گنجینیه معارف اربعین حسینی
گنجینیه معارف اربعین حسینی

مجموعه احادیث و روایات درخصوص فضیلت اربعین و راهپیمایی اربعین و ثمرات آن و…
*
تهیه شده توسط کانال بقعه المبارکه

بسم الله الرحمن الرحیم

#اربعین

  • حماسه اربعین و نابودی ستمگران

امام البقیع، حضرت صادق (علیه السلام) می فرماید: هر کس از شما از ظلم سلطان یا هر کس که بر شما ظلم روا می دارد می ترسد پس بگوید:

♦ «فَإِنَّ اَللَّهَ يَكْفِيهِ شَرَّهُ بِإِذْنِ اَللَّهِ تَعَالَى».

حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) از امام جواد (علیه السلام) نقل می فرماید:

«فَإِذَا اجْتَمَعَتْ لَهُ هَذِهِ الْعِدَّةُ مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ أَظْهَرَ أَمْرَهُ فَإِذَا أُكْمِلَ لَهُ الْعَقْدُ وَ هُوَ عَشَرَةُ آلَافِ رَجُلٍ خَرَجَ بِإِذْنِ اللَّهِ فَلَا يَزَالُ يَقْتُلُ أَعْدَاءَ اللَّهِ حَتَّى يَرْضَى اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى‏»؛

هنگامی که شمار لشکر او [حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف)] به حد نصاب یعنی ده هزار تَن برسد به فرمان خداوند خروج کند و پیوسته دشمنان خدا را از دم تیغ بگذراند تا آنکه خداوند از او خشنود شود.

بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۱۵۷؛

تفسیر البرهان، ج ۵، ص ۳۹۱.

#اربعین

  • حماسه اربعین و نابودی ستمگران

براساس آیات حضرت قرآن و روایات شریفه یکی از محققات هنگامه ظهور حضرت، پاکسازی زمین از ستم و ستمکاران می باشد.

هر چند در نگاه اول این امر سخت به نظر می رسد اما تا کنون این امر تنها در یک زمان و یک مکان محقق شده است و این نشان دهنده عظمت این مکان و محقق شدن وعده الهی در زمان ظهورمی باشد.

در ایام اربعین حسینی در مسیر پیاده روی باوجود عناصر متعدد باطل، آنان که قصد ستم و آزار زائرین حضرتش را داشتند به یاری خداوند از میان برداشته شده و بسیاری از نقشه های آنان خنثی گردیده است.

حماسه و حضور جمعیت ۲۰میلیونی استکبار ستیز در پیاده روی اربعین، بستری است برای نابودی و خنثی نمودن نقشه های ستمگران در اقصی نقاط جهان.

 

 

#اربعین

  • دعای اربعین؛ دعای ظهور

امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) هنگام ظهور، به اهل عالم پنج ندا می کند:

«اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشاناً، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین سحقوه عدوانا…»؛ بيدار باشيد اي اهل عالم كه جد من حسين (علیه السلام) را تشنه كام كشتند، آگاه باشيد اي جهانيان كه جد من حسين (علیه السلام) را از روي كينه توزي پايمال كردند.

امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) خودشان را به واسطه امام حسین (علیه السلام) به همه عالم معرفی می‌کنند؛ بنابراین در هنگامه ی ظهور باید همه مردم عالم، حسین (علیه السلام) را شناخته باشند.

و پیاده ‌روی اربعین بهترین فرصت برای معرفی حسین (علیه السلام) به اهل عالم است.

بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۲۲۵.

#اربعین

  • دعای اربعین؛ دعای ظهور

میلیونها نفر عاشق و زوار الحسین (علیه السلام) در اربعین حسینی پای پیاده به یک سیر و هدف از نجف تا کربلا از کربلا به حرم و از حرم به زیارت قبر شریف می روند تا به امید وعده الهی «اَلسَّلامُ عَلیَ مَن اَلْاجابَةُ تَحتَ قُبَته»، برترین دعا را از قلب خویش بخواهند که امام صادق (علیه السلام) فرمودند:

«فَتَوَقَّعُوا الْفَرَجَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً»؛

باید در هر صبح و شام در انتظار ظهور صاحب خود باشی. چنانکه حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) فرمودند:

«أکْثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُمْ»؛

برای فرج ما بسیار دعا کنید چرا که فرج شما در آن است.

بحار الأنوار، ج ۵۲، ص ۹۲؛

إعلام الوری، ج ۲، ص ۲۳۵.

#اربعین

  • حماسه اربعين، نشاني از زيارت هاي پياده امام حسن مجتبي (علیه السلام) ❇

امام البقیع، حضرت صادق (علیه السلام) از پدرشان نقل می کنند که:

«أَنَّ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ كَانَ أَعْبَدَ النَّاسِ فِي زَمَانِهِ وَ أَزْهَدَهُمْ وَ أَفْضَلَهُمْ وَ كَانَ إِذَا حَجَّ حَجَّ مَاشِياً وَ رُبَّمَا مَشَى حَافِياً»؛

حسن بن على بن ابى طالب (علیهم السلام) عابدترین و زاهدترین و افضل اهل زمانش بود و هميشه پياده به حج ميرفت و بسا با پاهاى برهنه بود.

بحارالأنوار، ج۴۳، ص۳۳۱؛

أمالی، صدوق، ص۱۷۹.

#اربعین

❇حماسه اربعين، نشاني از زيارت هاي پياده امام حسن مجتبي (علیه السلام) ❇

☑ اولین کسی که در میان اهل بیت(علیهم السلام) پیاده روی و مشّایه به مشاهد متبرکه را بنا نهاد، امام مجتبی( علیه السلام) بودند که به اقوال تاریخ و روایات، ۲۵ بار با پای پیاده (و برهنه) به حج مشرف شدند.

اکنون هر ساله پیاده روی خیل عظیم جمعیت میلیونی حماسه اربعین، نشان و سنتی است یادآور پیاده روی های امام البقیع حسن بن علی (علیهما السلام) از مدینه به مکه.

#اربعین

❇حماسه اربعین؛ از طریق الرضا تا طریق الحسین (علیهما السلام) ❇

امام رضا (علیه السلام) می فرماید:

«مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ بِشَطِّ الْفُرَاتِ كَانَ كَمَنْ زَارَ اللَّهَ فَوْقَ [فِي‏] عَرْش»؛

کسى که قبر امام حسین (علیه السلام) را در کرانه فرات زیارت کند، مثل کسى است که خدا را در فوق عرش زیارت کرده است.

کامل الزیارات، ص۱۴۷؛

مناقب ابن شهرآشوب، ج۴، ص۱۲۸.

#اربعین

❇حماسه اربعین؛ از طریق الرضا تا طریق الحسین (علیهما السلام) ❇

طبق رسم و ادب بزرگان، برات و اذن کربلا از خدمت حضرت السلطان اباالحسن علی بن موسی الرضا المرتضی (علیهما السلام)، ولی نعمت ایرانیان گرفته می شود.

در آستانه حماسه اربعین به رسم هرساله زائران امام رضا (علیه السلام) نیز برای شروع پیاده روی خود پس از زیارت مشهد الرضا از ایشان کسب اجازه کرده و با بدرقه خادمان آن حرم شریف برای پیاده روی بسوی کربلای معلی روانه می شوند، از طریق الرضا به طریق الحسین (علیهما السلام).

این کاروان ها پس از عبور از پنج استان، از طریق گذرگاه مرزی شلمچه در خوزستان وارد عراق شده و و بر اساس برنامه ‌ریزی‌ همزمان با سالگرد اربعین حسینی به حرم مطهر حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) در کربلا می رسند.

#اربعین

❇ ثمره حماسه اربعین؛ طریق الحسین الی الطریق الحسن (علیهما السلام) ❇

☑  پویش مردمی “پیاده ‌روی نجف تا مدینه (۱۴۱۸کیلومتر) منوره” تشکیل و زمان آغاز پیاده‌ روی زائران در این مسیر از ابتدای ماه ربیع ‌الاول در نظر گرفته شده است.

✔ جمع کثیری از زائران اربعین حسینی از کشورهای مختلف اسلامی در پیاده ‌روی امسال(۱۳۹۶ه.ش) مسیر نجف به کربلای معلی اقدام به دعوت برای شکل‌گیری “پیاده‌ روی مسیر نجف اشرف به مدینه منوره” کرده ‌اند.

این اقدام و دعوت برای پیوستن به این پویش مردمی با استقبال گسترده زائران اربعین حسینی در مسیر پیاده ‌روی نجف به کربلا رو به‌ رو شده و  برخی از موکب ‌‌داران عراقی و کشورهای اسلامی از هم‌ اکنون در تهیه و تدارک شکل ‌گیری این پیاده ‌روی هستند.

#اربعین

❇ ثمره حماسه اربعین ؛ طریق الحسین الی الطریق الحسن (علیهما السلام) ❇

السلام علیک یا امام البقیع (علیه السلام)

نیست بر لوح و قلم جز الف قامت دوست

این حسن کیست؟ حسین بن علی عاشق اوست

زيارت و شور اربعين حسيني ذخيره و بركتي است كه ما را به حرم امام حسن (علیه السلام) و زيارت و عرض ارادت و…. به ايشان مي رساند.

بعد از حماسه اربعین، این بار عزممان جزم است؛ رفتن به وطن حتم است که کل شیء راجع الی اصله… مدینه خانه ماست و این بار بارمان، خون و اشک و آه و صرخه و فریاد و ناله ایست که بر غم حسین (علیه السلام) سر داده ایم و از خاک کربلا تربت قدسی گشته ایم و پای در رکاب امامی نهاده ایم که امامش حسن( علیه السلام) است و چه غوغایی در این کلام است که:

“امامُ الحسین (علیه السلام)؛ امام حسن (علیه السلام) است…”

یقیناً در اربعین حسینی برات مدینه را یافته ایم و امام البقیع و پرچم نحن محبین الحسن (علیه السلام) را بر فراز بنای بقیع از گنبد حرم امام البقیع برافراشته خواهیم کرد که این حرم با چهار گنبد می شود بیت الحسن (علیه السلام).

❇حماسه اربعین؛ بزرگترین تجمع ادیان در جهان ❇

در گردهمایی اربعین هر ساله از همه گروه‌های مسلمانان شیعه، مسلمانان سنی، مسیحی و دیگر آیین‌ها حضوری گسترده دارند. این رویداد بزرگترین گردهمایی سالانه مذهبی در جهان است.

همواره ادیان مختلف [مسیحیان و یهودیان و هندوها] با هدف همبستگی میان پیروان و هویت ‌بخشی به جریان اجتماعی خود، ایامی را در سال مشخص کرده و پیروان خویش را ملزم به شرکت در این اجتماعات می ‌کنند.

اما این حسین(علیه السلام) کیست که عالم همه دیوانه اوست؟!

آن ‌چه اربعین حسینی را از تمام گردهمایی های دینی جهان، مجزا می‌ دارد گذشته از فلسفه و تمام دلایل معنوی آن، تجمع بزرگ مردمی است که هر ساله بیشتر از قبل می شود، و نه تنها نشان ‌گر یک تجمع بزرگ انسانی است که یک همدلی بزرگ را میان مردم نیز نشان می ‌دهد.

آنچه که امروزه به اعتراف بسیاری از خبرگزاری های جهان بزرگترین تجمع دینی جهان محسوب می شود، تنها اربعین حسینی می باشد.

#اربعین

❇ حماسه اربعین؛ بزرگترین تجمع ادیان در جهان ❇

روزنامه “هافینگتون پست” در مقاله ای در خصوص مراسم اربعین  نوشت:

زیارت اربعین در عراق یکی از بزرگترین تجمعات دینی در جهان محسوب می شود و این ویژگی باید در “دایرة المعارف ها” ثبت شود.

این روزنامه نوشت: شمار زائران اربعین حسینی پنج برابر شمار حجاج بیت الله الحرام و به مراتب مهمتر از جشنواره بزرگ “کوم میلا” هندوها است که سه سال یکبار برگزار می شود.

بنابر اعلام هافینگتون پست، بزرگترین تجمع انسانی، طولانی ترین سفره غذا در جهان، بزرگترین شمار داوطلبان برای حضور در یک واقعه از جمله مواردی است که موجب می شود از این مراسم در دایرة المعارف ثبت رکوردها نام برده شود.

این روزنامه همچنین با انتقاد تند از رسانه های غربی این سوال را مطرح می کند که چگونه یک تظاهرات کوچک در لندن یا راهپیمایی چند صد نفری در هنگ کنگ یا تجمع محدود در روسیه پوشش داده می شود، اما بزرگترین تجمع مسالمت آمیز بشری در جهان به درستی در سطح بین المللی پوشش داده نمی شود؟!

#اربعین

❇ حماسه اربعین؛ بزرگترین تجمع ادیان در جهان ❇

آمار شرکت کنندگان در گردهمایی اربعین:

شمار شرکت کنندگان ایرانی در گردهمایی اربعین در سال‌های ۸۹ تا ۹۵ از چهل هزار نفر به دو میلیون و دویست هزار نفر است که نشان دهنده افزایش ۵۵ برابری زائران در مدت ۶ سال است که هر ساله افزایش بیش از ۱۳۰ درصدی یافته است.

شمار افراد وارد شده به کربلا در سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۱۷ میلیون نفر گزارش شده است. بر اساس منابع دیگر شمار راهپیمایان به سمت کربلا ۲۰ میلیون تَن در این سال اعلام شده است.

✴ در سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷ میلادی) وزیر راه عراق اعلام کرد شمار زائران اربعین از مرز ۲۶ میلیون نفر عبور کرده است.

〽جالب توجه اين است که در مراسم سالانه حج، كم‌تر از ۳ ميليون زائر شركت مي ‌كنند اما اين سيل عظيم جمعيت با وجود امکانات محدود در کشور بحران زده عراق دچار سختي و مشکل نمي ‌شوند و اين مهم برخاسته از برکات عظيم اين سنت ديرينه و مقدس از زمان اهل بیت (علیهم السلام) تا کنون میباشد.

#اربعین

❇ اجتماع اربعین؛ زمینه ساز ظهور ❇

♦ در زیارت روز جمعه برای حضرت صاحب الزمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) وارد شده است:

«هَذَا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُك»؛ امروز روز جمعه است و آن روزیست که انتظار ظهورت در آن می رود.

امام البقیع، حضرت صادق (علیه السلام) می فرماید:

«يَخْرُجُ قَائِمُنَا أَهْلَ الْبَيْتِ يَوْمَ الْجُمُعَة»؛ قائم ما اهل بیت (علیهم السلام) روز جمعه خارج می شود.

از امام البقیع، حضرت باقر (علیه السلام) درباره علت نامگذاری روز جمعه می پرسند، حضرت می فرماید: «فَسَمَّاهُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ لِجَمْعِهِ فِيهِ خَلْقَهُ»؛ روز جمعه، جمعه نامیده شد زیرا در آن خلائق جمع می شوند.

الکافی، ج۴۳، ص۴۱۵؛

الخصال، ج۲، ص۳۹۴؛

جمال الأسبوع، ص۳۸.

#اربعین

❇ اجتماع اربعین؛ زمینه ساز ظهور ❇

حضرت حجة بن الحسن (عج الله تعالی فرجه الشریف) به تصریح روایات در یوم الجمعه ظهور می فرماید. همچنین براساس احادیث وارده، یوم الجمعه به معنای روز جمع شدن افراد و خلایق در کنار یکدیگر است.

بزرگترین اجتماع بشریت سالانه در حماسه اربعین رقم میخورد.

طولانی ترین صفوف نماز جماعت، نماد عبادت جمعی، در این ایام تشکیل میگردد.

لهذا اربعین که بزرگترین اجتماع بشری از سراسر جهان است، بستر و زمینه ساز ظهور حضرت بقیة الله الأعظم (ارواحنا له الفداه) در یوم الجمعه می باشد.

#اربعین

❇ زیاره الاربعین؛ من علامات المومن ❇

امام حسن عسکری (علیه السلام) می فرماید:

«عَلاَمَاتُ اَلْمُؤْمِنِ خَمْسٌ:… زِيَارَةُ اَلْأَرْبَعِينَ»؛

مؤمن پنج نشانه دارد:…. که یکی از آنها ” زيارت اربعين سیدالشهداء(علیه السلام) است.

وسائل الشيعة، ج ۱۰، ص ۳۷۳؛

روضة الواعظین، ج ۱، ص ۱۹۵.

شمس یازدهم آسمان محمدی، امام حسن عسکری (علیه السلام) شیعیان را به زیارت اربعین امام حسین (علیه السلام) سفارش می فرماید. زیرا احیای نهضت حسینی عامل بقا و حیات دین اسلام و مذهب شیعه است؛ بدین سبب حضرت می ‌خواهند نام و اهداف امام حسین (علیه السلام) زنده بماند؛ لذا از ویژگی ‌های خاص مؤمن را زیارت اربعین برمی ‌شمارد.

زیارت اربعین که مورد تأکید امام حسن عسکری (علیه السلام) است، اتحاد و انسجام را تحت لوا و پیرامون حضرت اباعبدالله حسین (علیه السلام) معنا میکند؛ لذا حضرت انگشت ‌اشاره را به سوی اربعین و زیارت اربعین برده‌ اند.

گویا امام عظمت امروز شیعه را تجسم کرده و برای خلاصی و رهایی انسان امروز از سختی ‌ها و فتن دوره غیبت به زیارت اربعین و عظمت امام‌ حسین‌ (علیه السلام) ‌اشاره می ‌فرمایند.

#اربعین

❇ سامرا میزبان زوار اربعین ❇

زائران حسینی به سفارش امام حسن عسکری (علیه السلام) به زیارت کربلای معلی در اربعین رفتند.

قریب به اتفاق زائران ، پس از زیارت اربعین برای عرض تسلیت، به زیارت پدر بزرگوار حضرت بقیة الله الأعظم (عج الله تعالی فرجه الشریف) مشرف می شوند.

سامرا خانه امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) محسوب می‌شود و در حقیقت ایشان  میزبان زائران است؛ ‌ غیرممکن است که زائران وارد سامرا شده و مورد عنایت حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) قرار نگیرند؛

سال گذشته ۱.۵ میلیون زائر اربعین حسینی وارد سامرا شدند و به زیارت امامین عسکرین(علیهما السلام) رفتند.

#اربعین

❇ حماسه اربعین؛ تجلی امنیت زمان ظهور ❇

خداوند در سوره مبارکه نور آیه ۵۵ می فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى‏ لَهُمْ و لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنا»؛ خدا به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده ‌اند، وعده داده است كه حتماً آنان را در اين سرزمين جانشين [خود] قرار دهد؛ همان گونه كه كسانى را كه پيش از آنان بودند جانشين [خود] قرار داد، و آن دينى را كه برايشان پسنديده است به سودشان مستقر كند، و بيم شان را به ايمنى مبدل گرداند.

امام البقیع، حضرت زین العابدین (علیه السلام) در ذیل آیه شریفه می فرماید : «هُمْ وَ اللَّهِ شِيعَتُنَا أَهْلَ الْبَيْتِ يَفْعَلُ اللَّهُ ذَلِكَ بِهِمْ عَلَى يَدَيْ رَجُلٍ مِنَّا وَ هُوَ مَهْدِيُّ هَذِهِ الْأُمَّة»؛ به خدا سوگند، همان پیروان ما هستند که خداوند به وسیله مردی از خاندان ما، این امر را تحقق می بخشد، و او مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) این امت است.

و نیز حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرماید: «لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا لَأَنْزَلَتِ السَّمَاءُ قَطْرَهَا وَ لَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ نَبَاتَهَا وَ لَذَهَبَتِ الشَّحْنَاءُ مِنْ قُلُوبِ الْعِبَادِ وَ اصْطَلَحَتِ السِّبَاعُ وَ الْبَهَائِمُ حَتَّى تَمْشِي الْمَرْأَةُ بَيْنَ الْعِرَاقِ إِلَى الشَّامِ لَا تَضَعُ قَدَمَيْهَا إِلَّا عَلَى النَّبَاتِ وَ عَلَى رَأْسِهَا زَبِيلُهَا لَا يُهَيِّجُهَا سَبُعٌ وَ لَا تَخَافُه‏»؛ اگر قائم ما قيام كند، آسمان باران خود را فرو مي ريزد و زمين نباتات خود را بيرون مي دهد، و كينه‏ ها از دل بندگان خدا زايل مى‏ شود، و درندگان و حيوانات با هم ساخته، از يك ديگر رم نمى‏ كنند، تا جايى كه زنى كه مي خواهد راه عراق و شام را بپيمايد همه جا قدم بر روى سبزه و گياهان مى‏ گذارد و زينت هاى خود را بر سر دارد (نمایان باشد) و كسى طمع به آن نمي كند، نه درنده ‏اى به او حمله مى ‏آورد و نه او از درندگان وحشت دارد.

بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۱۶؛

تأويل الآيات الظاهرة، ص ۳۶۵؛

البرهان، ج ۴، ص ۹۶.

#اربعین

❇ حماسه اربعین؛ تجلی امنیت زمان ظهور ❇

هر چند که طبق تصریح آیات و روایات، آسایش و امنیت کامل، تنها در دوران ظهور و حکومت حضرت مهدی (ارواحنا له الفداه) اتفاق می افتد، اما در برخی از مقاطع زمانی و مکانی مانند راهپیمایی اربعین حسینی، شاهد تجلی و عینیت یافتن این مسئله هستیم.

زائران در میان خیل عظیم جمعیت میلیونی، با هر سن و جنسیتی، پیر و جوان کودک و بزرگ، زن و مرد بدون هیچ نگرانی، در کمال آرامش، در هر زمان از شبانه روز، در مسیر پیاده روی از نجف تا کربلا با امنیت جانی و مالی به سمت مقصد خویش قدم می بردارند.

آنگونه که در طول مسیر پیاده روی می بینیم؛ درب منازل عراقیان برای پذیرایی به روی زائران باز است و بدون هیچ تبعیضی  میان زائران، آنان را به خانه و حریم خود راه می دهند و حتی کودکان خردسال خود را برای پذیرایی از زائران در حال پیاده روی ولو به اندازه یک دستمال کاغذی، راهی می کنند.

از طرفی دیگر؛ زائران نیز با خیالی راحت در موکبهای مختلف همه وسایل را به امانت به هم سپرده و هیچ نگرانی از اموال و وسایل خویش ندارند.  زنان و کودکان بسیاری نیز در این مسیر، بدون هیچ احساس ناامنی از اطراف خود در کنار بقیه زوار پیاده روی می کنند.

جالب اینجاست که در مواکب بین راه در کنار افرادی که تا به حال حتی برای یکبار هم همدیگر را ندیده و بعضا زبان‌هم را هم نمی دانند با اعتماد و آسایش، کنار یکدیگر به راحتی استراحت و معاشرت می کنند و مجدد به مسیر خود ادامه می دهند….

اینجا همه فقط و فقط به یک هدف می اندیشند و آن حسین( علیه السلام) و حسینی بودن است.

#اربعین

❇ حماسه اربعین؛ تجلی نوع دوستی ❇

خداوند در سوره مبارکه نحل، آیه ٩٠ می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ»؛ همانا به عدل و احسان فرمان مي ‏دهد.

و نیز در سوره مبارکه انسان، آیات ٨ و ٩ می فرماید: «يُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا؛ إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا»؛ به [پاس‌] دوستى [خدا]، بينوا و يتيم و اسير را خوراك مى ‌دادند. [می گویند] ما براى خشنودى خداست كه به شما مى ‌خورانيم و پاداش و سپاسى از شما نمى ‌خواهيم.

امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرماید: «طُوبَى لِمَنْ أَحْسَنَ إِلَى الْعِبَادِ وَ تَزَوَّدَ لِلْمَعَاد»؛ خوشا به حال آن كه به بندگان خدا نيكي كند و براي آخرت خود زاد و توشه برگيرد.

امام موسی کاظم (علیه السلام) می فرماید: «إِنَّ أَهْلَ الْأَرْضِ لَمَرْحُومُونَ مَا تَحَابُّوا وَ أَدَّوُا الْأَمَانَةَ وَ عَمِلُوا الْحَق‏»؛ مردم روی زمین تا زمانی که دوستدار یکدیگر باشند و امانت ها را گرامی شمارند و بر اساس حق و عدالت رفتار کنند، در مهر و رحمت خواهند زیست.

مشکات الأنوار، ص ۵۲؛

غرر الحکم، ح ۵۴۶۹.

#اربعین

❇ حماسه اربعین؛ تجلی نوع دوستی ❇

در گذر تاریخ تا به امروز، تنها مکتب و مذهبی که به انسان از حیث انسانیت می نگرد و بی هیچ منتی سفارش احسان به دیگران را می کند دین مبین اسلام می باشد.

تنها در یک مکان و زمان با جمعیت میلیونی شاهد اجرای این سخن خداوند متعال در آیه شریفه هستیم. جایی که همه افراد از کوچک و بزرگ، زن و مرد، از هر قشری بدون هیچگونه منت و یا انتظاری هر آنچه دارند، در طبق اخلاص و با محبت فراوان در اختیار دیگران می گذارند.

اربعین، احیاگر فرهنگ ناب دینی در ایثار، نوع دوستی، سخاوت و احسان است. در دنیای مدرنی که همه چیز بر اساس سود و زیان مادی سنجیده می شود و هیچ کاری بدون دریافت مزد مادی آن انجام نمی شود، ناگهان زیارت اربعین حسینی، انقلابی در طرز تفکر بشر ایجاد می کند و حساب و کتاب های ماده پرستان را به هم می ریزد. همه هر چه دارند در طبق اخلاص می گذارند و با خواهش و تمنا و سوز و اشتیاق، دیگران را دعوت به استفاده از آنها می کنند و در این ایثار و احسان خود را نمی بینند و هر چه هست حسین است و عشق حسین (علیه السلام).

