فرهنگ ایثار و مقاومت؛ دژ تسخیرناپذیری در مقابل تهاجم فرهنگی
فرهنگ ایثار و مقاومت؛ دژ تسخیرناپذیری در مقابل تهاجم فرهنگی

نشر فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت می‌تواند نسلی شجاع و ایثارگر تربیت کند تا مانند شهدا در میدان جهاد علمی نیز نقش‌آفرینی کنند.

محمد رضازاده؛ فرهنگ مقاومت و ایثارگری در طول تاریخ افتخارات ارزشمندی را برای کشور به ارمغان آورده است و در جریان تجاوز رژیم بعث به ایران به بهترین وجه خود را بروز داد، ایثار و شهادت‌طلبی این توانایی را دارد که همانند دژ تسخیرناپذیری در مقابل دشمنان و فرهنگ‌های بیگانه که دارای پیامد‌های منفی هستند، ایستادگی و امنیت ملی یک کشور را حفظ کند.

برای این که کشوری بتواند امنیت ملی خود را تامین کند، باید دارای قدرت ملی بالایی باشد و امروز در حوزه سنجش قدرت ملی نقش مردم و تاثیر آن‌ها بر عملکرد‌ها نقشی اساسی و تعیین کننده دارد. جامعه‌ای در تامین امنیت ملی خود موفق‌تر است که در کنار برخورداری تجهیزات و امکانات مادی، مردمانش نیز دارای روحیه صبر و بردباری باشد و در راه رسیدن به اهداف ملی از جان خود بگذرند و جان باختن در راه حفظ آرمان‌ها را یک ارزش بدانند. مردمی که الگوی کاملی از ایثار و شهادت‌طلبی در راه رسیدن به اهداف و آرمان‌های اعتقادی دارند، چندین گام از دیگران جلوتر هستند.

مساله مهم این نیست که کشوری با هواپیما، زیردریایی، کلاهک هسته‌ای یا موشک بتواند امنیت ملی خود را تامین کند، بلکه عموما کشوری می‌تواند به این هدف دست یابد که مردمانش دارای روحیه مقاومت و ایثار و فداکاری باشند و حاضر شوند با انگیزه بسیار بالا در برابر دشمنان ایستادگی کنند و مسلماً باور این مطلب باعث می‌شود، متولیان امنیت جامعه برای تولید قدرت ملی به شکل غیر مستقیم در این مقوله سرمایه گذاری کنند و به حوزه فرهنگ سازی برای ایجاد روحیه ایثار و شهادت طلبی نگاه ویژه داشته باشند.

چنانکه نمونه عملی روحیه ایثار و شهادت طلبی در دوران هشت ساله دفاع مقدس جلوه‌گر شد و نیرو‌های مردمی در کنار نیرو‌های نظامی با متجاوزگران مبارزه کردند و الگوی همیشه جاودانی در تاریخ این مرز و بوم شدند و تجربه نشان داده که همه ترس دشمنان و بد خواهان اسلام ناشی از همین بعد فرهنگ اسلامی ایثار و شهادت است. از این رو روحیه شهادت طلبی هم نقش بازدارندگی دارد و دشمنان را از تهاجم باز می‌دارد و هم باعث می‌شود تا هنگامه هجوم به میدان جنگ شتافته و از حریم اسلام حراست نمایند.

تضمین امنیت و اقتدار کشور با ترویج فرهنگ مقاومت و ایثار

مهم‌ترین تاثیری که فرهنگ ایثار و شهادت بر امنیت کشور دارد، تاثیر فرهنگی و نرم است. فرهنگ شهادت و شرح حال زندگی و رشادت‌های شهدا در صورتی که بتواند به زیبایی به نسل جوان منتقل شود،  می‌تواند نسلی مومن تربیت نماید تا در هنگامه خطر مانند پیشینیان خود به میدان جهاد و شهادت بشتابند. فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت هم به جهت بازدارندگی، امنیت کشور را از تهـاجم نـظامی تأمین می‌کند و هم با عطرآگین کردن فضای کشور و مقابله با تهدیدات نرم دشمن، باعث تربیت نسلی مؤمن و شهادت طلب می‌شود که در هنگام خطر به دفاع از اسلام و کیان انقلاب می‌پردازند.

