زندگی پرماجرای «متوسلیان» ظرفیت نگارش آثار متنوع و جذابی را دارد
زندگی پرماجرای «متوسلیان» ظرفیت نگارش آثار متنوع و جذابی را دارد

روه جهاد و حماسه: رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس و نویسنده کتاب «در هاله‌ای از غبار» گفت: زندگی پرماجرا و پرفراز و نشیب احمد متوسلیان می‌تواند الهام‌بخش بسیاری از نویسندگان برای خلق داستان‌های بلند و رمان قرار گیرد. احمد متوسلیان از جمله فرماندهان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) بود که در روز ۱۴ تیرماه […]

روه جهاد و حماسه: رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس و نویسنده کتاب «در هاله‌ای از غبار» گفت: زندگی پرماجرا و پرفراز و نشیب احمد متوسلیان می‌تواند الهام‌بخش بسیاری از نویسندگان برای خلق داستان‌های بلند و رمان قرار گیرد.

احمد متوسلیان از جمله فرماندهان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) بود که در روز ۱۴ تیرماه سال ۱۳۶۱ همراه با سه نفر دیگر از همراهانش توسط نیروهای فالانژ ربوده و به اسارت نیروهای رژیم صهیونیستی درآمدند. به این مناسبت با نویسنده کتاب مستند «در هاله‌ای از غبار» که به زندگی‌نامه این شخصیت می‌پردازد، به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

سرهنگ گلعلی بابایی، رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان اینکه می‌توان آثار فاخر ادبی زیادی را با بهره‌گیری و الهام از ویژگی‌های شخصیتی حاج احمد متوسلیان، این اسطوره دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به نگارش درآورد، عنوان کرد: کتاب «در هاله‌ای از غبار» را پس از «همپای صاعقه» که به تشریح اقدامات تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) به فرماندهی احمد متوسلیان بود، به نگارش درآوردم.
بابایی ادامه داد: در زمان نگارش همپای صاعقه با ویژگی‌های منحصر به فردی در متوسلیان مواجه شدم که مرا متقاعد کرد می‌توان کتاب جذابی درباره وی نوشت که این امر به نگارش سرگذشت مستند متوسلیان در کتابی ۲۵۵ صفحه‌ای با نام «در هاله‌ای از غبار» منجر شد.
رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس با بیان اینکه «در هاله‌ای از غبار» حاوی تعداد زیادی عکس، سند، متن و سخنان راویان و همچنین مکالمات بی‌سیم در قالب ۲۰ فصل متنی و یک فصل عکس است، گفت: شخصیت متوسلیان بسیار پرماجراست. وی در دوران نوجوانی ورزشکار مشت‌زنی بود و در دوران خدمت سربازی، فعالیت‌های مذهبی و سیاسی داشت. پس از پایان دوره سربازی، در یک شرکت تاسیساتی خصوصی استخدام شد و بعد از چند ماه به خرم‌آباد منتقل شد و به فعالیت‌های سیاسی- تبلیغی خود ادامه داد.

آزادی از زندان و پیوستن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

این نویسنده ادامه داد: متوسلیان در سال ۱۳۵۴ توسط گروهی از ساواک دستگیر و روانه زندان شد و پنج ماه در زندان فلک‌الافلاک خرم‌آباد در یک سلول انفرادی زندانی بود. پس از این که از زندان آزاد شد، در قیام‌های خونین قم و تبریز در سال ۱۳۵۶، نقش رابط و هماهنگ کننده تظاهرات را در محلات جنوبی تهران برعهده داشت. با پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولیت تشکیل کمیته انقلاب اسلامی محل خویش را عهده‌دار شد و پس از شکل‌گیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این ارگان پیوست و به سازماندهی نیروها همت گماشت.
وی افزود: متوسلیان پس از شروع آشوب‌های کردستان در اسفند سال ۱۳۵۷ داوطلبانه عازم بوکان شد و بخشی از ناآرامی‌های آنجا را سامان بخشید. پس از تثبیت مواضع نیروهای انقلاب در بوکان، به شهرهای سقز و بانه رفت. پس از آن به همراه گروهی از رزمندگان برای آزادسازی سنندج راهی این شهر شد. در زمستان سال ۱۳۵۸ به وی ماموریت داده شد تا جاده پاوه – کرمانشاه را که در تصرف ضدانقلاب بود، آزاد کند. بعد از این عملیات مسئولیت سپاه پاوه به وی سپرده شد. در اوایل خرداد ۱۳۵۹ موفق شد شهرستان مریوان را که در تصرف گروهک‌های محارب بود، آزاد کند.

تاسیس تیپ سپاه محمد رسول‌الله(ص)
بابایی با بیان اینکه متوسلیان در دوران دفاع مقدس فرماندهی نستوه و قهرمانی اسطوره‌ای بود، گفت: در دی‌ماه ۱۳۶۰ عملیات سپاه محمد رسول‌الله(ص) از دو محور مریوان و پاوه بر روی منطقه خرمال توسط وی رهبری شد که این عملیات سنگ بنای تأسیس تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) به شمار می‌رود. در شب ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۱ عملیات بیت‌المقدس به فرماندهی احمد متوسلیان از منطقه دارخوین به سمت جاده اهواز– خرمشهر آغاز شد که به آزادسازی خرمشهر انجامید.
رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس افزود: در اواخر خرداد سال ۱۳۶۱ در مأموریتی به همراه یک هیئت عالی‌رتبه دیپلماتیک از مسئولان سیاسی – نظامی ایران راهی سوریه شد تا راه‌های مساعدت به مردم لبنان را بررسی کند. در ۱۴ تیر سال ۱۳۶۱ اتومبیل حامل متوسلیان، سیدمحسن موسوی، کاردار ایران در بیروت، کاظم اخوان، عکاس خبرگزاری فارس و تقی رستگار مقدم، راننده اتومبیل توسط فالانژیست‌ها متوقف و سرنشینان توسط نیروهای اسرائیلی گروگان گرفته شدند.
وی با بیان اینکه سرنوشت دیپلمات‌های ایرانی پس از حدود ۳۳ سال هنوز در هاله‌ای از ابهام است، گفت: هنوز جواب مستدلی به ایران درباره اسارت و یا شهید شدن این افراد داده نشده و بی‌تردید در جریان ۱۴ تیر یک توطئه سیاسی نقش داشته است.
بابایی تاکید کرد: کتاب «در هاله‌ای از غبار» با اسارت متوسلیان در ۱۴ تیر سال ۱۳۶۱ به پایان می‌رسد و چون هیچ سند معتبری درباره وقایع بعد از آن تاریخ وجود ندارد به بررسی آن روز تاکنون نپرداخته‌ایم‌، چرا که ماجرای اسارت و حوادث بعد از آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. وجود همین ابهام نیز باعث شد تا عنوان اثر را «در هاله‌ای از غبار» انتخاب کنم.