج مجید ثابتی ؛ جانشین فرمانده گردان تخریب لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) ؛ آن مرد میدان مین تبیین شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

اردوی فرهنگی چهار روزه قریب پانصد تن از رزمندگان تخریب لشکر ۲۷ و نیز معدودی از سایر گردانهای لشکر ۲۷ و همچنین مسئولین تخریب سایر یگانهای دفاع مقدس از روز سه شنبه ۲۵ لغایت جمعه ۲۸ابان ماه ۱۴۰۰ در محل استقرار دوران دفاع مقدس واقع در اردوگاه تخریب لشکر در سه کیلومتری غرب پادگان دوکوهه اندیمشک برگزارگردید . در این اردو علاوه بر تجدید روحیه و خاطرات آن دوران پرشکوه ایثار و شهادت سبب دیدار همرزمان قدیمی گردید . چهره های تغییر یافته بعد از دو دهه که در نمایشگاه بنری جداره حسینیه تخریب لشکر بسیار مشهود بود . یکی از تصاویر ؛ مربوط به حاج مجید ثابتی بود ، که وی نیز مشغول خدمت به همرزمان دفاع مقدس بود ، که با اصرار به پای تصویرش می آید …..

 

ولادت

مجید در سال ۱۳۴۱ در خانواده ای مومن در تهران چشم بجهان گشود . پدرش شغل آزاد داشت و مادرش خانه دار بود. هنگامی که قیام پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ رخ داد ، وی در دامان مادر شیرخواره بود و مصداق سخن امام خمینی بود که گفته بود ، سربازان من در دامن مادر هستند .

مبارز دوران انقلاب

مجیدشانزده ساله بود به سرباز امام مبدل شد و در مبازرات انقلاب و راهپیمایی های پیش از انقلاب شرکت داشت . در سال ۵۶ در محله ی ابوذر واقع در منطقه امامزاده حسن درجلسات خانگی قرائت قرآن شرکت میکرد و هنگامی که با کارگر ساده مشهدی با معرفت و بصیر بنام بهنام محمود عرفانی آشنا شده و پای صحبت های وی نشست ؛ با امام خمینی و نهضت او آشنا شده و بینش سیاسی یافته و وضعیت زندگی این نوجوان متحول می شود  او مسیر زندگی اش را عوض کرد.

کمک به مجروحین ۱۷ شهریور ۵۷

در روز هفده شهریور۵۷ به اتفاق وی به میدان شهدا  برای شرکت در تظاهرات می روند . هنگامی که در خیابان مجاهدین اسلام بودند که صدای تیراندازی شروع شد. نیروهای رژیم ستم شاهی ، مردم را به گلوله بستند. وانها به کمک مجروحین شتافته ومجروحین را به نقاط امن منتقل میکردند .

پدر شجاع و مبارز

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا صادقی رشاد در جلسات مذهبی سخنرانی انقلابی داشت، و شرایط اختناق رژیم ستم شاهی بگونه بدنبال دستگیری و سرکوب نهضت بود . جوانها بعد از پایان سخنرانی حاج آقا صادقی رشاد، دور وی حلقه میزدند. او هم به سرعت لباس روحانی اش را عوض میکرد و پدر مجید بعد از پایان سخنرانی، او را مخفیانه سوار وانتش  کرده و از محل دور میکرد.

تکثیر نوار در دوران اختناق

مجید سخنرانیهای حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا صادقی رشاد را روی نوار کاست ضبط میکرد و به خانه می برد . دوتا دستگاه ضبط‌صوت مقابل هم میگذاشت . که یکی کار پخش را انجام میداد، یکی نیز انرا ضبط میکرد وبه این نحو سخنرانی ها را تکثیر کرده، و بین مردم پخش میکرد.

شرکت در فرو پاشی رژیم شاه

روز بیستم و بیست ویکم بهمن ۵۷ فرارسید و حضرت امام دستور داد؛ مردم به خیابانها بریزند. وی با مردم به پادگانها هجوم بردند ، قسمتی از دیوار پادگان جی را خراب کرده، وارد آنجا شدند. درگیری با نیروهای ارتش بالا گرفت. عدهای از آنها مجروح و دستگیر شدند. وقتی هوا تاریک شد، سراغ اسلحه خانه رفتند. و در حالیکه استفاده از سلاح را بلد نبودند ، مسلح شدند . افرادی که سربازی رفته بودند، طرز استفاده از اسلحه را فراگرفت .

