خاطره ای از بمباران هوایی در فاو
خاطره ای از بمباران هوایی در فاو

عملیات والفجر ۸ یا نبرد اول فاو، عملیات آبی خاکی تهاجمی رزمندگان ایران،در بهمن‌ماه ۱۳۶۴ به مدت ۷۵ روز انجام شد. رزمندگان غواص با غافلگیری نیروهای بعثی ، از اروندرود عبور کردند و شبه‌جزیره فاو در جنوب عراق را آزاد کردند . عملیات والفجر ۸، در ساعت ۲۲:۱۰ روز ۲۰ بهمن ۱۳۶۴ در منطقه خسروآباد تا راس‌البیشه آغاز گردید و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۶۵ با پیروزی نیروهای ایرانی، به پایان رسید. شبه جزیره راهبردی فاو تا پایان نبرد دوم فاو در دست رزمندگان اسلام باقی ماند.

بسم الله الرحمن الرحیم

اسفند ماه سال ۱۳۶۴ بود. حدود یک ماهی بود که از شروع عملیات والفجر هشت (۱) که به فتح فاو معروف شد می گذشت . مقر ما در سنگربتنی بود که قبلا مقر فرماندهی هوایی ، دریایی و زمینی عراق بوده و در حین عملیات والفجر هشت ازاد شده بود و بعلت نبود امکانات ما در آن مستقر شده بودیم و تبدیل به مقر فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) و مخابرات لشکر شده بود . این سنگر در کنار جاده فاو – ام القصر قرارداشته و نزدیک سه ضلع پایگاه دوم موشکی عراق، از طرفی دیگر در حوالی کارخانه نمک و  از طرف دیگر با فاصله کمی از پل سلیمان خاطر قرار داشت.

این نقطه به دلیل نزدیک بودن به آبراه خورعبدالله در دهانه خلیج فارس دردید دشمن بود و به همین دلیل مدام در زیر آتش خمپاره، توپ، کاتیوشا قرار می گرفت و البته بعضی موقع ها هم هواپیماهای عراقی مستقیما روی سنگر شیرجه می زند و هر چه بمب از جاهای دیگر که قرار بوده بمباران کند ولی نتوانسته بود، بر سر آن سنگر می ریختند و باز می گشتند . البته ناگفته نماند که در سمت راست این محوطه گردان موشک مالیوتکای تیپ ذوالفقار لشکر ۲۷ مستقر بود و هر موقع اجرای آتش داشت ، مورد عکس العمل آتش توپخانه بعثی ها قرار می گرفت که از این تبادل آتش ما هم بی نصیب نبودیم و مشت نبرد دو طرف بر سر و روی ما می خورد.

یک روز حدود ساعت ده صبح بود که برادر هاشمی فشارکی به من گفت : برویم بیرون سنگر و کمی قدم بزنیم که بنده قبول کردم و رفتیم. در آن لحظه آتش دشمن کمی سبک بود و توانستیم با خیال راحت قدم بزنیم.

شاید ده دقیقه ای نگذشته بود که سر و کله هواپیمای پی سی۷ عراق با آن صدای قارقار نکره اش پیدا شد. حتما هواپیماهای فیلم های جنگ جهانی دوم را دیده اید ،که چگونه صدا می کند و چه شکلی است، این نوع هواپیما هم تقریبا همانطور بود.

شاید بد نباشد که بگویم هواپیمای پی سی۷  ( پیلاتوس پی‌سی-۷ توربو ترینر) ، یک هواپیمای آموزشی نظامی ساخت سوئیس است (۲) که دوران جنگ تحمیلی همزمان به عراق و ایران فروخته شد تا به این طریق کشور سوئیس بی طرفی خود را مثلا در جنگ اعلام کند. البته ایران در سال ۱۳۶۲ ،  ۳۵ فروند و عراق ۵۲ فروند از این نوع هواپیما تحویل گرفتند. ( ۳) اما رژیم بعثی عراق بر خلاف توافقنامه خرید که اشاره به استفاده صرفا آموزشی از این هواپیما در آن قید شده بود، آن را با تیربار و گلوله شبیه به خمپاره ۶۰ مسلح کرد و از آنها برای درگیری با بالگردها و یا حمله به مکانهای استقرار نیرو های زمینی ایران استفاده کرد.

