«مهتاب خین»؛ یکی از سه یادگار باقیمانده از سردار همدانی
«مهتاب خین»؛ یکی از سه یادگار باقیمانده از سردار همدانی

به گزارش ایکنا از همدان، کتاب «مهتاب خین» یکی از سه یادگاری باقیمانده از شهید حسین همدانی در حوزه کتاب است که با تلاش حسین بهزاد از میان انبوهی از خاطرات حاج حسین همدانی و به شیوه نگارش کتب تاریخ شفاهی منتشر شده است. «مهتاب خین» یکی از کتاب‌های خوب با روش علمی است که در تاریخ […]

به گزارش ایکنا از همدان، کتاب «مهتاب خین» یکی از سه یادگاری باقیمانده از شهید حسین همدانی در حوزه کتاب است که با تلاش حسین بهزاد از میان انبوهی از خاطرات حاج حسین همدانی و به شیوه نگارش کتب تاریخ شفاهی منتشر شده است.
«مهتاب خین» یکی از کتاب‌های خوب با روش علمی است که در تاریخ دفاع مقدس نگاشته شده است این کتاب، روایتی است دسته اول؛ از جنس «تاریخ شفاهی»، که رخدادهای مربوط به سال‌های قبل از انقلاب، پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تاسیس سپاه پاسداران، نبردهای داخلی کردستان، عملیات‌های جبهه غرب، تاسیس لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) و عملیات فتح المبین و بیت‌المقدس عنوان می‌کند.
همچنین در این کتاب خواننده با مطالب زیبا و قابل استفاده از سرداران بزرگ دفاع مقدس مانند شهید محمود شهبازی، احمد متوسلیان و شهید همت آشنا می‌شود.
راوی این کتاب سردار سرتیپ پاسدار حسین همدانی؛ از فرماندهان ارشد جبهه میانی سر پل ذهاب، از بانیان گمنام لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص) ، نخستین فرمانده لشکر ۳۲ انصار الحسین و فرمانده لشکر ۱۶ قدس سپاه در دوران دفاع مقدس هشت ساله ملت ایران است.
حسین بهزاد برای نگارش این کتاب چندین مصاحبه مفصل را با سردار ترتیب داده است و در قالب همین مصاحبه‌ها تاریخچه فعالیت‌های این سردار رشید سپاه اسلام و خاطرات او را از روزهای مبارزه قبل پیروزی انقلاب اسلامی، حضور حاج حسین در غائله کردستان و دوران دفاع مقدس را از زبان خود او بررسی کرده است.
شهید حسین همدانی در این کتاب، به خوبی به نحوه انجام عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس پرداخته است و رشادت‌های رزمندگان اسلام به ویژه رزمندگان استان همدان را در جبهه‌ها تشریح کرده است.
شهید حسین همدانی در این کتاب علاوه بر بیان خاطرات خود در ارتباط با همکاری مشترکش با بسیاری از سرداران نامدار دوران دفاع مقدس همچون حاج احمد متوسلیان و محمود شهبازی دستجردی و… توضیحاتی را در مورد فعالیت‌های این فرماندهان و روحیات آن‌ها می‌دهد.
در واقع مخاطب اثر با خواندن آن علاوه بر شخصیت شهید حسین همدانی نسبت به شخصیت چندین نفر از شهدای شاخص دفاع مقدس نیز اطلاعات نسبتا کاملی را به دست می‌آورد.
سبک نگارش کتاب برگرفته از همان ذوق ژورنالیستی حسین بهزاد است که سعی شده در آن به سبک و سیاق مصاحبه‌های تفضیلی عمل شود و تمامی مطالب و خاطرات در قالب پرسش و پاسخ بیان شود.
موضوع باعث شده تا کتاب به شدت روان و خوش‌خوان شود به شکلی که با وجود تعداد زیاد صفحات بازهم می‌توان به راحتی آن را در زمانی مناسب خواند چرا که سوالات پرسیده شده در کتاب به قدری مهندسی شده است که به‌هیچ وجه مخاطب خود را خسته نمی‌کند.
«مهتاب خین» در بیست فصل و در ۱۹۹ صفحه روایت شده است که فصل پایانی آن در برگیرنده تعداد زیادی از عکس‌ها و اسناد مرتبط با شهید حسین همدانی ودیگر همرزمان او است که یکی از بهترین و جذابترین بخش‌های این اثر محسوب می‌شود.
این کتاب توسط انتشارات فاتحان به چاپ رسیده است که بعد از شهادت این سردار رشید اسلام بیش از پیش مورد استقبال مخاطبان و دوستداران این شهید بزرگوار قرار گرفته است.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم
شهید محمد شهبازی در سال ۵۹ توسط شهید بزرگوار محمد بروجردی جهت فرماندهی سپاه همدان معرفی می‌گردد و این سر آغاز اشنایی سردار همدانی با شهید شهبازی است
شهید بروجردی در جلسه معارفه اقای شهبازی او را اینطور معرفی می‌کند: برادرمان محمود شهبازی دستجردی از مبارزین مذهبی فعال جنبش دانشجویی در قبل از انقلاب بوده و ایشان از شاگردان شاخص کلاسهای معارف اسلامی استاد پرورش هستند. این برادر عزیزمان از دانشجویان رشته مهندسی صنایع در دانشگاه علم و صنعت تهران است. ایشان از عناصر برجسته در جریان تسخیر لانه جاسوسی امریکاه هم بوده است.

سردار همدانی: تلاوت قرآن شهبازی دل‌ها را می برد به بام ملکوت
ایشان کتاب‌های مربوط به اصول عقاید اسلامی و بحث‌های معرفتی و اخلاقی را خیلی دوست داشت اثار منتشر شده از امام مانند کشف الاسرار، ولایت فقیه، شرح دعای سحر و کتاب اداب نماز را با نهایت دقت می‌خواند، الفت زیادی با اصول کافی داشت عمده آثار شهید مطهری را به دفعات خوانده بود.
البته در بین کتاب‌ها بعد از قران کریم یار غار و دوست وفادارش نهج‌البلاغه بود در بین بچه‌های سپاهی احدی را ندیدم که به قدر محمود با این کتاب محرم و مونس باشد
در مدتی که در سپاه همدان بود شب‌های محمود با مطالعه و نماز شب می‌گذشت، بعد از نماز شب تا اذان صبح قران تلاوت می کرد تعدادی از بچه‌های سپاه یواشکی از پشت دیوار به تلاوت او که واقعا با لحن شیوا و صوتی گرم ادا می‌شد گوش فرا می‌دادند تلاوت قران شهبازی دل‌ها را می‌برد به بام ملکوت
یادآور می‌شود شهید حاج محمود شهبازی، در تاریخ ۱۳۳۷ در اصفهان متولد و در ۱۳۶۱ در خرمشهر به شهادت رسید، وی فرمانده سپاه همدان و اولین قائم مقام لشگر ۲۷ محمد رسول الله(ص) و فاتح دو عملیات بزرگ فتح‌المبین و بیت‌المقدس بود که یکی موجب شکسته شدن حصر آبادان و دیگری آزاد سازی خرمشهر شده بود.

 

انتهای پیام