ماست شیرین جناب حسن روحانی !
ماست شیرین جناب حسن روحانی !

در این نوشتار تضاد میان گفتار در ” کشور را خوب اداره کردن ” و کردار در ” کشور را خوب رها کردن ” بطور اجمال پرداخته شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

  • متن خبر : اقای روحانی روز سوم مرداد ۱۴۰۰ در شصت و یکمین مجمع عمومی سالیانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در هفته پایانی اضمحلال دولتش ، مدعی شد : “کشور را به خوبی اداره کردیم ! ! ! ….. و دولت دوازدهم می‌تواند با رشد مثبت اقتصادی دولت را تحویل دهد. ! ! “

 

  • اداره کردن به معنی قوام دادن . نظام دادن . گرداندن . چرخاندن .تنظیم کردن . تمشیت ، رتق و فتق دادن . نظم و نسق دادن امور می باشد .

 

  • معنی مدیریت ، به کارگیری علم و هنر در هماهنگی و هدایت منابع مالی یا انسانی و یا هردو ، در رسیدن به هدف با حداکثر کارایی است.

 

  • وظایف مدیریت : آنچه بین اغلب صاحب نظران مشترک است، ۵ وظیفه اصلی مدیر است که چنین است : برنامه ریزی /  سازماندهی /  به کار گماردن /  رهبری /  کنترل
  • الف – برنامه ریزی : مهم ترین کار برنامه ریزی دولت در بودجه بندی سالانه می باشد ، که هرساله با مشکلات بی سابقه در تنظیم فصول آن ؛ افزایش هزینه دولت ، کاهش هزینه های عمرانی ، عدم شفافیت و نیز کسری شدید بودجه بوده است .
  • ب – سازماندهی : یکی از اشکالات مطروحه به دولت ۱۱ و ۱۲ ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت بوده است ، علت اصلی تورم شدید و گرانی های افسار گسیخته بی سابقه نیز این ناهماهنگی بین اعضا تیم دولت بوده است .
  • ج – به کار گماردن : چندین هزار مدیر لایق از هنگام روی کار آمدن اقای روحانی تغییر یافته است و نزدیک دو انتخابات ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ نیز افرادی را تغییر داد که شائبه سیاسی کاری و تاثیر بر انتخابات را داشت .
  • د – رهبری : اعضای هیات دولت گلایه داشتند که رییس جمهور دیر به دیر به انها وقت میدهد و یا توجهی به امور ندارد . و این نشان از فقدان ویا ضعف شدید رهبری امور دولت بوده است .
  • ه – کنترل : در بسیاری امور ، دولت و وزرا بر حوزه کاری خود اشراف نداشته و عرصه بر سود جویان باز بوده و بدلیل سو مدیریت ؛ سبب تورم های بی سابقه چند برابری در همه زمینه ها بوده و مشکلات معیشتی زیادی را برای مردم بهمراه داشته است . حتی زمانی که رییس جمهور اعلام کرد دیگر برای ۱۴۰۰ افزایش قیمت نخواهیم داشت ؛ بازهم کشور شاهد موج گرانی دوباره گردید .

 

  • برایند ۵ وظیفه مدیر عالی کشور : از وضعیت عملکرد ۵ وظیفه مذکور ، اقای روحانی از هیچ کدام نمره کف قبولی را کسب نکرده و بجز مردودی هیچ نمره دیگری از سوی کارشناسان و مردم کف جامعه و بازار کسب نکرده است .

 

  • شواهد نحوه اداره کردن جناب روحانی : غیر از منتقدین که دارای اسناد ومدارک سو مدیریت دولت می باشند ، صدها مدیر زیر مجموعه اقای روحانی در طول سالهای ریاست وی از سو مدیریت بخشهای دیگر گلایه داشته اند . اوج این سو مدیریت به نامه نگاری دو وزیر به یکدیگر ( بجای حل مشکل در هیات دولت ) تجلی کرد .در این خصوص یادداشتب با موضوع “مدیریت دولت تدبیر و امید ازکلام تا عمل” ، منتشر شده در ایثار پرس ، ۱۲ آذر ۱۳۹۹ به نشانی   http://www.isarpress.ir/?p=3421  و نیز ” طنین نحوه مدیریت دولت”  منتشر شده در پایگاه خبری تحلیلی ۵۹۸ ، ۱۱ آذر ۱۳۹۹ به نشانی http://www.598.ir/fa/news/481323/  مستندا تبیین شده است .

