پایگاه  اطلاع  رسانی ” حماسه ۲۷ “  ، روایت گر  حماسه های   ” لشکر ۲۷ “
پایگاه  اطلاع  رسانی ” حماسه ۲۷ “  ، روایت گر  حماسه های   ” لشکر ۲۷ “

در آیین رونمایی از پایگاه اطلاع رسانی حماسه ۲۷ در تاریخ ۵ تیرماه ۱۴۰۰ در حسینیه حضرت سید الشهدا (ع ) واقع در ضلع جنوب ورزشگاه شهید شیرودی طی مصاحبه با دکتر سید جواد هاشمی فشارکی مدیر این سایت ، وی نکات مهمی از این سایت را اظهار داشت .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز گفتگو با ایثار پرس مطرح نمود انگیزه اصلی از ایجاد پایگاه حماسه ۲۷ ، جامه عمل پوشاندن به این بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ، امام  خامنه ای است ، که فرموده اند : “اعتقادم این است که اگرچه جنگ به خودی خود موضوعیتی ندارد، اما عرصه‌ی بسیار مهمی برای بروز روحیه‌ی اسلامی و انقلابی و خصلتهای مسلمانی درست است؛ از این جهت بسیار ارزشمند است… ما حالا که دیگر جنگ نداریم و نمی‌خواهیم هم به دست خودمان یک جنگ درست کنیم که عرصه‌ی انقلاب بشود، لیکن آن هشت سال جنگ بایستی تاریخ ما را تغذیه کند… این یک گنج است. آیا ما خواهیم توانست این گنج را استخراج کنیم، یا نه؟ این هنر  ماست که بتوانیم استخراج کنیم.” وهمچنین “… ما تا آن‌جا که می‌توانیم، باید آثار جنگ را کشف و حفظ کنیم… تاریخ نمی‌تواند اینها را بیان کند. در تاریخ خواهند گفت هشت سال جنگ شد – دیگر بیشتر از این‌که نمی‌شود بگویند – عملیاتها را یکی یکی خواهند گفت؛ در فلان تاریخ، عملیات فتح‌المبین شد؛ در فلان تاریخ، فلان عملیات شد؛ این‌قدر نیرو شرکت داشت؛ پیروزی به دست آمد؛ اما اینها کجا، و حقیقت آنچه که در این میدانها گذشته، کجا؟” ونیز این بیان ایشان می باشد : “امروز بعضی هستند که در دنباله‌ی کارهای فرهنگی خطرناک، می‌خواهند  یاد آن روزها را هم از خاطر ملت ایران ببرند. از تکرار اسم جنگ و اسم مناطق جنگی و «خرمشهر» و «شلمچه» و «دو کوهه» و از این قبیل چیزها عصبانی می‌شوند… می‌خواهند این را از خاطر ملت ایران حذف کنند. به همین سبب، درست عکس این خواسته باید انجام گیرد؛ یعنی خاطره‌ی درخشان روزهای بزرگ دفاع مقدس، باید با قوت و قدرت بیشتر  و  روشن و همان که بوده است باقی بماند. البته این‌که عرض می‌کنیم «همان که بوده است» یعنی مبالغه‌ای در آن انجام نگیرد؛ چون احتیاج به مبالغه هم نیست. خسته از کار نشوید، کار را تمام شده فرض نکنید. آثار و برکات دوران دفاع مقدس باید در ذهن‌های مجموعه جامعه ما و جامعه اسلامی سال‌های متمادی باقی بماند؛ این هم بسته به کارهای شما است».”