از مسئله دور نشویم بنده هنگامی هواپیمای دشمن را دیدم که به سمت سنگرمان می آمد و نوک هواپیما را پایین گرفته و درست در جهت سنگر نشانه گرفته بود. سریعا به برادر سید جواد فشارکی گفتم و او را از خطر آگاه ساختم که در نتیجه خود را بسرعت به سنگر رساندیم و پناه گرفتیم. در بین مسیر هم مشاهده کردیم که یک ماشین داخل حیاط محوطه (۴) پارک کرده و راننده آن در پشت فرمان نشسته است که ما او را هم متوجه خطر کردیم.

حدود پنج ثانیه از ورود ما به سنگر نگذشته بود که داخل محوطه سنگرمان توسط این هواپیما بمباران شد و ما که نگران راننده بودیم بلافاصله به بیرون دویدیم که متوجه شدیم راننده از ناحیه قوزک مچ پا مورد اصابت ترکش قرار گرفته است و از درد به خود می پیچد. حالا ما می خواهیم کمک کنیم ولی مانده ایم که چگونه پوتین او را در بیاوریم.

آنروز با بی رحمی تمام ، دو نفری مجبور شدیم با اجبار و بدون توجه به ناله و داد و فریاد آن رزمنده عزیز، پوتین او را از پایش در بیاوریم و زخمش را ببندیم. وسپس عازم عقبه نماییم . من و سید جواد شرمنده آن دلاور شدیم و هیچگاه نتوانستیم از او عذرخواهی بکنیم چرا که بعدها فهمیدیم او از عزیزان لشکر ۱۹ فجر بوده که با پیک آن لشکر آمده و حامل پیام برای برادر حاج محمدکوثری فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) ومنتظر بازگشت پیک بوده است .

بعد مطلع میشویم که آن عزیز بلافاصله بعد از به دست آوردن سلامتی اولیه ، ماه بعد مجددا به جبهه برمی گردد و به فیض شهادت می رسد . روحش شاد و راهش پر روهرو .

 

 

صحنه لحظه ای بعد از بمباران هوایی بعث عراق – فاو – عملیات والفجر ۸ – اسفند ۱۳۶۴

سمت راست :  برادر سید جواد هاشمی فشارکی – سمت چپ : برادر علی اکبر سلیمیان

مزار شهدای هویزه – شهریور ۹۷

۲۹ ابان ۱۳۹۹ –  تهران

پی نوشت :

  • ۱- عملیات والفجر ۸ یا نبرد اول فاو، عملیات آبی خاکی تهاجمی رزمندگان ایران،در بهمن‌ماه ۱۳۶۴ به مدت ۷۵ روز انجام شد. رزمندگان غواص با غافلگیری نیروهای بعثی ، از اروندرود عبور کردند و شبه‌جزیره فاو در جنوب عراق را آزاد کردند . عملیات والفجر ۸، در ساعت ۲۲:۱۰ روز ۲۰ بهمن ۱۳۶۴ در منطقه خسروآباد تا راس‌البیشه آغاز گردید و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۶۵ با پیروزی نیروهای ایرانی، به پایان رسید. شبه جزیره راهبردی فاو تا پایان نبرد دوم فاو در دست رزمندگان اسلام باقی ماند.
  • ۲-پیلاتوس پی‌سی-۷ توربو ترینر ( “Pilatus PC-7,”) هواپیمای آموزشی ساخت شرکت سوئیسی پیلاتوس است. پی‌سی-۷ از توانایی انجام تمام آموزش‌های پایه خلبانی شامل مانورهای پروازی، پروازهای شبانه و تاکتیکی برخوردار است. این هواپیمای بال‌پایین و یک‌موتوره را بیش از بیست نیروی هوائی جهان برای آموزش خلبانان خود به‌کار می‌برند. از زمان معرفی این هواپیما در سال ۱۹۷۸ تاکنون بیش از ۵۰۰ فروند از آن ساخته شده‌است. در سال ۱۳۶۲ ایران ۳۵ فروند از این هواپیما را دریافت کرد. این هواپیمای آموزشی توانایی حمله هوا به زمین به اهداف مورد نظر را دارد و هم چنین حرکات نمایشی را میتواند به خوبی انجام بدهد.
  • ۳- استفاده از اسناد معتبر و جستجو در اینترنت
  • ۴- البته تمام دیوارهای دور تا دور حیاط بر اثر آتش سنگین عراق به تلی از خاک تبدیل شده بود و بیشتر به محیط باز شباهت داشت
  • ویرایش سید جواد هاشمی فشارکی