فیلم | سردار خیبر به روایت سردار مقاومت
فیلم | سردار خیبر به روایت سردار مقاومت

نام و یاد سردار شهید حاج ابراهیم همت، به‌عنوان فرمانده‌ای که عاشقانه و خالصانه برای دفاع از وطن جانفشانی کرد، هماره جاوید است.

به گزارش ایکنا از اصفهان، سردار شهید محمد ابراهیم همت در ۱۲ فروردین سال ۱۳۳۴ در شهرضا به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسطه خود را در  شهرضا به پایان رساند و در سال ۱۳۵۲ دیپلم گرفت و در همان سال وارد دانشسرای تربیت معلم اصفهان شد و در سال ۱۳۵۴مدرک فوق دیپلم خود را اخذ کرد. وی پس از گذراندن دوره سربازی به شهرضا بازگشت و مدتی در مدارس راهنمایی این شهرستان و روستاهای اطراف آن به تدریس تاریخ پرداخت.

شهید همت در خرداد سال ۱۳۵۹ برای مقابله با گروهک‌های ضد انقلاب عازم کردستان شد و مدتی نیز به‌عنوان مسئول روابط عمومی سپاه پاوه فعالیت کرد و پس از مدتی به‌عنوان فرمانده سپاه پاوه انتخاب شد. شهید همت با همراهی حاج احمد متوسلیان، مأمور تشکیل تیپ محمد رسول‌الله(ص) شدند، ابتدا حاج احمد متوسلیان به‌عنوان فرمانده تیپ و شهید همت به‌عنوان مسئول ستاد تیپ فعالیت می‌کردند. تیپ محمد رسول‌الله(ص) بعد از مدتی به لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) ارتقا یافت. سردار شهید حاج ابراهیم همت سرانجام در ۱۷ اسفندماه سال ۶۲ و عملیات خیبر  در جزیره مجنون به شهادت رسید.

پیکر شهیدهمت در گلزار شهدای شهرستان شهرضا و در جوار آستان مقدس امامزاده شاهرضا(ع) به خاک سپرده شد. همچنین مزار یادبود این شهید در قطعه ۲۴ گلزار شهدای بهشت زهرا(س) است.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، در طول حیات خود و در جلسات و محافل مختلف به بیان خاطرات خود از شهید همت و رشادت‌های این شهید والامقام پرداخته است. وی در همین زمینه می‌گوید: هر وقت شهید همت به ذهن من می‌آید، دلم مملو از غصه می‌شود. او فرمانده لشکر پایتخت بود. اما در خیبر آنقدر رزمندگان لشکرش شهید و مجروح شدند که به گردان رسید. گردان را از طلائیه به جزیره مجنون جنوبی منتقل کرد و تبدیل به دسته شد. والله تبدیل به دسته شد یعنی قریب به ۴۰ نفر. همت با دسته ماند.

کلیپ زیر به بیان خاطرات سردار شهید سلیمانی از شهید همت پرداخته است.

۰۰:۰۰۰۱:۵۶

کد ویدیو

انتهای پیام