برخی اسناد برای نخستین بار درنمایشگاه « در لباس سربازی» عرضه می‌شوند
برخی اسناد برای نخستین بار درنمایشگاه « در لباس سربازی» عرضه می‌شوند

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: برخی از اسناد برای نخستین بار است که در نمایشگاه «درلباس سربازی» عرضه می‌شوند و نقش مقام معظم رهبری در بازه‌ زمانی مختلف انقلاب و جنگ تحمیلی در آن بیان خواهد شد. به گزارش ایسنا،نمایشگاه «در لباس سربازی» که گزارشی مستند از دفاع مقدس به […]

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: برخی از اسناد برای نخستین بار است که در نمایشگاه «درلباس سربازی» عرضه می‌شوند و نقش مقام معظم رهبری در بازه‌ زمانی مختلف انقلاب و جنگ تحمیلی در آن بیان خواهد شد.

به گزارش ایسنا،نمایشگاه «در لباس سربازی» که گزارشی مستند از دفاع مقدس به روایت مقام معظم رهبری است با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

سردار بهمن کارگر رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این آیین که با تجلیل از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همراه شده بود، بیان کرد: عزیزانی که امروز  در این مراسم حضور دارند جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس و مدافعان حرم،خانواده‌های شهدا و فعالان حوزه فرهنگی و هنری و ادبی در حوزه دفاع مقدس هستند.

وی ادامه داد: وظیفه خود می‌دانیم که آن دوران زرین را در چهل و یکمین سالروز گرامیداشت هفته دفاع مقدس زنده نگه بداریم. ما در هیئات امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سالهای گذشته تا کنون ۷۳۰ جلسه تشکیل داده‌ایم که یکی از نتایج آن،ساخت موزه‌های دفاع مقدس است. تاکنون ۲۴ موزه دفاع مقدس در سراسر کشور ساخته شده است.  حاج قاسم سلیمانی نخستین موزه دفاع مقدس را درکرمان ساخته‌اند و چند موزه دیگر تا پایان سال ۱۴۰۴ احداث خواهد شد. همچنین ۵۸ یادمان دفاع مقدس تا کنون به ثبت رسیده است. در حوزه راهیان نور درسال ۹۷ بیش از هفت میلیون نفر بود که ۸۰ درصد آنها جوانان هستند. همچنین سند ملی راهیان نور به تصویب رسیده است.

سردار کارگر خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ هیچ تلفات جاده‌ای در حوزه راهیان نور نداشته‌ایم. امسال ۴۷۷ ستاد و کمیته برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس داریم و قرار است از یک میلیون نفر از پیشکسوتان دفاع مقدس تجلیل کنیم. همچنین قرار است بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب رونمایی شود.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس درباره نمایشگاه «درلباس سربازی» توضیح داد: برخی از اسناد برای نخستین بار است که در این نمایشگاه عرضه می‌شود و نقش مقام معظم رهبری در بازه‌های زمانی مختلف انقلاب و جنگ تحمیلی در آن بیان خواهد شد.

در بخشی از این مراسم با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور کشور، امیر سرتیپ عبدالرحیم موسی فرمانده کل ارتش، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سرلشکر محسن رضایی  از صدیقه قاسمی همسر شهید فخری زاده، زهرا سادات حجازی فرزند سردار شهید سید محمد حجازی، سوسن عزیز محمدی همسر دکتر ابوالفضل محمد علی زاده پزشک مدافع سلامت، میترا موسوی قویدل فرزند سید علی اکبر موسوی قویدل، نسیم چنگایی جانباز قطع نخاع ۷۰ درصد، جانباز حجت‌الاسلام یدالله ربیعی، امیر سرتیپ فضل‌الله شاهین‌راد، سردار محمد شرفی، جانباز محسن لاله‌پرور، سردار اسدالله ناصح، امیر سرتیپ اردشیر زَوالت، سردار جانباز احمد فتوحی تجلیل شد.

