فرازی از زندگی سردار شهید «حسین همدانی»
فرازی از زندگی سردار شهید «حسین همدانی»

گروه اجتماعی: سردار «حسین همدانی» مزد جهاد با مزدوران آمریکا و رژیم صهیونیستی را گرفت و در روز پنجشنبه، ۱۶ مهرماه ۹۴ در دفاع از حرم حضرت زینب(س)، در سوریه به‌سوی خانه دوست شتافت و به درجه شهادت نائل شد.

در روز پنجشنبه، ۱۶ مهرماه سردار سرتیپ پاسدار، حسین همدانی از فرماندهان سپاه پاسداران و از مستشاران ارشد نظامی ایران در دفاع از حرم عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب(س)، در سوریه به شهادت رسید.

سردار شهید حسین همدانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پایه‌گذاری و تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، استان همدان را آغاز و خود نیز به عنوان یکی از ارکان اصلی شورای عالی فرماندهی سپاه استان همدان، فعالیتش را آغاز کرد.

وی  با آغاز جنگ تحمیلی فرماندهی جبهه میانی سرپل ذهاب را به عهده داشت و پس از مدتی کوتاه به همراه حاج احمد متوسلیان و شهید همت و شهید شهبازی در تشکیل و سازماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله‌(ص) نقش بسزایی داشت. عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس آن هم با مسئولیت فرماندهی محورهای عملیاتی، تجربه‌ای نو در قالب هدایت تیپ و لشکر بوده که از فاتحان خرمشهر، سهمی را از آن خود کرد و سپس از تشکیل یگان‌های رزم سپاه به عنوان بانی و نخستین فرمانده لشکر ۳۲ انصارالحسین‌(ع) استان همدان، وارد میدان نبرد علیه دشمن بعثی شد.

سردار شهید حسین همدانی، در ادامه هدایت و فرماندهی لشکر ۱۶ قدس گیلان را به او واگذار کردند و عملیات‌‌های مهم و حیاتی همچون کربلای ۴ و کربلای ۵ را به سرانجام رساند. معاونت اطلاعات و عملیات قرارگاه عملیاتی قدس که چندین لشکر و تیپ مستقل را تحت امر داشت، از فرماندهای زبده همچون دیگر فرماندهان سپاه اسلام آماده ساخت و تا آخرین عملیات موفق سپاه اسلام با منافقین کوردل که با نام مرصاد به نتیجه رساند، لحظه‌ای آرام نگرفت و پس از دفاع مقدس به دانشگاه فرماندهی و ستاد رفته و تحصیل تئوریک و آکادمیک هدایت یگان‌ها را هم به تجربیات ارزنده‌اش افزود و با انتصاب به عنوان فرمانده قرارگاه نجف اشرف و لشکر ۴ بعثت در غرب کشور، کارنامه‌ای موفق از خود به جای گذاشت.

وی همچنین، معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی و جانشینی نیروی مقاومت بسیج در دو دوره و فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) و به همراه آن، جانشینی قرارگاه ثارالله، از دیگر مسئولیت‌های ایشان بود و معاون مرکز راهبردی سپاه و مشاور عالی فرمانده کل سپاه و جانشینی سازمان بسیج مستضعفان از او فرمانده‌ای کهنه‌کار با کوله‌باری تجربه و شناخت ساخته که سبب شده است تا حساس‌ترین و مهم‌ترین سپاه کشور که دارای ویژگی‌های خاص است، بر عهده ایشان گذاشته شود.

شهید سردار همدانی، مفتخر به دریافت ۲ نشان «فتح» به خاطر هدایت و فرماندهی موفق لشکرهای تحت امر در دوران دفاع مقدس از دست رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا بود، بوده است، نام این سردار شهید سپاه در میان لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا نیز بود و لازم به ذکر است که خاطرات وی در قالب ۲ کتاب «مهتاب خیّن» و «تکلیف است برادر» منتشر شده است.

سردار حسین همدانی از فرماندهان عالی‌رتبه سپاه و یکی از ارشدترین مستشاران ایران در سوریه برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) پس از سال‌ها مجاهدت در راه خدا در مسیر حلب به فیض عظیم شهادت نائل شد.

یادآور می‌شود، پیکر سردار شهید حسین همدانی یکشنبه، ۱۹مهر ساعت ۹ صبح از حسینیه حضرت زهرا(س) در  پادگان ولیعصر در میدان سپاه تهران و دوشنبه، ۲۰ مهر  ۹ صبح در میدان امام خمینی(ره) همدان تشییع و سپس در زادگاهش همدان دفن خواهد شد.

ایکنا