وصیت امام خمینی درخصوص اجرای احکام اسلامی
وصیت امام خمینی درخصوص اجرای احکام اسلامی

در این نوشتار ؛ وصایای امام خمینی در خصوص احکام اسلامی استخراج شده و تبیین گردیده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

بیانات ومکتوبات امام‏‎ ‎‏خمینی(س) ، میراث گرانبهایی از یک مرد روحانی و رهبر آگاه وساده زیست می باشد ، که بعد ایمه اطهار (ع) بی نظیر بوده است  . گفتار و کردار ایشان تفسیری است ‎‏باز آیات و روایات در تطابق شرایط با عصر حاضر ، و یک منشور همه جانبه ماندگاری است برای‏‎ ‎‏ مجاهده در راه حق و نیز حکمرانی اسلامی . همانند اجداد مطهرش الگوی انسان کامل بود و  وصیتنامه امام خمینی عصاره همه وصایایی‏‎ ‎‏است که در طول حیات آن مردالهی در دوران مبازرات و تبعید و زعامت ده ساله جمهوری اسلامی داشته و برای نسلهای بعد خود بیان نموده است . رساله فوق دکترایی نظری وعملی برای زندگی‏‎ ‎‏خدا محوری و زیست تعالی بخش در ابعاد مختلف فردی واجتماعی است . در این نوشتار ؛ وصایای امام خمینی در خصوص احکام اسلامی استخراج شده و تبیین گردیده است.

الف – احکام حکومت و سیاست در اسلام  بسیار است و نباید غفلت شود : و اما طایفه دوم كه نقشه موذیانه دارند و اسلام را از حكومت و سیاست جدامی دانند. باید به این نادانان گفت كه قرآن كریم و سنت رسول الله – صلی الله علیه و آله – آنقدر كه در حكومت و سیاست احكام دارند در سایر چیزها ندارند؛بلكه بسیار از احكام عبادی اسلام ، عبادی – سیاسی است كه غفلت از آنها این مصیبتها را به بار آورده . پیغمبر اسلام “ص ” تشكیل حكومت داد مثل سایر حكومتهای جهان لكن با انگیزه بسط عدالت اجتماعی . و خلفای اول اسلامی حكومتهای وسیع داشته اند و حكومت علی بن ابیطالب – علیه السلام – نیز با همان انگیزه ، به طور وسیعتر و گسترده تر از واضحات تاریخ است . ( بند ب وصیت نامه امام خمینی )

ب- احکام شرع ذره ای منحرف نشود: و با كمال جد و عجز از ملتهای مسلمان می خواهم كه از ائمه اطهار و فرهنگ سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، نظامی این بزرگ راهنمایان عالم بشریت به طورشایسته و به جان و دل و جانفشانی و نثار عزیزان پیروی كنند. از آن جمله دست از فقه سنتی كه بیانگر مكتب رسالت و امامت است و ضامن رشد و عظمت ملتهااست ، چه احكام اولیه و چه ثانویه كه هر دو مكتب فقه اسلامی است ، ذره ای منحرف نشوند و به وسواس خناسان معاند با حق و مذهب گوش فرا ندهند وبدانند قدمی انحرافی ، مقدمه سقوط مذهب و احكام اسلامی و حكومت عدل الهی است . …. ( درمقدمه وصیت نامه)

ج- احکام شرع رعایت شود: و از شورای محترم نگهبان می خواهم و توصیه می كنم ، چه در نسل حاضر وچه در نسلهای آینده ، كه با كمال دقت و قدرت وظایف اسلامی و ملی خود راایفا و تحت تاثیر هیچ قدرتی واقع نشوند و از قوانین مخالف با شرع مطهر وقانون اساسی بدون هیچ ملاحظه جلوگیری نمایند و با ملاحظه ضرورات كشوركه گاهی با احكام ثانویه و گاهی به ولایت فقیه باید اجرا شود توجه نمایند. ( بند “ز” وصیت نامه امام خمینی )

د- تبلیغات دشمنان مبنی بر قدیمی بودن احکام اسلام: از توطئه های مهمی كه در قرن اخیر، خصوصا در دهه های معاصر، وبویژه پس از پیروزی انقلاب آشكارا به چشم می خورد، تبلیغات دامنه دار با ابعاد مختلف برای مایوس نمودن ملتها و خصوص ملت فداكار ایران از اسلام است .گاهی ناشیانه و با صراحت به اینكه احكام اسلام كه ۱۴۰۰ سال قبل وضع شده است نمی تواند در عصر حاضر كشورها را اداره كند، یا آنكه اسلام یك دین ارتجاعی است و با هر نوآوری و مظاهر تمدن مخالف است ، و در عصر حاضرنمی شود كشورها از تمدن جهانی و مظاهر آن كناره گیرند، و امثال این تبلیغات ابلهانه و گاهی موذیانه و شیطنت آمیز به گونه طرفداری از قداست اسلام كه اسلام و دیگر ادیان الهی سر و كار دارند با معنویات و تهذیب نفوس و تحذیر ازمقامات دنیایی و دعوت به ترك دنیا و اشتغال به عبادات و اذكار و ادعیه كه انسان را به خدای تعالی نزدیك و از دنیا دور می كند، و حكومت و سیاست وسررشته داری برخلاف آن مقصد و مقصود بزرگ و معنوی است ، چه اینها تمام برای تعمیر دنیا است و آن مخالف مسلك انبیای عظام است ! و مع الاسف تبلیغ به وجه دوم در بعض از روحانیان و متدینان بیخبر از اسلام تاثیر گذاشته كه حتی دخالت در حكومت و سیاست را به مثابه یك گناه و فسق می دانستند و شایدبعضی بدانند! و این فاجعه بزرگی است كه اسلام مبتلای به آن بود. ( بند ب وصیت نامه امام خمینی )

  • سخن پایانی
  • از آنجا که امام خمینی عمر خویش را صرف نهصت اسلامی و انقلاب اسلامی نمود و نظام  مردم سالاری دینی به برکت رهبربهای وی بنیان گذاری شده است ، لذا دینی بر گردن همه آحاد جامعه داشته  ، لذا ضرورت دارد، وصیت ایشان در حوزه های مختلف بخصوص در اجرای احکام اسلام  ملاک عمل قرار گیرد .
  • با آرمان مقدسی که انقلاب اسلامی دارد ، هرگامی که انقلاب را به اهدافش نزدیک کند ، بسیار اثر گذار بوده و ماجور بوده و بعکس هر مسلمانی که درقبال انقلاب و نظام و تهدیدات دشمن ساکت بوده و یا همسو با اهداف دشمن باشد ، مانع زمینه سازی ظهور مهدوی بوده و مورد عقاب الهی است .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی مولف کتاب فرهنگ موضوعی وصیت نامه حضرت امام خمینی (ره)