فعالیت در کمیته انقلاب

انقلاب که پیروز شد، در محله کمیته ای راه اندازی کردند. وی نیز اسلحه ها را تحویل کمیته داده، و به عضویت آنجا درآمد. و به برقراری امنیت محل پرداخت .

فعالیت جهادی

بعد از مدتی فعالیت در کمیته، به اتفاق محمود عرفانی فعالیت در جهاد سازندگی را شروع کرد. و در محله، بین مردم ارزاق توزیع میکرد. ودر جهت کاهش مشکلات مردم در تلاش بود .

پاسداری از انقلاب

هنگامی که جنگ تحمیلی شروع شد، مجید هجده سال داشت و دانش آموز سال چهارم دبیرستان بود.که مشتاقانه لباس پاسداری از انقلاب را برتن نمود .

لباس رزم

مجید بی صبرانه پای به جبهه های نبرد نهاد و با تلاشی داشت ، به یکی از فرماندهان گردان تخریب لشکر ۲۷ محمد رسول الله  مبدل گردید .

وی مجدانه و دلسوزانه امورگردان تخریب را دنبال می کرد و هر مأموریتی به او محول میشد، ان با دل و جان پذیرا بود و با دقت دنبال میکرد . وی بسیار فکور و محاسبه گر بود و پیش بینی های لازم را میکرد، و تجهیزات کامل تخریب را تدارک میدید، بعد وارد عمل میشد.

وظایف فرماندهی تخریب

وظیفة نیروهای تخریبچی لشکر ۲۷ گشودن مسیرهایی بود که با هر شکل و نوعی، مانعی در عملیات های رزمندگان لشکر ایجاد می کردند. خنثی کردن انبوه مین های مختلف اهدایی کشورهای غربی و شرقی به رژیم بعث عراق ، مهم ترین و حساس ترین وظیفه آنان بود. مین کاری و ایجاد موانع، پس از عملیات ها برای جلوگیری از نفوذ دشمن، دوّمین وظیفة مهم تخریبچی ها بود. براین اساس به کمک کار فرماندهی گردان ( حاج منصور رحیمی و شهید محسن دین شعاری ) در سازماندهی سه گروهان وآموزش دادن آنها بوده  و بعد از تجهیز به وسایل ، به گردانهای پیاده لشکر ۲۷ برای بازگشایی معبر عملیات و یا کاشت مین مامور میکردند و…. لذا یکی از وظایف اصلی گردان تخریب اموزش نظری وعملی نیروهای تخریبچی و آمادگی انان در پیش از عملیات برای اجرای ماموریت در رزم بوده است . و در هنگام عملیات هماهنگی امور تخریب چی ها در صحنه عملیات بوده است . تخریب پل و دژ یا سازه های دشمن نیز توسط واحد آموزش و یا خود فرمانده گردان تخریب صورت میگرفت . و حاج مجید علاوه بر تمشیت امور مذکور ، در هنگام عملیات در خط مقدم و حتی جلوتر از ان حضور یافته و اقدامات لازم را انجام میداده است .

دفاع ادامه دارد

وی تحصیلاتش را تا فوق دیپلم ادامه داد. وپس از دوره پرتلاش ؛ به بازنشستگی نایل شد و به فعالیتهای فردی ونیز خدمت به انقلاب اسلامی می پردازد . اخرین تلاش وی مشارکت فعال در برگزاری اردوی چهار روزه رزمندگان تخریب لشکر در غرب پادگان دوکوهه اندیمشک از روز سه شنبه ۲۵ لغایت جمعه ۲۸ ابان ماه ۱۴۰۰ بوده است .

 

منابع :

  • مخدومی ، رحیم ، فرماندهان ورود ممنوع ،  موسسه فرهنگی هنری شاهد ، ۱۳۹۳
  • خاطرات و عکس های مجید ثابتی ، معبر نور ، ۱۸ خرداد ۱۳۹۳
  • پاسداشت شهید علی محمودوند و شهدای تفحص و عملیات والفجر مقدماتی، خبرگزاری تسنیم ؛ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
  • هاشمی فشارکی ؛ سیدجواد ، نقش گردان تخریب لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) در دفاع مقدس ،ایثارپرس ؛ ۴ اذر ۱۴۰۰