 

این رزمنده لشکر حضرت رسول (ص) در خصوص ضرورت موضوع اظهار داشت :  لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) یکی از مهمترین لشکرهای عمل کننده در عملیات های بزرگ دفاع مقدس بوده و دستاوردهای زیادی در صحنه های نبرد بهمراه آورده و شهدای والامقامی نیز تقدیم انقلاب اسلامی نموده است . پس از جنگ تحمیلی تلاشهای دیر هنگام ولی خوبی جهت حفظ و نشر دافع مقدس صورت گرفته ودر حال انجام است ولی از پایان جنگ تحمیلی تا کنون که ۳۳ گذشته ، تاکنون لشکر یک سایت قوی اطلاع رسانی مربوط به دفاع مقدس نداشته است . در برنامه های اینده  نهادها نیز جایی نیز سایت مختص به ارایه دستاوردهای  دفاع مقدس لشکر چیزی پیش بینی نشده است .

خود لشکر به معنی هویت سابقش وجود خارجی ندارد و نیابتا در سپاه محمد رسول الله بصورت محدود وبه ارامی دنبال میشود .در زیر مجموعه سپاه حضرت رسول (ص) یک بخش حفظ اثار دارد که وظیفه آن صرفا جمع اوری اثار می باشد و یک بخش نشر آن نیز در بعثت ۲۷ می باشد که صرفا کتاب چاپ و منتشر می کند . درحالیکه حوزه های دفاع مقدس بسیار گسترده می باشد .

 

این پیش کسوت دفاع مقدس در خصوص سایت حماسه ۲۷  اظهار داشت :  حماسه ۲۷  ،  تلاش جمعی از پیش کسوتان لشکر ۲۷ در راستای عمل به  فرمان رهبر انقلاب مبنی بر نشر فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس می باشد . و مغایریتی نیز با وظایف بخشهای موجود سپاه محمد رسول الله (ص) ندارد و موازی کاری نیز تلقی نمیشود . هیچ منع قانونی نیز مبنی بر انتشار وجود ندارد . هرچیزی که در جاهای دیگر منتشر شده در اینجا نیز باز نشر داده میشود و علاوه بر آن هزاران عکس و فیلم و  صوت از لشکر و جود دارد که قابلیت نشر در بخش بعثت ۲۷ وغیره نمی باشد . علاوه بر ان هر عزیزی که مطلبی درخصوص امور دفاع مقدس لشکر ارایه نماید ، در بعثت ۲۷ منتشر خواهد شد و بعبارتی یک دایره المعارف جامع از معارف ایثارگریهای لشکر ۲۷ خواهد بود .

 

دکتر هاشمی فشارکی در ادامه درخصوص قالب و چارچوب های ساختار وپیکره بندی پایگاه حماسه ۲۷ افزود این سایت براساس ساختار لشکر۲۷ در دوران دفاع مقدس  شامل فرماندهی ( هیات رئیسه ) و ستاد ( اطلاعات و عملیات و طرح و برنامه ، روابط عمومی ، کارگزینی و ….) ، واحدهای ( مخابرات ، بهداری ، تدارکات ، مهندسی رزمی ، توپخانه ، آموزش)  ، تیپ ها ( ۱ و ۲ و۳  ) و تیپ ذوالفقار ( ادوات ، ضد زره ، زرهی ، مخابرات ، توپخانه ، دیده بانی ، تبلیغات و…. ) ، گردانهای پیاده (انصار ، عمار ، مقداد؛ جبیب ، حمزه ، سلمان ، شهادت ، مالک ، کمیل ، میثم ) ، یگانهای ( دریایی ؛ زرهی و …. ) طراحی شده است . همچنین مکان هایی که لشکر ۲۷ در جبهه و عقبه استقرار داشته و آمادگی معراج رزمندگان اسلام بوده است ، را در برمی گیرد . شامل پادگان دوکوهه اندیمشک ، اردوگاه کوزران اسلام اباد غرب ، اردوگاه قلاجه اسلام اباد غرب ، پادگان ابوذر سرپل ذهاب ، مقرهای استقراری در سوریه  ( اردوگاه منطقه بقاع ، اردوگاه بعلبک ، اردوگاه بلتا شاوریه ، زبیدانیه ) ، پادگان امام حسن (ع) تهران ، پادگان ولیعصر (عج) تهران ، پادگان شهید همت کرج، اردوگاه سمنان و قرارگاههای تاکتیکی و قرارگاههای عقبه عملیات ها ( دشت عباس ، علی گره زد ، ….) و محور عملیاتی ( در مناطقی عملیات تهاجمی صورت گرفته )  که در زمان عملیات دفاع مقدس شکل گرفته ، می باشد .