 

  • جمله رییس جمهور : که “کشور را به خوبی اداره کردیم!” بیشتر جنبه شوخی داشته ودر غیر اینصورت جنبه توهین به آحاد جامعه تلقی میشود .

 

  • مصداق ضرب المثل اصیل ایرانی : ” هیچ بقالی نمی گوید ماست من ترش است “و هیچ کس بد ِ مدیریت و یا مدیران تنبل خود را نمی گوید و به این ترتیب آفرین و تمجید گفتن از خود و یا کشور داری خود هم نمی تواند دلیل موجهی بر کیفیت و برگزیدگی آن ها باشد. وهر چیزی باید به خودی خود برگزیدگی ِخود را گواه باشد. به عبارت دیگر به مصداق این ضرب المثل ” مشک آن است که ببوید؛ نه آنکه عطار بگوید ” بایستی عملکردهای مدیریت گواه باشد ، نه بیان شیرین بودن حلوای خود .

 

  • خود ستایی چرا ؟ : رفتار هرکس ( دهها توهین به منتقدان ) باید معرف و بیانگر فضایل او و مدیریت وی باید در عملکرد وی تجلی یابد، با تعریف از خود کردن نمی توان چیزی اضافه کرده و حقایق را جور دیگری زیبا جلوه داد . چنانچه خوب بودن یک کالا را نمی توان بر اساس تعریف و چرب زبانی فروشنده متوجه شد ، زیرا فروشنده هیچ گاه ارزش کالای خود را پایین نمی آورد .

 

  • ادعای بی سند : تعجب و تاسف در این است که اقای روحانی کشور را با انبوهی از مشکلات و بحران‌هایی که طی ۸ سال گذشته با سوءمدیریت خود و وزرایش برای کشور و مردم ایجاد کرده اند ، دارند ترک میکنند ، وادعایی میکند که با حقایق بسیار فاصله دارد . کاش اقای روحانی جرات میکرد ، پس از دو سال پشت میز نشینی در دوران کرونا وگرانی میان مردم میرفت و از انان میخواست که عکس العملشان را راجع به این جمله اش نشان دهند ! آن وقت می توانست صحت این کلامش را حس و ارزیابی کند !

 

  • تعیین جایزه برای اقای روحانی : ایشان یک نمونه با سند ارایه کنند که در هشت سال گذشته خوب اداره شده و جایزه بگیرند و از انبوه خطاهای وی در می گذریم و می گذریم .

 

  • عبرت آموزی : ضرب المثل فوق همچنیناین اخطار می دهد که باید در انتخاب افراد اصلح چشمانمان را به روی حقایق باز کرده و با احساساتمان تصمیم نگیریم . وسکان سرنوشت خویش و جامعه را به اهلش بسپاریم .

 

  • تفاوت حرف و عمل : میان گفتار در ” کشور را خوب اداره کردن ” و کردار ” کشور را خوب رها کردن ” تفاوت از زمین تا اسمان است . شاید اگر کشور اصلا مدیر نمیداشت بهتر از این می بود !

 

  • صاحبان حرفهای بی‌عمل : رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب در بهمن ۱۳۹۷ چنین بیان فرموده اند : ” انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و با اراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بی‌عمل میشمارد، ….”. ( عبارت چهارم درآغازبیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ) هشداری که شنیده نشد و افسوس آینده نیز ثمری بجز پشیمانی برای صاحبان حرفهای بی‌عمل بهمراه نخواهد داشت !