برگی از تاریخ وحدت شیعه و سنی در بحران کردستان
برگی از تاریخ وحدت شیعه و سنی در بحران کردستان

این نوشتار بهمراه ارایه اسنادی از وقایع تاریخی ، گوشه ای تلاشهای صورت گرفته برای برقراری امنیت و آرامش در شرایط نا امنی بوجود آمده توسط گروهکهای فریب خورده مورد حمایت دشمنان غربی و شرقی جمهوری اسلامی می باشد .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

شهرستان تکاب با مساحتی بالغ بر ۲۵۲۳ کیلومتر مربع از شمال با شهرستان چاراویماق در استان آذربایجان شرقی، از شرق به شهرستان ماه‌نشان در استان زنجان، از غرب به شهرستان شاهین‌دژ در استان آذربایجان غربی و از جنوب به شهرستانهای بیجار، دیواندره و سقز در استان کردستان ارتباط دارد . مردم شهرستان تکاب به دو زبان کردی و ترکی صحبت می‌کنند و دارای مذاهب شیعه، سنی و اهل حق هستند. اتحاد و یکپارچگی بین مردم این شهرستان یکی از شاخص‌های اصلی آن است. ( فرمانداری تکاب )

تکاب از شهرهای جنوبی آذربایجان‌غربی است که پس از انقلاب ، ضد انقلاب اطراف انرا تصرف کرده و راههای ارتباطی آن اشغال بود و تنها یک راه آن به بیجار فقط در روز انهم با تامین امکان تردد داشت ولی در دوران دفاع مقدس با تقدیم ۴۵۳ شهید و بیش از  ۸۰۰ جانباز( خبرگزاری جمهوری اسلامی ، ۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ) برای دفاع از کیان اسلامی امنیت کامل بدانجا باز میگردد .

مسلمانان شیعه و سنی سالها با یکدیگر در صلح و صفا زندگی و داد وسند داشتند و روحانیت شیعه و سنی همانند مسلمانان با یکدیگر با صمیمت تمام مراوده داشته و یکی از برنامه های شهر تکاب برگزاری مراسم وحدت بوده و هست . علاوه بر آن میان روحانیت مبارز شیعه و سنی در آن دوران ناامنی های بحران کردستان در پس از پیروزی انقلاب ، تلاشی برای بازگشت برخی فریب خوردگان که با ضد انقلاب همکاری داشتند صورت گرفت .

  • جلسه مقدماتی

جلسات مقدماتی برای تهیه پیش نویس بیانیه

دیدار جمعی با آیت الله شیخ عزیزالله خسروی از اساتید حوزوی شهر تکاب

 در منزلشان  یکی از خانه های سنتی شهر تکاب

روزهای پایانی اسفند ۱۳۶۰

از سمت راست به ترتیب : مرحوم یدالله حسین زاده ( کلاه بر سر ) – مرحوم حجت الاسلام شیخ علی اصغر نظری- مرحوم شیخ یحیی رستم پور از روحانیون سرشناس تکاب  – حاج اقا سید حسین هاشمی فشارکی ( ابوی سید جواد )  – آیت الله شیخ عزیزالله خسروی استاد آن دو روحانی مرحوم – برادر سید جواد هاشمی فشارکی ( اورکت پوش)  – مرحوم محمد قره باغی ( کلاه بر سر ) – برادر یدالله حصاری ( اورکت پوش)

  • روحانیون اهل حق

شیخ سیدحمدالله خان احمدی  و سید جواد هاشمی فشارکی

  • برگی از تاریخ ندای یکپارچه وحدت شیعه و سنی

پیرو جلسات و مذاکرات و تهیه اطلاعیه دعوت جهت عفو فراریان و ضمانت امان نامه به انان تهیه و در نهم اردیبهشت ۱۳۶۲ منتشر میشود .

