نقش رزمندگان لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) همدان در عملیات مرصاد
نقش رزمندگان لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) همدان در عملیات مرصاد

در آخرین سال جنگ تحمیلی، حدود سه هفته پس از حمله تروریستی آمریکا به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران بر فراز خلیج فارس و چند روز پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل توسط ایران، سازمان مجاهدین خلق با این تحلیل که ایران در موضع ضعف قرار گرفته و از نظر نظامی توان […]

در آخرین سال جنگ تحمیلی، حدود سه هفته پس از حمله تروریستی آمریکا به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران بر فراز خلیج فارس و چند روز پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل توسط ایران، سازمان مجاهدین خلق با این تحلیل که ایران در موضع ضعف قرار گرفته و از نظر نظامی توان مناسبی ندارد خود را برای حمله‌ای به کشورمان آماده کردند. آنها در عملیاتی با عنوان «فروغ جاویدان» در بامداد سومین روز از مرداد سال ۱۳۶۷ با گذر از مرزهای بین‌المللی وارد خاک ایران شدند.

منافقین که از دیرباز به دنبال وارد آوردن ضربه به نظام مقدس جمهوری اسلامی بودند، با توجه به حمله گسترده نیروهای بعثی عراق به منطقه جنوب و به وجود آمدن این شرایط، به گمان باطل خود موقعیت مناسبی را جهت فشار به جمهوری اسلامی و تغییر نظام اسلامی مهیا می‌دیدند.

بالغ بر ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در قالب ۲۵ تیپ ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه وارد شهر اسلام‌آبادغرب شدند و با ارتکاب جنایات زیادی از جمله به شهادت رساندن تعداد زیادی از مجروحین دفاع مقدس در داخل بیمارستان اسلام‌آبادغرب و مردم غیرنظامی، راه خود را به سمت کرمانشاه ادامه دادند.

اما از آنجا که خداوند در کمین ستمگران است رزمندگان دلاور همدانی که در منطقه چهارزبر اردو زده و آماده انتقال به جبهه جنوب بودند با اطلاع از پیشروی منافقان در مرزها با هر آنچه که داشتند در برابر آنها ایستاده و توانستند ضمن حفاظت و حراست از مرزهای کشور، تلفات سنگینی را از این مزدوران بگیرند.

حضور رزمندگان همدانی در منطقه چهارزبر که پس از این اتفاق بزرگ به «تنگه مرصاد» تغییر نام داد به‌گونه‌ای بود که شهید صیاد شیرازی با دیدن سنگرهای رزمندگان همدانی در برابر منافقین می‌گوید: این خاکریز را ملائکه زده‌اند و اگر این ملائکه این‌ جا نبودند، منافقان به کرمانشاه می‌رسیدند.

ساعت ۱۲ شب سوم مرداد سال ۶۷ در گردنه حسن‌آباد با مقاومت نیروهای واحد اطلاعات عملیات لشکر انصار و لشکر ۹ بدر از پیشروی آنها به صورت موقت جلوگیری شد، اما به دلیل کمبود نیرو، از ساعت ۵:۲۵ دقیقه بامداد روز بعد در تنگه اول چهارزبر نیروهای لشکر ۳۲ سپاه انصار الحسین (ع) در مقابل هجوم منافقین ایستادند و تعداد زیادی از نفرات آنان را به هلاکت رسانده و تجهیزات بسیاری را منهدم کردند.

منافقین برای عبور از تنگه چهارزبر، بارها اقدام به پیشروی کردند و هر بار سخت‌تر از قبل مجبور به عقب‌نشینی شدند. نیروهای سایر یگان‌های سپاه نیز همچون لشکر ۳۱ عاشورا، تیپ ۱۲ حضرت قائم (عج)، لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع)، لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص)، لشکر ۶ ویژه پاسداران، لشکر ۲۹ نبی‌اکرم (ص) و… نیز به یاری نیروهای لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) شتافته و بعد از دو روز درگیری مداوم در تنگه چهارزبر در بامداد روز پنجم مرداد ماه، عملیات مرصاد را انجام داده و علاوه بر انهدام نفرات و تجهیزات منافقین، آنان را تا مرزهای بین‌المللی عقب راندند.

شهید حاج «میرزا سلگی» با آنکه در عملیات های قبل از مرداد ۱۳۶۷ دو پایش را از دست داده بود، به عنوان فرمانده وقت چارزبر با یکپارچگی خاص دیگر مردمان استان همدان با هر فکر، سلیقه و جناحی در برابر منافقین یک دست ایستادند.

در این عملیات تعداد ۱۲۳ نفر از نیروهای سپاه و بسیجی انصارالحسین (ع) همدان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند که در این میان می‌توان بزرگانی چون سردار شهید «بهرام مبارکی» فرمانده گردان ۱۵۴، سردار «مهدی ملکی تپه کبودی» فرمانده گردان ۱۵۳، سردار شهید «هادی فضلی» فرمانده اطلاعات عملیات تیپ کربلا (لشکر ۳۲) و شهیدان «رمضان مصباحی» و «محمد شیخ بابایی» معاونین گردان ۱۵۷ لشکر ۳۲ انصار الحسین (ع) را نام برد.

منافقین در این عملیات از حمایت گسترده رژیم بعثی عراق برخوردار و بهره‌مند بودند، اما با این وجود عملیات در همان روزهای نخست با مقاومت رزمندگان لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) مواجه شدند.

در عملیات مرصاد که در پاسخ به حمله منافقان با نام «فروغ جاویدان» انجام شد ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از زنان و مردان منافق شرکت کرده و ۲ هزار نفر از آنان نیز به هلاکت رسیدند.

شکست منافقین در این عملیات، ضمن دامن زدن به اختلافات درون سازمانی، موجب انتقاد بسیاری از اعضا نسبت به استراتژی‌های نادرست و ناکارآمد رهبران سازمان و سرمنشاء بروز انشعاباتی در این گروهک تروریستی شد.

در این عملیات بزرگ علاوه بر لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) همدان، تیپ ۱۲ قائم سمنان، لشکر ۲۹ نبی اکرم (ص) کرمانشاه، لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل لرستان، لشکر ۹ بدر، لشکر ۳۱ عاشورا آذربایجان شرقی، لشکر ۲۷ محمدرسوال الله (ص) تهران، پایگاه هوایی شهید نوژه، هوانیروز کرمانشاه و لشکر ۸۱ زرهی قزوین نیز شرکت داشتند.

در فاصله سال‌های ۵۹ تا ۶۷ دو رویداد مهم از سوی رزمندگان همدانی در مقابله با دشمنان نظام در منطقه غرب کشور رقم خورد، یکی در برابر ورود ارتش بعثی عراق سر سرپل ذهاب و دیگری در سال ۶۷ در برابر منافقین در چارزبر.

گرچه رزمندگان بسیاری در آن روز آمدند و در برابر منافقین ایستادند، اما اصل موضوع باز می گردد به رزمندگان غیور استان همدان و البته رزمندگان تویسرکانی که نقش پررنگ‌تری در این عملیات ایفا کردند.

از ۱۴۴ شهید عملیات مرصاد استان همدان، ۳۸ شهید از تویسرکان است، رزمندگان تویسرکانی در این عملیات ۳۵ شهید تقدیم نظام و انقلاب کردند یعنی بیش از ۱۲ درصد شهدای این عملیات که همگی این شهدا در یک روز تشییع و تدفین شدند.

به پاس گرامیداشت آن شهدا، پنجم مرداد در تقویم مردم این دیار به نام «روز تویسرکان» ثبت شده است.

انتهای پیام/