ماموریت و وظایف مخابرات زرهی در دوران دفاع مقدس
ماموریت و وظایف مخابرات زرهی در دوران دفاع مقدس

در این نوشتار اهم مامویت وظایف بخش مخابرات یگان های زرهی لشکرها و تیپ های رزمی در دوران جنگ تحمیلی تبیین شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ، پژوهشگر دفاع مقدس

 

دفاع مقدس والاترین عرصه ملت ایران در صحنه حضور و خلق حماسه های بدیل در طول تاریخ بود و همه اقشار مختلف مردم ؛ بویژه جوانان در آن نقش داشتند . یکی از مهم‌ترین امور نبرد، سازماندهی نیروهای حاضر در جبهه ها بود و این سازماندهی معمولا در قالب لشکرها ؛ تیپ‌ها وگردان ها انجام می‌شد. یگانهای پیاده ومکانیزه مهمترین نقش را دردفاع مقدس در برابر دشمن بعثی داشتند. یگانهای زرهی سپاه از غنایم بدست آمده به مرور تشکیل و سپس ارتقا یافتند . بخش مهم یگان زرهی ، برقراری ارتباط بین تانکها  (  تانک تی-۵۴  و تی ۵۵  وتی ۷۲  ) و نفربر های زره‌پوش (زرهی) در انواع چرخ‌دار و شنی‌دار (مثل شنی تانک‌ها)  بود . بخصوص اینکه در صحنه جبهه ها از داخل اشراف زیادی بر منطقه وجود نداشته و حتی صحبت در داخل تانک و نفربر نیز بدلیل صدای بسیار زیاد نیاز به ارتباطات داخلی بود . برای همین منظور در یگان زرهی بخشی بنام مخابرات وجود داشت .

اهم ماموریت و وظایف مخابرات زرهی در دوران دفاع مقدس، شامل موارد زیر بوده است :

  • ۱- برقراری ارتباط مخابراتی

ایجاد ارتباط بی‌سیم مابین فرماندهی و خودرو‌های نفربر و زرهی و مقر استقراری گردان زرهی در عقبه و… به‌منظور هدایت ادوات زرهی  بودند.

  • ۲- انتقال خبر به‌صورت حضوری

انتقال خبر‌های سری با پیک، موتور و… با هدف جلوگیری از عدم امکان شنود توسط دشمن و یا در شرایطی که ارتباطات بی‌سیم هنوز نبایستی روشن می‌شدند و یا در شرایطی که ارتباطات با اختلال مواجه بودند.

  • ۳- تامین امنیت ارتباطات

تامین امنیت ارتباطات با استفاده از دستگاه‌های رمزکننده و همچنین تهیه و استفاده از برگه کد و رمز برای مکالمه بخش‌های مختلف زرهی با یکدیگر و نیز مخابره پیام‌ها به‌صورت رمز در بین نیرو‌های خودی. و نیز ارتباط با بخش های دیگر لشکر و محورهای مجاور .

  • ۴-تعمیر و نگهداری تجهیزات مخابراتی آسیب‌دیده

بخش دیگری از فعالیت «مخابرات» در طول جنگ، تعمیر تجهیزات ولوازم مخابراتی زرهی آسیب‌دیده ویا بعلت فرسودگی و …. بود که این تعمیرات باید به سرعت انجام می‌شد؛ زیرا اختلال مخابراتی ، سبب اختلال در ارتباط تانک یا نفربر مربوطه سبب ناکارمدی ان شده ودر مجموع بر ماموریت یگان زرهی تاثیر منفی می توانست بگذارد.

  • ۵- پشتیبانی و تأمین لوازم و تجهیزات مخابراتی مورد نیاز

برای امکان انجام ماموریت‌های محوله به نحو مطلوب و تأمین نیاز‌های مقر‌ها و خودروهای زرهی، لوازم و تجهیزات مخابراتی مورد نیاز تامین می‌شد.

  • ۶- تامین منابع انسانی

جذب و به‌کارگیری نیرو‌های علاقمند و همچنین سازماندهی و به‌کارگیری آن‌ها در بخشهای مورد نیاز( بیسیم چی تانک ، مرکز بیسیم زرهی ، تعمیرکار بیسیم و…. )، از دیگر وظایف مخابرات در جنگ تحمیلی بود.

  • ۷- آموزش نیرو‌های مخابراتی و ارتقای سطح آمادگی

آموزش نیروهای موجود و یا جدید در دو سطح عمومی و تخصصی، با هدف ارتقای سطح آمادگی ها از دیگر وظایف مخابرات در جنگ تحمیلی بود. آموزشهای اولیه و محدود درمنطقه صورت میگرفت ولی اموزشهای تخصصی در عقبه انجام می گرفت .

  • ۸- وسایر امور مرتبط

مواردی مانند امور پشتیبانی ، خدماتی و سایر موارد باقیمانده بخش مخابرات یگان زرهی که در تعامل با سایربخشهای لشکر ویا تیپ بایستی دنبال میشد .

 

  • سخن پایانی

در دوران دفاع مقدس در خصوص امور زرهی ، مخابرات زرهی و دیگر بخشها ابتکارات و خلاقیت هایی جهت رفع نواقص و اشکالات و تامین نیازهای ضروری بسیاری صورت گرفت و منشا اثربخشی بیشتر امور دفاع مقدس گردید .

پس از پایان جنگ تحمیلی نیز صنایع زرهی ، صنایع دفاعی مخابراتی و رمز کننده ها وغیره ، با جهاد خودکفایی صورت گرفته ، تولیدات بی نظیری ابداع و مورد بهره برداری قرارگرفته که بعضا در دنیا بی نظیر می باشد.

چنانچه پس از جنگ تحمیلی این روحیه و این اراده ، بجای اتکا به واردات و چشم امید به برجام و….. ؛ در بخشهای کشوری نیز دنبال میشد ، امروز صنایع مختلف کشور متحول شده بودند و در بسیاری از امور کشور بی نیاز به بیگانگان شده بود و تحریمهای دشمنان بلااثر میشد . وان شاالله در دولت جدید ( دولت انقلابی آیت الله رییسی ) این مهم دنبال خواهد شد .

بیسیم داخل نفر بر زرهی – ۱۳۶۴ – سید جواد هاشمی فشارکی ( معاون یگان زرهی لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) و مسول گروهان ارتباطات مخابرات لشکر ۲۷ محمد رسول الله )