متن اطلاعیه ای که توفیق پیگیری داشتم :

بسمه تعالی

واعتصموا بحبل ا….جمیعاًولاتفرقوا

همگی به رشته دین خداچنگ زده و به راههای متفرق (مدعیان دین ساز ) نروید ،(قرآن کریم)

برادران و خواهران ،شما شاهد می باشیدکه بارها رهبر کبیر انقلاب اسلامی در مورد اتحاد و یکپارچگی ملت مسلمان ایران علیه جهانخواران و مستکبرین ، فرمان عفو و بخشودگی را برای افرادی که به دامن اسلام برمیگردند صادر فرموده است و کسانیکه علیه نظام جمهوری اسلامی نبرد مسلحانه را شروع کرده اند و اسباب عدم امنیت منطقه و ترس و وحشت و گرفتاریهای زیاد برای ساکنین این مناطق که سالهای زیادی در زیر ستم شاهنشاهی زندگی مرگباری داشتند فراهم نموده ، به شرط پیوستن به سپاه اسلام مورد عفو قرار گرفته اند و با دریافت امان نامه توانسته اند در پناه جمهوری اسلامی زندگی نوینی آغاز نمایند و در آغوش عزیزانشان به ادامه حیات و زندگی این دنیای فانی مشغول شوند و به تقوا و عبادت خداوند بپردازند.

اینک شورای روحانیت تکاب مرکب از برادران تسنن و تشیع طبق فرمایش امام امت از گروهکهای مسلح غیر قانونی دعوت مینماید که بیش از این به عداوت و تفرقه افکنی بین مسلمانان ادامه ندهند و به ناراحتیها و گرفتاریها یی که برای مردم منطقه و کشاورزان و روستائیان عزیز ایجاد کرده اند خاتمه دهند و اسلحه خود را بر زمین بگذارند وخود را به برادران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تکاب و روستاهامعرفی نموده و امان نامه را دریافت نمایند و به آغوش ملت مسلمان باز گردند .باشد که پس از دریافت امان نامه ازطریق تمام اقشار مردم حمایت شده و روحانیون مانند همیشه پشتیبان شما خواهند بود ،ان شاءالله

امضا

  • روحانیون شیعه :
  • مرحوم شیخ یحیی رستم پور از روحانیون سرشناس و فعال تکاب
  • مرحوم حجت الاسلام شیخ علی اصغر نظری
  • حجت الاسلام شیخ سید حسین حسینی
  • حجت الاسلام شیخ ابراهیم فرجی
  • حجت الاسلام شیخ یوسف شریفی
  • روحانیون اهل تسنن
  • شیخ محی الدین نقش بندی
  • شیخ عمر نقش بندی
  • روحانیون اهل حق
  • شیخ سیدحمدالله خان احمدی

متن بیانیه که بعد از مهر وامضا  ، تکثیر و در شهرتکاب و روستاهای حومه منتشر شد

 

  • تلاش دشمنان برای به شکست کشاندن ندای آرامش

دشمنان مردم شریف کردستان عصر همان روز انتشار بیانیه دعوت نامه ( امان نامه به فریب خوردگان ) روحانی عزیز (علی جان دلداده ) و دوپاسدار را به شهادت می رساند تا سبب ایجاد رعب و وحشت شده و مانع پناهنده شدن فراریان شوند . ولی خللی در روحانیت معظم بوجود نیامده و به مرور تاثیر خود را گذشته و منطقه به ارامش در آمده و زندگی مردم به حالت عادی باز میگردد .

متن پوستری که با امکانات محدود تهیه کردم :

“روحانی شهید علی جان دلداده ، جهت سرکشی و کمک به مستضعفین روستای قزقپان سنگ تکاب(از نواحی کردستان ) ، از طرف کمیته امداد آن شهرستان ماموریت یافته بود ، اما…..برادران عیوض یوسفی و زلفعلی بیات ،دو پاسدار بودند از سپاه جانبازان اسلام و نگهبان بودند آن روستا را از یورش گرگان پلید …. برادر محمد برگ ،که برای دفاع از نوامیسش سلاح برگرفته و بسیج شده بود و پاس میداشت آن گوشه از میهن اسلامیش را از تجاوزات گروههای وابسته مزدور …. و که آنان چه عاشقانه  به پیشواز معشوق خویش رفتند و در درگیری با ضد انقلاب داخلی در ۶۱/۲/۹ پذیرای شهادت شدند و به آرزوی دیرینه شان رسیدند و خود را از جهان مادیات رها ساختند و به آن دیار جاودانان رهسپار گشتند ، …. شرکت شما در این مراسم ،تجدید عهدی است در جهت تداوم راه شهدای اسلام و مشت محکمی است بر دهان یاوه گویان ضد انقلاب .”

