رهبر معظم انقلاب از مشتریان وفادار و نکته‌سنج آثار دفاع مقدس هستند
رهبر معظم انقلاب از مشتریان وفادار و نکته‌سنج آثار دفاع مقدس هستند

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آئین رونمایی از کتاب «گردان نهم»، اثر «گلعلی بابایی» شب گذشته، هفتم بهمن با حضور جمعی از علاقه‌مندان به این عرصه در خبرگزاری فارس برگزار شد. گلعلی بابایی، نویسنده کتاب «گردان نهم» در این مراسم بیان کرد: خود را لایق سخنانی که درباره من عنوان کردند، نمی‌دانم؛ زیرا اگر کاری هم انجام شده، […]

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آئین رونمایی از کتاب «گردان نهم»، اثر «گلعلی بابایی» شب گذشته، هفتم بهمن با حضور جمعی از علاقه‌مندان به این عرصه در خبرگزاری فارس برگزار شد. گلعلی بابایی، نویسنده کتاب «گردان نهم» در این مراسم بیان کرد: خود را لایق سخنانی که درباره من عنوان کردند، نمی‌دانم؛ زیرا اگر کاری هم انجام شده، عنایت شهدا بوده است.

 

وی اضافه کرد: خوشحال هستم که نتیجه تلاش‌هایم در «گردان نهم» کتاب شده است. در «گردان نهم» به دنبال افراد جنگ گشتم؛ دنبال جوانانی رفتم که به عنوان دانشجو و دانش‌آموز وارد جنگ شدند و ژنرال و فرمانده بیرون آمدند. یعنی دنبال آنهایی رفتم که به تعبیر مقام معظم رهبری معجزه‌های انقلاب و جنگ بودند و هستند.

 

بابایی ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیداری که در روز ۲۴ آذر امسال با تعدادی از فرماندهان عالی‌رتبه داشتند، فرمودند: «من کتاب‌های جنگ را زیاد می‌خوانم. همین کتابی که در مورد گردان نهم تهران اخیراً نوشته شد و شهید وزوایی و دیگران را مفصلاً شرح داد، آدم می‌بیند این بچه‌های دانشجوی بی‌اطلاع و بی‌خبر از فنون جنگ، ظرف مدت کوتاهی، یک نظامی بزرگ می‌شوند، با سرهنگ‌های ارتش آن جور بحث می‌کنند. آنها یک چیزی می‌گویند، اینها یک چیزی می‌گویند. بحث می‌کنند با هم. این خودش یک معجزه است. جنگ کاری کرد که سرباز، صفر ما، تبدیل شد به یک استراتژیست نظامی! این چیست؟ این معجزه انقلاب و دفاع مقدس است. این حرف‌ها از بس واضح است، گم می‌شود. شما اینها را بگویید.»

 

به گفته این نویسنده ادبیات دفاع مقدس، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، یکی از مشتریان وفادار و نکته‌سنج آثار ادبی منبعث از هشت سال دفاع مقدس مردمان این مرز و بوم است.

 

عرصه نامکشوف «ادبیات مستند دفاع مقدس»، زیرمجموعه‌ای نوپا با عنوان «یگان‌نویسی» است

 

وی گفت: مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) چه به جا فرمودند که «آن هشت سال جنگ، می‌تواند تاریخ ملت ما را تغذیه کند.» شاید به جرأت بتوان مدعی شد که برای تحقق این امر مهم، یکی از مهمترین زیرمجموعه‌های عرصه وسیع و نامکشوف «ادبیات مستند دفاع مقدس»، زیرمجموعه‌ای نوپا با عنوان «یگان‌نویسی» است.

 

بابایی ادامه داد: در این زیرگونه، سوژه و قهرمان محوری اثر، نه یک فرد یا یک عملیات نظامی، بلکه یک یگان رزمی به مثابه کالبدی واحد برای از قوه به فعل درآوردن اراده مجموعه‌ای از انسان‌های رزمنده درگیر در پیکار است.

 

وی افزود: نگارش کارنامه عملیاتی این «کل واحد»، خواه یک لشکر باشد یا یک دسته، و چه معطوف به بازروایی عملکرد آن در یک عملیات باشد یا چندین نبرد، فی‌ نفسه از آن همه جذابیت و هیجان برخوردار است که خواننده آثاری از این دست را با خود به بطن و متن ماجرا ببرد.

 

نویسنده «گردان نهم» اظهار کرد: در کشور ما و مشخصاً از اواسط دهه هفتاد شمسی بود که نخستین آثار مرتبط با یگان‌نویسی دوران دفاع مقدس به صورت جسته و گریخته منتشر شدند. کتاب‌های ارزشمند گردان عاشقان، حماسه گردان مقداد لشکر ۲۷ در نبرد آزادسازی خرمشهر به قلم اصغر آبخضر و گردان ۱۴۴ در عملیات ثامن‌الائمه(ع) به قلم امیر سرتیپ فرض‌الله شاهین‌راد، نخستین نتیجه این موج نو بودند.