 

ایمان عطارزاده معاون هماهنگی و رئیس حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، معاون هماهنگی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیش از این گفته بود: نمایشگاه ‌دائمی «در لباس سربازی» گزارشی  مستند از دفاع مقدس به روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که به حقیقت می‌تواند گوشه‌ای از روایت این دوره سرنوشت‌ساز را برای علاقه‌مندان آشکارتر کند.

نمایشگاه «در لباس سربازی» روایتی از موضوعات تاریخی ارائه می‌کند. البته نقطه اتکای این نمایشگاه  مربوط به فداکاری‌های بزرگ ملی که سرمایه‌ همیشگی یک ملت محسوب می‌شوند، است. بنابراین نمایشگاه «در لباس سربازی» از این منظر اهمیت و ضرورت ویژه‌ای دارد. در حقیقت اگر منطق و تاریخ پیروز مقاومت را به تعبیر شهید حاج قاسم سلیمانی به سلسله جبال البرز مثال بزنیم، دفاع مقدس مانند کوه دماوند، قله و نماد و اوج این فرهنگ و الگوی پیروز و راهگشا است که نباید اجازه داد بدخواهان ملت، حقایق نورانی آن را با تحریف و بدگویی خراب کنند و نسل‌های آینده را از این گنج و سرمایه سعادت آفرین محروم کنند.

با توجه به اینکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نقش‌های متنوع و گسترده‌ای در دفاع مقدس داشته‌اند و به نوعی از میان شخصیت‌های اصلی انقلاب، ایشان تنها فردی بوده‌اند که علاوه بر مسؤولیت‌های مهم ستادی و فرماندهی نیروهای مسلح، توفیق حضور در خط مقدم جبهه‌ها را از آغازین روزهای دفاع مقدس داشته‌اند و از نزدیک شاهد بسیاری از مسائل این حوزه بوده‌اند، به همین دلیل می‌توان جامع‌ترین و متقن‌ترین روایات از دفاع مقدس را  با مرور خاطرات، مکاتبات، روزنویس‌ها و بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یافت.

به عبارت دیگر نمایشگاه ‌دائمی «در لباس سربازی» گزارشی از مستند دفاع مقدس به روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که به حقیقت می‌تواند گوشه‌ای از روایت این دوره سرنوشت‌ساز را برای علاقه‌مندان، آشکارتر کند. البته در این نمایشگاه، برای اولین بار بخش‌هایی از اسناد مهم و منتشر نشده دفاع مقدس در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد.

با توجه به دریای بیکران موضوعات و معارف دفاع مقدس، در نمایشگاه «در لباس سربازی» مجموعه اسناد مهم، متقن و دیده ‌نشده موجود در مورد موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جهت برای بهره‌برداری فعالان این عرصه منتشر خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین اهداف نمایشگاه «در لباس سربازی»، ارائه فهرستی از موضوعات و سوژه‌ها به فعالان و تولیدکنندگان فرهنگی است تا با بهره‌مندی از این گنج‌های اسنادی و پژوهشی، فعالیت‌های حوزه دفاع مقدس را گسترش و تعمیق ببخشند.

نمایشگاه در لباس سربازی در نخستین مرحله پس از افتتاح، میزبان فعالان و نخبگان عرصه دفاع مقدس است و در مراحل بعدی نیز میزبان عموم مردم خواهد بود.

مراحل آماده‌سازی محتوایی نمایشگاه در لباس سربازی از سال ۱۳۹۸ در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب آغاز شد و با همکاری بنیاد حفظ ارزش‌های دفاع مقدس و در محل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، پس از طی مراحل اجرایی در روز ۳۰ شهریورماه با حضور ریاست محترم جمهوری افتتاح می‌شود.

در این مراسم، سردار سرتیپ بسیجی «محمد شیرازی» رئیس دفتر نظامی فرمانده معظم کل قوا، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل  سپاه،امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش ، سرلشکر «مصطفی ایزدی» فرمانده قرارگاه سایبری و تهدیدات نوین قرارگاه خاتم‌الانبیا، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، سردار امیرعلی حاجی زاده‌ فرمانده نیروی هوا فضای سپاه، سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، سردار علی فضلی، سردار مرتضی قربانی  سرلشکر حسین حسنی سعدی جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) و … حضور دارند.