حضور میهمانانی از ۳۷ ملیت در جشنواره «ره‌آورد سرزمین نور»
حضور میهمانانی از ۳۷ ملیت در جشنواره «ره‌آورد سرزمین نور»

طی هفته جاری خبر حضور میهمانان خارجی از ۳۷ ملیت در جشنواره «ره‌آورد سرزمین نور» و برگزاری ۱۸۷۹ یادواره شهدا در طول دهه فجر و تجدید میثاق اعضای بنیاد شهید با بنیانگذار انقلاب اسلامی، در صدر اخبار گروه جهاد و حماسه قرار داشت. در زیر نگاهی به مهم‌ترین اخبار این حوزه در هفته جاری داریم. […]

طی هفته جاری خبر حضور میهمانان خارجی از ۳۷ ملیت در جشنواره «ره‌آورد سرزمین نور» و برگزاری ۱۸۷۹ یادواره شهدا در طول دهه فجر و تجدید میثاق اعضای بنیاد شهید با بنیانگذار انقلاب اسلامی، در صدر اخبار گروه جهاد و حماسه قرار داشت. در زیر نگاهی به مهم‌ترین اخبار این حوزه در هفته جاری داریم.

سرنوشت جنگ تحمیلی با دستان فرماندهان جوان و خردمند رقم خورد
سردار سرلشکر پاسدار سیدیحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در مراسم دومین سالگرد شهادت سردار احمد سیاف‌زاده، مسئول طرح و عملیات قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس که پنجشنبه، ۳ بهمن در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: دوران هشت سال دفاع مقدس را انسان‌های خردمند پیش می‌بردند.
وی بیان کرد: آنان گوهرها و جواهرات این جنگ بودند و دلاورمردان ارتشی، بسیجی و سپاهی با خلق حماسه‌ای بزرگ در جنگ، افتخارات زیادی آفریدند. سردار سیاف‌زاده یکی از آن اشخاص بود که اگر بخواهیم این سردار شهید را در یک جمله خلاصه کنیم، باید بگوییم سرداری مؤمن، شجاع، مخلص، خوش‌اخلاق و خردمند بود.

یادمان فرماندهان خط‌‌شکن لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) رونمایی شد

مراسم رونمایی از یادمان فرماندهان خط‌شکن لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص)، پنجشنبه ۳ بهمن‌ماه در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) تهران برگزار شد.
این مراسم با حضور سردار محمد کوثری، فرمانده سابق لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، سردار محسن کاظمینی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ، رزمندگان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) و خانواده شهدا و جانبازان برگزار شد. همچنین از یادمان شهدای لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) که توسط رزمندگان و بسیجیان گردان انصارالرسول(ص) طراحی و ساخته شده است، رونمایی شد.

حضور میهمانان خارجی از ۳۷ ملیت در جشنواره «ره‌آورد سرزمین نور»
سیدیاشار نادری، دبیر یازدهمین جشنواره «ره‌آورد سرزمین نور» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تشریح این جشنواره پرداخت و گفت: یازدهمین دوره جشنواره ره‌آورد سرزمین نور با هدف بررسی ابعاد مختلف دفاع مقدس، تقویت ملی، انسجام اسلامی و ثبت و ضبط احساسات زائران راهیان نور برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: سالانه نزدیک به چهار میلیون نفر عازم راهیان‌نور و مناطق عملیاتی ۸ سال دفاع مقدس می‌شوند. در این سفر معنوی، زائران با سال‌های دفاع و ایستادگی ملت ایران در برابر دشمن بعثی که توسط جهان استکبار، تا دندان مسلح شده بود، آشنا می‌شوند و برداشت زائران و ذهنیت آنان از این فضا در قالب آثار هنری تجلی می‌یابد.

واگذاری ۵ هزار مترمربع زمین برای گلزار شهدای گمنام

محمدرضا اورک‌بختیاری شامگاه پنجشنبه، ۳ بهمن در جلسه ساماندهی گلزار شهدای گمنام شهرستان کامیاران اظهار کرد: تکریم شهدا وظیفه هر یک از دستگاه‌های دولتی است؛ بنابراین انتظار کشیدن برای انجام برخی کارها از سوی سایر ادارات معنایی ندارد.

به گفته رئیس اداره راه و شهرسازی کامیاران، هر دستگاه و اداره‌ای باید خود را متولی شهدا بداند و اقدامات مناسبی را در حیطه وظایفش انجام دهد. در جلسه‌ای که ابتدای سال جاری با حضور نمایندگانی از تهران مبنی بر تعیین مکانی مناسب برای دفن پیکر مطهر شهدای گمنام تشکیل شد، وعده اختصاص دو میلیارد تومان برای ساماندهی این پروژه داده شد.