شیعیان امام حسین (علیه السلام) پس از بازگشت از زیارت حسینی پیام نوع ‌دوستی و محبت را به تمام دنیا می ‌رسانند.

#اربعین

❇حماسه اربعین؛ تحقق عدالت جهانی ❇

خداوند در سوره مبارکه حدید آیه ۱۷ می فرماید: «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون‏‏»؛ بدانيد كه خدا زمين را پس از مرگش زنده مى‌گرداند. به راستى آيات [خود] را براى شما روشن گردانيده‌ ايم، باشد كه بينديشيد.

امام موسی کاظم (علیه السلام) ذیل آیه شریفه می فرماید :«لَيْسَ يُحْيِيهَا بِالْقَطْرِ وَ لَكِنْ يَبْعَثُ اللَّهُ رِجَالًا فَيُحْيُونَ الْعَدْلَ فَتُحْيَا الْأَرْضُ لِإِحْيَاءِ الْعَدْل‏»؛ اين زنده شدن زمين، حیات به وسيله باران نيست، بلکه خداوند تبارك و تعالي مردانی را مبعوث می كند كه آنان در زمين اقامه عدل می كنند و زمين به واسطه اقامه عدل زنده می شود.

الكافي، ج ‏۷، ص ۱۷۴.

#اربعین

❇ حماسه اربعین؛ تحقق عدالت جهانی ❇

برای احیای ارض، عدل باید اقامه شود و این مقدمه ایست برای ظهور حضرت صاحب العصر و الزمان (عج الله تعالی فرجه الشریف)؛

یکی از ابعاد عدالت، عدل در ساحت اجتماع یا عدالت اجتماعی است، که مردم به لحاظ مادی به طبقات مختلف تقسیم نشوند و در نتیجه میان آنان تبعیض رخ ندهد؛ موردی که امروزه کمتر در جهان مشاهده می شود.

احیای عدالت اجتماعی تنها در یک مکان آن هم با جمعیت میلیونی به ظهور رسیده و آن حماسه اربعین حسینی است.

در مسیر پیاده روی زائران، می بینیم که همه مردم اعم از فقیر و غنی، افراد عادی، مقامات و… همه در همان یک مسیر با هم قدم می زنند و نگاه همگان تنها به یکسو می باشد، و همه اینها بخاطر عشق رسیدن به آن نقطه ثقل یعنی حرم امن اباعبدالله الحسین (علیه السلام) می باشد.

آن عشقی که باعث می شود همه مردم با هر پست و مقام و منصبی تنها “زائر کوی او” باشند.

#اربعین

❇ حماسه اربعین؛ تعظیم شعائر الله تعالی ❇

خداوند در سوره مبارکه حج، آیه شریفه ۳۲، می فرماید: «ذَٰلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ»؛ اين است [فرايض خدا] و هر كس شعائر خدا را بزرگ دارد در حقيقت، آن [حاكى‌] از پاكى دلهاست.

امام البقیع، حضرت باقر (علیه السلام) از پدرانشان از امیرالمؤمنین (علیه السلام) نقل می فرماید: «نَحْنُ الشَّعائرُ»؛ ماییم آن شعائر خداوند.

امام البقیع، حضرت سجاد (علیه السلام) می فرماید: «مَن أعظَمَ شَعَائِر اللّه عَزَّ وَ جَلَّ تَعظِيم الرَّسُول وَ الإمَام- من اللّه تعالى- بِإطَاعَةِ أوَامِرِهِم، وَ اتباعِهِم، وَ السَّير عَلَى سُنَّتِهِم لِتَحقِيقِ عِبَادَتِهِ مِن حَيث أمر بِه سُبحَانه وَ تَعَالَى»؛ بزرگترین شعائر خدا، تعظیم رسول و امام با اطاعت اوامرشان و انجام سنتشان برای تحقق عبادت خداست، از آنجایی که این امر به دستور خداست.

تفسیر امام حسن عسکری (علیه السلام)، ص ۱۳۹؛

مجمع البیان، ج۴، ص۸۳؛

مرآة الأنوار، ص۵۴.

#اربعین

❇ حماسه اربعین؛ تعظیم شعائر الله تعالی ❇

♦ تعظیم و تکریم شعائر الله، یعنی مجموعه افعال و کردار و گفتاری که از بنده در راستای احیای امر اهل بیت (علیهم السلام) صورت پذیرد.

یعنی بر اساس آیه شریفه، هر کسی موظف است برای بزرگداشت شعائر الهی هر کاری در حد توان و سعه وجودی خویش دارد، انجام دهد.

در اربعین حسینی، بزرگترین اجتماع قرن در جهان، همگان از سرتاسر جهان به سمت یک نقطه در حرکت اند تا در کربلای معلی، امام (علیه السلام) را که به تصریح روایات والاترین شعائر الهی است را زیارت کنند.

ابتدا، خود این زیارت و شرکت در آن، بزرگداشت و تعظیم شعائر الله حسینی است. سپس در این راه و مسیر، هر کس با هر توانی سعی در تکریم و تعظیم و احترام به زائران آن امام گرامی دارند تا إن شاء الله در تکریم و تعظیم حضرتش سهیم باشند.

همه کس، و همه چیز در این تجمع عظیم حول محور و نقطه ثقل امام (علیه السلام)، همان که می فرماید: «نَحْنُ الشَّعائرُ»، معنا پیدا می کند.

#اربعین

❇ اربعین حسینی؛ تحقق وفور نعمات الهی در زمان ظهور ❇

حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید:

«تُنَعَّمُ أُمَّتِي فِي زَمَنِ اَلْمَهْدِيِّ نِعْمَةً لَمْ يُنَعَّمُوا مِثْلَهَا قَطُّ، تُرْسِلُ اَلسَّمَاءُ عَلَيْهِمْ مِدْرَاراً، وَ لاَ تَدَعُ اَلْأَرْضُ شَيْئاً مِنَ اَلنَّبَاتِ إِلاَّ أَخْرَجَتْهُ، وَ اَلْمَالُ كُدُوسٌ ، يَقُومُ اَلرَّجُلُ يَقُولُ: يَا مَهْدِيُّ أَعْطِنِي، فَيَقُولُ: خُذْ»؛

امت من در دوران مهدی، چنان متنعم شود که بسان آن، بهره وری را ندیده باشد. آسمان پیوسته باران (رحمت) خود را بر ایشان فرو می‏ فرستد و زمین روییدنی‏ های خود را بیرون می‏ریزد. ثروت در آن روز بر روی هم انباشته می‏شود. مردی برپاخیزد و بگوید: ای مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف)! بر من عطانما.

گوید: بگیر.

التشريف بالمنن في التعريف بالفتن، ج ۱، ص ۱۴۹.

#اربعین

❇اربعین حسینی؛ تحقق وفور نعمات الهی در زمان ظهور ❇

در احادیث متعددی درباره وفور نعمات الهی در دوران ظهرو حضرت بقیة الله الأعظم (ارواحنا له الفداه) بدست ما رسیده است.

تعابیری همچون اگر دست را دراز کنی هر آنچه که فرد خواسته است بدست می آورد.

وفور نعمت به اندازه ای خواهد بود که هیچ کس نیاز مادی پیدا نخواهد کرد.

این امر در هیچ مکانی از جهان تاکنون دیده نشده است. در هر کشوری با هر میزان منابع مالی همواره افراد فقیری که محتاج باشند وجود خواهند داشت.

اما تنها در یک مکان و زمان این امر محقق می شود و آن هم اربعین حسینی می باشد که هیچ گرسنه ای در مسیر پیاده روی باقی نخواهد ماند و هر گونه خدمات و غذا و مکانی برای احتیاج زائران مهیا شده است و هر کسی هر چه بخواهد برای او آماده است.

آمار بدست رسیده حاکی از آن است که روزانه ۶ میلیون غذا میان زائران اربعین حسینی توزیع می شده، و گفته شده است که بلندترین سفره جهان تنها برای زائران حضرت گسترده شده است.

#اربعین

❇ اربعین حسینی؛ خدمت رسانی به زوّار ❇

سوره مبارکه بقره، آیه ١٤٨ می فرماید: «وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ أَيْنَ مَا تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعًا إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»؛ و براى هر كسى قبله ‌اى است كه وى روى خود را به آن [سوى‌] مى ‌گرداند؛ پس در كارهاى نيك بر يكديگر پيشى گيريد. هر كجا كه باشيد، خداوند همگى شما را [به سوى خود باز] مى‌آورد؛ در حقيقت، خدا بر همه چيز تواناست.

و نیز در سوره مبارکه فاطر، آیه ١٠ می فرماید: «مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ»؛ هر كس سربلندى مى ‌خواهد، سربلندى يكسره از آنِ خداست. سخنان پاكيزه به سوى او بالا مى ‌رود، و كار شايسته به آن رفعت مى ‌بخشد.

شخصی از حضرت صدیقه کبری (علیها السلام) پرسید: کسی که در عزای شما بگرید و از مالش در عزای حضرت حسین (علیه السلام) صرف کند و در غم او بیخوابی کشیده و در حاجت عزادارانش بکوشد و در راه او تشنگان را آب دهد و به دشمنانش لعنت کند چیست؟

حضرت فرمودند: بهشت است. همه ی این کارها کمک به ماست و مژده و بشارت بده به کسانی که به این امور مشغولند که در بهشت همسایه ما خواهند بود به حق پدرم و همسرم و فرزندم که روز قیامت تا کودکی از آن ها بیرون باشد به بهشت نخواهم رفت و این پیغام را به آن ها برسان.

دارالسلام، ج ۲، ص ١۹٠.

#اربعین

❇ اربعین حسینی؛ خدمت رسانی به زوّار ❇

هنگامه اربعین حسینی که می شود هر کس به نوبه خود هرچه در توان دارد و بعضاً بیش از آنچه در توانش می باشد را مهیا می کند تا به زائران حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) خدمت نماید.

آنان حتی در این امر از یکدیگر پیشی می گیرند تا در این ثواب عظیم سهم بیشتری داشته باشند.

این خدمات تنها به خوراک زائران محدود نمی شود و هر امری از مایحتاج زائران را در بر می گیرد. مانند اسکان، استراحت بین راهی، ماساژ و حتی واکس زدن کفش های زائران و… .

وقتی از آنان درباره نیت و کارشان سوال می شود آنان بدون منت و بی ریا تنها خود را خادمانِ خادمان زوار الحسین (علیه السلام) می دانند و دعا می کنند با اینکارشان حضرت تنها گوشه چشمی به آنان نظر بیندازد و این خدمات را از آنان بپذیرد.

#اربعین

❇ حماسه اربعین؛ برابری اقوام و نژادها ❇

حضرت قرآن کریم در سوره مبارکه حجرات آیه ١٣ می فرماید: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُم‏»؛ در حقيقت ارجمند ترين شما نزد خدا پرهيزگار ترين شماست.

امام البقیع، حضرت باقر (علیه السلام) می فرماید:

«اَلْقَائِمُ مِنَّا… لَهُ اَلْأَرْضُ وَ تَظْهَرُ لَهُ اَلْكُنُوزُ يَبْلُغُ سُلْطَانُهُ اَلْمَشْرِقَ وَ اَلْمَغْرِبَ…»؛

حضرت قائم (ارواحنا له الفداه) از ما است… زمين برايش در نور ديده شود و گنج ها برايش آشكار گردد و فرمانروایی اش مشرق و مغرب را فرا گيرد…

کمال الدین، ج ۱، ص ۳۳۰؛

کشف الغمه، ج ۲، ص ۵۳۴.

#اربعین

❇حماسه اربعین؛ برابری اقوام و نژادها ❇

طبق صراحت آیه شریفه ی حضرت قرآن، همه بندگان از هر رنگ و نژادی که باشند، نزد پروردگار عالمیان یکسان هستند و آنچه که معیار و میزان برتری آنان می باشد، تقوای الهی و اخلاص آنان در عمل شان می باشد.

این داعیه تا کنون میان هیچ قوم و ملتی حتی میان مردم یک کشور هم تحقق نیافته است! و به تصریح روایات شریفه، تنها در دوران پس از ظهور، بوقوع می پیوندد.

آن هنگام که حضرت، بر شرق و غرب عالم فرمانروایی کنند و همه تحت یک لواء و حکومت عدل قرار گیرند.

♦اما تا کنون تنها در یک مکان و زمان می توان تحقق این داعیه را بواقع مشاهده نمود و آن جایی نیست مگر در میان خیل عظیم زائران پیاده روی، در اربعین حسینی، به سمت کربلای معلی!

در آنجا دیده می شود که مردمان از هر رنگ و نژادی با هر نامی در کنار یکدیگر فقط به نام زائر و خادم شناخته می شوند و معیار برتری هر کسی، براساس اخلاص آنها در نیت شان خدمت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) مشخص می شود.

#اربعین

❇ حماسه اربعین و حضور سراسری ادیان الهی ❇

رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) می فرماید:

«وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ وَاحِدٌ لَأَطَالَ اللَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ حَتَّى يَخْرُجَ فِيهِ وَلَدِي الْمَهْدِيُّ فَيَنْزِلَ رُوحُ اللَّهِ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ فَيُصَلِّيَ خَلْفَهُ وَ تُشْرِقَ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها وَ يَبْلُغَ سُلْطَانُهُ الْمَشْرِقَ وَ الْمَغْرِبَ»؛

قسم به آن کسی که من را به حق مبعوث کرد، اگر از مدت عمر زمین تنها یک روز باقی بماند، خداوند متعال آن روز را آن‌قدر طولانی خواهد کرد که مهدی از فرزندان من در آن روز خروج کند، و حضرت عیسی(علیه السلام) نیز از آسمان نازل شود و پشت سر او نماز بخواند؛ آن‌گاه زمین به نور پروردگار روشن خواهد شد و سلطنت او شرق و غرب عالم را در بر خواهد گرفت.

بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۷۱؛

اثبات الهداة، ج ۲، ص ۸۳.

#اربعین

❇ حماسه اربعین و حضور سراسری ادیان الهی ❇

در پیاده روی اربعین هر ساله میلیون ‌ها مشتاق حضرت ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) از اقصی نقاط جهان با نژاد ها، ادیان و مذاهب مختلف، حضوری گسترده دارند. این رویداد بزرگترین گردهمایی سالانه مذهب و ادیان در جهان است.

همواره ادیان مختلف [مسیحیان و یهودیان و هندوها و…] با هدف همبستگی میان پیروان و هویت ‌بخشی به جریان اجتماعی خود، ایامی را در سال مشخص کرده و پیروان خویش را ملزم به شرکت در این اجتماعات می ‌کنند، اما جامع ترین گردهمایی ادیان در اربعین، تجلی هنگامه ظهور حضرت بقیة الله الأعظم (عج الله تعالی فرجه الشریف) می باشد که همه این ادیان مختلف تحت لوا و پرچم و نام واحد حضرت ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) گرد هم می آیند و به سوی یک هدف و غایت یعنی حرم حرکت می کنند.

#اربعین

❇ موکب حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام) حماسه اربعین ❇

امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: «مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ كَمَنْ زَارَنى»؛ هركس حضرت معصومه (علیها السلام) را در قم زيارت كند، مانند كسى است كه مرا زيارت كرده است.

یکی از علمای بزرگ اسلام در عالم رؤیا می بیند که به محضر مقدس امام البقیع، حضرت صادق (علیه السلام) مشرّف شد.

امام به ايشان فرمودند: «عَلَيْكَ بِكَرِيمَةِ اَهْل ِ الْبَيتِ»؛ به دامان كريمه اهل بيت چنگ بزن.

ناسخ التواريخ، ج ٣، ص ٦٨؛

زبدة التصانيف، ج ٦، ص ١٥٩؛

كريمه اهل بيت، ص ٣.

#اربعین

❇ موکب حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام) حماسه اربعین ❇

براساس صریح روایات کریمه اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام) می باشند.

در عمود ۱۰۸۰، حدود ۳۰۰ نفر از خادمان حرم ملکوتی حضرت معصومه (علیها السلام) نیز در مسیر پیاده روی اربعین حسینی، موکبی باعظمت و بسیار بزرگ برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی در این مسیر شریف برپا نمودند که روزانه از حدود ۳۰۰۰ نفر پذیرایی بعمل می آورند.

در مصاحبه با افرادی که در این موکب از آنان پذیرایی می شد، اشاره می کردند که خدمات این موکب مثال زدنی است و عمل خادمان آن، یادآور کرامت آن بانوی بزرگوار بوده است.

#اربعین

❇ حماسه اربعین و پیاده روی کودکان ❇

مقتل:

در عاشورای حسینی، در کنار خاندان بنی هاشم کودکانی نیز حضور داشتند، همچون:

جناب عبدالله بن الحسن (علیهما السلام) که طبق اقوال، ایشان در کربلا هنوز به سن بلوغ نرسیده بودند و هنگامی که عموی گرامی اش حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را بی یاور دید بسوی ایشان شتافت و در آغوش حضرت شهید شد.

عون بن عبدالله فرزند حضرت زینب (علیها السلام) نیز از دیگر کودکان حاضر در کربلا بوده است که پس از اصرار به دایی خویش اجازه میدان گرفت و در همان پیکار شجاعانه به شهادت رسید.

محمد بن عبدالله برادر عون نیز با اذن دایی خویش حضرت حسین (علیه السلام) به میدان جنگ رفت و همانجا به شهادت رسید.

عبدالله و محمد پسران جناب مسلم نیز در کربلا حضور داشتند و آنان هم در مبارزه با دشمنان در روز عاشورا به شهادت رسیدند.

حضرت رقیه بنت الحسین (علیهما السلام) که مشهور به بانوی سه ساله کربلا بودند درکربلا حضور داشتند و در ایام اسارت کنار عمه بزرگوارشان بودند تا آنکه در خرابه های شام در کنار رأس پدر به سوی پدر و جدّ خود شتافت و شهید شد.

حضرت علی اصغر (علیه السلام)، شش ماهه کربلا، که کوچکترین عضو خاندان بنی هاشم در کربلا بود، که در روز عاشورا شهید گشت.

الإرشاد، مقتل الحسین (علیه السلام)؛

اللهوف.

در اربعین حسینی مشاهده می شود که کودکانی با سن بسیار پایین بهمراه والدین خود در پیاده روی کربلا شرکت می کنند.

والدین آنانی که کوچکتر هستند اظهار می دارند که ما به تأسی از شش ماهه کربلا و به یاد او هر چقدر هم که سخت باشد کودکانمان را با خود آورده ایم تا از این سن با کربلا و عاشورا آشنا شوند.

آن کودکانی که بزرگتر هستند، خود اظهار می کنند که علاقه شرکت در این پیاده روی داشتند مانند حضرت رقیه (علیها السلام) و سایر کودکان و هر چند سختی های خاندان بنی هاشم را در این راه متحمل نمی شوند اما می خواهند بخش کوچکی از آن را لمس کنند تا بتوانند درکی از آن بزرگواران در آن ایام داشته باشند.

آنان در پاسخ به سختی های راه اظهار می کنند که هر چند ابتدای راه طاقت فرسا بوده، اما همه این سختی ها را تحمل می کنند چرا که شوق زیارت حرم حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را دارند و می خواهند هر چه زودتر به دیدار حرم آن حضرت بروند.

#اربعین

❇ حماسه اربعین و پیاده روی علما ❇

امام البقیع، حضرت صادق (علیه السلام) می فرماید:

«یا حسین! انَّه مَنْ خَرَجَ مِن مَنزِله یرید زیارة قبر الحسین إِنْ کانَ مَاشِیاً کتِبَتْ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةٌ وَ مُحِی عَنْهُ سَیئَةٌ وَ إِنْ کانَ رَاکباً کتِبَتْ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةٌ وَ حُطَّ بِهَا عَنْهُ سَیئَةٌ حَتَّی إِذَا صَارَ فِی الْحَیرِ کتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُفْلِحِینَ الْمُنْجِحِینَ حَتَّی إِذَا قَضَی مَنَاسِکهُ کتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِین»؛

ای حسین! به درستی که هر کسی از خانه اش به قصد زیارت قبر حسین بن علی (علیهما السلام) خارج شود، اگر پیاده باشد، با هر قدمی، حسنه ای برایش نوشته شده و گناهی از او پاک می شود و اگر سواره باشد، با هر قدمی، حسنه ای برایش نوشته شده و به واسطه آن گام، گناهی از او کنار گذاشته می شود تا به درب حائر حسینی برسد که در این صورت خداوند نام او را از جمله رستگاران و نجات یافتگان ثبت می کند و زمانی که آداب زیارت و اعمالش را به پایان برساند، خداوند نام او را در زمره برندگان می نویسد.

و نیز حضرت صادق (علیه السلام) خطاب به ابوصامت می فرمایند:

«مَنْ أَتَی الْحُسَینَ مَاشِیاً کتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَیئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَةٍ فَإِذَا أَتَیتَ الْفُرَاتَ فَاغْتَسِلْ وَ عَلِّقْ نَعْلَیک وَ امْشِ حَافِیاً وَ امْشِ مَشْی الْعَبْدِ الذَّلِیلِ فَإِذَا أَتَیتَ بَابَ الْحَیرِ فَکبِّرِ اللَّهَ أَرْبَعاً»؛

هر کسی پیاده به زیارت قبر امام حسین (علیه السلام) برود، خداوند برای هر قدمی هزار حسنه نوشته و هزار گناه از او پاک می کند و رتبه اش هزار درجه بالا می رود. پس هرگاه به فرات رسیدی، غسل کن و کفش هایت را درآور و پابرهنه راه برو؛ به مانند عبد ذلیل راه برو؛ پس وقتی به درب حَرَم رسیدی، چهار بار تکبیر بگو و کمی راه برو و دوباره چهار بار تکبیر بگو.

بحار الانوار، ج ۹۸،‌ ص ۲۸؛

تهذیب الأحکام: ج ۶ ص ۴۳؛

کامل الزیارات، ص ۲۵۵.

علما و مراجع تقلید که بیشتر با معارف حضرت قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) مأنوس هستند، آگاهند که در باب سبقت و پیشی گرفتن در خیرات و زیارت حضرت ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) چگونه ره یکساله را در یک شب طی کنند.

قطعا زیارت و پیاده روی در راه امام حسین (علیه السلام) یکی از شاه کلیدهای این عرصه است. علما و مراجع نیز در این راه پیش قدم بوده و از دیرباز بر این سنت تأکید داشته اند.

♦ این همت بزرگان از سالهای دور، از حدود صد سال پیش، وجود داشته است.

علمایی چون آیت الله العظمی سید محسن حکیم، آیت الله میرزا محمدحسین نائینی، شهید آیت الله مدنی، سید محمد شاهرودی، علامه امینی، مرحوم آیت الله ملکوتی، شیخ محمدحسین غروی، آیت الله شیخ محمد حسین سیبویه حائری، آیت الله غلامرضا باقری نجفی، مرحوم سید محسن امین عاملی، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی و… از جمله بزرگان پیشکسوت در پیاده روی اربعین حسینی بوده اند.

علامه امینی:

یكی دیگر از شخصیت های برجسته حوزه علمیه نجف كه به طور مرتب، در این مراسم شركت می كرد، علامه امینی مؤلف كتاب ارزشمند «الغدیر» بود كه در این سفرها، همواره تعدادی از عاشقان حسین او را همراهی می كردند.

نقل شده است که مرحوم علامه امینی در زیارت‌هایی که به کربلای معلی داشته‌اند، براى کسب پاداش بیشتر، بارها مسیر بین نجف تا کربلا را با پای پیاده پیموده‌اند. علامه امینی وقتی به نزدیکی کربلا می رسید، حالش منقلب می شد و قطرات اشک از چشمانشان جاری می شد.

شیخ محمدحسین غروی:

شیخ محمدحسین غروی فرزند حاج محمدحسن است که در محرم سال ۱٢۶٩ قمری در نخجوان متولد شد. مرحوم غروی که بعدها به «کمپانی» شهرت یافت، به دلیل سالهاحضور در نجف اشرف و تربیت شاگردان فراوان در حوزه علوم دینی، حضور ویژه ای نیز در مراسم راهپیمایی اربعین داشت و این مراسم را چندین بار به جای آورده است.

#اربعین

❇ حماسه اربعین؛ تجلی نشانه های دوران ظهور ❇

امام البقیع، حضرت سجاد (علیه السلام) می فرماید:

«إِذَا قَامَ الْقَائِمُ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنْ كُلِّ مُؤْمِنٍ الْعَاهَةَ وَ رَدَّ إِلَيْهِ قُوَّتَه‏»؛

چون قائم ما قیام کند، آسیب را از هر مؤمنی بر می دارد و توانمندیش را به او باز می گرداند.

امام هادی (علیه السلام) درباره زیارت آن حضرت می فرماید:

«أَلَا فَمَنْ زَارَ جَدِّي فَأَصَابَهُ فِي طَرِيقِهِ قَطْرَةٌ مِنَ السَّمَاءِ حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى النَّار»؛

آگاه باشید هرکس جدم را زیارت کند و در راه زیارت او قطره بارانی (کوچکترین سختی) به او برسد، خداوند بدن او را بر آتش حرام خواهد کرد.

بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۶۴؛

الغیبة النعمانی، ج ۱، ص ۳۱۷؛

وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۵۵۸.

هر ساله زائران بسیاری از سرتاسر جهان برای زیارت کربلای معلی در روز اربعین رهسپار این مکان مقدس می شوند.

در این میان برخی از مردم با توان جسمانی کم اما عزمی راسخ و همتی بلند، رو به سوی حرم حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) قدم بر می دارند.

برخی با کمک عصا به پیاده روی می آیند و برخی دیگر از این افراد که نمی توانند قدم از قدم بردارند، با ویلچر، به این حرکت عظیم خود را می رسانند تا هر چد کم اما سهمی داشته باشند.

در مصاحبه با افراد مشخص می شود افرادی هستند که در محل زندگی خود در اوضاع بیماری بسر می برند اما در این محل و میان این جمع، دارای توانی معنوی می شوند که می توانند جسم خود را همراه با این معنویت کرده و بسوی حرم حضرتش حرکت کنند.

