دفاع مقدس در ساختار فرهنگی کشور مقوم دیگر اجزا و عناصر فرهنگ است
دفاع مقدس در ساختار فرهنگی کشور مقوم دیگر اجزا و عناصر فرهنگ است

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران گفت: دفاع مقدس در ساختار فرهنگی کشور بخشی از فرهنگ نیست بلکه مقوم اجزا و عناصر دیگر فرهنگ نیز بوده و در اقتصاد، سیاست، سلامت، امنیت و نظام های مختلف تاثیرگذار است.

محمدرضا سوقندی روز شنبه با حضور ویدئوکنفرانسی در مراسم تجلیل و تکریم ایثارگران و رزمندگان اداره کل فرهنگ  و ارشاد اسلامی استان زنجان به رهنمود رهبر معظم انقلاب در خصوص بازسازی ساختار فرهنگ در کشور اشاره کرد و افزود: فرهنگ جهاد و دفاع مقدس، ایثار، شهاردت و مقاومت در بازسازی ساختار فرهنگی کشور جایگاه و منزلت بالایی دارد.

وی ادامه  داد: اگر ساختار فرهنگی کشور را به ۲ حوزه فرهنگ عمومی و فرهنگ تخصصی تقسیم کنیم، باید ببینیم که فرهنگ عاشورا، فرهنگ جهاد و شهادت که دفاع مقدس ما ریشه در آنها دارد، در این ساختار چه جایگاهی دارد، از این منظر می توان فرهنگ دفاع مقدس را به عنوان یک الگوی عینی در منظر جهانیان قرار داد.

سوقندی خاطرنشان کرد: دفاع مقدس تکرار یک تاریخ نیست، البته تاریخ هست اما تاریخ زنده و دارای مبانی معرفتی است.

وی به تاثیر و نقش فرهنگ دفاع مقدس در سایر عرصه ها اشاره کرد و اظهار داشت: دفاع مقدس به عنوان الگویی فرهنگی برای همه عرصه ها مطرح است و تنها در حوزه نظامی در یک جغرافیای خاص خلاصه نمی شود، بلکه دفاع مقدس به دلیل مبانی، مبادی و اصولی که دارد همواره نقش تعیین کننده در ارتباط با سایر حوزه ها خواهد داشت.

سوقندی گفت: اگر فرهنگ دفاع مقدس را برای همه عرصه‌ها الگو قرار دهیم آن وقت در همه عرصه ها از جمله در حوزه اقتصاد، با مجاهدت و جهادی که عینیت دارد مواجه می شویم که گره گشای مسائل است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب، بیانیه گام دوم انقلاب را جهاد بزرگ معرفی کرده اند، افزود: از این رو جهاد و فرهنگ و مدیریت جهادی و انقلابی در بیانیه دوم موج می زند.

سوقندی همچنین به تعدد مراگز فرهنگی در حوزه دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت: البته از یک منظر این تعدد و تکثر یک فرصت است ولی اما این موضوع  اگر درست مدیریت و سیاست گذاری نشود، آفاتی در پی خواهد داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در این مراسم، با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان، گفت: دفاع مقدس درخشانترین فصل تاریخ ملت ایران است.

محمدربیع احمدخانی افزود: در دفاع مقدس ملت ایران با اتکا به قدرت ایمان و رهبری داهیانه و الهی حضرت امام خمینی(ره) در مقابل تمام دسیسه ها، توطئه ها و دست اندازی ها به خاک مقدس میهن ایستادند.

وی اظهار داست: هر لحظه از دوران دفاع مقدس مملو از حماسه هایی بوده که قلم و زبان از بیان آنها درمانده است، از ایثاگری ها و جانفشانی رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس آنچه ثبت و ضبط شده و در اختیار ما قرار دارد، تنها بخش اندکی از ماجرا است. از این رو باید بخشی از برنامه های خود را صرف جمع آوری و تدوین تاریخ واقعی جنگ کنیم.

وی به راه اندازی مرکز اسناد فرهنگی و هنری در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اشاره کرد و افزود: در این مرکز بخش مهمی از اسناد مربط به اسناد دفاع  مقدس خواهد بود.

در این مراسم از کارکنان ایثارگر و رزمنده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان تجلیل شد.