۲۶ بهمن‌ماه؛ آغاز ثبت‌نام طرح خودروهای شخصی راهیان نور

ثبت‌نام خودروهای شخصی برای حضور در مناطق عملیاتی جنوب کشور در قالب راهیان نور از ۲۶ بهمن‌ماه آغاز می‌شود.
بر همین اساس، سرپرست خانواده‌ها می‌توانند پس از کسب اطّلاعات لازم درباره برنامه‌های اجرایی این ستاد که در قسمت معرفی برنامه‌های سایت به آدرسwww.rahiyannoor.ir  درج شده است، تاریخ درخواستی خود را با دفتر این ستاد هماهنگ کنند تا برای ثبت‌نام آنها، اقدامات لازم صورت پذیرد.

روایت روزهای انقلاب در مجمع بانوان راوی

سی و ششمین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی مجمع بانوان راوی و نویسندگان دفاع مقدس با حضور بانوان مبارز انقلاب اسلامی و اعضای این مجمع، ساعت ۱۵ یکشنبه، ۶ بهمن‌ با موضوع «روایت انقلاب» در محل باغ‌موزه قصر برگزار شد.
در این نشست، بانوانی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در زندان قصر محبوس بودند، خاطرات و مشاهدات خود از سال‌های مبارزه با رژیم پهلوی را روایت کردند.

پیکر جانباز شهید «سیدعلی‌اکبر عدل» تشییع شد

مراسم تشییع پیکر جانباز شهید «سیدعلی‌اکبر عدل» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام گواهی، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه حضرت محمد‌ رسول‌الله(ص) تهران بزرگ و جمعی از همرزمان، جانبازان و مردم قدرشناس تهران از مقابل حسینیه حضرت زهرا(س) برگزار شد.

برگزاری ۱۸۷۹ یادواره شهدا در طول دهه فجر

نشست خبری حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مازنی، رئیس کمیته ایثارگران ستاد بزرگداشت دهه فجر پیش از ظهر یکشنبه، ۶ بهمن‌ در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار و اهم فعالیت‌های این کمیته تشریح شد.
حجت‌الاسلام مازنی برگزاری ۱۸۷۹ یادواره در دهه فجر را از دیگر اقدامات کمیته ایثارگران ستاد بزرگداشت دهه فجر برشمرد و افزود: از ۱۲ تا ۲۲ بهمن، ۱۸۷۹ یادواره ویژه شهدای دوران دفاع مقدس در سراسر کشور برپا می‌شود. روایتگری دو گروه از راویان دفاع مقدس تحت عناوین «فجرآفرینان» و «پیام‌آوران فجر» از دیگر برنامه‌های این ستاد برای بزرگداشت دهه فجر است. بدین ترتیب راویان طی ایام‌الله دهه فجر در مساجد و مدارس سراسر کشور حضور پیدا کرده و به روایتگری دفاع مقدس خواهند پرداخت.

تجدید میثاق اعضای بنیاد شهید با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی‌محلاتی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، صبح دوشنبه، ۷ بهمن به همراه جمعی از معاونان و مدیران‌ کل این بنیاد، با حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره) با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تجدید پیمان کرده و بر ادامه راه شهدا و امام شهدا تأکید کرد.
وی در این مراسم با تأکید بر اینکه کارکنان و رؤسای بنیاد شهید باید ارادت دوچندانی به امام خمینی(ره) نسبت به سایر اقشار مردم داشته باشند، گفت: کارکنان و خدمتگذاران جامعه ایثارگری کشور باید بدانند که ایثارگران کشور، نور چشمان امام(ره) بودند و ایشان بر تکریم خانواده‌های ایثارگران، شهدا و جانبازان تأکید می‌کردند.
خاطرات ایثارگران گنجی است که به آیندگان منتقل می‌شود

آئین افتتاح پروژه ضبط خاطرات ایثارگران شهر تهران، ۷ بهمن در ساختمان اداره‌کل امور ایثارگران شهرداری تهران برگزار شد. پیش از افتتاح این پروژه، منصور احمدلو، مدیرکل امور ایثارگران شهرداری تهران طی نشست خبری، اهداف و چرایی افتتاح این پروژه را تشریح کرد.
منصور احمدلو، مدیرکل امور ایثارگران در نشست خبری افتتاح پروژه ضبط خاطرات ایثارگران با اشاره به احساس نیازی که برای حفظ و نگهداری فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه امروز وجود دارد، گفت: ثبت و ضبط خاطرات ایثارگران، یکی از وظایف اساسی و فرهنگی ماست و این چشمه پرفیض می‌تواند تشنگان بسیاری را سیراب کند؛ البته این اقدام در صورتی که امانتداری در آن رعایت شود، باعث انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل‌ آینده می‌شود.