از شباهت های دوران ظهور حضرت حجت بن الحسن (عج الله تعالی فرجه الشریف) و حرکت عظیم حماسه حسینی نیز همین امر می باشد که توانمندی لازم به مؤمنان داده می شود تا آنچه را که باید، به انجام برسانند.

#اربعین

❇ اربعین حسینی و جاماندگان ❇

عبدالله طحان از امام البقیع، حضرت صادق (علیه السلام) نقل می کند که حضرت پیوسته می فرمود: «مَا مِنْ أَحَدٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلَّا وَ هُوَ یَتَمَنَّى أَنَّهُ مِنْ زُوَّارِ الْحُسَیْنِ لِمَا یَرَى مِمَّا یُصْنَعُ بِزُوَّارِ الْحُسَیْنِ مِنْ کَرَامَتِهِمْ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى»؛ هیچ ‌کس نیست در روز قیامت مگر اینکه از دیدن برخورد کریمانه خداوند متعال با زوار امام حسین‌ (علیه السلام) آرزو می ‌کند، ای کاش از زوار آن حضرت باشد.

کامل الزیارات، ص ۱۳۵؛

جمعی از یاران امام البقیع، حضرت صادق (علیه السلام) در کنار حضرت بودند، یونس از همه آنان کهنسال تر بود، خدمت حضرت عرض کرد: من به جهت سن بالا نمیتوانم به زیارت امام حسین (علیه السلام) بروم و از طرفی بسیار به یاد ایشان هستم، در این حال چه کنم؟

حضرت پاسخ می فرماید: «قُلْ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید»؛ سه بار بگو: «صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»؛ همانا سلام از دور و نزدیک به حسین بن علی (علیهما السلام) می رسد.

الکافی، ج ‏۴، ص ۵۷۵.

هر ساله جمعیت بیشماری از سرتاسر جهان در روز اربعین به زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) می روند.

آنان که برات کربلا گرفته اند، از حلاوت سفر خود به آن کسانی که زیارت  قسمت شان نشده، می گویند.

اشک های بازماندگان زیارت اربعین حسینی، بازگو کننده غمهای دلسوخته آنان است. چه حرفها با حضرتش داشتند و می خواستند در کنار ایشان درد دل کنند… اما نشد…

بسیاری از این افراد دلنوشته هایی درباره باز ماندن از این قافله می نویسند و حرف خود را در نامه ای روانه این سفر می کنند.

برخی نیز به یاد پیاده گان اسرای کربلا مسیری را در شهر خود پیاده می روند تا بگویند حتی اگر قسمت مان زیارت نشد اما یاد مصائب اهل بیت (علیهم السلام) هستیم.

برخی هم که در زمره جاماندگان بودند، برای زیارت حضرت السلطان ابالحسن علی بن موسی الرضا (علیه السلام) می روند و آنجا عقده ها باز می کنند.

گزیده ای از اشعار بازماندگان پیاده روی اربعین حسینی:

از اربعینت سهم من انگار دوریست

تقدیر آدم های نالایق صبوریست

آقا شنیدم اربعینت بی نظیر است

ای کاش از نزدیک میدیدم چه جوریست

حتما برای چشمهای بی قرارم

دوری ز نور بارگاهت عین کوریست

می گویم از کنار زیارت نرفته ها

بالا گرفته کار زیارت نرفته ها

اشک و نگاه حسرت و تصویر کربلا

این است روزگار زیارت نرفته ها

امسال اربعین همه رفتند و مانده بود

هیات در انحصار زیارت نرفته ها

انگار بین هیات ماهم نشسته بود

زهرا به انتظار زیارت نرفته ها

در روز اربعین همه ما را شناختند

با نام مستعار «زیارت نرفته ها»

اما هزارمرتبه شکر خدا که هست

مشهد در اختیار زیارت نرفته ها

باب الحسین قسمت آنانکه رفته اند

باب الرضا قرار زیارت نرفته ها

#اربعین

❇ عقیله بنی هاشم، أخت الحسن (علیها السلام)؛ اولین زائر اربعین حسینی ❇

در روایات متعدد نقل شده است که پس از سفر شام، حضرت زینب (علیها السلام) هر چند می توانستند مستقیم به مدینه النبی بازگردند، اما فرمودند کاروان به سمت کربلای معلی حرکت کنند.

حضرت أخت الحسن، خانم زینب کبری (علیهما السلام) اولین زیارت کننده قبر مطهر برادر گرامی شان، حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و دیگر فرزندان ایشان و اصحاب بودند.

سید بن طاووس در کتاب شریف لهوف نقل می کند: «لَمّا رَجَعَ نِساءُ الحُسَينِ عليه السلام وعِيالُهُ مِنَ الشّامِ وبَلَغوا إلَى العِراقِ، قالوا لِلدَّليلِ: مُرَّ بِنا عَلى طريقِ كَربَلاءَ»؛

هنگامى كه زنان و خاندان امام حسين (عليه‌ السلام) از شام باز گشتند و به عراق رسيدند. به راه ‏نمايشان گفتند: «ما را از راه كربلا ببر».

لهوف، ص ۲۲۵.

هنگامی که موعود پیاده روی به سمت کربلای معلی در ایام اربعین فرا می رسد، زنان نیز به همراه مردان روانه این راه می شود، هرچند که گاهی در این مسیر شرایط سخت و طاقت فرسا می شود.

اگر از آنان پرسیده شود چرا چنین راه سختی را آمده اند، در جواب همه آنها یک نام مشترک است؛ خاتون کربلا ملیکه هستی، أخت الحسن، حضرت زینب کبری (علیها السلام).

همه زنان با تأسی از حضرتش که از شام به کربلا برای زیارت برادر آمدند، تمام این مسیر را با سختی هایش بر می گزینند و پا در جای قدم های حضرت زینب (علیها السلام) می گذارند.

آنها نه تنها در زیارت حضرت بلکه در همه موارد، ایشان را اسوه خود قرار می دهند. آنان در این مسیر، سیره زینبی (علیها السلام) داشتن را تمرین می کنند؛ من جمله صبر عظیم آن بانو، عفت و حیای آن خاتون، عبادت آن حضرت و عزاداری و …همه آنچه که از سیره آن حضرت تاکنون به دست ما رسیده است.

❇ عقیله بنی هاشم، أخت الحسن (علیها السلام)؛ اولین زائر اربعین حسینی ❇

سر نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود

کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود

چهره سرخ حقیقت بعد از آن توفان رنگ

پشت ابری از ریا می ماند اگر زینب نبود

چشمه فریادمظلومیت لب تشنگان

در کویر تفته جا می ماند اگر زینب نبود

زخمه زخمی ترین فریاد در چنگ سکوت

از طراز نغمه وا می ماند اگرزینب نبود

در طلوع داغ اصغر استخوان اشک سرخ

در گلوی چشمها می ماند اگر زینب نبود

ذوالجناح دادخواهی بی سوارو بی لگام

در بیابان ها رها می ماند اگر زینب نبود

در عبور بستر تاریخ، سیل انقلاب

پشت کوه فتنه جا می ماند اگر زینب نبود

#اربعین

❇ حماسه اربعین؛ توجه و حضور قلب نسبت به امام (علیه السلام) ❇

در فرازهایی از دعای شریف ندبه می خوانیم:

از جانب ما خطاب به حضرتش:

«لَيْتَ شِعْرِي أَيْنَ اسْتَقَرَّتْ بِكَ النَّوَى بَلْ أَيُّ أَرْضٍ تُقِلُّكَ أَوْ ثَرَى أَ بِرَضْوَى أَوْ غَيْرِهَا أَمْ ذِي طُوًى‏ عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَ لاَ تُرَى وَ لاَ أَسْمَعَ (أَسْمَعُ) لَكَ حَسِيساً وَ لاَ نَجْوَى بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ مُغَيَّبٍ لَمْ يَخْلُ مِنَّا بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ نَازِحٍ مَا نَزَحَ (يَنْزَحُ) عَنَّا بِنَفْسِي أَنْتَ أُمْنِيَّةُ شَائِقٍ يَتَمَنَّى مِنْ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ ذَكَرَا فَحَنَّا‏»؛

كاش مى ‏دانستم كه كجا دلها به ظهور تو قرار و آرام خواهد يافت آيا به كدام سرزمين اقامت دارى آيا به زمين رضوا يا غير آن يا به ديار ذو طوى متمكن گرديده ‏اى، بسيار سخت است بر من كه خلق را همه ببينم و تو را نبينم و هيچ از تو صدايى حتى آهسته هم به گوش من نرسد.

به جانم قسم كه تو آن حقيقت پنهانى كه دور از ما نيستى

به جانم قسم كه تو آن شخص جدا از مايى كه ابدا جدا نيستى،

به جانم قسم كه تو همان آرزوى قلبى و مشتاق اليه مرد و زن اهل ايمانى كه هر دلى از يادت ناله شوق مى‏ زند.

#اربعین

❇ حماسه اربعین؛ توجه و حضور قلب نسبت به امام (علیه السلام) ❇

فرازهای ذکر شده و تحقیق آن در زمان ظهور می باشد که تنها مؤمنین بر روی زمین باقی می مانند.

اما به برکت عنایت و توجه اهل بیت (علیهم السلام) و همت شیعیان ایشان، در زمانی مشخص و مکانی مقدس این امر محقق می شود.

و آن تنها در اربعین حسینی و در مسیر پیاده روی تا کربلای معلی می باشد. همانجایی که هزاران نفر از سرتاسر جهان گرد هم می آیند و هدف همه آنان یکی است.

هیچکس از آن مسیر مستقیم منحرف نمی شود و هیچکس در خاطرش چیزی جز ذکر امامش نمی باشد.

و این همان تحقیق وعده الهی است که هیچکس باقی نمی ماند مگر آنکه همگان شهادت به یگانگی خدا و فرستاده اش دهند و قدم در راه او بردارند.

#اربعین

دعای حضرت زهرا (علیها السلام) برای زوار حسینی در اربعین

امام البقیع، حضرت صادق (علیه السلام) می فرماید:

«إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ تَحْضُرُ زُوَّارَ قَبْرِ ابْنِهَا الْحُسَيْنِ فَتَسْتَغْفِرُ لَهُمْ»؛

حضرت فاطمه (علیها السلام) شخصاً کنار زائرین قبر پسرش امام حسین (علیه السلام) حاضر می شود و برای آنان طلب مغفرت می نماید.

بحار الأنوار، ج ‏۹۸، ص ۵۵؛

در زیارت شریف حضرت صدیقه کبری (علیها السلام) می خوانیم:

«إِنَّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْنَاكِ إِلا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُمَا لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوِلايَتِكِ»؛

از تو درخواست می كنيم، اگر تصديق كننده تو بوده ايم، ما را به تصديقمان به پدرت و جانشينش ملحق كنى، تا خود را بشارت دهيم، كه به سبب ولايت تو پاك گشته ايم.

#اربعین

دعای حضرت زهرا (علیها السلام) برای زوار حسینی در اربعین

هزاران نفر از زائران حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) که موقعیت شرفیابی به حرم آن حضرت را پیدا می کنند، با کوله باری از حاجات خود و دیگر محبان حضرتش، که توفیق شرکت در این حماسه را نیافتند، راه می افتند و در مسیر عشق قدم می گذارند.

❇ یکی از دعاهایی که غالباً هر مؤمن حسابرسی [به اعمال خویش] دارد، مغفرت از درگاه باریتعالی و حضرت امام حسین (علیه السلام) می باشد. چراکه همه مؤمنین و محبین حضرت دوست دارند پاک و بدون هیچگونه آلودگی محضر آن حضرت در دنیا و آخرت حاضر شوند.

در این میان، هنگامی که پس از پیاده روی و تحمل رنج و مشقت های مختلف، مشرف به زیارت حرم آن حضرت می شوند، از مادر گرامی آن حضرت طلب دعا می کنند. در این حین با عنایت مادر آن حضرت روبرو می شوند.

حضرت صدیقه کبری (علیها السلام) قبل از آنکه هرکسی لب به حاجات خویش باز کند، برای یکایک آنان دعا فرموده و طلب مغفرت می نماید، چرا که در زیارت ایشان بشارت به طهارت وجود مومنین داده شده است.

#اربعین

  • ابد والله يازهراء ماننسى حسيناه ، شعار اربعین

حضرت صدیقه کبری (علیها السلام) در اواخر عمر شریف شان دختر گرامی خود حضرت زینب کبری (علیها السلام) را فراخواندند، و پيراهن ابراهيم خليل الرحمن (عليه السلام) را به ایشان دادند و فرمودند:

«هنگامى كه برادرت حسين (عليه السلام ) اين پيراهن را از تو خواست، بدان كه ساعتى بيشتر مهمان تو نيست».

بحر المصائب، ج ۳، ص ۴۵؛

امام حسین (علیه السلام) در لحظات آخر خطاب به خواهر گرانی شان أخت الحسن، حضرت زینب کبری (علیهما السلام) فرمود:

«يا أُختاه لاتَنسيني في نافِلَةِ اللَّيلِ»؛

اى خواهرم! مرا در نماز شب فراموش نكن.

أعلام النساء المؤمنات، ص ۵۱۰.

#اربعین

  • ابد والله يازهراء ماننسى حسيناه ، شعار اربعین

شیعیان جهان به تأسی از حضرت زینب کبری (علیها السلام) با حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) عهد و پیمان بسته و می بندند که هرگز فرزند گرامی ایشان، حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را فراموش نکنند.

برای این مهم، هر ساله شیعیان از سرتاسر جهان به پیاده روی اربعین حسینی می روند و  با این شعار مهم تجدید عهد و میثاق خود را با أم الحسین (علیهما السلام) به گوش تمام عالمیان می رسانند که: «ابد والله يازهراء ماننسى حسيناه».

در عراق قبیله طویرج هر ساله روز عاشورا از روستای خود تا حرم اباعبدالله الحسین(علیه السلام) هروله کنان عزاداری و پیاده روی می کنند و شعارشان این است:

«ابد والله يازهراء ماننسى حسيناه»؛ ای حضرت زهرا (علیها السلام)، به خدا قسم تا روز قیامت حسینت (علیه السلام) را فراموش نخواهیم کرد .

#اربعین

  • حماسه اربعین و حضور مشاهیر جهان

در ایام اربعین حسینی، در مسیر پیاده روی کربلا در میان جمعیت میلیونی زائران حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) برخی از مشاهیر  کشورهای مختلف جهان را می توان دید.

✔ این افراد در زمینه های متعددی چون سیاسی، مذهبی، علمی و حتی ورزشی و… در این مسیر به سمت کربلای معلی قدم بر می دارند، افرادی همچون آلکساندر گلییویچ دوگین، فیلسوف سیاسی روس و مشاور رئیس جمهور روسیه، جاسم کرار فوتبالیست، سینتیا مک کینی، نماینده زن ضد جنگ کنگره آمریکا و… .

همه آنان که برخی اولین بار در این مسیر با زائران حسینی هم قدم شده اند، اقرار می کنند که شکوه و عظمت این راه در تمام جهان بی نظیر است. و برخی از آنان که ماجرای شهادت حضرت امام حسین (علیه السلام) را برای اولین بار از زبان زائران حسینی می شنوند، آماده می شوند(تا در فرصتی یکساله) در سفری دیگر به اربعین حسینی، چون آینه ای انعکاس لحظات ناب و شیرین این زیارت برای مردمان کشور خویش باشند.

#اربعین

  • حماسه اربعین و تحقق وعده های ظهور

میان رحمت های الهى و بركات آسمانى و زمينى از يك سو و عملكرد مردم در روى زمين از سوى دیگر، رابطه ای تنگاتنگ برقرار است؛ به این معنا که اگر مردم اهل تقوا و ایمان و عمل صالح باشند، زمين و آسمان نيز برکات خود را برای آنان فروزان می کند؛ این حقيقت در کلام حضرت قرآن در آیه ۹۶ سوره مبارکه أعراف آمده است:

« وَ لَوْ اَنَّ اَهْلَ الْقُرى امَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الاْرْضِ… »؛ و اگر مردم شهر ها ایمان  آورده و به تقوا گراييده بودند، قطعاً بركاتى از آسمان و زمين برايشان نازل مى كرديم.

با توجه به اينكه در حكومت جهانى حضرت مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) علم و عدالت، حق و ايمان و تقوا در ميان مردم گسترش مى يابد، رحمت و بركات الهى نيز فزونى مى يابد.

رسول اكرم حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) نیز فرمودند:

«يَتَنَعَّمُ أُمَّتِي فِي زَمَنِ الْمَهْدِيِّ نِعْمَةً لَمْ يَتَنَعَّمُوا قَبْلَهَا قَطُّ يُرْسِلُ السَّمَاءَ عَلَيْهِمْ مِدْرَاراً وَ لَا تَدَعُ الْأَرْضُ شَيْئاً مِنْ نَبَاتِهَا إِلَّا أَخْرَجَتْه»؛‏

امّت من در دوران حضرت مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از چنان نعمتى برخوردار مى شوند كه تا آن روز مانندش را نديده اند، آسمان برايشان بسيار مى بارد و زمين نيز همه گياهان خويش را مى روياند.

هم چنین در زمان ظهور حضرت حجت، معادن و گنج ها استخراج می شود؛

نبی اکرم، حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) مى فرمايد:

«يُخْرِجُ لَهُ الاْرْضُ اَفْلاذَ كَبِدِها وَ يَحْثُو الْمالَ حَثْواً وَ لا يَعُدُّهُ عَدّاً»؛ زمين، جگر گوشه هاى خود را براى آن حضرت، ظاهر مى سازد و ثروت چنان فزونى يابد كه قابل شمارش نباشد.

بحار الأنوار، ج۵۱، ص  ۶۸ و ص۸۳ و ص۱۳۰؛

إعلام الورى بأعلام الهدى، ص۴۶۳؛

نهج البلاغه، ص۱۹۶.

#اربعین

  • حماسه اربعین و تحقق وعده های ظهور

آنچه از وقایع دوران ظهور به مومنین وعده داده شده است، تنها قبل از ظهور جهانی حضرت، در یک مکان و زمان به عینیت می رسد. و آن اربعین حسین( علیه السلام) است و بس.

در کنار نعمات معنوی؛ ایمان و تقوایی که کربلائیان اباعبدالله الحسین( علیه السلام) در مسیر پیاده روی کربلا توشه راه خویش دارند، برخورداری و پذیرایی از نعمات مادی متنوع و متکثر برای زوار الحسین( علیه السلام) همان وعده خداوند متعال در ایام ظهور حضرت حجت (علیه السلام) می باشد که در روایات وعده داده شده است.

#اربعین

  • حماسه اربعین و حضور سالخوردگان

در کتاب انصار الحسین(علیه السلام) آمده است:

« مسلم بن عوسجه پیر مردی با سن زیاد و حبیب بن مظاهر نیز پیرمردی ۷۵ ساله بودند که در رکاب اباعبدالله الحسین( علیه السلام) در کربلا تا آخرین نفس جنگیدند و شهید شدند.

مسلم بن عوسجه بعد از شهادت حضرت مسلم بن عقیل، همچنان مخفیانه می زیست؛ تا اینکه! خبر ورود امام حسین (علیه السلام) به کربلا در میان مردم کوفه منتشر شد.

حبیب بن مظاهر از خانه بیرون آمد. مسلم بن عوسجه را بر در مغازه عطاری دید که ایستاده است.

حبیب پرسید: برای چه ایستاده ای؟

گفت: می خواهم حنا بخرم و خضاب کنم!

⁉ حبیب گفت: مگر نمی دانی که امام حسین (علیه السلام) وارد کربلا شده، بشتاب تا خود را به آن حضرت برسانیم و او را یاری کنیم. هر دو خضاب کردند و بدون درنگ آماده سفر کربلا شدند و شتابان به قافله حسینی پیوستند.

#اربعین

  • حماسه اربعین و حضور سالخوردگان

تنها مکتبی که ملاک سن برای فدا شدن و جانفشانی عاشقان آن اهمیتی ندارد، مکتب کربلا و حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) می باشد که از هر سن و سالی جزو اصحاب و یاران و شیفتگان حضرت می باشند.

و در این زمان تنها تجلی عینی این اتفاق در یک زمان و مکان به ظهور می رسد و آن پیاده روی اربعین حسینی است.

در این میان، سالخوردگان و عاشقان حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) به تأسی از یاران و اصحاب سالخورده حضرت، همچون جناب حبیب بن مظاهر، پیر غلام حسین بن علی(علیه السلام) در پیاده روی اربعین همه سختی های راه را تحمل می کنند تا قدمی در راه رضایت آن حضرت بردارند و از خداوند طول عمر برای توفیق زیارت هر ساله اربعین حسینی را طلب می کنند.

#اربعین

  • حماسه اربعین تجلی رشد عقول در آخرالزمان

از امام البقیع، امام محمدباقر (علیه السلام) روایت شده است که فرمودند:

«إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم‏»؛

وقتی قائم ما قیام کند، خداوند، دست او را بر سر بندگان قرار می ‌دهد و از این طریق عقل آنان را جمع می‌کند و عقل ‌هایشان به کمال می‌رسد.

امام البقیع، امام سجاد (علیه السلام) فرمود: چون خداوند می دانست در آخرالزمان اهل فکر دقیق النظر خواهند آمد، از این جهت قل هو الله احد و آیاتی از سوره حدید نازل کرد، بر شما باد که همچون بادیه نشینان و زنان دینداری کنید.

امام البقیع، امام جعفر صادق (علیه السلام) نیز فرمود: چون قائم ما قیام کند خداوند آنچنان نیرویی به چشم و گوش پیروانش داده که به پیک و پیام آور نیازی نداشته باشند و به هرکجای جهان که باشند امام خود را ببینند و سخنش را بشنوند.

#اربعین

  • حماسه اربعین تجلی رشد عقول در آخرالزمان

حرکت مردم سراسر جهان به سمت اربعین حضرت ابا عبد الله الحسین (علیه السلام)، اذهان را روشن و افکار را پویا میکند. قلوب را جلا و دل ‌ها را صفا میدهد و در نهایت همه جامعه بشری را برای ظهور بقیة الله الاعظم (عج الله تعالی فرجه الشریف) آماده می ‌کند؛ و این جوشش نشأت گرفته از تعمقی است که در روایات وعده ی آن به بندگان داده شده است.

رشد جمعیت سالانه و افزایش زوار الحسین (علیه السلام)از سراسر جهان خود نشانه کمال عقول در آخرالزمان است.

هر که از عشق تو دیوانه نشد عاقل نیست

عاقل آن است که از عشق تو دیوانه شود

#اربعین

  • حماسه اربعین و التیام دل حضرت زهرا (سلام الله علیها)

حضرت صدیقه طاهره (علیها السلام) در زمان حیات شریف شان برای زیارت قبور عزیزان خود مراجعه می کردند و حتی برای شهادت فرزندان خویش در آینده نیز اشک می ریختند.

این بانوی عظیم الشأن پس از ظهور فرزند گرامی شان امام حسین (علیه السلام) از وقایعی که در آینده در کربلا برای فرزند و خاندان ایشان قرار بود رخ دهد مطلع شدند و اوقاتی را برای فرزندشان اشک می ریختند و از اینکه فرزندشان در غربت شهید می شوند و زائری نخواهند داشت ناله سر می دادند.

✔ اما روزی حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) به دخترشان فرمودند که روزگاری می رسد، زائران فرزندشان امام حسین (علیه السلام) جمعیت بسیار زیادی خواهد بود و سرتاسر جهان خیمه های عزاداری او برپا خواهد شد و مردم گروه گروه به زیارت او خواهند آمد.

تهذیب الاحکام، ج ۱، ص ۴۶۵.

#اربعین

  • حماسه اربعین و التیام دل حضرت زهرا (سلام الله علیها)

تمام زوار الحسین (علیه السلام) از سراسر جهان به اقتدای ام الحسین، فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، با پای پیاده مسیر پیاده روی نجف تا کربلا را برای زیارت حضرت طی می کنند.

و حماسه اربعین، تجلی و مصداق اکمل بشارتی است که پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) به دختر گرامی خود حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرموده اند.

چرا که جمعیت بسیاری، گروه گروه در اربعین حسینی برای زیارت و اقامه عزاداری امام حسین (علیه السلام) به کربلای معلی می روند.

و این همان مرهمی است که التیامی برای دل نگران حضرت زهرا (سلام الله علیها) در آن زمان بود.

#اربعین

  • زیارت اربعین و اذن امام (علیه السلام)

خداوند در سوره مبارکه احزاب آیه ۴۶ می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ امَنُواْ لاَ تَدْخُلُواْ بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلاَّ أَن یُؤْذَنَ لَكُمْ»؛ ای كسانی كه ایمان آورده اید در خانه های پیامبر داخل نشوید، مگر این كه به شما اجازه داده شود.

در اذن دخول حرم حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) می خوانیم:

«أَ أَدْخُلُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَ أَدْخُلُ يَا حُجَّةَ اللَّهِ أَ أَدْخُلُ يَا مَلائِكَةَ اللَّهِ الْمُقَرَّبِينَ الْمُقِيمِينَ فِي هَذَا الْمَشْهَدِ فَأْذَنْ لِي يَا مَوْلايَ فِي الدُّخُولِ أَفْضَلَ مَا أَذِنْتَ لِأَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ فَإِنْ لَمْ أَكُنْ أَهْلا لِذَلِكَ فَأَنْتَ أَهْلٌ لِذَلِكَ»؛

آيا وارد شوم اى رسول خدا! آيا وارد شوم ای حجّت خدا؟ ، آيا وارد شوم اى فرشتگان مقرّب خدا، كه در اين زيارتگاه اقامت داريد، پس مرا براى واردشدن اى مولايم اجازه ده، به بهترين اجازه اى كه به يكى از دوستانت داده اى، چنانچه من لايق آن اجازه نيستم ولى تو لايق آن هستی.