 

وی اضافه کرد: در پی آنها، این بار یگان‌نویسی ادبیات مستند دفاع مقدس با انتشار آثاری جامع‌تر، قد علم کرد و خود را بیشتر به چشم علاقه‌مندان به این گونه ادبی کشید. کتاب‌های «شناسایی بمو» با موضوع عملکرد واحد اطلاعات لشکر ۲۷ در مقطع زمستان ۱۳۶۱ تا پاییز ۱۳۶۲ به قلم اصغر کاظمی و «همپای صاعقه»، جلد یکم کارنامه عملیاتی لشکر محمد رسول‌الله‌(ص) در دوارن جنگ تحمیلی و «ضربت متقابل»، جلد دوم مجموعه مزبور که هر دوی این کتاب‌ها را من و حسین بهزاد به صورت مشترک تألیف کرده‌ایم.

 

کتاب «گردان نهم» با هدف بازروایی کارنامه عملیاتی گردان حبیب به نگارش درآمد

 

بابایی گفت: کتاب «دسته یک» با موضوع عملکرد دسته‌ای از بسیجیان گردان حمزه لشکر ۲۷ در نبرد والفجر ۸، به قلم اصغر کاظمی و کتاب «قرارگاه نصر» در عملیات بیت‌المقدس به قلم امیر سرتیپ سعید پورداراب که جملگی این آثار در چارچوب همین موج دوم یگان‌نویسی هدفمند و موفق قرار دارند؛ نظر عنایت رهبر معظم انقلاب به برخی از این آثار و نگارش تقریظ‌های آکنده از تجلیل و تشویق معظم‌له بر تعدادی از این کتاب‌ها، برهان قاطعی بر حقانیت و اصالت این زیرگونه نوین ادبیات مستند دفاع مقدس تلقی می‌شود.

 

وی افزود: در همین ارتباط جلد یکم کتاب «گردان نهم» با هدف بازروایی کارنامه عملیاتی گردان حبیب‌بن مظاهر لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) از مقطع تأسیس در زمستان ۱۳۶۰ تا پایان عملیات والفجر یک در بهار ۱۳۶۲ به نگارش درآمد؛ من در چهار فصل ابتدایی کتاب به «چرایی تحمیل جنگ ۸ ساله به ملت انقلابی ایران»، «شرایط ایران در شروع جنگ»، «اهداف نظامی و سیاسی صدام از حمله به ایران»، «چگونگی به گل نشستن ماشین جنگی عراقی در پی مقاومت‌های مردمی»، «بی‌کفایتی‌های رئیس جمهور و جانشین فرماندهی کل قوا، ابوالحسن بنی‌صدر در یک ساله اول جنگ»، «پیدایش دکترین رزم انقلابی»، «استراتژی نوین سپاه در تشکیل تیپ‌های مانوری» و در نهایت به «چگونگی تشکیل تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) و گردان نهم آن در زمستان ۱۳۶۰» پرداخته‌ام.

 

بابایی تصریح کرد: از فصل پنج تا فصل دوازدهم با عناوینی چون «گمشده در عملیات»، «محرم ۳ به فرماندهی حاج علی»، «از گرمدشت تا کوت‌سواری»، «دوئل در خین»، «با گردان حبیب در شرق کانال ماهی»، «رویارویی با مثلث چهارم»، «نبرد مسلم‌بن عقیل» و «مصاف در زمین‌های مسطح» به نقش گردان حبیب در عملیات‌های «فتح‌المبین»، «الی بیت‌المقدس»، «رمضان»، «مسلم‌بن عقیل»، «زین‌العابدین(ع)»،‌ «والفجر مقدماتی» و «والفجر ۱»، به صورت مفصل پرداخته‌ام.

 

به گفته این نویسنده ادبیات دفاع مقدس، فصل انتهایی کتاب را به عکس‌های رزمندگان گردان حبیب طی عملیات‌هایی که به آنها اشاره شد، اختصاص داده‌ام، عکس‌هایی که با آدم حرف می‌زنند و هر کدام تداعی‌گر خاطرات تلخ و شیرین آن دفاع هشت ساله هستند.

 

وی اضافه کرد: امیدوارم همان طور که کتاب‌هایی چون «همپای صاعقه» و «ضربت متقابل» توانستند باب جدیدی را در حوزه مستندنگاری ادبیات دفاع مقدس با عنوان «یگان‌نویسی» باز کنند، این کتاب نیز بتواند پنجره‌ تازه‌ای را در همین حوزه، منتها در حیطه نگارش سوابق رزمی گردان‌ها، بگشاید تا از منظر آن بتوان ناگفته‌های جنگ هشت ساله را برای نسل‌های حاضر و آینده ایران‌زمین به تصویر کشید.

ایکنا ۸ بهمن ۹۲