شلمچه میزبان ۲۶ کبوتر خونین‌بال شد

پیکر مطهر ۲۶ شهید تازه تفحص شده بر اساس اعلام قبلی، صبح دوشنبه، ۷ بهمن از مرز شلمچه وارد خاک کشور شدند.
پیکر مطهر این شهدا که در تازه‌ترین تفحص در جزایر مجنون و منطقه فاو عراق کشف شده‌‌اند که از سوی مقامات عراق، تحویل مقامات ایرانی شدند.  یادآور می‌شود که این شهدا در عملیات خیبر و تک دشمن در فاو به شهادت رسیده‌اند.

دومین جلسه شورای ترویج فرهنگ مقاومت تهران تشکیل شد

دومین جلسه شورای ترویج فرهنگ مقاومت تهران در باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت با حضور حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان، امیر سرتیپ شهلایی، سردار محسن انصاری، سردار علی فضلی، محمدتقی بنی‌مصطفی، مجتبی رحماندوست، اکبر کاظم‌زاده، حجت‌الاسلام صادق‌زاده، حجت‌الاسلام مازنی، حسین مظفر، سردارعبدالرضا آزادی، میثم موسایی، سردار محمدعلی آسودی و سردار جواد خضرایی تشکیل شد.

راه‌اندازی ۳۷۴ خانه‌ ایثارگران در سرای محلات شهر تهران

مراسم افتتاحیه پروژه ضبط خاطرات ایثارگران شهر تهران دوشنبه، ۷ بهمن با حضور پرویز سروری، عضو شورای شهر تهران، ناصر امانی، معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، منصور احمدلو، مدیر کل امور ایثارگران شهرداری تهران، آیت‌الله سید محمد جواد پیشوایی و حضور جمعی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران برگزار شد.
سروری گفت: متأسفانه در این فضاها ما دست‌مان خالی است و زمان را به سرعت از دست می‌دهیم؛ فکر می‌کنم اقدام آقای احمدلو در افتتاح پروژه ضبط خاطرات ایثارگران در اداره امور ایثارگران شهر تهران گام مثبتی در این مسیر خواهد بود.
وی تصریح کرد: باید این هدف‌گذاری را انجام دهیم تا در راستای ضبط خاطرات ایثارگران بیش از ۳۷۴ مرکز جمع‌آوری خاطرات در سطح محلات تهران ایجاد کنیم.

اعزام ۲۵ هزار زائر به مناطق عملیاتی جنوب توسط ستاد شهید صیاد شیرازی

مدیر روابط عمومی راهیان‌ نور ستاد شهید صیاد شیرازی با اشاره به اینکه این ستاد ۲۵ هزار زائر به مناطق عملیاتی جنوب اعزام می‌کند گفت: کاروان‌ها از ۱۰ اسفند تا ۱۳ فروردین‌ماه اعزام می‌شوند.

نخستین نشست دبیران تشکل‌های شاهد و ایثارگر در «تجلی یادگار»

در آستانه سی و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین نشست تخصصی دبیران تشکل‌های شاهد و ایثارگر و فرزندان شهدای تأثیرگذار با عنوان «تجلی یادگار» روز پنجشنبه، ۱۰ بهمن‌ در مؤسسه فرهنگی، ورزشی ایثار برگزار می‌شود.

این نشست تخصصی با حضور معاون رئیس جمهور و علی شمخانی، رئیس شورای امنیت ملی و جمعی از دبیران تشکل‌های شاهد برگزار می‌شود. در برنامه اصلی نشست، مسئولان درباره حضور فرزندان شهدا در عرصه‌های اجتماعی و راهکارهای تعامل آنها با جامعه به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

یادواره شهدای ورزشکار در اصفهان برگزار می‌شود

به مناسبت ایام‌الله دهه فجر، سازمان بسیج ورزشکاران، یادواره شهدای ورزشکار را در یادبود سردار شهید حسن قاضی برگزار می‌کند.
این یادواره با حضور سردار نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین و گودرزی، وزیر ورزش و جوانان طی روز‌های پنجشنبه و جمعه، ۱۰ و ۱۱ بهمن‌ در استان اصفهان برگزار می‌شود.
یادآور می‌شود، سردار شهید حسن قاضی، شهید شاخص سال در حوزه ورزش است

۵۰۰ هزار دانشجو به مناطق عملیاتی جنوب کشور اعزام می‌شوند

رئیس سازمان بسیج دانشجویی در نشست خبری سه شنبه، ۸ بهمن درباره راهیان‌ نور دانشجویی گفت: در این دوره از راهیان نور، اعزام ۵۰۰ هزار دانشجو را در برنامه داریم.
سردار نقدی درگذشت مادر شهید محمدحسن قنوتی را تسلیت گفت
سردار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در پی درگذشت مکیه قنواتی‌نژاد، مادر حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن شریف‌قنوتی، اولین شهید روحانی هشت سال دفاع مقدس، پیام تسلیتی صادر کرد.

ایکنا  ۹ بهمن ۹۲