#اربعین

  • زیارت اربعین و اذن امام (علیه السلام)

براساس نص صریح و سیره و سنت حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت ایشان (علیهم السلام)، همه شیعیان برای شرفیاب شدن به حرم ائمه اطهار (علیهم السلام) اذن می گیرند.

همه شیعیان معتقدند تا زمانی که اذن زیارت حضرات معصومین (علیهم السلام) از طرف ایشان امضا و تأیید نشود هرگز توفیق زیارت از نزدیک را پیدا نخواهند کرد.

در زیارت اربعین حسینی (علیه السلام) از مردم از سرتاسر جهان نیز اذن توفیق این پیاده روی عظیم را در دعاهای خود در طول روزهای گذشته از حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) طلب می کنند.

جالب است که در طی صحبت های زوار اشاره شده است که برخی هرچه تلاش نمودند تا شرایط و مقدمات این سفر را فراهم آورند اما نتوانستند. در آخرین لحظات بطور ناگهانی راهی زیارت شدند بگونه ای که تا کربلای معلی نمی رسیدند باورشان نمی شد.

این همان اذن و امضایی است که حتی اگر شرایط هم فراهم نباشد اگر امام (علیه السلام) تأیید فرموده باشند، زیارت آن سال محقق خواهد شد.

#اربعین

  • زیارت اربعین؛ حق امام بر گردن محبان حضرت

امام رضا (علیه السلام) می فرماید:

«إِنَّ لِكُلِّ إِمَامٍ عَهْداً فِي عُنُقِ أَوْلِيَائِهِ وَ شِيعَتِهِ وَ إِنَّ مِنْ تَمَامِ الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ وَ حُسْنِ الْأَدَاءِ زِيَارَةَ قُبُورِهِمْ فَمَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِي زِيَارَتِهِمْ وَ تَصْدِيقاً بِمَا رَغِبُوا فِيهِ كَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ»؛

هر امامى بر گردن دوستان و پیروانش عهد و پیمانى دارد و وفاى به این عهد، با زیارت قبر آنان ممكن مى‏ باشد و كسى كه به شوق زیارت آنها و با تصدیق به فضیلت آنها به سوى قبور آنها برود مورد شفاعت ائمه (علیهم السلام) در قیامت قرار مى‏ گیرد.

الکافی، ج ۴، ص ۵۶۷.

#اربعین

  • زیارت اربعین؛ حق امام بر گردن محبان حضرت

طبق روایت نورانی امام رضا (عليه السلام) شيعيان و ارادتمندان به حضرات معصومين (عليهم السلام) با زيارت قبور مطهر آنها، حقي كه از امام خود، بر ذمه دارند را به جای می آوردند و عهد و پیمان خود را تجدید می کنند.

در این بین، حماسه عظیم اربعین، بیانگر ادای حق حضرت اباعبد الله الحسین (علیه السلام) است چراکه هر ساله جمعیت کثیری از نقاط مختلف جهان به این حماسه عظیم می پیوندند و با معرفت و تصديق شأن و جایگاه امام حسین (علیه السلام) در پیشگاه خداوند متعال، به شفاعت آن حضرت نيز نائل مي شوند.

با اینحال، در صحبت با برخی از زائران آن حضرت، اظهار می کنند که امید به برداشتن قدمی در راه حضرت و خاندان شریف شان دارند.

#اربعین

  • حماسه اربعین و حضور مادران شهدا

به نقل از متون روایی و کتب مقتل، وقتی خبر حوادث کربلا و شهادت حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) و سه فرزند دیگر حضرت ام البنین (علیها السلام) را به آن خاتون دادند؛ خانم ام البنین (علیها السلام) سؤال کرد: از حسین فاطمه (علیها السلام) بگوئید؛ وقتی خبر شهادت امام حسین (علیه السلام) را شنید آن وقت بود که خاک زمین را بر سر و صورت خود زد و ناله  وا اماما، واحسینا سر داد و فرمود: «قَدْ قَطَّعتَ نِیاطَ قَلبی»؛ رگهای قلبم بریده شد، ای کاش فرزندانم و تمامی آنچه در زیر آسمان کبود است فدای حسین (علیه السلام) می ‌شد و او زنده می ‌ماند.

از آن پس بود که خانم ام البنین (سلام الله علیها) هر روز به قبرستان بقیع می رفت و برای حضرت أبا عبدالله الحسین (علیه السلام) و فرزندانشان عزاداری می کرد.

بحار الأنوار، ج۴۵، ص۴۰.

#اربعین

  • حماسه اربعین و حضور مادران شهدا

مادران معظم شهداء نیز با تأسی از خانم ام البنین (سلام الله علیها) فرزندانی را پروراندند که قدم در راه مکتب اهل البیت (علیهم السلام) گذاشتند و جانشان را در این راه تقدیم کردند.

مادرانی که همچون خانم ام البنین (علیها السلام) فرزندان خود را به جبهه ‌های نبرد بدرقه کردند و وقتی خبر شهادت فرزندان خود را می شنیدند، می گفتند: بِأبى أنْتُمْ وَ اُمّى وَ نَفْسى وَ أهْلى وَ مالى؛ ای کاش فرزند دیگری داشتم تا در این راه تقدیم می کردم.

و این مادران به چنان مقامی رسیده اند که در پیشگاه خداوند متعال، بسیار عظیم است و اجر و ثواب آنها کمتر از آنچه شهدا انجام داده ‌اند نیست.

و نیز هر ساله شاهد حضور این مادران به همراه عکس شهیدان خود در حماسه عظیم اربعین هستیم.

#اربعین

  • حماسه اربعین و بازتاب آن در جهان

اربعین آغاز یک جریان پیام رسانی همیشگی برای اعلان آشکار پیام عاشورا است و امروز از پس قرن ها هر روز بر شکوه و عظمت آن افزوده می شود، به گونه ای که راهپیمایی اربعین صرفاً به جا آوردن یک زیارت نیست بلکه رسانه ای است جهانی برای روایت پیام آزادگی همه مردان و زنان سلحشور عاشورا.

حماسه اربعین که به عنوان بزرگترین اجتماع انسانی جهان شناخته می‌شود، جهانیان را به حیرت فرو برده است. این حماسه منجر شده افرادی حتی از روی کنجکاوی بار سفر ببندند و از دورترین کشورها خود را به عراق برسانند. افرادی که با حضور در این مراسم، غرق در این سیل خروشان می ‌گردند و تا مدت ‌ها بعد از این سفر، تحت تأثیر قرار می ‌گیرند و حتی در میان آن ‌ها کسانی هم هستند که با دیدن این اجتماع بزرگ، به دین اسلام رو می ‌آورند.

#اربعین

  • حماسه اربعین و بازتاب آن در جهان

حضور مسیحیان و دیگر ادیان مختلف در این مراسم، یکی از نشانه ‌های بازتاب اربعین در بین مردم جهان است. «آنتوان بارا»، اندیشمند و نویسنده مسیحی سوری تبار است که چندین سال در پیاده ‌روی اربعین شرکت کرده است، درباره اربعین اینگونه می‌گوید: «عقل از هضم این ایده که میلیون ‌ها نفر خانه ‌هایشان را ترک می ‌کنند، و هزاران کیلومتر را به قصد زیارت امام حسین (علیه السلام) طی می‌کنند، عاجز است.

بازتاب حماسه اربعین در رسانه های سراسر جهان چنان گستردگی دارد که تنها به برخی از آنها می توان اشاره کرد:

۱ نشریه آمریکایی «هافینگتون پست» درباره پیاده‌ روی اربعین اینگونه می‌گوید: «اگر می ‌خواهی اسلام حقیقی را بشناسی، به زیارت اربعین برو زیرا مراسم ارزش‌ها و الگوهاست».

۲ یورو نیوز نیز درباره شرکت میلیونی مردم در اربعین می‌نویسد: «شهر کربلا در عراق، میزبان میلیون‌ها زائری بود که از داخل و خارج کشور خود را به آن رسانده بودند. بسیاری از آن ‌ها با پای پیاده راه کربلا را در پیش گرفته بودند تا در مراسم عزاداری اربعین حسینی شرکت کنند».

۳ یکی از رسانه ‌های چین می‌گوید: « اربعین ۲۰میلیونی آنقدر صدایش بلند بود که رسانه های غربی و عربی نتوانستند خیل عظیم عاشقان سید و سالار شهیدان را نادیده و پاسخ به ندای پیچیده در گوش اعصار “هل من ناصر ینصرنی” را ناشنیده بگیرند».

۴ پایگاه اینترنتی بی.بی.سی نوشت: « میلیون ها زائر شیعه با وجود تهدیدهایی که از ناحیه گروه های تندرو وجود دارد، برای شرکت در مراسم اربعین به شهر کربلا سرازیر شده اند».

#اربعین

  • حماسه اربعین و عنايت خانم حضرت زهرا (علیها السلام) ❇

امام صادق (عليه السلام) فرمود: حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) هرگاه به زائرين امام حسين (عليه السلام) نظر نمايند، در حالى كه با وى هزار پيغمبر و هزار صديق و هزار شهيد از كروبين مى باشند، هزار هزار چنان فرياد مى زنند كه هيچ فرشته اى در آسمانها باقى نمى ماند، مگر آن كه از صداى ايشان به گريه مى افتد، آن حضرت آرام نمى گيرند تا وقتى كه پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) به نزد ايشان آمده و مى فرمايند: دخترم، اهل آسمان ها را به گريه انداختى و ايشان را از تسبيح و تقديس حق تعالى بازداشتى، پس خوددارى كن تا ايشان به تقديس حق بپردازند. چه آن كه امر و فرمان خدا بر همه چيز نافذ و روان مى باشد.

سپس امام صادق (عليه السلام) فرمود:

حضرت فاطمه (سلام الله عليها) به كسانى كه از شما به زيارت سيدالشهداء (عليه السلام) بروند، نظر فرموده و از خداوند منان براى ايشان هر خير و خوبى را مسئلت مى كند. مبادا در رفتن به زيارت آن جناب بى رغبت باشيد؛ چه آن كه خيرى كه در زيارت آن حضرت است، بيشتر از آن است كه بتوان شمارش ‍ نمود.

كامل الزيارات، ص۲۷۹.

#اربعین

  • حماسه اربعین و عنايت خانم حضرت زهرا (علیها السلام)❇

بنابر روایت شریف امام صادق (عليه السلام)، در کنار هر یک از زائران حضرت أباعبد الله الحسين (عليه السلام)، نگاه و عنایت ویژه خانم حضرت زهرا (عليها السلام) و هزار پیغمبر و صدیق و شهید وجود دارد که برای تک تک زائران حسيني، از خداوند متعال طلب خير مي كنند.

و اين نگاه خانم حضرت فاطمه (سلام الله علیها) برای مشایه کنندگان است که چنان تغییر و تحولی در وجود آنها ایجاد می کند که با وجود سختی هایی که در  مسیر وجود دارد، بیشتر مشتاق شرکت در این حماسه عظیم می شوند.

♦ مادر به زیرلب گفت یارب حسینی َش کن

اینگونه روزگارم با یک دعا عوض شد

#اربعین

  • حماسه اربعین و خدمت رسانی موکب ها

امام البقیع، حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیهما السلام) فرمودند: «خدایا… من و برادرانم و زيارتگران مزار امام حسين (عليه السلام) را ببخشاي، آنان كه به سبب اشتياق در نيكي به ما و اميد به پاداش هايي كه در دوستي و پيوند با ما نزد توست و براي شادمان نمودن پيامبر تو محمد (صلي الله عليه و آله) و پذيرفتن فرمان ما و خشمگين ساختن دشمنان ما دارايي خويش را انفاق نموده و به سوي ما رهسپار شده اند و از اين انفاقگري و راهسپاري، خشنودي تو را مي جويند، پس آنان را از جانب ما خرسندانه پاداش ده».

بحارالانوار، ج۹۸، ص۵۱.

#اربعین

  • حماسه اربعین و خدمت رسانی موکب ها

با فرا رسیدن اربعین حسینی، دوستداران و ارادتمندان آنحضرت، با برپایی موکب ها و خدمت به زوار امام حسین (علیه السلام) در طول مسیر حرکت زائران، مصداق آیه شریفه «فستقبوا الخیرات» می باشند.

در صحبت های خادمان موکب ها آمده است: «خدمت کردن به زائرین هم، کمتر از زیارت نیست و این خدمت قابل وصف نیست و با کلام نمی توانیم بازگو کنیم که چه حالی داریم».

در این میان، موکب های متعددی از سراسر کشورها از جمله: ایران، عراق، لبنان، بحرین، عربستان و… با ارائه خدماتی از جمله: موکب مردمی پاسخگویی به احکام  شرعی، موکب خدمات درمانی و حضور پزشکان متخصص، موکب اقامت و اطعام زائران، موکب ماساژ پای زائران، موکب شستن و اتو کردن لباس، موکب تعمیر ویلچر و کفش و کوله، موکب برگزاری مراسم تعزیه و عزاداری، موکب کودکان، موکب نگارخانه و… در حال خدمتگزاری به زائران حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) می باشند.

ما همه  خادم او، سید و مولاست حسین

مالک هستی ما، صاحب دلهاست حسین

آسمانی ها چو فطرس، فخر بر او می کنند

چون عزیز احمد و حیدر و زهراست حسین

#اربعین

  • موکب امامزادگان در اربعین حسینی (علیه السلام)

فضیلت امامزادگان:

نبی اکرم، حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) در فضیلت امامزادگان فرمودند: «مَنْ أَكْرَمَ أَوْلَادِي فَقَدْ أَكْرَمَنِي‏»؛ کسی که اولاد مرا اکرام کند به تحقیق مرا اکرام کرده است.

▪همچنین امام رضا (علیه السلام) فرموده اند: نظر کردن به فرزندان ما عبادت است. شخصی از آن حضرت پرسید: آیا نگاه کردن به آن دسته از فرزندان شما که امام هستند عبادت است؟ حضرت فرمودند: بلکه نگاه کردن به تمام فرزندان پیامبر (صلوات الله علیه) عبادت است، مادامی که از راه و روش آن حضرت جدا نباشند و به گناهان آلوده نشده باشند.

وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۳۱۱؛

مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص۳۷۶.

#اربعین

  • موکب امامزادگان در اربعین حسینی (علیه السلام)

طبق روایات نورانی معصومین (علیهم السلام)، اکرام و تعظیم امامزادگان به دلیل انتسابشان به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) واجب و ضروری است. همچنین مقام، شان و منزلت امامزادگان بر هیچ مسلمانی پنهان نیست؛ لذا در حماسه عظیم اربعین، با نامگذاری موکب های موجود به نام هر یک از امامزادگان و ارائه خدمت به زوار حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام)، به تعظیم این امامزادگان عظیم الشأن پرداخته می شود.

در این حماسه عظیم، زائران اربعین حسینی (علیه السلام) از نقاط مختلف جهان به این مواکب می آیند و خادمان این موکب ها با تسلط به زبان ‌های انگلیسی، اردو، ترکی، عربی و فارسی در صدد ارائه و بیان پیام عاشورا و سیره ائمه معصوم (علیهم السلام) و آموزش سبک زندگی اسلامی به همه زائران می باشند.

▪لذا احیا و معرفی و تعظیم این امامزادگان عظیم الشأن در حماسه اربعین، در قالب خدمت رسانی به زائران حسینی (علیه السلام) می باشد که از جمله این مواکب می توان به: موکب امامزاده سلطانعلی بن محمدباقر (علیهما السلام)، موکب های امامزاده قاسم و امامزاده ابراهیم (علیهما السلام) در شهرستان آستارا و امامزاده هاشم (علیه السلام) در شهرستان رشت، موکب امامزاده بی بی حکیمه (سلام الله علیها) و موکب امامزاده قطب الدین (علیه السلام) در گچساران و… اشاره کرد.

#اربعین

اربعین حسینی و فضیلت زیارت امام حسین (علیه السلام) در ماه رجب ❇

امام البقیع، حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیهما السلام) فرموده اند: «مَنْ زَارَهُ أَوَّلَ یَوْمٍ مِنْ رَجَبٍ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الْبَتَّةَ»؛ هر کس در روز اول رجب امام حسین (علیه السلام) را زیارت کند حتما آمرزیده گردد.

در روایت قدسی از خداوند متعال این چنین نقل شده است: «الشَّهرُ شَهری و العَبدُ عَبدی و الرَّحمَةُ رَحمَتی فَمَن دَعانی فی هذَا الشَّهرِ أجَبتُهُ و مَن سَألَنی أعطَیتُهُ»؛ ماه (رجب)، ماه من؛ بنده، بنده من؛ و رحمت، رحمت من است؛ هر که در این ماه مرا بخواند، اجابتش کنم و هر که حاجت آورَد، عطایش کنم.

کامل الزیارات، ص۱۷۲.

#اربعین

  • اربعین حسینی و فضیلت زیارت امام حسین (علیه السلام) در ماه رجب

بنابر متون روایی، امام حسین (علیه السلام) و  ماه رجب، به عنوان ریسمان ارتباط انسان با خدای متعال معرفی شده‌اند.

ماه رجب نزد خدای متعال به هر اندازه اهمیت و ارزش داشته باشد، و دارای آثار و برکات آسمانی باشد، دروازه ورود به ماه بندگی و عبودیت خدا، زیارت حضرت ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) است، چراکه پدر همه کسانیکه عبد خدا هستند، امام حسین (علیه السلام) می باشد و راه دست یابی به این معرفت و عبودیت بدون توجه به معارف اهل بیت (علیهم السلام) و مقام آنان، که حبل خدا بر زمین هستند، میسر نمی ‌شود.

زائران اربعین حسینی (علیه السلام)، نیز با تمسک به حبل الله متین، با پای پیاده، قدم در حماسه عظیم اربعین می نهند و در این مسیر  معنوی، از خداوند متعال “ثَبِت لِی قَدَمَ صِدقٍ” را طلب می کنند تا از این طریق به معرفت او دست یابند و بندگی حضرتش را بجای آورند.

#اربعین

  • حماسه اربعین و سبقت بر زیارت امام حسین (علیه السلام)❇

در کلام حضرت قرآن در رابطه با پیشی گیرندگان آمده است:

بسم الله الرحمن الرحيم

«وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ»؛ سبقت گیرندگان، آنان مقربان درگاهند.

امام البقیع، حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیهما السلام): «إِذَا تَرَكْتُمْ زِيَارَتَهُ نَقَصَ اللَّهُ مِنْ أَعْمَارِكُمْ وَ أَرْزَاقِكُمْ فَتَنَافَسُوا فِي زِيَارَتِهِ وَ لَا تَدَعُوا ذَلِكَ فَإِنَّ الْحُسَيْنَ شَاهِدٌ لَكُمْ فِي ذَلِكَ عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ رَسُولِهِ وَ عِنْدَ فَاطِمَةَ وَ عِنْدَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ»؛

اگر زیارت امام حسین (علیه السلام) را ترک کنید، خداوند از عمر و رزق ‌تان می ‌کاهد. پس برای رفتن به زیارت آنحضرت، مسابقه بگذارید و از یکدیگر سبقت بگیرید. و این را رها نکنید که حسین (علیه السلام) نزد خدا و رسولش و فاطمه (سلام الله علیها) و امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) شهادت می ‌دهد که زائرش بوده‌اید.

سوره مبارکه واقعه، آیات ۱۰ و ۱۱؛

کامل الزیارات، ص۱۵۱.

#اربعین

  • حماسه اربعین و سبقت بر زیارت امام حسین (علیه السلام)❇

زیارت حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) از اعمال مهم و وِیژه ای است که هر ساله جمعیت کثیری را به سوی کربلای معلی روانه می کند. این سنت از قدیم الایام مرسوم بوده است. در منابع تاریخی آمده است که جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا (صلوات الله علیه) از مدینه برای زیارت قبر امام حسین (علیه السلام) به کربلا آمد. او اولین زائری بود که قبر شریف آن حضرت را زیارت کرد.

همچنین علمای بنامی به این سنت حسنه تمسک ورزیده و مشرف به کربلا شده اند.

اکنون نیز زیارت حرم مطهر امام حسین (علیه السلام) ادامه دارد و حتی بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته است. تا جایی که زن و مرد و پیر و جوان، از هر کوی و دیاری پای در راه کربلا و سرزمین نینوا می ‌گذارند تا لحظات خود را در مضجع شریف آنحضرت بگذرانند و در این مسیر از یکدیگر سبقت می گیرند.

هر ساله جمعیت کثیری از زائران ایرانی آغاز سال جدید خود را در کربلا و در کنار حرم حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) می گذرانند و رزق و معونه سال خود و پیاده روی اربعین امام حسین (علیه السلام) را طلب می کنند.

#اربعین

  • حماسه اربعین، تولد نوزادان حسینی

امام البقیع، حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیهما السلام) فرمودند:

«حَنِّكُوا أَوْلَادَكُمْ بِتُرْبَةِ الْحُسَيْنِ فَإِنَّهَا أَمَانٌ‏ مِنْ كُلِّ دَاء»؛

کام فرزندان خود را با تربت امام حسین (علیه السلام) بگیرید که این کار امان است و بچه را حفظ می کند.

روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، ج۲، ص۴۱۲

در کتاب تحریر الوسیله نیز آمده است:

«و تحنیکه بماء الفرات و تربه الحسین»؛

مستحب است كام نوزاد را با آب فرات و تربت سيدالشهدا (عليه السلام) بردارند.

تحرير الوسيلة، ج ۲، ص ۳۱۰.

#اربعین

  • حماسه اربعین، تولد نوزادان حسینی

زائران حرم امام حسین (علیه السلام)  تحت هر شرایطی برای حضور در پیاده روی اربعین خود را آماده میکنند  و زندگی خود را در این مسیر قرار می دهند؛ تا از عنایت و برکات لحظات معنوی این حماسه عظیم برخوردار شوند.

در این میان زائرانی هستند که شاهد تولد نوزادان  خود در مسیر پیاده روی اربعین بوده اند. این زائرین با توجه به شرایط بحرانی که داشتند، قدم در مسیر کربلا نهادند تا تحققِ «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» را در فرزندان خود زنده نگاه دارند.

والدین این نوزادان، نام “حسین” و “زینب” و اهل بیت (علیهم السلام) را برای فرزندان خود انتخاب کرده اند؛ نوزادانی که علاوه بر شرکت در پیاده روی اربعین در همان روزهای اول زندگی خود، کامشان را با تربت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) بر می دارند.

در یکی از ده ها اخبار وارده از مسیر پیاده روی اربعین، در یکی از بیمارستان های صحرایی که به منظور ارائه خدمات بهداشتی به زائران در مسیر کربلا و نجف برپا شده بود یک مادر زائر ایرانی نوزاد خود را به دنیا آورد. این مادر اصرار داشت با کودکش به مسیر خود تا کربلا ادامه دهد.

#اربعین

حماسه اربعین، حرارتی در قلوب تا ظهور امام زمان (علیه السلام)❇

نبی اکرم، حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:

«إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةٌ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَنْ تَبْرُدَ أَبَداً»؛

شهادت امام حسین (علیه السلام) در دل ‌های افراد با ایمان آتش و حرارتی ایجاد می ‌کند که هرگز خاموش نخواهد شد.

مستدرک الوسائل، ج۱۰، ص ۳۱۸.

#اربعین

حماسه اربعین، حرارتی در قلوب تا ظهور امام زمان (علیه السلام)

اصحاب الحسین (علیه السلام) در مقام حلّت بفناء الحسین(علیه السلام)، حل در مولای خود شدند و در رکاب امام خود به مقام اعلی علیین رسیدند.

اکنون نیز بعد از گذشت صدها سال از این واقعه، دلهای مؤمنان در معیت با امام حسین (علیه السلام) است و این همراهی با محبت و حرارتی است که هیچ ‌گاه از بین نمی‌ رود و در قلوب عشاق الحسین (علیه السلام) باقی است و خاموش نمی شود تا زمان ظهور امام زمانشان. «يَا لَيتَنِي كُنتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمًا»

و نشانه ی این حرارت در حماسه اربعین حسینی، به چشم می خورد که هر ساله بیش از پیش، زائران حضرت اباعبدالله (علیه السلام) براي عزیزترین شخص عالم از هر نقطه ای از جهان، خود را به سرزمین نینوا می رسانند و به مولای خود عرض ارادت می کنند و دعا می کنند تا همچون اصحاب الحسین (علیه السلام)، در رکاب امام زمان خود، حضرت مهدی (ارواحنا له الفداء) باشند و به مقام تسلیم در ولایت آنحضرت برسند.

#اربعین

ثمره حماسه اربعین، دفاع از حرم حضرت زینب (سلام الله علیها)

خداوند متعال در آیه شریفه ۴۰، سوره مبارکه حج، می فرماید: همان كسانى كه به ناحق از خانه ‌هايشان بيرون رانده شدند. [آنها گناهى نداشتند] جز اينكه مى‌گفتند: «پروردگار ما خداست» و اگر خدا بعضى از مردم را با بعض ديگر دفع نمى ‌كرد، صومعه ‌ها و كليساها و كنيسه‌ ها و مساجدى كه نام خدا در آنها بسيار برده مى ‌شود، سخت ويران مى ‌شد، و قطعاً خدا به كسى كه [دين‌] او را يارى مى ‌كند، يارى مى ‌دهد، چرا كه خدا سخت نيرومند شكست ‌ناپذير است.

و نیز در آیه ۲۰ سوره مبارکه توبه می فرماید:«الَّذِينَ آمَنُوا و َهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ ۚوَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ»؛ کسانی که به خدا ایمان آورده اند و در راه او با اموال و جان ها هجرت و جهاد کرده اند در نزد خدا درجه و امتیاز بزرگی دارند و این ها جزو رستگارانند.

