عمده تقریظات رهبری بر خاطرات دفاع مقدس است
عمده تقریظات رهبری بر خاطرات دفاع مقدس است

حجت‌السلام علی شیرازی، نویسنده کتاب «نسیم سبز خاطره‌ها»، در حاشيه مراسم نوزدهمين نمايشگاه بين‎المللی كتاب و ناشران مشهد با اشاره به اینکه آثار دفاع مقدس ادبیات جذابی دارد، تصریح کرد: اگر شروع به مطالعه این دست از کتاب‌ها کنید تا وقتی که به اتمام نرسد کتاب را رها نمی‌کنید. وی با اشاره به اینکه كتاب […]

حجت‌السلام علی شیرازی، نویسنده کتاب «نسیم سبز خاطره‌ها»، در حاشيه مراسم نوزدهمين نمايشگاه بين‎المللی كتاب و ناشران مشهد با اشاره به اینکه آثار دفاع مقدس ادبیات جذابی دارد، تصریح کرد: اگر شروع به مطالعه این دست از کتاب‌ها کنید تا وقتی که به اتمام نرسد کتاب را رها نمی‌کنید.
وی با اشاره به اینکه كتاب «من زنده‌ام» را چهار روزه به اتمام رسانیده‌ام، اظهار کرد: با اینکه سر کار هم می‌رفتم و از درد سر هم رنج بسیار می‌بردم اما توانستم آن را طی مدت کوتاهی به پایان رسانم.
حجت‌الاسلام علی شيرازی ادامه داد: این کتاب را از طریق مسابقه در نهاد و ارگان‌ها قرار داده بودیم که یک روز یکی از خانم‌ها به من گفت، این کتاب را به عشق جایزه مطالعه می‌کردم اما اکنون عاشق خواندنش هستم این کتاب من را معتاد کرده است.
نماينده ولی فقيه در سپاه قدس گفت: یک نفر به من اعتراض کرد که چرا اینقدر در حوزه دفاع مقدس می‌نویسید در حالیکه می‌توانید کتاب‌هایی در خصوص شهید مطهری، انقلاب، رمان‌های دیگرهم بنویسید، به او گفتم، من این کتاب‌ها را منع نمی کنم .وی با اشاره به اینکه كتاب «فرهنگ جبهه» من نیز به چاپ پنجاهم رسیده است در حالیکه چاپ اول اين كتاب به سال‌های ۶۹ يا ۷۰ بر می‌گردد، اظهار کرد:
رهبری اين كتاب را مطالع كردند و فرمودند: « قانع نشدم، به خانواده گفتم اين كتاب را بخوانيد، بازهم قانع نشدم، دوره هم نشستيم كه من قسمت‌هایی از اين كتاب را برای بچه‌ها خواندم بعد گفتند؛ كه ای كاش اين كتاب در همه خانه‌ها بود.
حجت‌الاسلام شيرازی اضافه كرد: يك كتاب دیگرم نیز با موضوع دفاع مقدس به نام «هم پای صاعقه»، خاطرات رزمندگان لشكر ۲۷ محمد رسول الله(ص) است كه اين كتاب را رهبری مطاله كردنند كه دقيقا يادم نيست سال ۸۵،۸۶ بود زمانی که ایشان شيراز بونند در جمع مسئولان و فرماندهان سپاه فرمودند: كتاب «هم پای صاعقه» و جلد دوم آن «ضربت متقابل» بايد دست تك تك پاسداران و خانواده‌های آنها باشد وهمين موضوع جرقه‌ای شد كه ما روی اين تقريظ‌ها كار كنيم چون اصل اين تقريظ‌ها به سال ۶۹ و ۷۰ برمی‌گردد ولی سال ۸۵ يا ۸۶ بهانه‌ای شد تا نزد رهبر آن را رونمایی کنیم.

عمده تقریظات رهبری بر خاطرات دفاع مقدس است
وی در پاسخ به این سوال که چرا تقريظات بيشتر در كتاب‌های دفاع مقدس است آيا اين تقريظات هدفمند است و از شيوه خاصی پيروی می‌كند، عنوان کرد: ما در حوزه دفاع مقدس، مستند و تاريخ شفاهی و زندگینامه‌ها، آثار خوبی داریم، از آن طرف دیگر داستان كوتاه، رمان و مجموعه‌های داستانی كم ديده شده و يا نيست،عمده تقريظات رهبری بر كتاب‌های خاطرات دفاع مقدس است.

این نویسنده ادامه داد: ما باید ادبيات ايرانی را در ايران و جهان ترويج و جايگزين ادبيات غربی كنيم، ادبيات ايرانی با چارچوب و قواره اسلامی که دارد بسيار زيباتر از ادبيات و رمان‌های غربی است.
ايرانی اين استعداد را دارد كه هم ادبيات كشور را تأمين و هم ادبيات ايرانی را به جهان منتشر كند.

ترجمه کتاب‌های دفاع مقدس در جهان

حجت‌الاسلام شیرازی افزود: يك مقوله‌ای كه امروز دارد دنبال می‌شود، ترجمه كتاب‌های دفاع مقدس به زبان‌های مختلف در سراسر جهان است

وی ادامه داد: ما ۲۰ سال پيش در تاريخ شفاهی و كتاب‌های دفاع مقدس عقب بوديم ولی با عنايات رهبری كه در بخش تقريظ‌ها داشتند، امروز پيشرفت كتاب‌های تاريخ شفاهی و ادبيات جنگ در كشور نسبت به ۲۵ سال قبل اصلا قابل مقايسه نيست

کم توجهی نویسندگان و مراکز فرهنگی به موضوع دفاع مقدس

نويسنده كتاب «نسيم خاطره» افزود: يكی از مقوله‌هایی كه امروز دنبال می‌شود كم توجه‌ای نويسندگان و مراكزفرهنگی ما به بحث رمان و داستان است. ما در مقوله دفاعه مقدس، رمان و داستان كم داريم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا رسانه ملی در زمینه ترویج کتاب دفاع مقدس تلاش چندانی نمی‌کند، اظهار کرد: ما در موضوع دفاع مقدس عقب هستيم، بالاترين حرف را رهبری می‌زنند و بيشترين اسرار را برای توجه به اين كتاب‌ها ايشان دارند.

این نویسنده ادامه داد: اين طور نيست كه در رسانه ملی توجه‌ای به این موضوع نشود، نسبت به ۵ سال قبل الان رسانه ملی گام‌های زيبا تری برداشته، بعضی از اين كتاب‌ها به صورت داستانی از صداوسيما پخش می‌شود، كليپ‌هایی با مقوله ترويج كتاب‌خوانی ساخت شده اما هنوز به آن حد مطلوب نرسيده‌ايم و فاصله زيادی داريم.

حجت‌الاسلام شیرازی با توجه به اينكه ۷۰ ناشر تخصصی دفاع مقدس در سراسر كشور فعاليت دارند، آيا كتاب‌های آنها به دست رهبری نمی‌رسد، عنوان کرد: اولين ناشری كه در كشور روی مقوله دفاع مقدس از سال ۶۸ كار را شروع كرد، حوزه هنری بود، الان نزديك ۳۰ سال حوزه هنری روی اين مقوله كار می‌كند.