در پایگاه اطلاع رسانی حماسه ۲۷ کلیه عملیات هایی که لشکر ۲۷ مشارکت داشته و کلیه محورهای پدافندی که در آن استقرار یافته و از سرحدات حراست نموده است را معرفی می نماید . و این سایت بخشهایی برای معرفی ایثارگران لشکر: شهدا، جانبازان، آزادگان، رزمندگان ، جاویدالاثرها، خانواده های وابسته پیش بینی شده است . و برنامه های که لشکر و زیر مجموعه های لشکر در قالب یادواره ها ؛ مراسم ، هیات و…. که برگزار کرده و یا خواهند کرد را معرفی میکند .

در حماسه ۲۷ در جهت نشر فرهنگ جبهه و ایثار وشهادت ومقاومت کلیه موضوعات دفاع مقدس معرفی شده وتکمیل خواهد شد . و تمامی آثار مرتبط بالشکر شامل کتاب ، مقاله ، نوشته ، مصاحبه ؛ خاطرات ،  فیلم ، عکس ، هیئت ها و ….. معرفی میشود .یکی از ویژگیهای این سایت وجود روزنگار وقایع می باشد ؛ که در هر روز  اتفاقات همان روز لشکر را نمایه می کند . اگر در آن روز عملیات صورت گرفته ، اگر عزیزی در آن روز به شهادت رسیده و یا حوادثی از لشکر ۲۷ رخ داده را به نمایش گذاشته و یاد اوری می کند.

 

مدیر پایگاه اطلاع رسانی  حماسه ۲۷  در آغاز بکار این سایت گفت  :  تمامی کارهای سخت افزاری سایت حماسه ۲۷ فراهم گردیده ومجوز از وزرات ارشاد آن اخذ شده و هزاران اطلاعات اولیه لشکر نیز توسط مجموعه فرهنگی شفیق فکه ، که پشتیبان این سایت می باشد، بارگزاری شده و رونمایی از سایت حماسه ۲۷با حضور اخرین فرمانده لشکر ۲۷محمدرسول الله ص و نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی، حاج محمد کوثری به جهت جایگاه شخصیتی ایشان هم در زمان دفاع مقدس و هم در قلوب پیش کسوتان لشکر و با حضور جمعی از پیش کسوتان لشکر در تاریخ ۵ تیرماه ۱۴۰۰ رسما آغاز بکار نموده است و از امروز به نشانی  https://hamaseh27.ir/  قابل بازدید از هزاران مطلب بی نظیر درخصوص لشکر ۲۷ می باشد .

 

 

دکتر هاشمی فشارکی در انتها افزود اطلاعات حماسه ۲۷  به مرور زمان نیز تکمیل خواهد شد . و دست یاری بسوی همه عزیزان رزمنده و  پیشکسوت لشکر ۲۷، خانواده معزز شهدا و ایثارگران ، جانبازان ، آزادگان  و همه علاقمندان شهدا و دفاع مقدس وانقلاب دراز کرده وامید است با همکاری شما دلاور مردان  بتوان انرا به انچه در خور نام و سابقه لشکر می باشد ، برسانیم . نشانیinfo@hamase27.ir  اماده دریافت مطالب و پیشنهادات شما عزیزان جهت ارتقای امور و نشر معارف.دفاع مقدس می باشیم . وان شالله منشا اثر در خصوص نشر فرهنگ ایثار و شهادت و ارزشهای دفاع مقدس خواهد شد . چراکه رهبر انقلاب فرموده اند : “حفظ آثار جنگ و   تدوین دقایق و  ریزه‌کاری‌های دوران دفاع مقدس یکی از بهترین و  با ارزش‌ترین کارهاست” .