✔از پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) وارد شده است که آن حضرت فرمود: بهشت دَرِ مخصوصی دارد که به بابُ المجاهدین معروف است، مجاهدان به سوی آن دَر، حرکت می کنند در حالی که شمشیر ها و سلاح ها بردوش دارند، ناگهان این دَر به روی آنان گشوده می گردد و فرشتگان به آنها آفرین و خوش آمد می گویند، در حالی که هنوز دیگران در صحنه محشر منتظر حساب هستند.

وسائل الشیعه، ج ۱۱، ص ۵.

#اربعین

ثمره حماسه اربعین، دفاع از حرم حضرت زینب (سلام الله علیها)

بر طبق آیات حضرت قرآن، افراد با ایمانی هستند که جان و مال و … خود را برای دفاع از حریم الهی تقدیم می کنند.

در این میان، شهیدان کثیری در این راه به درجه رفیع شهادت رسیده اند که از جمله آنها شهدای مدافع حرم می باشند. شهیدانی که قبل از شهادت خود در حماسه عظیم اربعین حضور داشتند و به شهادت رسیدن در راه ائمه (علیهم السلام) را مسئلت می کردند و ذکر لبشان “وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ ” بود.

✔ و این شهیدان مدافع حریم عقیله بنی هاشم (علیها السلام) بودند که به تأسی از حضرت عباس (علیه السلام)  با سربند “کلنا عباسک یا زینب” دلیرانه، پا در عرصه میدان گذاشتند و برای دفاع از حریم حرم خانم حضرت زینب (علیها السلام)  از تمام تعلقات و همسر و فرزند و والدین خود گذشتند تا دشمن، اجازه کمترین جسارت را به خود ندهد.

خانواده های این شهیدان عزیز نیز به تأسی از ام المصائب، حضرت زینب (سلام الله علیها) شهادت عزیزان خود را سراسر خیر و زیبایی می بینند و در مصاحبه هایی که با آنها صورت گرفته شد عبارت “ما رأیت الا جمیلا” را بر زبان می آوردند.

#اربعین

حماسه اربعین، اعلام آمادگی نصرت امام زمان (علیه السلام)❇

حضرت قرآن، در رابطه با یاری کردن می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ»؛ ای کسانیکه ایمان آوردید، اگر خدا را یاری کنید او شما را یاری می کند.

خداوند متعال در کلامی قدسی می فرماید: محبوب ترین بندگان نزد من، کسانی هستندکه پیامبر (صلوات الله علیه) و جانشینان او را برای دستیابی به حقشان یاری می کنند.

أمیرالمؤمنین، حضرت علی (علیه السلام) نیز می فرمایند: «…كَانَ إِمَاماً وَاجِباً عَلَى‏ النَّاسِ‏ طَاعَتُهُ‏ وَ نُصْرَتُه‏»؛ اطاعت و ياری آن امام بر مردم واجب می شود.

سوره مبارکه محمد، آیه۷؛

بحارالأنوار، ج۳۳، ص۱۴۷.

#اربعین

حماسه اربعین، اعلام آمادگی نصرت امام زمان (علیه السلام)❇

بر طبق آیات حضرت قرآن و کلام نورانی ائمه اطهار (علیهم السلام)، کمک و یاری به امام معصوم (علیه السلام) واجب است و منجر به تحقق وعده نصرت الهی و محبوبیت در پیشگاه حضرت حق می شود.

در حماسه عظیم اربعین است که مردم از هر نقطه ای به کربلا می آیند و قلوب، اجماع می یابد و زائران حضرت أبا عبدالله الحسین (علیه السلام) اعلام می دارند که به ندای «هل من ناصر ینصرنی» امام خود، لبیک گفته اند و خود را برای نصرت دادن امام زمان (ارواحنا له الفداء) آماده کرده اند.

و در هر قدم از این مسیر، ذکر «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ» بر لب دارند تا بتوانند در این سفر معنوی، اذن یاری به امام خود را بدست آورند.

#اربعین

حماسه اربعین، همایش بزرگ جهانی

خداوند متعال می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَ قالَ ارْكَبُوا فِيها بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها وَ مُرْساها إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَحِيم‏»؛ [نوح (علیه السلام)] گفت: به نام خدا سوار كشتى شويد كه رفتن و ايستادنش به نام او است، چون پروردگار من آمرزنده و مهربان است.

امام البقیع، حضرت جعفر بن محمدالصادق (علیهما السلام) می فرمایند:

«کُلُّنَا سُفُن النَجاة لَکِن سَفیِنَةُ جَدِیَ الحُسَین اَوسَع وَ فِی لُجَجِ البِحار اَسرَع»؛ همه ‌ی ما اهل بیت (علیهم السلام)، کشتی‌ های نجات هستیم ولی کشتی جدم حسین (علیه السلام) گسترده‌ تر و در دل دریاها (و موج‌ های خروشان) باشتاب‌ تر و سریع‌ تر است.

سوره مبارکه هود، آیه۴۱؛

بحارالأنوار، ج۲۶، ص۳۲۲.

#اربعین

حماسه اربعین، همایش بزرگ جهانی

بر طبق روایت نورانی امام صادق (علیه السلام)، همه ائمه اطهار (علیهم السلام) ما را هدایت می کنند و به مقصد می رسانند اما کشتی امام حسین (علیه السلام)، وسیعتر است و سریعتر به مقصد می رسد.

از جلوه های سفینة الحسین (علیه السلام) حرکت پیاده خیل مشتاقان حسینی (علیه السلام) است که حماسه ای وصف ناشدنی و جلوه ای درک ناشدنی را می آفریند که نه تنها کشورهای شیعه و مسلمان، بلکه توجه سایر کشورها به این حماسه معطوف شده است و این به این معناست که هر کس می کوشد تا خود را به این کشتی رساند و برای خود، جایی ذخیره کند.

افرادی که از کشورهای مختلف از جمله هلند، آمریکا و… می آیند با دیدن زیبایی های اربعین، برای چشاندن قطره ای از لحظات معنوی این حماسه عظیم و معرفی امام حسین (علیه السلام) به هموطنانشان، به برگزاری گالری و  نمایشگاه عکس، تهیه پوستر، سخنرانی و میزگرد و فیلم و… درباره پیاده روی اربعین می پردازند.

برگزار کنندگان این گالری ها، تصاویری زیبا از خدمت رسانی بی دریغ مردم به زوار، حضور کودکان و سالخوردگان، عزاداری زائران و… را به نمایش می گذارند و با در دست داشتن پوسترهایی از اربعین؛ منجر به آماده شدن و تهییج قلوب برای شرکت در اربعین آنحضرت می شوند.

#اربعین

حماسه اربعین، تجلی تبری و تولی تا ظهور حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف)❇

خداوند متعال می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَيِّناتِ وَ الْهُدى‏ مِنْ بَعْدِ ما بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتابِ أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللاَّعِنُونَ»؛ آن گروه که آیات واضحه و هدایتی را که فرستادیم کتمان نمایند بعد از آنکه آن را برای (هدایت) مردم در کتاب آسمانی بیان کردیم، آنها را خدا و تمام لعن کنندگان (از جن و انس و ملک) نیز لعن می ‌کنند.

امام البقیع، حضرت محمدباقر (علیه السلام) فرمودند: «تصْدِيقُ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ تَصْدِيقُ رَسُولِهِ وَ مُوالاةُ عَلِيٍّ وَ الِائْتِمامُ بِهِ وَ بِاَئِمَّةِ الْهُدىٰ وَ الْبَراءَةُ إِلَى اللّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنْ عَدُوِّهِمْ هٰكَذٰا يُعْرَفُ اللّهُ عَزَّوَجَل»؛ (معرفت خدا عبارت است از) تصديق خداوند عزّوجلّ، تصديق پيامبرش (صلی الله علیه و آله و سلم)، موالات حضرت امیرالمومنین علي (علیه سلام)، پذيرفتن امامت او و امامان هدايت (علیهم السلام) و بيزاري جستن از دشمنان آنان به درگاه خداوند تعالي.

☑ امام البقیع، حضرت صادق می فرمایند: اول کاری که قیام کننده (علیه السلام) به آن ابتدا می کند این است که این دو نفر را [یعنی ابوبکر و عمر (لعنت الله علیهما)] در حالتی که تر و تازه اند از قبر بیرون می آورد و می سوزاند و خاکسترشان را به باد می دهد و مسجد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را به هم می زند.

سوره مبارکه بقره، آیه ۱۵۹؛

کافی، ج۱، ص۱۸۰؛

بحارالأنوار، ج۲، ص۲۹۰.

#اربعین

حماسه اربعین، تجلی تبری و تولی تا ظهور حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف)❇

طبق آیات نورانی حضرت قرآن و نیز لسان نورانی ائمه اطهار (علیهم السلام)، برائت جستن از اعداء ائمه (علیهم السلام) و سپس موالات آن حضرات، قرار گرفتن در صراط مستقیم و تصدیق خداوند متعال و اهل بیت (علیهم السلام) می باشد که ما را به مقصد می رساند.

سیل خروشان جمعیت در مراسم اربعین حسینی، در صدد اثبات حبّ خویش نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) و بغضشان نسبت به دشمنان آنان است و این پیاده ‌روی اربعین تجلّی تولّی و تبرّی می باشد.  زیرا در این حماسه هم شیفتگی و عشق مردم به حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) جلوه می کند و هم اعلام برائت از دشمنانی است که ریشه آنها به غاصبان ولایت أمیرالمؤمنین حضرت علی بن ابیطالب (علیهما السلام) و قاتلان حضرت زهرا (سلام الله علیها) بر می گردد و نیز اعلام می دارند که ما با شما، آل الله المعظم هستیم و از دشمنان شما بیزاری می جوییم؛ «فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لا مَعَ عَدُوِّكُمْ».

زائری که با عشق و علاقه نسبت به سید الشهداء (صلوات الله علیه) با پای پیاده در مراسم اربعین شرکت می کند، و سختی ها و مرارت های سفر را به جان می خرد؛ می خواهد «حُبّ فِي اللهِ» و «بُغْض فِي اللهِ» خویش را بروز و ظهور ببخشد و در راستای امام زمان (ارواحنا له الفداء) حرکت کند و در خطاب به محضر آنحضرت عرضه بدارد: «اِنی سِلْمٌ ِلِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَربٌ لِمَنْ حارَبَکُم».

#اربعین

حماسه اربعین، پژواک ایستادگی و مقاومت

خداوند متعال در رابطه با استقامت می فرماید:

بسم الله الرحن الرحیم

«إنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ»؛ همانا کسانی که گفتند خدای ما الله است، سپس پایداری کردند، فرشتگان بر آنان فرود می­آیند که نترسید و ناراحت نباشید و بشارت بادتان به بهشتی که وعده داده شده بودید.

امام صادق «علیه السلام» از پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) روایت کردند که آنحضرت فرمودند: « سَلُوا اللَّهَ السَّدَاد، وَ سَلُوهُ مَعَ السَّداد سَداد العَمَل»؛ از خدا درستى و استقامت بخواهيد، و همراه آن، درستى و استقامت در عمل و كار.

سوره مبارکه احقاف، آیه ۱۳ – ۱۴؛

مستدرك الوسائل، ج۱، ص۳۶۰.

#اربعین

  • حماسه اربعین، پژواک ایستادگی و مقاومت

بر طبق کلام نورانی حضرت قرآن، اگر سختی ها را تحمل کرده و از تحریم های دشمنان بیمی به دل راه ندهیم، وعده الهی محقق می شود و پیروزی از آن کسانی خواهد شد که سر تعظیم و تسلیم در برابر بدخواهان و دشمنان ائمه (علیهم السلام)  فرود نیاورند؛ «فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغالِبُونَ».

پیاده ‌روی اربعین جلوه دلدادگی و عشق به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و ایمان به خداوند متعال است. تمام ایستادگی‌ها و مقاومت ‌ها در عالم درس گرفته از عاشورای حسین بن علی (علیهما السلام) است.

زائرین اربعین حسینی با ذکر « هَيْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» حاضر به پذیرش ذلت نشده و در مقابل دشمنان ائمه (علیهم السلام) ایستادگی می کنند و از آنجا که این پایداری برگرفته از منشأ و مجرای اصلی خود یعنی مکتب امام حسین (علیه السلام) است، مشت محکمی بر یاوه گویی های دشمنان اسلام و مکتب ناب اهل بیت (علیهم السلام) است و سبب ایجاد هراس و ریشه کن کردن آنها می شود.

تا زمانی که به اهل بیت (علیهم السلام) و امام حسین (علیه السلام) توسل و تمسک کنیم، به طور قطع پیروز میدان نبرد با دشمنان، خواهیم بود؛ زیرا مکتب آن امامان همام، بهترین الگو برای ما در هر زمینه به حساب می آید.

#اربعین

  • حماسه اربعین، عشق و ارادت حسینی (علیه السلام)❇

نبی اکرم، حضرت محمد مصطفی (صلوات الله علیه) فرمودند:

«حُسَيْنٌ مِنِّي وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ، أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَيْنًا»؛ حسين (علیه السلام) از من است و من از حسينم، خداوند دوست بدارد كسي را كه حسين (علیه السلام) را دوست بدارد.

امام البقیع، حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیهما السلام) فرمودند:

«مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَیْنِ وَ بُغْضَ زِیَارَتِهِ»؛

هرکسی که خداوند خیرش را بخواهد، حب امام حسین (علیه السلام) و حب زیارتش را در قلب او می‌ اندازد و هر که را خداوند بدیش را بخواهد، بغض نسبت به امام حسین (علیه السلام) و بغض زیارت آن حضرت را در قلب او می اندازد.

بحارالأنوار، ج۴۳، ص۲۶۱؛

وسائل الشیعه، ج۱۴،ص۴۹۶.

#اربعین

  • حماسه اربعین، عشق و ارادت حسینی (علیه السلام)❇

بر طبق روایات نورانی ائمه (علیهم السلام)،  دوستداران حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام)، محبوب خداوند متعال هستند و حب زیارت امام حسین (علیه السلام)، خیری است در قلوب که خداوند عز و جل اراده آنرا کرده است.

در حماسه اربعین حسینی، هر قدم زائر کربلا، ابراز حب و ارادات به امام حسین (علیه السلام) است که در الوان مختلفی به چشم می خورد و همه بر گرفته از ارادت زائران حسینی، به محضر آن امام همام است و سبب شده هر ساله، جمعیت میلیونی در کربلا حضور یابند.

قلبی که با عشق و ارادت به امام حسین (علیه السلام) تطهیر شود، در معیت با آنحضرت نیز باقی می ماند؛ «يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ».

#اربعین

  • حماسه اربعین، هدایت خلق الله

حضرت قرآن می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا»؛ و آنان که در (راه) ما (به جان و مال) جهد و کوشش کردند محققا آنها را به راه ‌های (معرفت و لطف) خویش هدایت می‌کنیم.

نبی اکرم حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:

«إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ فِی السَّمَاءِ أَکْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ فَإِنَّهُ مَکْتُوبٌ عَنْ یَمِینِ الْعَرْشِ مِصْبَاحٌ هَادٍ وَ سَفِینَةُ نَجَاة»؛

حسین بن على (علیهما السلام) در آسمان بالاتر از [مقام‏] او در زمین است، و در طرف راست عرش الهى در باره او چنین نوشته شده است: چراغ هدایت و کشتى نجات.

سوره مبارکه عنکبوت، آیه ۶۹؛

إعلام الوری، ص۴۰۰.

#اربعین

  • حماسه اربعین، هدایت خلق الله

طبق کلام حضرت قرآن و لسان نورانی حضرت محمد (صلوات الله علیه) چراغ هدایتی در میان خلق وجود دارد که هر کس به آن تمسک کند، هدایت می یابد و درب معرفت الهی به رویش گشوده می شود.

و از آنجا که حماسه عظیم اربعین، مملو از لحظات معنوی و کرم و بخشش و همبستگی و… مردم است، هر ساله شاهد حضور چشمگیری از زائران غیر مسلمان آلمانی، آمریکایی، کانادایی، اوکراینی و… هستیم که با قدم نهادن در مسیر کربلا، دین مبین اسلام را بر گزیده و خود را هدایت یافته در اربعین امام حسین (علیه السلام) می دانند؛ « اللَّهُمَّ أَعْطِنِی الْهُدَى وَ ثَبِّتْنِی عَلَیْهِ».

در مصاحبه هایی که با این افراد انجام می شود، مسلمان و شیعه شدن خود را عشق به حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) و ائمه اطهار (علیهم السلام) و تاثیری که از این حماسه گرفته اند ذکر می کنند و اعلان می کنند که تولدی دیگر یافته اند؛ لذا پس از خواندن شهادتین، اسم خود را به نام مبارک ائمه (علیهم السلام) تغییر می دهند.

#اربعین

  • حماسه اربعین، باب معرفت امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف)❇

خداوند متعال می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

«اِنْ اَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْراً فَمَنْ یأتیکُم بِماءٍ مَعینٍ»؛ چه تصوّر می‌کنید اگر آب (که مایه زندگانی) شما (است) همه به زمین فرو رود (جز خدا) کیست که باز آب روان و گوارا برای شما پدید آرد؟

نبی اکرم، حضرت محمد مصطفی (صلوات الله علیه) فرمودند: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة»؛ هر فردی که بميرد در حالی كه امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلى مرده است.

و در روایت دیگر آنحضرت فرمودند: «إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَيْتِي فِيكُم‏ کَمَثَلِ بَابِ حِطَّةٍ مَنْ دَخَلَهُ نَجَا وَ مَنْ لَمْ يَدْخُلْهُ هَلَك‏»؛ همانا اهل بیت من (علیهم السلام) در میان شما، همانند درب حطّه هستند. هر کس داخل شد، نجات می ‏یابد و هر کس داخل نگردید، هلاک می ‏شود.

سوره مبارکه ملک، آیه ۳۰؛

بحارالأنوار، ج۲۳، ص۱۰۵ و ج۵۱، ص۱۶۰.

#اربعین

  • حماسه اربعین، باب معرفت امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف)❇

بر اساس آیات حضرت قرآن و روایت نورانی حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله)، باب حیات و معرفت، ائمه اطهار (علیهم السلام) می باشند که برای نجات یافتن باید به آن تمسک کرد و از آن وارد شد.

از آنجا که شاخصه امام زمانمان، حضرت مهدی (ارواحنا له الفداء)، حسینی بودن آنحضرت است چراکه از لسان نورانی خود حضرت مهدی (علیه السلام) داریم که صبح و شب به ياد مصائب تو گريه مي کنم و از بام تا شام سرشک از ديده مي بارم و ندبه مي نمايم و به جاي اشک خون مي گريم؛ :«فَلاَندُبَنَّکَ صَباحَاً وَ مَساءً وَ لَاَبکَينَّ عَلَيکَ بَدَلَ الدُمُوعِ دَمَاً»؛ لذا زائران اربعین حسینی نیز، با قدمهای خود، از حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) معرفتی فراتر از شناخت ظاهری آنحضرت را طلب می کنند؛ «اَسْئَلُ اللهَ الَّذِی اَکْرَمَنِی بِمَعْرِفَتِکُمْ»؛ تا چشمان دل، پرده های نورانی را در نَوَردیده به سرچشمه عظمت برسند: «حتَّی تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَی مَعْدِنِ الْعَظَمَه».

#اربعین

  • حماسه اربعین، حیات و بقای اسلام

خداوند متعال می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

«يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»؛

مى‏ خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال آنكه خدا گرچه كافران را ناخوش افتد نور خود را كامل خواهد گردانيد.

امام البقیع، حضرت محمد بن علی الباقر (علیهما السلام) فرمودند: «بِنا عُبِدَالله وَ بِنا عُرِفَ اللهُ وَ بِنا وُحِدَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی»؛ به وسیله ما خدا بندگی می شود و به وسیله ما خدا شناخته می شود و به وسیله ما توحید خداوند متعال تحقق می یابد.

سوره مبارکه صف، آیه۸؛

کافی، ج۱، ص۱۴۵.

#اربعین

  • حماسه اربعین، حیات و بقای اسلام

طبق کلام حضرت قرآن و روایت امام باقر (علیه السلام)، اراده خداوند متعال بر آن است تا امتداد نور الهی و معرفت به این نور، در دامان ائمه اطهار (علیهم السلام) صورت پذیرد.

شایان ذکر است حماسه حسینی چون خورشیدی عالم ‌تاب، بر همه جهان؛ درخشندگی و فروزندگی دارد و در شرایط ظلمانی، همچون شعله‌ ای، حیات تازه‌ ای در عالم اسلام به وجود آورده است؛ چراکه در زائران خود چنان تحولی ایجاد می کند که هر ساله جمعیت چشمگیری، به این حماسه افزوده می شود.

زائران اربعین حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) در می یابند که امام حسین (علیه السلام)، چهره واقعی و حقیقت اسلام را به جهانیان معرفی کرده و پیام معنوی آن را به تشنگان معارف رسانده است و منجر به حیات و بقای آن شده است؛ «الإسلام نَبَوِیُ الحُدُوث، حُسینِیُ الَبقاء».

#اربعین

  • حماسه اربعین، رجعت به سوی امام زمان (علیه السلام)❇

حضرت قرآن می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

«الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ أَنَّهُمْ إِلَيْهِ راجِعُونَ»؛ آنان که می ‌دانند به پیشگاه خدا حاضر خواهند شد و بازگشتشان به سوی او خواهد بود.

امام البقیع، امام صادق (علیه السلام) در فراز دعای عهد می فرمایند: «اللَّهُمَّ إِنْ حَالَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِي جَعَلْتَهُ عَلَى عِبَادِكَ حَتْماً مَقْضِيّاً فَأَخْرِجْنِي مِنْ قَبْرِي مُؤْتَزِراً كَفَنِي شَاهِراً سَيْفِي مُجَرِّداً قَنَاتِي مُلَبِّياً دَعْوَةَ الدَّاعِي»؛

خدايا اگر بين من و او مرگى كه بر بندگانت حتم و قطعى ساختى، حائل شد، كفن پوشيده از قبر مرا بيرون آور، با شمشير از نيام بركشيده، و نيزه برهنه، پاسخگو به دعوت آن دعوت كننده.

سوره مبارکه بقره، آیه۴۶؛

بحار الأنوار، ج۵۳، ص۹۶.

#اربعین

  • حماسه اربعین، رجعت به سوی امام زمان (علیه السلام)❇

بازگشت به سوی پروردگار متعال و دیدن دولت حق امام زمان (ارواحنا له الفداء) در آیه نورانی حضرت قرآن و کلام امام صادق (علیه السلام) آرزوی ارادتمندان به آنحضرت می باشد.

پیروان و دوستان امام حسین (علیه السلام) در پیاده روی اربعین، با قدوم خود در این مسیر معنوی، از امام حسین (علیه السلام)  مسئلت می کنند که اذن حضور در این حماسه عظیم در هر سال نصیبشان شود تا در این رجعت، معرفت و سر سپردگی در مقابل امام زمان (علیه السلام) را کسب کنند و به سوی امام زمان خود (ارواحنا له الفداء) رجعت پیدا کنند تا در رکاب حضرتش، برای تحقق وعده های الهی همه هستی خود را فدا کنند.

#اربعین

  • حماسه اربعین، تزکیه نفوس

خداوند متعال در حضرت قرآن می فرماید:

«لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ»؛

خدا بر اهل ایمان منّت گذاشت که رسولی از خودشان در میان آنان برانگیخت که بر آنها آیات او را تلاوت می‌کند و آنان را پاک می‌گرداند و به آنها علم کتاب (احکام شریعت) و حقایق حکمت می‌آموزد، و همانا پیش از آن در گمراهی آشکار بودند.

امام البقیع، حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیهما السلام) فرمودند: «مَنْ ذُكِرَ الْحُسَيْنُ عِنْدَهُ فَخَرَجَ مِنْ عَيْنَيْهِ مِنَ الدُّمُوعِ مِقْدَارُ جَنَاحِ ذُبَابٍ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ يَرْضَ لَهُ بِدُونِ الْجَنَّة»؛

کسی که حسین (علیه السلام) را نزد او اسم ببرند و یاد کنند و اشک از دو چشمش جاری شود به اندازه ی پر یک مگس، اجرش بر عهده خداست، خدا چیزی را بدون بهشت برای او رضایت نمی دهد.

سوره مبارکه آل عمران، آیه۱۶۴؛

بحارالأنوار، ج۴۴، ص۲۹۱.

#اربعین

  • حماسه اربعین، تزکیه نفوس

طبق آیه شریفه و حدیث نورانی امام صادق (علیه السلام)، تزکیه نفس و سپس تعلیم علم و حکمت، از اهداف ارسال رسل می باشد و از سوی دیگر، گریه بر مصائب حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) تمام گناهان را پاک می کند.

در این میان، حماسه عظیم اربعین حسینی (علیه السلام) بهترین فرصت برای کسانی است که به دنبال تزکیه نفس در معیت امام عالم هستند تا نفس خود را از بند تمنیات دنیا رها کنند و با هر قدم خود در این مسیر معنوی حجب ظلمانی را از میان بر دارند و وجود خود را در پرتو انوار حضرت أباعبدالله الحسين (عليه السلام) قرار دهند تا آنحضرت با عنایت خود، این وجودها را تطهیر کنند و به هنگام تشرف به محضر آن امام همام، با طهارتی که کسب کرده اند، علم و معرفت را از سرچشمه آن که همان امام است، مسئلت کنند.

#اربعین

  • حماسه اربعین، نشان از تسلیم بودن امر امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) ❇

در کلام حضرت قرآن داریم:

بسم الله الرحمن الرحیم

«و مَن یُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَی اللَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَی وَ إِلَی اللَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ»؛ و هر کس خود را در حالی که نیکوکار باشد، تسلیم خدا کند، قطعاً به ریسمان استوارتری چنگ زده و فرجام کارها به سوی خداوند است.

