لزوم مشورت‌گیری برای مدیریت بهتر بنیاد شهید/ فعالیت‌های بنیاد شهید باید طبق اساسنامه تنظیم شوند
لزوم مشورت‌گیری برای مدیریت بهتر بنیاد شهید/ فعالیت‌های بنیاد شهید باید طبق اساسنامه تنظیم شوند

قاضی‌زاده با تاکید بر تنظیم فعالیت‌های بنیاد شهید متناسب با اساسنامه این بنیاد گفت: یکی از مشکلات بنیاد شهید، عدم تناسب ساختاری میان مأموریت‌ها و چارت سازمانی آن است.

در نشست خبری که صبح امروز (شنبه) در ساختمان بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد، سید امیرحسین قاضی‌زاده رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ابتدای این مراسم اظهار داشت: ما به زودی دو مرکز ارزیابی اعم از بخش اقتصادی بنیاد شهید را برای ارزیابی مدیران راه‌اندازی می‌کنیم و از آنها آزمون می‌گیریم، مصاحبه می‌کنیم و کسانی که آزمون داده‌اند، به کار گرفته می‌شوند. در سامانه‌ای خوداظهاری یا دیگر اظهاری صورت می‌گیرد و هر کس در این کار می‌تواند به ما کمک مدیریتی کند، ثبت نام کند.

قاضی‌زاده گفت: پس از اخذ آزمون و مصاحبه، برای متقاضیان دوره‌های آموزشی برگزار و رتبه‌بندی شده و سپس به کار گرفته می‌شوند و با سازمان استخدام عمومی هم همکاری داریم که نتایج یافته‌های تحقیقات در سایت این مرکز بارگزاری می‌شود و اگر باقی سازمان‌ها هم خواستند مدیر انتخاب کنند، می‌توانند به این بانک اطلاعاتی مراجعه کنند. در این حوزه تلاش شده است تا استانداردهای جهانی و ملی با توجه به نوع زندگی ما رعایت شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درمورد تعریف مدیرهای انقلابی و غیرانقلابی گفت: یکی از مشکلات مدیران بنیاد شهید عدم مشورت‌پذیری آنهاست. مدیر در نهادهای انقلابی باید مشورت‌پذیر باشد اما در نهاد غیرانقلابی اینگونه نیست بلکه مدیر در اینگونه سازمان‌ها به خارج سازمان خود و همچنین خارج از چارچوب قانونی کاری ندارد اما مدیر انقلابی هر کار از دستش بر بیاید را انجام می‌دهد و تا مسئله را حل نکرده آرام نمی‌نشیند. در چارچوب قانونی و احساس مشارکت پذیری وارد جامعه می‌شود. مدیر انقلابی یک مدیر اجتماعی است، خوی اجتماعی دارد، افراد ذی‌نفوذ را می‌شناسد و آنها را به کار می‌گمارد.

وی افزود: ارزیابی مرکز نخبگان از نحوه مدیریت طبقه‌بندی کارگروه‌ها در دو بخش کوتاه‌مدت در فاز شناخت سازمانی انجام می‌شود، مسئولین به عنوان چشم سوم، گزارش شناخت از بنیاد شهید به ما بدهند. جامعه نخبگان شاهد و ایثارگر به عنوان خدمات گیرنده از بنیاد نقد منطقی و آرمان‌گرایانه بکنند. ما در حال تبیین اقدامات تحول‌طلبانه مبتنی بر مأموریت‌های بنیاد شهید هستیم لذا باید مأموریت‌ها را مبنی بر اینکه درون‌سازمانی هستند یا برون سازمانی بازخوانی کنیم و ببینیم که چقدر از آن را انجام داده‌ایم.

قاضی‌زاده درمورد مشکلاتی که بنیاد شهید و امور ایثارگران دارد، گفت: یکی از مشکلات بنیاد شهید، عدم تناسب ساختاری میان مأموریت‌ها و چارت سازمانی آن است. از چهار وظیفه‌ای که در اساسنامه بنیاد در سال ۱۳۷۷ ذکر شده بود، سه وظیفه و نیمی از آن مربوط به امور فرهنگی است و باقی مادی اما در واقع چیزی که در عمل است، برعکس این است. البته زمانی که برای هدفی منابع مالی ذکر نشوند، هدف گم می‌شود. یکی از مشکلاتی که در این میان هست، عدم تناسب ساختاری است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: نخبگان شاهد و ایثارگر طبق توانمندی علمی و اقتصادی خود کاری می‌کنند و گاهی نیازمند مشورت و حمایت ما هستند. با کمک‌های بنیاد شهید کانون‌های اشتغال باید تولید شوند. کار اصلی ما این است که زمینه اشتغال پایدار را در فضای خصوصی برای آنها ایجاد کنیم. ظرفیت‌های جامعه ایثارگری باید منتقل شود. اگر مجاهدت‌ها دیده شوند، توانمندی‌ها دیده می‌شوند.

انتهای پیام/ ۱۱۸