  • اما روحانی شهید که بود

شهید شیخ علی جان دلداده قینرچه  شهید دفاع مقدس ، وی دوم فروردين ۱۳۰۱، در شهرستان تكاب ديده به جهان گشود. پدرش اسمعيل و مادرش جهان نام داشت. به فراگيري علوم ديني و حوزوي پرداخت. روحاني بود. در كميته امداد امام خميني كار مي‌كرد. ازدواج كرد و صاحب چهار پسر شد. نهم ارديبهشت ۱۳۶۱، در روستاي قزچتان سنگ  تكاب توسط گروه هاي ضد انقلاب بر اثر اصابت گلوله به سينه اش، شهيد شد. مدفن وي در گلزار شهدای همان روستای قیزقپان سنگ شهر قرار دارد. ( منبع اطلاعات شهید : https://www.golzar.info/298906 )

مراسم هفته وحدت در چهار ماه قبل یعنی در اواخر دی ماه سال ۱۳۶۰ برگزار شد

  • اما روحانی شهید که بود

شهید شیخ علی جان دلداده قینرچه  شهید دفاع مقدس ، وی دوم فروردين ۱۳۰۱، در شهرستان تكاب ديده به جهان گشود. پدرش اسمعيل و مادرش جهان نام داشت. به فراگيري علوم ديني و حوزوي پرداخت. روحاني بود. در كميته امداد امام خميني كار مي‌كرد. ازدواج كرد و صاحب چهار پسر شد. نهم ارديبهشت ۱۳۶۱، در روستاي قزچتان سنگ  تكاب توسط گروه هاي ضد انقلاب بر اثر اصابت گلوله به سينه اش، شهيد شد. مدفن وي در گلزار شهدای همان روستای قیزقپان سنگ شهر قرار دارد. ( منبع اطلاعات شهید : https://www.golzar.info/298906 )

دو خبری که شور و اشتیاق وتلاشها را در منطقه مضاعف کرد ، سخنرانی امام و پیام آیت الله خامنه ای بود :سخنرانی امام خمینی  در صبح ۲۰ دی ۱۳۶۰  ۱۴( ربیع الاول ۱۴۰۲‏) به مناسبت هفته وحدت (برکات انقلاب) در جمع اقشار مختلف مردم در جماران‏ داشتند وهمچنین‏‏‏‏ پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌ مناسبت هفته وحدت در  ۱۳۶۰/۱۰/۱۸ منتشر شد .

مراسم هفته وحدت در چهار ماه قبل یعنی در اواخر دی ماه سال ۱۳۶۰ برگزار شد

ماموستا ادبی  از علمای اهل سنت ( در حال سخنرانی )

و توفیق حضور اینجانب ( دست چپ پایین پله های مسجد)

مرحوم حجه الاسلام  سید مهدی موسوی زره شوران از رووحانیون شیعه در مسجد اهل سنت   ۱۹ دی ۱۳۶۰

 

  • سخن پایانی

مردم مسلمان تکاب و شهرهای اطراف بعد از آن شرایط درگیریها و برقراری امنیت ، حدود چهار دهه می باشد ، شهد شیرین  زندگی عادی و رشد و توسعه شهرها و خدمات رسانی به روستا های خود را که بسیار درمحرومیت بودند را چشیده اند و روند تکاملی ادامه دارد. ولی تجارب شیرین و تلخ انروزها بایستی زنده نگه داشته شود و عبرت آموزی شود ؛ تا کشور و انقلاب همچنان از تهدیدات جدید احتمالی دشمنان مصون ماند.