امام حسین (علیه السلام) در پیشگاه الهی فرمودند:

«إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ»؛

اى خداى من، من راضى به قضاء و حکم تو هستم و تسلیم امر و اراده تو مى‏ باشم. هیچ معبودى جز تو نمى ‏باشد اى پناه هر پناه جوئى.

سوره مبارکه لقمان، آیه ٢٢؛

شرح أصول کافی، ج۱، ص۹۶.

#اربعین

  • حماسه اربعین، نشان از تسلیم بودن امر امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) ❇

بر طبق کلام نورانی ائمه (علیهم السلام) و آیات حضرت قرآن، ریسمان استواری که باید به آن چنگ زد، تسلیم در برابر خداوند متعال می باشد، همانطور که امام حسین (علیه  السلام) در محضر الهی، خود را تسلیم کردند و تنها رضایت خداوند متعال را در نظر گرفت.

اصحاب الحسین (علیه السلام) با تسلیم در مقابل امام زمان خود حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) همه چیز خود را فدا کردند و حل در امام خود شدند.

حرکت عظیم مشایگان حسینی نیز، برای حضور در مراسم اربعین حسینی (علیه السلام)، اظهار تسلیم شدن در برابر آل الله المعظم (علیهم السلام) می باشد؛ و بازتاب آن در تعالی وجود مشایگان به چشم می خورد.

زائران حسینی در این مسیر، تسلیم شدن در برابر امر امام زمان خود، حضرت مهدی (ارواحنا له الفداء) را مسئلت می کنند و وجودهای خود را در این پیاده روی تطهیر می کنند تا زمانیکه به محضر امام زمان خود، مشرف شدند، در پیشگاه آنحضرت سر تعظیم فرود آورند؛ « وَاللَّهِ إِنْ قَطَعْتُمُوا یَمینی إنّی أُحامی أَبَداً عَنْ دینی».

#اربعین

  • حماسه اربعین، نماد وحدت قلوب

خداوند متعال می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا»؛ و همگی به رشته (دین) خدا چنگ زده و به راههای متفرّق، نروید.

امام البقیع، حضرت محمد بن علی الباقر (علیهما السلام) فرمودند:

«آلُ مُحَمَّدٍ هُمْ حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِينُ الَّذِي أُمِرَ بِالاعْتِصَامِ بِه‏»؛ آل پیامبر (صلوات الله علیه)، حبل الله هستند که امر شده که به آنها اعتصام و چنگ زده شود.

سوره مبارکه آل عمران، آیه۱۰۳؛

بحار الأنوار، ج‏۶۵، ص۲۳۳.

#اربعین

  • حماسه اربعین، نماد وحدت قلوب

بنابر روایت نورانی امام باقر (علیه السلام) و آیه شریفه، برای آنکه خلائق وحدت یابند و دچار سر گردانی  نشوند، باید به ریسمان الهی تمسک جویند و از آنجا که ائمه اطهار (علیهم السلام) ریسمان الهی هستند، لذا تمسک به آنها  منجر به اتحاد می شود و نیز مانع از گمراهی و سرگردانی خواهد شد.

تنها جایی که همه افراد با هر دین و مذهب و نژاد و ملیتی وحدت می یابند و تنها یک نام را بر زبان می آورند، حماسه اربعین امام حسین (علیه السلام) است و حضور میلیونی مردم، نشان از عشق و علاقه آنها به سید و سالار شهیدان و وحدت قلوب آنها می باشد؛ «وَ ائْتَلَفَتِ الْفُرْقَهُ».

در حماسه اربعین حسینی، تک تک زائران اربعین قدم در این راه می گذارند و با انس و الفتی که از این پیاده روی بوجود می آید، به چنان وحدتی می رسند که خود را با هم یکی می بینند و  همه بر محور امام حسین  (علیه السلام) به یک رنگ در می آیند و تنها یک نام را بر زبان می آورند و آن حسین (علیه السلام) است.

این حماسه اربعین است که همه خلائق را زیر پرچم و لوای خود نگاه داشته است و همه رنگ خدایی به خود گرفته اند و هیچ رنگی برتر از این رنگ نمی باشد؛«صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً».

#اربعین

  • حماسه اربعین، میراث بندگان صالح در آخر الزمان

حضرت قرآن می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الأْرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ»؛

و ما بعد از تورات در زبور (داود) نوشتیم که البته بندگان نیکوکار من ملک زمین را وارث و متصرف خواهند شد.

از امام البقیع، امام محمدباقر (علیه السلام) روایت شده که حضرت فرمودند:

«هُمْ أَصْحَابُ الْمَهْدِيِّ عَجَّلَ اللَّهُ فَرَجَهُ فِي آخِرِ الزَّمَان‏»؛ (بندگان شایسته ای که در این آیه به عنوان وارث زمین از آنها یاد شد) همان یاران مهدی (عجل اللَّه تعالی فرجه الشریف) در آخر الزمان هستند.

سوره مبارکه أنبیاء، آیه ۱۰۵؛

بحارالأنوار، ج۹، ص۱۲۶.

#اربعین

  • حماسه اربعین، میراث بندگان صالح در آخر الزمان

برطبق کلام حضرت قرآن و روایت نورانی امام باقر (علیه السلام)، وارثان حقیقی زمین در زمان حضرت مهدی (ارواحنا له الفداء)، بندگان نیکوکار خداوند متعال می باشند.

در این میان، زمین کربلا که قطعه ای از بهشت است و متبرک به قطرات خون حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و اشکهای مظلومانه خانم حضرت زینب (علیها السلام) می باشد،

بر تمامی قطعات زمین، جایگاه ویژه ای در پیشگاه خداوند متعال و همه فرشتگان و انبیاء دارد؛

در زمان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) زمین کربلا از آن کسانی خواهد بود که حماسه ای عظیم در اربعین حسینی خلق می کنند و حق آنرا با قدوم خود به جای می آورند و در این سرزمین گام می نهند و از خداوند متعال در خواست می کنند که نعمت قدم گذاردن در این زمین شریف را در این دنیا درک کنند؛ «اَللّـهُمَّ لا تُخْلِني مِنْ تِلْكَ الْمواقِفِ الْكَريمَةِ وَالْمَشاهِدِ الشَّريفَةِ».

#اربعین

❇ حماسه اربعین، پویش تشکر از خادمین عراقی❇

نبی اکرم، حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:

«لَا يَشْكُرُ اللَّهَ مَنْ لَا يَشْكُرُ النَّاس‏»؛ شکر خدا را بجانیاورده است آنکه از مردم (درقبال انعامشان) تشکر نکند.

امام رضا (علیه السلام) نیز فرمودند: «مَنْ لَمْ یَشْکُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یَشْکُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل‏»؛

کسی که نعمت دهنده از مخلوقات را شکرگزار نباشد، شکرگزار خداوند نیز نخواهد بود.

بحارالأنوار، ج۶۸، ص۴۴؛

من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۳۸۰.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، پویش تشکر از خادمین عراقی❇

بر طبق کلام نورانی حضرت محمد (صلوات الله علیه) و امام رضا (علیه السلام)، علاوه بر شکرگزاری خداوند متعال به سبب نعماتی که بر انسانها منت نهاده است، تشکر از مخلوقینی که بواسطه آنها نعمتی رسیده است واجب است.

در این میان، در حماسه عظیم اربعین، در میان خیل عظیم زائران حسینی، شاهد حضور چشمگیر خادمان و متبرعین ارجمند عراقی هستیم که با وقف تمام لحظات زندگی خود در جهت خدمت رسانی به زوار امام حسین (علیه السلام)، از کوچکترین خدمتی دریغ نمی کنند و این کرم و بزرگواری و سخاوت آنها بر هیچ کس پوشیده نیست.

هر ساله پویشی بین المللی از نژادها، ملیت ها، مذاهب مختلف دعوت می شود و به تکریم و تقدیر خادمین عراقی می پردازند و این تشکرها که با واژه های “مشکورین”، “نشکرا العراق” و “thanks Iraq” می باشد، بعنوان لازمه بقای این حماسه عظیم در نظر گرفته می شود.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، طلب انتقام خون امام حسین (علیه السلام) توسط امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) ❇

حضرت قرآن می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

« وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُوراً»؛ و  آن کس که مظلوم کشته شده، ما به ولی او حکومت دادیم که در کشتن اسراف و زیاده روی نکند، که او از جانب ما منصور و مورد حمایت است.

از امام البقیع، امام محمدباقر (علیه السلام) روایت است که آن حضرت فرمود:

«هُوَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ قُتِلَ مَظْلُوماً وَ نَحْنُ أَوْلِيَاؤُهُ وَ الْقَائِمُ مِنَّا إِذَا قَامَ طَلَبَ بِثَأْرِ الْحُسَيْن‏»؛

حسین (علیه السلام) مظلوم کشته شد و ما اولیاء و وارث خون او هستیم و قائم ما (علیه السلام) خون خواهی حسین (علیه السلام) خواهد کرد.

همچنین در فرازهای دعای شریف ندبه می خوانیم: «أَيْنَ الْمُرْتَجَى لِإِزَالَةِ الْجَوْرِ وَ الْعُدْوَانِ أَيْنَ الطَّالِبُ بِذُحُولِ الْأَنْبِيَاءِ وَ أَبْنَاءِ الْأَنْبِيَاءِ أَيْنَ الطَّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِكَرْبَلاءَ»؛ كجاست آن اميد شده براى از بين بردن ستم و دشمنى، كجاست خواهنده خون پيامبران و فرزندان پيامبران (علیهم السلام)، كجاست خواهنده خون كشته در كربلا.

سوره مبارکه إسراء، آیه۳۳؛

بحارالأنوار، ج۴۴، ص۲۱۸.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، طلب انتقام خون امام حسین (علیه السلام) توسط امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف)❇

طبق کلام نورانی حضرت قرآن و فرمایش امام محمدباقر (علیه السلام)، حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) مظلوم و به ناحق به شهادت رسیدند و حضرت مهدی (ارواحنا له الفداء) منتقم خون امام حسین (علیه السلام) خواهند بود.

امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عهده دار تمام خون ‌هایی است که به ناحق در طول تاریخ ریخته شده است و با ایجاد عدالت و پایان دادن به جریان ظلم سبب می ‌شود انتقام مظلومان جهان را بگیرد. مظلوم‌ترین فردی که در عالم کشته شده است، حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) است، لذا حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خونخواه و منتقم خون امام حسین (علیه السلام) است.

زائران اربعین حسینی (علیه السلام) نیز که در حماسه اربعین حضور دارند و مسیری طولانی را طی می کنند تا به قبر شریف امام حسین (علیه السلام) مشرف شوند، با شعار “یالثارات الحسین” ندای خونخواهی امام حسین (علیه السلام) را سر می دهند و در پی منتقم خون امام حسین (علیه السلام) گام بر می دارند؛ «أینَ الطالِبُ بِدَمِ المَقتولِ بِكَربَلا» و از پیشگاه خداوند متعال می خواهند تا خون خواهى امام حسین (علیه السلام) را همراه پيشواى يارى شده از اهل بيت محمّد (صلوات الله علیه) روزى شان كند؛ « أَنْ يَرْزُقَنِي طَلَبَ ثَارِكَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُورٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ».

#اربعین

❇ حماسه اربعین، خدمت رسانی کودکان ❇

تأکید روایات بر محبت اهل بیت (علیهم السلام) از کودکی

نبی اکرم، حضرت محمد مصطفی (صلوات الله علیه) فرمودند:

«اَدبُّوا اَولادکُم عَلَى ثَلاث خِصال: حُبِّ نَبیّکُم وَ حَبِّ اَهل بَیته وَ قِرائَة القُرآن»؛ اولاد خود را بر سه خصلت تربیت کنید: دوستى پیامبرتان، دوستى اهل بیتش، و قرائت قرآن.

حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرمودند: « وَ اللَّهِ مَا سَأَلْتُ رَبِّي وَلَداً نَضِيرَ الْوَجْهِ وَ لَا وَلَداً حَسَنَ الْقَامَةِ وَ لَكِنْ سَأَلْتُ رَبِّي وُلْداً مُطِيعِينَ لِلَّهِ خَائِفِينَ وَجِلِينَ مِنْهُ حَتَّى إِذَا نَظَرْتُ إِلَيْهِ وَ هُوَ مُطِيعٌ لِلَّهِ قَرَّتْ بِهِ عَيْنِي‏»؛

به خدا سوگند هيچگاه از پروردگار خود فرزندانى خوش سيما و نه فرزندانى سرو قامت نخواسته ام، بلكه فرزندانى مطيع خداوند و ترسان از او خواسته ام، تا هرگاه به فرزندم نگريستم و او را در حال اطاعت خدا ديدم، چشمانم روشن گردد.

بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۳۳؛

کنز العمال، ج۱۶، ص۴۵۶.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، خدمت رسانی کودکان ❇

طبق کلام نورانی حضرت محمد (صلوات الله علیه) و حضرت علی (علیه السلام)، داشتن فرزندانی که مطیع امر خداوند هستند و در این اطاعت، مأنوس با محبت و فرامین ائمه اطهار (علیهم السلام) می باشند و گوشت و پوست آنها در راه ائمه  (علیهم السلام) رشد می یابد؛ موهبتی است که باید از خداوند متعال مسئلت کرد.

در این میان، در حماسه اربعین حسینی، که به قدری بی انتها و وسیع است و هر کس در این مسیر تلاش می کند تا سهمی داشته باشد، نه تنها بزرگترها بلکه کودکان نیز از این سفره بزرگ سهم می برند و با دست های کوچک خود در مسیر اربعین، با کوچکترین کارها سجده بندگی در برابر معبود ازلی به جا می آورند و در خدمت رسانی به زوار پیاده امام حسین (علیه السلام) کمک می کنند.

حضور کودکان معصوم عراقی در طی مسیر پیاده روی از نجف تا کربلا، حال و هوای خاصی به معنویت این مسیر بخشیده است و ظاهر آنها نشان می داد که هرچند از خانواده های ثروتمندی نیستند ولی با اخلاص هر چه در توان داشتند را به زائرین می بخشند تا مسافران این مسیر در آسایش به دیدار معشوقشان برسند.

و این خدمت در راه امام حسین (علیه السلام) نشان از عنایاتی است که خداوند متعال، عشق و ارادت به امام حسین (علیه السلام)  را از کودکی به آنها چشانده است که اینچنین به مشایگان اربعین حسینی خدمت رسانی می کنند.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، زمینه ساز احیای دین توسط امام زمان (ارواحنا له الفداء) ❇

حضرت قرآن می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

«اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا»؛ بدانيد كه خدا زمين را پس از مرگش زنده مى‏ گرداند.

حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) فرمودند:

«التَّاسِعُ مِنْهُمْ قَائِمُ أَهْلِ بَيْتِي وَ مَهْدِيُّ أُمَّتِي‏…فَيُعْلِنُ أَمْرَ اللَّهِ وَ يُظْهِرُ دِينَ اللَّه‏»؛

نهمین امام از حجّتهای خداوند، قیام کننده خاندان من و مهدی امّت من است. پس او بالا می برد و بزرگ می نماید امر خداوند را و دین خدا را ظاهر می کند.

در فرازی از دعای عهد در پیشگاه خداوند متعال مسئلت می کنیم: «اللَّهُمَّ مُجَدِّداً لِمَا عُطِّلَ مِنْ أَحْكَامِ كِتَابِكَ»؛ خدایا او را تجدیدکننده آنچه از احکام کتابت تعطیل شده، قرار ده.

در دعای غیبت نیز عرضه می داریم:«اللَّهُمَّ وَ أَحْيِ بِوَلِيِّكَ الْقُرْآنَ»؛ خدايا به دست ولىّ ات قرآن را زنده كن.

سوره مبارکه حدید، آیه۱۷؛

بحارالأنوار، ج۵۳، ص۹۶ و ۱۱۰؛

إعلام الوری بأعلام الهدی، ص۳۹۸.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، زمینه ساز احیای دین توسط امام زمان (ارواحنا له الفداء) ❇

در متون روایایی و دعایی شیعه، از تعطیل بودن احکام دین و اجرا نشدن آن سخن به میان رفته است؛ طبق کلام حضرت قرآن و فرمایش پیامبر اکرم (صلوات الله علیه)، حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) با ظهور خود، زمین را زنده خواهد کرد و احکام تعطیل شده را احیا و دین الهی را به معنای حقیقی اش ظاهر می سازد.

در این میان حماسه اربعین حسینی که زوار کثیری در آن شرکت می کنند و جلوات زیادی از جمله: خدمت رسانی بی دریغ افراد، وحدت قلوب، تجلی امنیت زمان ظهور، تحقق عدالت جهانی، تجلی رشد عقول در آخرالزمان و… را در جهان به نمایش گذاشته است، توانسته است زیبایی های دین را برای همگان بیان کند؛

به عبارت دیگر اربعین حسینی توانسته است احیاکننده ظواهر دین باشد و چهره اسلام حقیقی را برای مردم تمام دنیا نشان دهد؛ و از آنجا که در دولت کریمه حضرت مهدی (علیه السلام) نیز دین الهی به نحو احسن احیا و ظاهر می شود و تمام ابعاد آن عملی خواهد شد و باب معرفت حقیقی بر همگان باز می شود و سنت تعطیل شده نبوی، اجرا خواهد شد؛ این حماسه عظیم و معنوی، زمینه ساز آن خواهد بود و مقدمات آنرا فراهم خواهد کرد؛ «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ».

#اربعین

حماسه اربعین، از حرم تا حرم

امام البقیع، حضرت صادق (علیه السّلام) در توضیح دعای علقمه می فرمایند: از نزد سر مقدّس امیر مؤمنان علی (علیه السّلام)، حسین (علیه السّلام) را زیارت کنید.

حضرت محمد (صلوات الله علیه) در خطاب به حضرت علی (علیه السّلام) فرمودند: «مَنْ زَارَ قُبُورَكُمْ عَدَلَ ذَلِكَ ثَوَابَ سَبْعِينَ حِجَّةً بَعْدَ حِجَّةِ الْإِسْلَامِ وَ خَرَجَ‏ مِنْ‏ ذُنُوبِهِ‏ حَتَّى‏ يَرْجِعَ‏ مِنْ‏ زِيَارَتِكُمْ‏ كَيَوْمَ‏ وَلَدَتْهُ‏ أُمُّه‏»؛ كسى كه قبر هاى شما را زيارت كند، ثوابش برابر با هفتاد حج مستحب خواهد بود و او از گناهانش خارج مى‌ شود و وقتى كه از زيارت شما بازگشت، همانند كسى مى‌ شود كه تازه از مادر متولد شده است.

☑ همچنین امام صادق (علیه السّلام) در فضیلت زیارت حضرت علی (علیه السلام) فرمودند:

«مَنْ زَارَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَارِفاً بِحَقِّهِ غَيْرَ مُتَجَبِّرٍ وَ لَامُتَكَبِّرٍ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ أَجْرَ مِائَةِ أَلْفِ شَهِيدٍ وَ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ وَ بُعِثَ‏ مِنَ‏ الْآمِنِينَ‏ وَ هَوَّنَ‏ عَلَيْهِ‏ الْحِسَابَ‏ وَ اسْتَقْبَلَتْهُ الْمَلَائِكَةُ فَإِذَا انْصَرَفَ شَيَّعَتْهُ إِلَى مَنْزِلِهِ فَإِنْ مَرِضَ عَادُوهُ وَ إِنْ مَاتَ تَبِعُوهُ بِالاسْتِغْفَارِ إِلَى قَبْرِه‏»؛

كسى كه اميرمؤمنان (علیه السلام) را با شناخت حق او و بدون گردن ‌كشى و تكبر زيارت كند، خداوند پاداش صدهزار شهيد براى او مى ‌نويسد و گناهان گذشته و آينده او را مى ‌بخشد، و او را از افرادى كه در امان هستند مبعوث مى ‌كند، و حساب را بر او سبك مى ‌گرداند، و فرشتگان الهى از او استقبال مى ‌كنند، و هنگامى كه به منزلش بازگشت، او را بدرقه مى ‌نمايند؛ پس اگر مريض شود، از او عيادت مى ‌كنند، و اگر از دنيا رفت، تا قبر با استغفار براى او همراهى مى ‌كنند.

بحار الأنوار، ج۵۶، ص۱۷۷؛

کشف الغمة فی معرفة الأئمة (علیهم السلام)، ج۱، ص۳۹۵؛

فرحة الغری، ص۷۷.

#اربعین

حماسه اربعین، از حرم تا حرم

طبق کلام نورانی امام صادق (علیه السلام) زیارت حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) از حرم امام علی (علیه السلام) سنتی است که ثواب بسیاری بر آن نوشته می شود.

▪در پیاده روی اربعین حسینی (علیه السلام)، زائران از نقاط مختلفی مسیر پیاده روی خود را انتخاب می کنند و در این میان هستند کسانی که مسیر نجف تا کربلا را به عنوان اصلی ترین و آسمانی ترین و پر جمعیت ترین مسیر کره خاکی برای مشایه کردن و رسیدن به حرم سیدالشهداء (علیه السلام) بر می گزینند و قرن ‌هاست که علما و عاشقان حضرت ثارالله (علیه السلام) مسیر نجف تا کربلا را برای دیدار آنحضرت می پیمایند.

این زائران، پیاده روی خود را از نجف اشرف آغاز می کنند و ابتدا به حرم حضرت علی (علیه السلام) می روند و با زیارت آنحضرت و توسل و اذن از درگاه حضرت ابوالأئمة (علیهم السلام)، آمادگی و مقدمات حرکت پیاده روی خود را به شوق دیدن حرم امام حسین (علیه السلام)  آغاز می کنند.

مسیر نجف تا کربلا که با عنوان “طریق الحسین” برای تمام زائران شناخته شده است، مسیری است که جلوات زیادی از جمله خدمات موکبها برای استراحت زائران، مشخص بودن مسیر و ارائه نقشه راه، خیمه‌ های بزرگ و درمانگاه‌ هایی برای استراحت و درمان زائران و… دارد که صحنه ‌های بسیار زیبایی را در این مسیر خلق کرده است.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، موکب امام رضا (علیه السلام) ❇

حضرت علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) در رابطه با امام حسین (علیه السلام) فرمودند:

«يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ كُنْتَ بَاكِياً لِشَيْ‏ءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَإِنَّهُ ذُبِحَ كَمَا يُذْبَحُ الْكَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ رَجُلًا مَا لَهُمْ فِي الْأَرْضِ شَبِيهُونَ وَ لَقَدْ بَكَتِ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ لِقَتْلِهِ وَ لَقَدْ نَزَلَ إِلَى الْأَرْضِ مِنَ الْمَلَائِكَةِ أَرْبَعَةُ آلَافٍ لِنَصْرِهِ فَوَجَدُوهُ قَدْ قُتِلَ فَهُمْ عِنْدَ قَبْرِهِ شُعْثٌ غُبْرٌ إِلَى أَنْ يَقُومَ الْقَائِمُ فَيَكُونُونَ مِنْ أَنْصَارِهِ وَ شِعَارُهُمْ يَا لَثَارَاتِ الْحُسَيْن‏»؛

ای فرزند شبیب اگر خواستی بر چیزی گریه کنی، بر حسین بن علی بن ابیطالب  (علیهما السلام) گریه کن که براستی او را همانند گوسفند کشتند، و به همراهش هیجده مرد از خاندانش را نیز کشتند که در زمین همانندی نداشتند، و در شهادت آنها آسمانهای هفتگانه و زمینها گریستند، و چهار هزار فرشته برای یاری او بر زمین فرودآمدند ولی او را کشته دیدند، و از این رو در کنار قبر آن حضرت تا روز قیام حضرت قائم (علیهما السلام) همچنان ژولیده مو و گردآلود می مانند و از یاران آن حضرت خواهند بود و شعارشان نیز «یا لثارات الحسین» می باشد.

و نیز در رابطه با زیارت آنحضرت فرمودند:  «مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ بِشَطِّ الْفُرَاتِ كَانَ كَمَنْ زَارَ اللَّهَ فَوْقَ [فِي‏] عَرْش»؛ هر کس قبر امام حسین (علیه السلام) را در کنار رود فرات زیارت کند، مانند کسی است که خداوند را در بالای عرش زیارت کرده است.

بحارالأنوار، ج۴۴، ص۲۸۵؛

کامل الزیارات، ص۱۴۷؛

مناقب (ابن شهرآشوب)، ج۴، ص۱۲۸.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، موکب امام رضا (علیه السلام) ❇

طبق روایت نورانی حضرت علی بن موسی الرضا (علیهما السلام)، آنحضرت بر گریه و زیارت جد بزرگوار خود حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) تأکید فرموده اند.

چند سالی است که در حماسه اربعین حسینی، شاهد برپایی و خدمت رسانی موکب امام رضا (علیه السلام) هستیم.

این موکب که در عمود  ۲۸۵ جاده نجف به کربلا می باشد، مزین به پرچم گنبد حرم ثامن الحجج (علیه السلام) است و از آنجا که ظرفیتی بیش از ۴۰ هزار اسکان دارد؛ به عنوان بزرگترین موکب در کشور عراق و بی‌ نظیرترین موکب از نظر خدماتی است که ارائه می دهد.

در موکب امام رضا (علیه السلام)، ۷۰۰خادم بدون هیچ توقعی، روزانه برای ٣٠ تا ٤٥ هزار نفر در طول شبانه روز خدمات کثیری از جمله: توزیع روزانه ۶۰ هزار غذای ایرانی، راه‌اندازی درمانگاه، ماساژ زائران، فراهم کردن استراحت و اسکان زوار و… ارائه می دهند و تا ٢ روز پس از اربعین حسینی نیز ادامه می یابد.

در این میان استقبال زوار عراقی ازموکب امام رضا (علیه السلام) به جهت ارادت خاصشان به آنحضرت  مثال زدنی است.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، هجرت إلی الله ❇

حضرت قرآن می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

« وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ»؛ و هر گاه کسی از خانه خود برای هجرت به سوی خدا و رسولش بیرون آید و در سفر، مرگ وی فرا رسد، اجر چنین کسی بر خداست.

