اجرای نمایش و بازسازی عملیات نصر ۴ در الیگودرز
اجرای نمایش و بازسازی عملیات نصر ۴ در الیگودرز

یدالله دلارام، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در رابطه با برنامه‌های هفته دفاع مقدس در لرستان، گفت: مراسم رژه نیروهای مسلح استان لرستان امسال به میزبانی سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان برگزار می‌شود. وی از اجرای نمایش و بازسازی عملیات نصر ۴ به مدت […]

یدالله دلارام، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در رابطه با برنامه‌های هفته دفاع مقدس در لرستان، گفت: مراسم رژه نیروهای مسلح استان لرستان امسال به میزبانی سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان برگزار می‌شود.
وی از اجرای نمایش و بازسازی عملیات نصر ۴ به مدت یک هفته در شهرستان الیگودرز به‌صئرت عمومی و به میزبانی سپاه خبر داد و افزود: غبارروبی گلزار شهدا، نواخته شدن زنگ مهر با حضور راویان دفاع مقدس در مدارس استان، برگزاری جشنواره عکس بسیج با موضوعات سبک زندگی اسلامی و فعالیت‌های بسیج، سخنرانی ائمه جمعه و روحانیون و مبلغان در رابطه با دفاع مقدس، برگزاری یادوراه شهدای کارگر به میزبانی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس است.

دلارام برپایی نمایشگاه اسناد دفاع مقدس، سرکشی از خانواده معظم شهدا و ایثارگران، اعزام مبلغات روحانی جهت سخنرانی با موضوع دشمن‌شناسی و بیداری اسلامی و حضور فرماندهان و یادگاران دفاع مقدس در برنامه‌های صدا و سیما را از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس در استان برشمرد.

نگاهی به عملیات نصر ۴

یادآور می‌شود، پس از اجرای موفق عملیات کربلای ۱۰ در ۲۵ فروردین سال ۶۶ با رمز مقدس یا صاحب‌الزمان(عج) در جبهه شمالی ماووت، شهر ماووت عراق در تیررس رزمندگان اسلام قرار گرفت و در عملیات نصر ۴ آزادسازی آن طرح‌ریزی شد.

در این عملیات نظامی رزمندگان اسلام، پس از شناسایی منطقه توسط نیروهای اطلاعات عملیات، مجهز به سلاح‌های سبک و نیمه سنگین، حرکت خود را از خطوط عملیات کربلای ۱۰ و محورهای اطراف آن به‌سمت هدف آغاز کردند و پس از راهپیمایی طولانی و با حفظ اصل غافلگیری، به محورهای عملیاتی شهر ماووت نزدیک شدند.

در این عملیات غرورآفرین لشکر قدس گیلان مانند دیگر لشکرها ماموریت یافت که خطوط دشمن را درهم بشکند به‌طوری که این لشکر با نیروهای مجرب خود به عمق خاک عراق و سمت شهر ماووت نفوذ کرد و پس از پشت سر گذاشتن موانع، در شرایط سرد و یخبندان منطقه، به خطوط تماس دشمن نزدیک شد.

یورش بی‌امان و برق‌آسای رزمندگان اسلام به مواضع دشمن آغاز و با شلیک گلوله منور از دو سمت، منطقه مثل روز روشن شد.

دشمن زخم خورده بعثی با شلیک انواع گلوله سعی کرد که مانع نفوذ رزمندگان به خطوط پدافندی آنها شود، ولی برتری آتش قوای اسلام مانع تحرکات دشمن شد.

لشکرهای دیگر نیز پس از نفوذ به عمق ۲۵ کیلومتری خاک عراق، هجوم خود را از محورهای مختلف به نیروهای عراق آغاز کردند و پس از نبردی سنگین موفق شدند ارتفاع ژاژیله، اسپیدر دره و تمامی راههای مواصلاتی منتهی به شهر ماووت را به کنترل خود درآورده و مسدود کنند.

در این عملیات، تیپ ۴۴۳ از لشکر ۲۷ عراق هدف سنگین‌ترین حمله قرار گرفت و به همراه بیش از نیمی از امکانات تیپ ۶۰۳ پیاده منهدم شد.

رزمندگان برای تصرف شهر ماووت، جنگ را شدت بخشیدند. یگان تخریب نیز همراه و همگام با رزمندگان برای خنثی ساختن میادین مین به پیش تاخت. قوای اسلام با توجه به کوهستانی بودن منطقه و با به‌کارگیری تاکتیک‌های ویژه جنگ کوهستانی و هماهنگی عالی همه موانع را از سر راه برداشتند که در این میان ۲۷ دستگاه تانک و نفربر عراق منهدم و ۵ دستگاه نیز به غنیمت گرفته شد.

آتشبار ارتش اسلام که تا قبل از شروع عملیات خاموش بود، با آغاز درگیری، مواضع دشمن را به شدت زیر آتش گرفت و خسارت سنگینی به آنها وارد کرد، به‌طوری‌که منطقه مملو از اجساد بعثی‌ها و لاشه‌های سوخته و نیم سوخته ادوات زرهی آنها شد.

فرماندهان ارتش عراق برای جلوگیری از پیشروی رزمندگان اسلام و همچنین تقویت روحیه نیروهای خود، نیروهای هوایی را وارد معرکه کردند.

آتشبار ضدهوایی ایران به مقابله با جنگنده‌های دشمن پرداخت و یک فروند از آن‌ها را مورد هدف قرار داد و ساقط کرد.

رزمندگان اسلام با تثبیت مواضع متصرقه خود و به غنیمت گرفتن مهمات دشمن، مقدمات آزادی شهر ماووت را فراهم کردند و این شهر در یک قدمی آزادی قرار گرفت.

یگان مهندسی  ـ رزمی با تمام امکانات تلاش کرد تا جاده‌هایی را برای عبور خودروها به‌منظور تدارکات رزمندگان هموار کند.

در این عملیات لشکر قدس با ۲ تیپ، به استعداد ۵ گردان پیاده، موفق شد طی ۲ مرحله ماموریت خود را صد در صد با موفقیت به انجام رساند به‌طوری‌که سرعت عمل رزمندگان لشکر قدس در اجرای این عملیات به حدی بود که معاون تیپ مستقر در ژاژیله عراق به اسارت نیروهای اسلام درآمد.

در این عملیات رزمندگان اسلام د ۲ شبانه‌روز موفق شدند به اکثر اهداف مورد نظر دست یابند که در این راستا نیروهای دشمن نیز به طور متقابل در روزهای بعد چندین باراقدام به پاتک کردند که همه این اقدامات به شکست منجر شد.

در جبهه خودی نیز با اعزام یگان‌های تازه نفس به منطقه چند عملیات به‌منظور دفع نواقص محورهای شاخ قشان و تپه دو قلو انجام شد.

این عملیات پس از ۱۵ روز با آزاد سازی شهر ماووت و ارتفاعات ژاژیله، شاخ قشان، یال غربی، گولان، تپه دوقلو (بالو کاوه)، دشت بالوسه و نیز ترمیم برخی از خطوط پدافندی عملیات کربلای ۱۰ پایان یافت.

در این عملیات تعداد ۵۵۷ نفر از نیروهای دشمن به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند و بیش از ۶ هزار نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند.در این عملیات فرمانده تیپ ۲ قدس گیلان سردار شهید «مهدی خوش‌سیرت» به شهادت رسید.