درس‌هایی که باید از دفاع مقدس بیاموزیم
درس‌هایی که باید از دفاع مقدس بیاموزیم

تجربیات دوران دفاع مقدس آنقدر جامع است که باید همواره دستاوردها، درس‌ها و عبرت‌های آن دوران را برای تداوم مسیر درست انقلاب اسلامی به کار برد.

سمانه حسن‌خانی؛ هفته دفاع مقدس یادآور رشادت‌ها و ایثار‌های ملت بزرگ ایران است که توانستند با دست خالی در برابر حمله نابرابر رژیم بعث عراق ایستادگی کرده و سرانجام پس از هشت سال به پیروزی رسیدند.

این دوران مکمل و استمرار بخش معنویت انقلاب اسلامی و اوج تجلی فضیلت‌های دینی و کرامت‌های والای انسانی است.

برجسته‌ترین معیار‌ها و شاخص‌های ارزش‌های متعالی اسلامی با رزمندگان شجاع ایران در دوران جنگ تحمیلی به تصویر کشیده شد و حماسه‌ای شکوهمند را آفریدند.

لحظه به لحظه زندگی شهدای هشت سال دفاع مقدس برای نسل امروز و فردا مخصوصا جوانان درس ایستادگی، خودسازی، مقاومت، ولایت‌پذیری، عزت و استقلال است.

نسل امروز در قبال شهدای هشت سال جنگ تحمیلی مسئول است، چون آزادی و آرامش امروزش را مدیون شهداست و باید راه، منش و اندیشه‌های این شهدا را در زندگیش به کار گیرد تا موفق شود. جوانان باید هر سال در هفته دفاع مقدس دستاوردها، درس‌ها و عبرت‌های آن دوران را برای تداوم مسیر درست انقلاب اسلامی مرور کنند.

آن‌ها باید بدانند در هر شرایطی دشمن وجود دارد و به دنبال نابودی حق و حقیقت است و حتی این باور باید در مردم و مسئولان باشد که دشمن دیروز با ابزار نظامی به میدان کارزار آمد و امروز با ابزار فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به قصد براندازی و تغییر ماهیت نظام آمده است.

نسل امروز نباید فراموش کند که اگر در هر شرایط سختی و با کمترین امکانات بود اگر ایمان و توکل به خدا داشته باشد، مقاومت و پیروزی نصیبش خواهد شد؛ که این مورد در دوران دفاع مقدس مشهود بود.

باید این واقعیت را همه مردم ازجمله جوانان بدانند که گاهی فتنه‌گران داخلی زمینه تجاوز دشمنان خارج نشین را فراهم می‌کنند؛ در دوران جنگ تحمیلی جریاناتی همچون منافقین، بنی صدر خائن، کودتا‌ها و … در ابتدای انقلاب اسلامی فتنه‌ها کردند و این اقدامشان زمینه را برای جرأت دادن دشمن به حمله نظامی به کشورمان ایجاد کرد.

امروز هم اگر دشمن همواره به فکر براندازی نظام جمهوری اسلامی و رسیدن به افکار شومش است به واسطه زمینه‌سازی فتنه‌گران داخلی است.

درس دیگری که می‌توان از دوران دفاع مقدس گرفت تبدیل تهدید به فرصت است تا از آن بر علیه دشمن استفاده کرد؛ یکی از بزرگترین تهدید ما این بود که رژیم بعث عراق با حمایت بلوک شرق و غرب و کشور‌های مرتجع منطقه به کشورمان حمله نظامی کرد، اما امروز نیرو‌های مسلح ازجمله ارتش و سپاه با تدبیر و هوشیاری در عرصه نظامی به چنان اقتداری رسیدند که قدرت بازدارندگی ایجاد شده است.

امروز هم می‌توان تهدیدی، چون تحریم و فشار‌های حداکثری اقتصادی را با تدبیر و هوشیاری به فرصت تبدیل کرد. ایران در یک دهه گذشته، به رغم محدودیت‌های چشمگیر اقتصادی اهداف راهبردی‌اش در زمینه برنامه هسته‌ای، توسعه موشک‌های دوربرد و…. را پیگیری کرده و به نتایج بسیار خوبی رسیده است.

در واقع امروز باید تجربیات گران‌سنگ هشت سال دفاع مقدس مبنای مدیریت کلی نظام قرار گیرد و مسئولان باید با شجاعت پای اصول و ارزش‌ها بایستند و با مدیریت جهادی و انقلابی مشکلات معیشتی مردم را حل کنند.

انتهای پیام/۳۴۱