هشام بن سالم می ‌گوید: مردی به حضور امام صادق (علیه السلام) شرفیاب شد، و عرض کرد: اجر و پاداش کسی که در راه سفر به کربلا و زیارت قبر امام حسین (علیه السلام) بمیرد و از دنیا برود چیست؟ حضرت صادق (علیه السلام) فرمود:

«تُشَیِّعُهُ الْمَلَائِکَةُ وَ تَأْتِیهِ بِالْحَنُوطِ وَ الْکِسْوَةِ مِنَ الْجَنَّةِ وَ تُصَلِّی عَلَیْهِ إِذْ کُفِّنَ وَ تُکَفِّنُهُ فَوْقَ أَکْفَانِهِ وَ تَفْرُشُ لَهُ الرَّیْحَانَ تَحْتَهُ وَ تَدْفَعُ الْأَرْضَ حَتَّى تَصَوَّرَ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ مَسِیرَةَ ثَلَاثَةِ أَمْیَالٍ وَ مِنْ خَلْفِهِ مِثْلَ ذَلِکَ وَ عِنْدَ رَأْسِهِ مِثْلَ ذَلِکَ وَ عِنْدَ رِجْلَیْهِ مِثْلَ ذَلِکَ وَ یُفْتَحُ لَهُ بَابٌ مِنَ الْجَنَّةِ إِلَى قَبْرِهِ- وَ یَدْخُلُ عَلَیْهِ رُوحُهَا وَ رَیْحَانُهَا حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ»؛

فرشتگان رحمت به تشییع جنازه او می ‌آیند، حنوط و لباسش را از بهشت می‌ آورند، بر پیکر او نماز می‌ گزارند، بر او کفنی از بهشت می‌ پوشانند، فرشی از گل و ریحان برایش می‌ گسترانند، تنگنای قبر او از چهار طرف از پایین پا و بالای سر و چپ  و راست بر او وسیع می‌ گردد، از درون قبرش دری به سوی بهشت باز می‌ گردد و بوی عطر دل‌ انگیز بهشتی فضای قبر او را پر می‌ سازد، او در این شرایط روحانی و معنوی هست تا وقتی که قیامت فرا می‌ رسد.

سوره مبارکه نساء، آیه۱۰۰؛

کامل الزیارات، ص۱۲۳.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، هجرت إلی الله ❇

طبق کلام حضرت قرآن و روایت امام صادق (علیه السلام) هر کس در راه خدا مهاجرت کند و در این راه، اجلش فرا رسد، اجر و پاداش این مهاجرت را از خداوند متعال می گیرد.

در این میان، در پیاده روی اربعین حسینی، هزاران انسان عاشق و مطمئن رهسپار یک مقصدند. بر زبان ها لبیک یا حسین (علیه السلام) سر می هند و در دلهایشان شوق وصل به امام حسین (علیه السلام) دارند. عطش حضور در بارگاه آن امام همام، هردم فزون تر می شود. هر لحظه که به سرزمین کربلا نزدیک تر می شوند عطر یار را بیشتر حس کرده و قدم ها را بلندتر بر می دارند؛

اما هستند کسانیکه از عشق به دیدار حسین (علیه السلام) جان می دهند و همچون دختر سه ساله آنحضرت، در مسیر به کربلا، لبیک به الهی رضا برضائک و تسلیما لقضائک امام حسین (علیه السلام) می دهند و با این عشق و ارادتی که به حضرت أباعبدالله الحسین دارند، مقام شهادت را از آن خود می کنند؛ «مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِيداً».

#اربعین

❇ حماسه اربعین، انتظار فرج امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) ❇

نبی اکرم حضرت محمد مصطفی (صلوات الله علیه) فرمودند: «أَفْضَلُ أَعْمَالِ أُمَّتِي انْتِظَارُ الْفَرَج‏»؛ انتظار فرج، از بهترین اعمال امت من است.

امام البقیع، حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیهما السلام) فرمودند:

«الْمُنْتَظِرُ لِأَمْرِنَا كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِي سَبِيلِ اللَّه‏»؛

کسی که در انتظار دولت ما باشد، هم چون کسی است که در راه خدا در خون خود غوطه ور باشد.

بحارالأنوار، ج۵۰، ص۳۱۸؛

کمال الدین و تمام النعمة، ج۲، ص۶۴۵.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، انتظار فرج امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) ❇

طبق کلام نورانی حضرت محمد (صلوات الله علیه) و امام صادق (علیه السلام) انتظار کشیدن برای برپایی دولت و حکومت ائمه اطهار (علیهم السلام) از بهترین اعمال است و حکم جهاد در راه خدا را دارد.

زائران اربعین حسینی (علیه السلام)، با گام نهادن در این حماسه عظیم، برای تهذیب جان و تعالی خود تلاش می کنند و از خداوند متعال و حضرت اباعبد الله الحسین (علیه السلام)، درخواست می کنند تا از منتظران حقیقی و واقعی امام زمان خود، حضرت مهدی (ارواحنا له الفداء) باشند:« وَ أسئلُ اللهَ أن یَجعَلَنِی مِنَ المُنتَظِرِینَ لَک».

و در این مسیر معنوی، انتظار خود را به مرحله عمل می رسانند و معنای واقعی انتظار را با عمل به دستورات ائمه (علیهم السلام) و قدم گذاشتن در جا پای آنها محقق می سازند تا شاهد برپایی حکومت الهی باشند:« اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَة».

#اربعین

❇ حماسه اربعین، پویش نذر اهدای خون ❇

حضرت قرآن می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

?«يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيراً»؛ آنان به نذر خويش وفا مى ‏كنند و از روزى كه شر و عذابش گسترده است (قيامت ) مى ‏ترسند.

امام البقیع، امام محمدباقر (علیه السلام) درباره آيه «به نذر خود وفا مى كنند» فرمودند:

? «فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ يُوفُونَ بِالنَّذْرِ قَالَ مَرِضَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ هُمَا صَبِيَّانِ صَغِيرَانِ فَعَادَهُمَا رَسُولُ اللَّهِ وَ مَعَهُ رَجُلَانِ فَقَالَ أَحَدُهُمَا يَا أَبَا الْحَسَنِ لَوْ نَذَرْتَ فِي ابْنَيْكَ نَذْراً إِنِ اللَّهُ عَافَاهُمَا فَقَالَ أَصُومُ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ شُكْراً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ كَذَلِكَ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ قَالَ الصَّبِيَّانِ وَ نَحْنُ أَيْضاً نَصُومُ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ وَ كَذَلِكَ قَالَتْ جَارِيَتُهُمْ فِضَّةُ فَأَلْبَسَهُمَا اللَّهُ‏ عَافِيَةً فَأَصْبَحُوا صِيَاما»؛

? امام حسن و حسين (عليهما السلام )در خردسالى بيمار شدند. رسول خدا ( صلی الله عليه و آله) به همراه دو نفر ديگر به عيادت آنان رفت. يكى از آن دو مرد گفت : اى ابا الحسن! كاش براى اين دو طفل خود نذرى مى كردى تا خداوند شفايشان دهد. حضرت على (عليه السلام) فرمود: براى سپاسگزارى از خداوند عزّ و جلّ سه روز روزه مى گيرم.  حضرت فاطمه (عليها السلام) و كنيز آنها فضّه نيز همين حرف را زدند. پس، خداوند بر آن دو لباس عافيت پوشاند و آنان روزه گرفتند.

? سوره مبارکه انسان، آیه۷؛

أمالی (صدوق)، ص۲۵۷.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، پویش نذر اهدای خون ❇

باتوجه به کلام حضرت قرآن و روایت امام باقر (علیه السلام)، نذر سنتی است که در آیات و روایات، به آن تأکید شده و موارد متعددی را شامل می شود.

همه ساله و همزمان با مراسم باشکوه اربعین امام حسین (علیه السلام)، پویش ‌های نذر اهدای خون در مناطق مرزی ایران و در منطقه بین الحرمین راه اندازی و ایستگاه های انتقال خون در کشور عراق مستقر می شود؛ این کیسه های خون که شامل گروه های خونی مختلف است، در راستای رفع نیاز زائران و نجات جانشان استفاده خواهد شد.

? زائران امام حسین (علیه السلام) به کمپینگ ‌های اهدای خون مراجعه می کنند و در طرح نذر خون ثبت نام می کنند و به اهدای خون خود می‌ پردازند.

?مشایه کنندگان اربعین امام حسین (علیه السلام) با این نیت، خون خود را نذر و اهدا می کنند که اگر زمانه آنها را از همراهی امام حسین (علیه السلام)  به تاخیر انداخت، جان و مال و فرزندان و…خود را در این زمان فدای آنحضرت می کنند؛«بِأَبی أَنتَ وَ أُمِّی یَا حُسِین».

#اربعین

❇ حماسه اربعین، تقرب به امام زمان (ارواحنا له الفداء) ❇

حضرت قرآن می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

?« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ»؛ ای اهل ایمان، از خدا بترسید و به سوی او وسیله جویید.

نبی اکرم، حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:

? «الْأَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ هُمُ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ هُمُ الْوَسِيلَةُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَل‏»؛

?امامان، از فرزندان امام حسین (علیه السلام) هستند، آنان دستگیره مطمئن هستند و همانان وسیله ای برای تقرّب به خدا هستند.

? سوره مبارکه مائده، آیه۳۵؛

عیون أخبارالرضا (علیه السلام)، ج۲، ص۵۸.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، تقرب به امام زمان (ارواحنا له الفداء) ❇

? طبق کلام حضرت قرآن و روایت نورانی حضرت محمد (صلوات الله علیه)، بندگان مؤمن الهی برای تقرب جستن به خداوند متعال، باید به وسیله و  دستگیره ای مطمئن ابتغاء جویند که همان ائمه اطهار (علیهم السلام) هستند.

? زائران حماسه اربعین حسینی (علیه السلام)، با قدم نهادن در زمین کربلا که مسیری معنوی است، به امام زمان، حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تقرب می جویند و این تقرب به حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)  و عمل به دستورات آنحضرت است که منجر به ارتباط و تقرب به خداوند متعال می شود؛

?و هر چقدر این تمسک، محکمتر و پیوسته باشد، این تقرب بیشتر می شود و فرد را بجایی می رساند که هر چه او بگوید همان است که خداوند متعال می گوید: «عَبدِی أَطِعنِی أَجعلُکَ مِثلِی اَنَا اَقول لِلاَشیاء کُن فَیَکون وَ اَنتَ تَقوُل لِلاشیاء کُن فَیَکون».

#اربعین

❇ حماسه اربعین، حضور نخبگان علمی ❇

حضرت قرآن در رابطه با علم می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

?«يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ‏»؛ خداوند كسانى را كه ايمان آورده ‏اند و كسانى را كه علم به آنان داده شده درجات عظيمى مى‏ بخشد.

امام البقیع، حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیهما السلام) می فرمایند: «فَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِ الْقَمَرِ عَلَى سَائِرِ النُّجُومِ لَيْلَةَ الْبَدْر»؛ برتري عالم بر عابد مانند برتري ماه شب چهارده بر ديگر ستارگان است.

?سوره مبارکه مجادله، آیه ۱۱؛

کافی، ج۱، ص۳۴.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، حضور نخبگان علمی ❇

? طبق کلام حضرت قرآن و روایت نورانی امام جعفر صادق (علیه السلام)، افراد عالم، جایگاه ویژه ای نزد خداوند متعال دارند.

? هر ساله با آغاز ایام اربعین حسینی (علیه السلام)، افراد و گروههایی از شخصیت ‌های مهم علمی از کشورهای آمریکا، کانادا، اروگوئه، برزیل، آرژانتین، روسیه، بولیوی، لبنان و آمریکای شمالی و… به منظور اطلاع از حقیقت زیارت اربعین و بزرگداشت مقام امام حسین (علیه السلام) و بیان ایمان خود به آنحضرت وارد کربلا می شوند و در پیاده ‌روی اربعین حسینی شرکت می کنند.

? کسانی که نخستین بار در این مراسم عظیم حضور می یابند دچار بهت و حیرت می‌ شوند و اذعان دارند که نمونه این عظمت را در هیچ جای دنیا ندیده اند.

? این شخصیت های علمی که هر یک جایگاه بزرگی در کشور خود دارند و در سطح بین المللی شناخته شده هستند، حضور در اربعین امام حسین (علیه السلام) را یک رویداد و تجربه ای عظیم در زندگی خود می دانند.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، شکوفایی علم در زمان ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) ❇

حضرت قرآن می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

?«وَ يَرَى الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ الَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ هُوَ الْحَقَّ وَ يَهْدِي إِلى‏ صِراطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ»؛

?و آنان که اهل دانش و معرفت گردیدند، یقین دارند که قرآنی که بر تو نازل شده است از جانب پروردگار تو به حق نازل گردیده است و رهنمای خلق به راه خدای بی ‌همتای ستوده صفات است.

? امام البقیع، حضرت  صادق (علیه السلام) می فرمایند: «الْعِلْمُ سَبْعَةٌ وَ عِشْرُونَ حَرْفاً فَجَمِيعُ مَا جَاءَتْ بِهِ الرُّسُلُ حَرْفَانِ فَلَمْ يَعْرِفِ النَّاسُ حَتَّى الْيَوْمِ غَيْرَ الْحَرْفَيْنِ فَإِذَا قَامَ قَائِمُنَا أَخْرَجَ الْخَمْسَةَ وَ الْعِشْرِينَ حَرْفاً فَبَثَّهَا فِي النَّاسِ وَ ضَمَّ إِلَيْهَا الْحَرْفَيْنِ حَتَّى يَبُثَّهَا سَبْعَةً وَ عِشْرِينَ حَرْفاً»؛ دانش ۲۷ حرف است. تمام آنچه پیامبران (علیهم السلام) به بشر عرضه کرده اند تنها دو بخش از این ۲۷ بخش علم است و مردم از اوّل خلقت تا به امروز تنها با دو بخش از علوم آشنایی دارند. هنگامی که قائم ما قیام کنند ۲۵ بخش دیگر علم را بر مردم عرضه می کند، آن را گسترش می دهد.

? امام البقیع، حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) فرمودند: «تُؤْتَوْنَ الْحِكْمَةَ فِي زَمَانِه‏»؛ در دولت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به همه مردم، حکمت و علم می آموزند.

? سوره مبارکه سبأ، آیه۶؛

بحارالأنوار، ج۵۲، ص۳۶۶؛

الغیبة (نعمانی)، ص۲۳۹.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، شکوفایی علم در زمان ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) ❇

طبق کلام حضرت قرآن و روایات ائمه اطهار (علیهم السلام)، در زمان ظهور حضرت مهدی (ارواحنا له الفداء)، رشد و شکوفایی علم و دانش گسترش خواهد یافت.

در این میان زائران حماسه اربعین حسینی (علیه السلام)، با پای پیاده بر زمین کربلا گام می نهند و بر درگاه آن امام همام مسئلت می دارند که این وجودها را تطهیر نمایند تا ظرفیت پذیرش علم حقیقی و نورانی را از آنحضرت دریافت کنند؛ «إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا».

? با دریافت علم نورانی از ائمه اطهار (علیهم السلام) که خود، سرچشمه علم الهی هستند، منجر به معرفت و شناخت بیشتر آنحضرات نیز می شود و این چنین است که هر سال، بر تعداد زائران اربعین، افزوده می شود و مشتاقان زیادی را در خود جای می دهد.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، اعزام مبلغین ❇

خداوند متعال می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

?«الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ»؛

?همان كسانى كه پيامهاى خدا را ابلاغ مى كنند و از او مى ترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند.

? نبی اکرم، حضرت محمد مصطفی (صلوات الله علیه) فرمودند: «اللّهُمَّ ارحَم خُلَفائي – ثَلاثاً – قيلَ: يا رَسولَ اللهِ و مَن خُلَفاؤُكَ؟ قالَ: الَّذينَ يُبَلِّغونَ حَديثي و سُنَّتي ثُمَّ يُعَلِّمونَها أُمَّتي»؛

?خداوندا؛ جانشنیان مرا رحمت کن، پیامبر (صلوات الله علیه) سه بار این دعا را بر زبان جاری کرد. پرسیده شد: ای رسول خدا! جانشینان شما چه کسانی هستند؟ آنحضرت فرمود: کسانی که حدیث و سنت مرا تبلیغ می ‌کنند و آنها را به امت من تعلیم می ‌دهند.

? سوره مبارکه أحزاب، آیه۳۹؛

أمالی (صدوق)،  ص۱۸۱.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، اعزام مبلغین ❇

طبق کلام حضرت قرآن و روایت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله)، تبلیغ در راه خدا و رساندن تعالیم دینی به تمام خلق، رحمت الهی و نبوی را به دنبال دارد.

? در این میان، هر ساله با آغاز اربعین حسینی (علیه السلام)، مبلغان زیادی اعم از روحانیون، دانشجویان، طلاب و… با تسلط بر زبان عربی، انگلیسی و اردو و… به سمت کربلای معلی رهسپار می شوند.

?این مبلغین در نقاط مختلف این حماسه جهانی، به معرفی تعالیم دینی و حقانیت تشیع، اقامه نماز جماعت، بیان اهداف قیام امام حسین (علیه السلام)، کسب معرفت برای زیارت حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام)، پاسخ به مسائل شرعی زوار و… بصورت افتخاری می پردازند.

با توجه به ظرفیت و بستری که در حماسه اربعین وجود دارد، مبلغین، این حماسه را فرصت مغتنی می دانند که قلوب زائران را برای کسب معرفت و شناخت بیشتر ائمه اطهار (علیهم السلام) آماده نمایند.

?شایان ذکر است با توجه به زحمات مبلغین در این حماسه، هر یک از زائران حضرت أباعبد الله الحسین (علیه السلام) نیز با اعمال و کردار و گفتار محمدی پسند خویش، به تنهایی بهترین مبلغ برای تعلیم مکتب اهل بیت (علیهم السلام) در مسیر پیاده روی اربعین و الگویی برای زوار غیر مسلمان از سراسر جهان می باشند.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، اقتدای مسیحیان به امام زمان (ارواحنا له الفداء) ❇

خداوند متعال می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

?«وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا»؛ و هیچ کس از اهل کتاب نیست جز آنکه پیش از مرگ به وی (عیسی) ایمان خواهد آورد و در روز قیامت او بر آنان گواه خواهد بود.

?نبی اکرم، حضرت محمد مصطفی (صلوات الله علیه) می فرمایند:« وَ مِنْكُمُ الْقَائِمُ يُصَلِّي عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ خَلْفَهُ إِذَا أَهْبَطَهُ اللَّهُ إِلَى الْأَرْضِ مِنْ ذُرِّيَّةِ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْن‏»؛ از شما است قائم (علیه السلام) که از ذریه علی و فاطمه (علیهما السلام) و از فرزندان حسین (علیه السلام) است و عیسی بن مریم (علیهما السلام) پشت او نماز می گزارد هنگامی که خدا او را به زمین فرود می آورد.

? سوره مبارکه نساء، آیه۱۵۹؛

بحارالأنوار، ج۵۱، ص۷۸.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، اقتدای مسیحیان به امام زمان (ارواحنا له الفداء) ❇

? طبق کلام حضرت قرآن و روایت نورانی حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله)، حضرت مسیح (علیه السلام) در زمان ظهور حضرت حجت (علیه السلام)، هبوط خواهد نمود و در پشت سر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نماز خواهد خواند.

در این میان در حماسه اربعین حسینی (علیه السلام)، هر ساله جمع کثیری از مسیحیان برای عرض ارادت حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام)، به اربعین می آیند و با ایمانی که به حضرت عیسی بن مریم (علیهما السلام) دارند، در آینده ای نه چندان دور، با اقتدا به حضرت مسیح (علیه السلام) به امام زمان (ارواحنا له الفداء) نیز اقتدا خواهند کرد و ایمان خود را به آنحضرت ابراز خواهند نمود.

?برخی از بزرگان مسیحی، با لباس مخصوصی به کربلا می آیند و معتقد اند که همه دنیا باید بداند که مسیحیان نیز در راهپیمایی اربعین حضور دارند و امام حسین (علیه السلام) را به دلیل مبارزه ای که علیه ظلم و ستم داشت دوست دارند.

?ارادت مسیحیان به امام حسین (علیه السلام) تا اندازه ای است که با برپایی موکب هایی، به ارائه خدمات زائران اربعین می پردازند.

از جمله موکب های مسیحیان در حماسه اربعین، موکب عیسی بن مریم (سلام الله علیهما) می باشد که خدمات بسیاری را ارائه می دهد.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، بزرگترین سفره جهان ❇

حضرت قرآن می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

?« إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُورا»؛ ما فقط برای رضای خدا به شما طعام می‌دهیم و از شما هیچ پاداش و سپاسی هم نمی ‌طلبیم.

? امام صادق (علیه السلام) درباره ثواب و پاداش اطعام مؤمنان می‌فرماید: «مَنْ‏ أَطْعَمَ‏ مُؤْمِناً حَتَّى یُشْبِعَهُ لَمْ یَدْرِ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ مَا لَهُ مِنَ الْأَجْرِ فِی الْآخِرَةِ لَا مَلَکٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِیٌّ مُرْسَلٌ إِلَّا اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِین‏»؛

?هرکس مؤمنی را اطعام نماید و غذائی بخوراند تا او را سیر کند، هیچ یک از خلق خدا نمی ‌تواند ثواب او را بشمارند، نه ملک مقرب و نه پیغمبر مرسل؛ مگر خداوند عالمیان.

? سوره مبارکه انسان، آیه ۹؛

کافی، ج۲، ص۲۰۱.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، بزرگترین سفره جهان ❇

طبق کلام حضرت قرآن و روایت نورانی امام صادق (علیه السلام) اطعام کردن در راه خداوند متعال ثواب بسیاری دارد که قابل احصاء نمی باشد.

? در این میان در حماسه اربعین حسینی، برای پذیرایی از زائران اربعین، سفره هایی که طول آن بسیار است و به  ۳۰ کیلومتر و حتی ۶۰۰ کیلومتر می رسد، با عناوین متعددی از جمله “سفرة السبطين”؛ در مسیر زائران در نقاط متعددی، گسترده می شود که بیانگر مهمان ‌نوازی عراقی‌ ها در روزهای اربعین می باشد.

♦مردم عراق، حضور زائران امام‌حسین (علیه السلام) را بر سر این سفره ها برکتی می ‌دانند که سالی یک‌ بار نصیب آنها می ‌شود؛ با رقابت با یکدیگر در بخشش و تکریم زائران اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در زیارت میلیونی اربعین، تمام توان و مال خود را بکار می گیرند.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، برادری تا ظهور امام زمان (ارواحنا له الفداء) ❇

حضرت قرآن می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

?«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُواْ بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‏»؛ به حقیقت مؤمنان همه برادر یکدیگرند پس همیشه بین برادران ایمانی خود صلح دهید و خداترس و پرهیزکار باشید، باشد که مورد لطف و رحمت الهی گردید.

امام البقیع، حضرت محمد بن علی الباقر (علیهما السلام) می فرمایند:

?«إِذْ قَامَ الْقَائِمُ جَاءَتِ الْمُزَامَلَةُ وَ يَأْتِي‏ الرَّجُلُ إِلَى كِيسِ أَخِيهِ فَيَأْخُذُ حَاجَتَهُ لَا يَمْنَعُهُ»؛هنگامی که قائم ما قیام کند، دوران برابری و برادری فرا می رسد. در آن زمان یک مسلمان آنچه نیاز داشته باشد، از جیب برادر مسلمانش بر می دارد و او مانع نمی شود.

? سوره مبارکه حجرات، آیه۱۰؛

بحارالأنوار، ج۵۲، ص۳۷۲.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، برادری تا ظهور امام زمان (ارواحنا له الفداء) ❇

طبق کلام حضرت قرآن و روایت امام باقر (علیه السلام)، مؤمنان با یکدیگر برادراند و در زمان ظهور حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف)، این رابطه برادرانه به سر حد کمال خود خواهد رسید.

? در حماسه اربعین حسینی (علیه السلام) که زوار زیادی در آن حضور دارند، ارتباط برادری و نزدیکی به کثرت به چشم می خورد، به گونه ای که هر کس با وجود آنکه از کشور خود آمده است، با دیدن محبت ها و الطافی که به زوار می شود، نه تنها احساس غربت نمی کند بلکه سختی هایی که در این مسیر طولانی وجود دارد، با شوق بیشتری طی می شود.

? همچنین در مصاحبه هایی که از زوار این حماسه عظیم گرفته شده است هر یک از زائران، اذعان داشتند که تنها در یک نقطه از عالم آن هم در

#اربعین

❇ حماسه اربعین، حضور فعالان قرآنی ❇

حضرت قرآن می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

?«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إِيماناً وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ»؛ مؤمنان حقیقی آنانند که چون ذکری از خدا شود دلهاشان ترسان و لرزان شود و چون آیات خدا را بر آنها تلاوت کنند بر مقام ایمانشان بیفزاید و به خدای خود در هر کار توکل می ‌کنند.

? امام البقیع، حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیهم السلام) فرمودند: «مَنِ اسْتَمَعَ حَرْفاً مِنْ كِتَابِ اللَّهِ مِنْ غَيْرِ قِرَاءَةٍ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ حَسَنَةً وَ مَحَا عَنْهُ سَيِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَة»؛

?اگر کسی حرفی از کتاب خدا را فقط گوش کند و تلاوت هم نکند، خداوند برایش حسنه می نویسد و گناهی از او محو نموده، درجه اش را بالا می برد.