نشر فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت همچنین می‌تواند نسلی شجاع و ایثارگر تربیت کند تا مانند شهدا در میدان جهاد علمی نیز نقش آفرینی کنند. از این رو، دستگاه‌های فرهنگی کشور باید کوشش کنند با معرفی هر چه بیشتر شهدا به نسل جوان، آنان را با فداکاری‌های این شهدا آشنا نمایند و این کار را مقدمه تربیت جوانان و سازندگی کشور قرار دهند.

تعمیق و تقویت فرهنگ ایثار و شهادت و ترویج ارزش‌های دفاع مقدس و روحیه ایثار به عنوان یک الگوی عینی و آشنا کردن مردم به خصوص جوانان و نوجوانان با ایثارگری‌ها و رشادت‌های شهیدان و رزمندگان در این دوران پر افتخار، باید به عنوان یک اصل مد نظر آحاد مردم و بویژه مسوولان فرهنگی قرار گیرد تا مقدمه  تربیت جوانان و سازندگی کشور فراهم آید. در یک کلام فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت، نسخه قدرتمند عبور از بحران‌های ملی است.

تجارب دفاع مقدس

دفاع مقدس، گنجینه ارزشمندی است که مرور مستمر آن نه تنها موجب تکرار و کسالت نخواهد بود، بلکه با هر بار بازخوانی، جلوه دیگری عیان کرده و منشأ هدایت و راهنمایی انقلابیون و توده ‏های ملت خواهد شد. ایستادگی و مقاومت در مقابل حوادث روزهای سخت دفاع مقدس نخستین درس این دوران است. اگر ایمان به خدا، شجاعت و اراده ‏های بلند و مقاومت و ایستادگی باشد، می‏ توان در برابر دشمن ایستاد. به‏ واقع آنچه در معرکه نبرد با دشمن بیش از امکانات مادی و تجهیزات مدرن تعیین‏ کننده است، عوامل انسانی و غیرمادی است که باید به چگونگی دستیابی به آن اندیشید.

باید به جوانان اعتماد کرد و کارهای بزرگ را به آنان سپرد، این مسأله درس بعدی از دوران دفاع هشت‏ ساله است که در بستر همین اعتماد بود که جوانان وارد عرصه نبرد شدند و توانستند حماسه ‏های بزرگی در عملیاتی چون ثامن الائمه، فتح المبین، بیت المقدس و کربلای ۵ را خلق کنند. مورد دیگر اینکه دفاع مقدس به ما آموخت که فتنه ‏گران داخلی همواره زمینه ‏ساز تجاوز بیگانگان و دشمنان خارجی هستند و ترفندهای بیگانگان بدون هموارسازی ایادی داخلی آنها آغاز نمی‏ شود و جان نمی گیرد. تجاوز عراق به ایران، بدون اقدامات منافقانه لیبرال‏ ها و جریان‏ های نفاق و عملکرد خائنانه کلید نمی خورد. امروز نیز دشمن بدون مقدمه‏ سازی های ایادی داخلی خود نخواهد توانست خللی در مسیر انقلاب ایجاد کند.

درس بزرگ دیگر نسل اول انقلاب در دوران دفاع آن است که همواره می‏ توان با تدبیر و هوشیاری، بزرگ‏ترین تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد و از آن علیه دشمن استفاده کرد. ما در جنگ به این نتیجه رسیده ‏ایم که باید روی پای خودمان بایستیم، ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم، ما در جنگ ریشه‏ های انقلاب پر بار اسلامی را محکم کردیم.

از همین دوران هشت‏ ساله بود که ما آموختیم در مسیر تحقق حق و گسترش عدالت تنها باید به خدا توکل کرد و به اراده و ایستادگی و تدبیر مومنین در این مسیر تنها خوداتکایی است که زمزمه «ما می ‏توانیم» را در کالبد جوانان پرشور کشور خواهد دمید و چشم امید به هیچ بیگانه ‏ای نباید داشت. همچنین جنگ کنونی تمام عیار اقتصادی و تحریم ها، شباهت ‏هایی با دوران هشت‏ ساله دفاع مقدس دارد که اهداف دشمن با همان شیوه ‏های ناجوانمردانه در هر دوره قابل تشخیص است و از سوی دیگر در مقابله با آن می‏ توان از تجارب ارزنده آن دوران سود جست و البته اینکه از راه و رسم زندگانی شهدا آموختیم که ایمان به خداوند متعال، منجی ایران و انقلاب اسلامی بوده و همین ایمان است که منجی فردای ما نیز خواهد بود.

انتهای پیام/۳۶۱