? سوره مبارکه أنفال، آیه۲؛

عدة الداعی و نجاه الساعی، ص۲۸۸.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، حضور فعالان قرآنی ❇

بنابر فرمایش قرآن کریم و روایت نورانی امام صادق (علیه السلام)، اگر کلام خداوند متعال بر قلبی خوانده شود و کسی آنرا بشنود، منجر به روشنایی قلوب و نوشتن حسنه و محو سیئه و نیز ترفیع درجه خواهد شد.

? در حماسه اربعین حسینی (علیه السلام) نیز، با حضور قاریان، حافظان و فعالان و…از نقاط مختلف، فضای معنوی این حماسه عظیم، عطر آگین به کلام خداوند متعال می شود.

♦ در این میان، مسئولین و مشتاقان قرآنی، با برپایی محافل انس با قرآن در بیش از ۲۰ موکب مختلف در مسیر پیاده‌ روی اربعین، سعی در ترویج فرهنگ قرآنی در میان زائران حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) کرده است.

همچنین طرح هایی برای حفظ سور از جمله سوره مبارکه فجر در بروشورهایی طراحی و تدوین شده است که بر اساس آن علاقه ‌مندان با سوره فجر، ترجمه، مفاهیم و تفسیر این سوره آشنا می ‌شوند؛ همچنین در این بروشورها آیاتی که بر اساس روایات، سر مبارک حضرت امام حسین (علیه السلام) بر روی نی تلاوت می ‌کردند، بیان شده است.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، آبادانی در زمان ظهور ❇

خداوند در آیه ١٨ سوره مبارکه توبه می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

?«إِنَّما يَعمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَن آمَنَ بِاللَّهِ وَ اليَومِ الآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ لَم يَخشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسى‏ أُولئِكَ أَن يَكُونُوا مِنَ المُهتَدينَ»؛

?مساجد خدا را تنها كسانى آباد مى‌كنند كه به خدا و روز بازپسين ايمان آورده و نماز برپا داشته و زكات داده و جز از خدا نترسيده‌اند، پس اميد است كه اينان از راه ‌يافتگان باشند.

? پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «أَنَّ بُيُوتِي فِي اَلْأَرْضِ اَلْمَسَاجِدُ فَطُوبَى لِمَنْ تَطَهَّرَ فِي بَيْتِهِ ثُمَّ زَارَنِي وَ حَقٌّ عَلَى اَلْمَزُورِ أَنْ يُكْرِمَ اَلزَّائِرَ»؛ بتحقيق خانه من در زمين مساجد است، و بدرستى كه زوار آن كساني اند كه تعمير مساجد كنند. پس خوشا بنده‌ اى كه تطهير نمايد در خانه خود، و زيارت كند مرا در خانه من، پس سزاوار است بر مزور كه زائرش را گرامى دارد.

امام جعفر صادق (عليه ‌السلام) فرمودند: «فلا يَبقَي فِي الأَرضِ خَرابٌ اِلاّ و عُمِّرَ»؛ در حکومت حضرتش جاي مخروبه ‌اي در زمين باقي نمي ‌ماند الّا آنکه آباد مي ‌گردد.

? کمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص۳۳۱؛

علل الشرایع، ج۲، ص۳۱۸.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، آبادانی در زمان ظهور ❇

? طبق کلام حضرت قرآن و روایات پیامبر (صلوات الله علیه) و امام صادق (علیه السلام)، عمران و آبادانی اماکن متبرکه و زیارتی توسط مؤمنین صورت می گیرد و در زمان امام زمان (ارواحنا له الفداء) تمام اماکن متبرکه آباد خواهد شد.

? در این میان، حماسه اربعین که به چنین عظمتی رسیده است، حاصل سالها زحمات و ایثار و فداکاری های بسیاری است که از قدیم الایام، محبان و ارادتمندان به امام حسین (علیه السلام) داشته اند.

♦ در این سالها، در راه پیاده روی اربعین، آبادانی ها و پیشرفت هایی انجام شده است که در جهت تسهیل زائران آن حضرت در نظر گرفته شده است.

هم اکنون نیز، محبین آن حضرت، بدلیل حضور چشمگیر زوار، اقدامات بسیاری را در جهت توسعه و گسترش حرم مطهر حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) انجام داده اند.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، مودة فی القربی ❇

خداوند متعال می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

?«قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏»؛ بگو من از شما اجر رسالت جز این نخواهم که مودّت و محبّت مرا در حقّ خویشاوندان.

امام صادق (عليه السلام) فرمودند: «مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَيْنِ وَ بُغْضَ زِيَارَتِهِ»؛

?خداوند خير هرکس را بخواهد، دوستي امام حسين (عليه السلام) و دوستي زيارت او را در دلش مي ‌افکند و براي هرکس بد بخواهد، بغض امام حسين (عليه السلام) و بغض زيارت او را در قلبش قرار مي ‌دهد.

♦ حضرت باقر (علیه السلام) می فرمایند: «هَلِ الدِّينُ إِلَّا الْحُبُّ وَ الْبُغْض‏»؛ آیا دین چیزی جز دوست داشتن و بغض می باشد.

? سوره مبارکه شوری، آیه۲۳؛

بحارالانوار، ج۶۵، ص۶۳؛

وسائل الشيعة، ج‏۱۴، ص۴۹۶.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، مودة فی القربی ❇

طبق آیه کریمه و روایت نورانی صادقین (علیهما السلام)، مودت و محبت نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) از همه خلق خواسته شده است.

زیارت حرمهای مطهر اهل بیت پیغمبر (صلوات الله علیه) بهترین زمان برای ابراز محبت به ائمه (علیهم السلام) است و پیاده روی اربعین که به فرموده خود ائمه (علیهم السلام) از فضیلت بسیاری نسبت به دیگر زیارتها برخوردار است و عنایت الهی می باشد، جایگاه ویژه ای دارد.

♦در حماسه اربعین، زوار کثیری به عشق حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) سختی هایی که وجود دارد را به جان می خرند و حاضر هستند حتی جان خود را در این راه، فدای آن حضرت کنند و این محبت را در عمل نشان می دهند.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، رزق امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) به خلق ❇

خداوند متعال می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

?« هُوَ الَّذِي يُرِيكُمْ آيَاتِهِ وَ يُنَزِّلُ لَكُمْ مِنَ السَّمَاءِ رِزْقًا وَ مَا يَتَذَكَّرُ إِلَّا مَنْ يُنِيبُ»؛ او كسى است كه آيات خود را به شما نشان مى‏ دهد و از آسمان براى شما روزى (با ارزشى) مى‏فرستد تنها كسانى متذكّر اين حقايق مى‏شوند كه بسوى خدا باز مى‏گردند.

?جابر بن عبد الله انصاری از محضر مبارک نبی اکرم (صلوات الله علیه) پرسید: آیا شیعیان در زمان غیبت از فیوضات قائم آل محمد (صلوات الله علیه) برخوردار می شود؟ آن حضرت فرمودند: «إِي وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالنُّبُوَّةِ إِنَّهُمْ يَسْتَضِيئُونَ بِنُورِهِ وَ يَنْتَفِعُونَ بِوَلَايَتِهِ فِي غَيْبَتِهِ كَانْتِفَاعِ النَّاسِ بِالشَّمْسِ»؛

?آری، قسم به پروردگاری که مرا به پیامبری برگزید، از وی نفع می برند و از نور ولایتش، کسب نور می کنند، هم چنان که از خورشید استفاده می کنند هنگامیکه در پشت ابرها قرار دارد.

در دعای عدیله به محضر امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) عرضه می داریم: «بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَى وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ»؛ به یمن وجود آن بزرگوار، موجودات روزی می خورند و آسمان و زمین ثابت و برقرار است.

? سوره مبارکه غافر، آیه۱۳؛

کمال الدین، ج۱، ص۲۵۳؛

زادالمعاد، ص۴۲۳.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، رزق امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) به خلق ❇

طبق روایت نورانی و دعای شریفه، در زمان غیبت صاحب العصر و الزمان (ارواحنا له الفداء) به برکت وجود آن بزرگوار، به همه خلق رزق می رسد و همچون خورشید پشت ابر، از فیوضات آن امام همام برخوردار می شوند.

? گفتنی است خداوند متعال، رزق و روزی مادی و معنوی زیادی را به انسان داده است و بندگان خود را غرق در رزق‌ ها و نعمت‌ های خود کرده است.

♦اما در این میان، افرادی که توفیق حضور در پیاده‌ روی اربعین را پیدا می کنند، از رزق ویژه ای برخوردار می شوند که به برکت وجود امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) که وجودشان سراسر رحمت و خیر برای خلق می باشد، به این رزق معنوی رسیده اند و قدم در راه زمین کربلا گذاشته اند.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، پذیرایی سامرا از زوار الحسین (علیه السلام) ❇

حضرت قرآن می فرماید:

? «مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ في‏ کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ»؛

?کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه، یکصد دانه باشد و خداوند آن را برای هر کس بخواهد (و شایستگی داشته باشد) دو یا چند برابر می کند و خدا (از نظر قدرت و رحمت) وسیع و (به همه چیز) داناست.

? امام حسین (علیه‌ السلام) می‌ فرمایند: «إنّ أجْوَدَ النّاسِ مَن أعطى مَن لا یَرجو»؛ بخشنده‌ ترین مردم، کسی است که به آن که به او چشم امید نبسته بخشش کند.

? سوره مبارکه بقره، آیه۲۶۱؛

کشف الغمة فی معرفة الائمة (علیهم السلام)، ج۲، ص۳۰.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، پذیرایی سامرا از زوار الحسین (علیه السلام) ❇

طبق کلام حضرت قرآن و روایت نورانی حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، انفاق و بخشش مال در راه خداوند متعال بدون هیچ توقع و منتی، در پیشگاه خداوند منان، مأجور و پسندیده می باشد.

♦ در این میان، در شهر سامرا همچون دیگر شهر های عراق، با آغاز ایام اربعین حسینی، به منظور ارائه خدمات به زائران اربعین، موکب های بسیاری از شهرهای گونانون برپا می شود که از این میان، تنها موکب ایرانی‌ ها در شهر سامرا، با ظرفیت ۳ هزار زائر آماده خدمت رسانی می باشد.

در موکب های شهر سامرا، خادمان بسیاری مشغول خدمت رسانی به زائران هستند که از جمله این خدمات می توان به: اسکان زوار، تغذیه، برپایی نماز جماعت، پاسخگویی به مسائل شرعی، خدمات درمانی و… اشاره کرد.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، باب معرفی امام زمان (عجل الله تعالى فرجه الشريف) ❇

حضرت قرآن می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

?«وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِيها وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظِيماً»؛ و هر كس مؤمنى را به عمد بكشد، كيفر او جهنم است كه در آن همواره خواهد بود و خدا بر او خشم گيرد و لعنتش كند و برايش عذابى بزرگ آماده سازد.

در روایات آمده است هنگامیکه امام زمان (ارواحنا له الفداء) ظهور کنند، میان رکن و مقام قرار می گیرند و ندا می دهند:

? الا یا اَهلَ العالَم اَنَا الاِمام القائِم؛ آگاه باشید ای جهانیان که منم امام قائم (علیه السلام)،

? الا یا اَهلَ العالَم اَنَا الصَّمصامُ المُنتَقِم؛ آگاه باشید ای اهل عالم که منم شمشیر انتقام گیرنده،

?الا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشاناً؛ بیدار باشید ای اهل جهان که جدّ من حسین (علیه السلام) را تشنه کام کشتند،

? الا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین طَرَحُوهُ عُریاناً؛ بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین (علیه السلام) را روی خاک افکندند،

? الا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین سَحَقُوهُ عُدواناً»؛ آگاه باشید ای جهانیان که حق جد من حسین (علیه السلام) را از روی کینه توزی پایمال کردند.

? سوره مبارکه نساء، آیه۹۳؛

إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب (عجل الله تعالى فرجه الشريف)، ج‏۲، ص۲۳۳.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، باب معرفی امام زمان (عجل الله تعالى فرجه الشريف) ❇

? طبق کلام حضرت قرآن و روایات، امام زمان (ارواحنا له الفداء) خود را با حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) معرفی می فرمایند و مظلوم و عطشان بودن امام حسین (علیه السلام) را بیان می کنند، که طبق کلام حضرت قرآن، جهنم و خشم خداوند بر قاتل امام حسین (علیه السلام) می باشد.

? گفتنی است پیاده روی اربعین در تعجیل ظهور حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) بسیار موثر است ،چراکه باید ابتدا همه امام حسین (علیه السلام) را بشناسند تا معرفی کردن امام زمان با امام حسین (علیه السلام) معنا پیدا کند.

لذا با برگزاری هرچه وسیع تر و باشکوه تر پیاده روی اربعین، بیش از پیش امام حسین (علیه السلام) به جهانیان معرفی می شود.

♦بنابراین امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) با امام حسین (علیه السلام) خود را معرفی می کنند و همه انسان ها در آن روز ندای حضرت را می شنوند و او را می شناسند. لذا قبل از ظهور باید همه بشریت از شرق تا غرب عالم امام حسین (علیه السلام) را بشناسند.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، با شکوهترین زیارت در جهان ❇

امام البقیع، حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیهما السلام) فرمودند:

?«لَیْسَ مِنْ مَلَكٍ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا وَ هُمْ یَسْأَلُونَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ یَأْذَنَ لَهُمْ فِی زِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ فَفَوْجٌ یَنْزِلُ وَ فَوْجٌ یَعْرُجُ»؛

?هیچ فرشته ‌‏اى در آسمان‏ ها نیست مگر آنكه از خداوند عزّوجلّ درخواست دارد كه حق ‌ّتعالى به او اذن دهد كه قبر حضرت حسین (علیه السّلام) را زیارت كند لذا فوجى از آسمان نازل می ‌شوند و به زیارت حضرتش رفته و فوجى از زیارت برگشته و به آسمان عروج مى‌‏كنند.

و نیز آنحضرت فرمودند: «مَا مِنْ أَحَدٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلَّا وَ هُوَ یَتَمَنَّى أَنَّهُ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ لَمَّا یَرَى لِمَا یُصْنَعُ بِزُوَّارِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ مِنْ کَرَامَتِهِمْ عَلَى اللَّهِ»؛ هيچ کس در روز قيامت نيست مگر آن که آرزو مي کند که اي کاش از زائران امام حسين (علیه السلام) مي بود.  آن هنگامی که می بیند که با زوار امام حسین (علیه السلام) چه می‌کنند، چقدر نزد خداوند مورد کرامت واقع می ‌شوند.

? ثواب الأعمال، ص۹۶؛

کامل الزیارات، ص۱۳۵.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، با شکوهترین زیارت در جهان ❇

طبق کلام نورانی امام صادق (علیه السلام)، از آنجا که زیارت قبر مبارک حضرت أباعبد الله الحسین (علیه السلام) مورد تکریم خداوند متعال است؛ لذا تشرف به زیارت آنحضرت از سوی ملائکه، أنبیاء (علیهم السلام) و تمام افراد آرزو و مسئلت از درگاه حضرت حق می باشد.

? در این میان، حماسه اربعین حسینی، با حضور خیل عظیم زائرانی که از سراسر نقاط جهان به این سرزمین گام می نهند بعنوان بیشترین تعداد جمعیت و بزرگترین حماسه در جهان را از آن خود کرده است چراکه تنها در یک نقطه از جهان در زمانی معین، میلیونها نفر خود را به این مکان مقدس می رسانند و هر سال نیز بر تعداد زوار و ارادتمندان آنحضرت نیز افزوده می شود.

بگونه ای که آمارهای سراسر دنیا این تعداد از زائران اربعین حسینی را بیشتر از زائران خانه خدا در ایام حج دانسته اند و شمار جمعیت را از ۲۰ میلیون نفر فراتر بیان کرده اند.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، ظرفیتی فراتر از حج ❇

امام البقیع، حضرت صادق (علیه السلام) فرمودند:

?«إِنَّ أَرْضَ الْكَعْبَةِ قَالَتْ مَنْ مِثْلِي وَ قَدْ بَنَى اللَّهُ بَيْتَهُ [بُنِيَ بَيْتُ اللَّهِ‏] عَلَى ظَهْرِي وَ يَأْتِينِي النَّاسُ‏ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ‏ وَ جُعِلْتُ حَرَمَ اللَّهِ وَ أَمْنَهُ»؛ سرزمین مکه به کرامت ‌های خداوند تفاخر نمود و گفت: کیست مانند من و حال ‌آنکه خانه خدا روی من بنا شده و مردم از اطراف به‌جانب من می ‌آیند.

?«فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهَا أَنْ كُفِّي وَ قِرِّي فَوَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي مَا فَضْلُ مَا فُضِّلْتِ بِهِ فِيمَا أَعْطَيْتُ بِهِ أَرْضَ كَرْبَلَاءَ إِلَّا بِمَنْزِلَةِ الْإِبْرَةِ غُرِسَتْ [غُمِسَتْ‏] فِي الْبَحْرِ فَحَمَلَتْ مِنْ مَاءِ الْبَحْرِ»؛ هنگامی ‌که مکه تفاخر کرد وحی شد که ای مکه! بجای خود باش، فضل خانه که سبب فضل تو است در کنار فضل کربلا، ‌مانند سوزنی است که در دریا فرو برند و اندازه ‌ای که سوزن  آب از دریا برمی ‌دارد.

امام البقیع، حضرت سجاد (علیه السلام) فرمودند: «اتَّخَذَ اللَّهُ أَرْضَ كَرْبَلَاءَ حَرَماً قَبْلَ أَنْ يَتَّخِذَ مَكَّةَ حَرَماً بِأَرْبَعَةٍ وَ عِشْرِينَ أَلْفَ عَامٍ الْحَدِيثَ وَ فِي آخِرِهِ إِنَّهَا تَزْهَرُ لِأَهْلِ الْجَنَّةِ كَالْكَوْكَبِ الدُّرِّيِّ»؛ خداوند زمین کربلا را حرم قرار داد ۲۴۰۰۰ سال قبل از آنکه مکه را حرم قرار دهد و آن زمین برای مردم بهشت مانند ستاره درخشان می ‌درخشد.

? کامل الزیارات، ص۲۶۷؛

وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۵۱۵.

#اربعین

❇ حماسه اربعین، ظرفیتی فراتر از حج ❇

بنابر روایات و کلام نورانی ائمه (علیهم السلام)، فضیلت و ارزش بسیاری بر زمین کربلا نسبت به زمین مکه وجود دارد.

در فرمایشات معصومین (علیهم السلام) ثواب بسیاری برای زیارت امام حسین (علیه السلام)، انفاق در راه آن حضرت، خدمت به زوار الحسین (علیه السلام) و…آمده است.

? با وجود این فرمایشات و ارادتی که نسبت به آن حضرت در میان خلق می باشد، پیاده روی اربعین را به حماسه ای جهانی مبدل کرده است که ظرفیت اشاعه معارف و محیای محمد و آل محمد (علیهم السلام) را در خود جای داده است و مشتاقان و تشنگان بسیاری را سیراب می کند در حالیکه در مناسک حج، به دلیل حضور غاصبان قبله مسلمین، صحبت از آن انوار مطهر با واکنش هایی رو به رو خواهد شد.

#اربعین

? طریق الحسین (علیه السلام)؛ طریقٌ إلی الجنة ?

از حسین بن ثُوَیْر نقل شده که امام صادق (علیه السلام) فرمود:

?«یا حسین! انَّه مَنْ خَرَجَ مِن مَنزِله یرید زیارۀ قبر الحسین إِنْ کانَ مَاشِیاً کتِبَتْ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةٌ وَ مُحِی عَنْهُ سَیئَةٌ وَ إِنْ کانَ رَاکباً کتِبَتْ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةٌ وَ حُطَّ بِهَا عَنْهُ سَیئَةٌ حَتَّی إِذَا صَارَ فِی الْحَیرِ کتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُفْلِحِینَ الْمُنْجِحِینَ حَتَّی إِذَا قَضَی مَنَاسِکهُ کتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِین»؛

?ای حسین! به درستی که هر کسی از خانه اش به قصد زیارت قبر حسین بن علی (علیهما السلام) خارج شود، اگر پیاده باشد، با هر قدمی، حسنه ای برایش نوشته شده و گناهی از او پاک می شود و اگر سواره باشد، با هر قدمی، حسنه ای برایش نوشته شده و به واسطه آن گام، گناهی از او کنار گذاشته می شود تا به درب حائر حسینی (علیه السلام) برسد که در این صورت خداوند نام او را از جمله رستگاران و نجات یافتگان ثبت می کند و زمانی که آداب زیارت و اعمالش را به پایان برساند، خداوند نام او را در زمره برندگان می نویسد.

? هم چنین آن حضرت به بشیر دهّان فرمودند: « إِنَّ الرَّجُلَ لَیَخْرُجُ إِلَى قَبْرِ الْحُسَیْنِ فَلَهُ إِذَا خَرَجَ مِنْ أَهْلِهِ بِأَوَّلِ خُطْوَهٍ مَغْفِرَهُ ذُنُوبِهِ- ثُمَّ لَمْ یَزَلْ یُقَدَّسُ بِکُلِّ خُطْوَهٍ حَتَّى یَأْتِیَهُ فَإِذَا أَتَاهُ نَاجَاهُ اللَّهُ تَعَالَى فَقَالَ عَبْدِی سَلْنِی أُعْطِکَ ادْعُنِی أُجِبْکَ اطْلُبْ مِنِّی أُعْطِکَ سَلْنِی حَاجَهً أقضیها [أَقْضِهَا] لَکَ قَالَ وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ وَ حَقٌّ عَلَى اللَّهِ أَنْ یُعْطِیَ مَا بَذَلَ»؛ شخصى که به زیارت قبر حضرت حسین بن على (علیهما السّلام) می‌ رود، زمانى که از اهلش جدا شد، با اولین گامى که برمی‌ دارد تمام گناهانش آمرزیده می‌ شود سپس با هر قدمى که برمی‌ دارد پیوسته تقدیس و تنزیه شده تا به قبر برسد و هنگامى که به آنجا رسید حق تعالى او را خوانده و با وى مناجات نموده و می‌ فرماید: «بنده من! از من بخواه تا به تو اعطاء نمایم، من را بخوان اجابتت نمایم، از من طلب کن به تو بدهم، حاجتت را از من بخواه تا برایت روا سازم.

? جامع الأخبار، ص۲۵؛

ثواب الأعمال، ص۹۱.

#اربعین

? طریق الحسین (علیه السلام)؛ طریقٌ إلی الجنة ?

هم زمان با آغاز اربعین حسینی (علیه السلام)، شیعیان بسیاری در این اجتماع عظیم و باشکوه شرکت می کنند و پس از ورود به خاک عراق ابتدا به نجف اشرف می‌ روند و مسیر دو شهر نجف و کربلا را در طی سه روز پیاده طی می کنند؛ چراکه کوتاه ‌ترین، پرترددترین و مشهورترین مسیر دسترسی نجف به کربلا محسوب می ‌شود و قرن ‌هاست که علما و عاشقان حضرت ثارالله (علیه السلام) این مسیر را برای دیدار آنحضرت می پیمایند.

✔ از آنجا که فاصله دو شهر نجف تا کربلا فضایی بیابانی و خالی از سکنه بوده، اما این مسیر یکی از امن ترین مسیرهای موجود در عراق می باشد که عنایت حضرتش را بر زائران خود نشان می دهد.

? گفتنی است اغلب عراقی ها از شهر خود پیاده، راهی سفر می شوند، اما برای آن که اتحاد را حفظ کنند؛ در نهایت از مسیر نجف تا کربلا عبور کرده و خود را به حرم منور و مبارک امام حسین (علیه السلام) می رسانند.

☑ مسیر نجف-کربلا، بزرگراه رفت و برگشتی است که به مسیر «یاحسین» مشهور است و طول آن برابر با ۸۲ کیلومتر می باشد و جمعیت بسیاری را در خود جای داده است.

?زائران حسینی (علیه السلام) از دربِ باب الساعه حرم امام علی (علیه السلام) خارج می شوند و مستقیم در کناره خیابان امام زین العابدین و یا خیابان امام جعفر صادق (علیه السلام) ، خود را به بزرگراه کربلا می رسانند و در کنار دیگر مشتقان و زائران حسینی (علیه السلام) مشایه خود را آغاز می کنند.

#اربعین

? اربعین؛ طلیعه ظهور ?

حضرت قرآن می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

? «قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِماءٍ مَعِينٍ»؛ بگو: چه تصوّر می‌کنید؟ اگر آب (که مایه زندگانی) شما (است) همه به زمین فرو رود (جز خدا) کیست که باز آب روان و گوارا برای شما پدید آرد؟

? حضرت صاحب العصر و الزمان (ارواحنا له الفدا) در توقیع شریفشان فرمودند: «وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمُ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَى حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا يَحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا يَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَكْرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُم‏»؛

?اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد در راه ایفاى پیمانى که بر دوش دارند، همدل مى شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمى افتاد، و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان مى گشت، دیدارى بر مبناى شناختى راستین و صداقتى از آنان نسبت به ما؛ علّت مخفى شدن ما از آنان چیزى نیست جز آن چه از کردار آنان به ما مى رسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم.

? سوره مبارکه مُلک، آیه۳۰؛

بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۷۷؛

احتجاج، ج۲، ص۳۱۵.

#اربعین

? اربعین؛ طلیعه ظهور ?

حماسه اربعین، هر ساله در حال تکامل است، تکاملی که مقدمه امری عظیم تر می باشد و با عشق حسینی (علیه السلام) است که مقدمه ظهور جهانی حضرت مهدی (علیه السلام) فراهم می شود.

اگر امروز عشق امام حسین (علیه السلام) همه را از اقوام مختلف ترک و فارس و عرب و افغان و لر و بلوچ و … و حتی ادیان مختلف، متحد می سازد و در صفی واحد قرار می دهد، یقیناً این اتحاد لازمه اصلی ظهور است، همچنانکه امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در توقیع شریفشان فرمودند.

? دیدار امام زمان (علیه السلام) و نگاه به چهره دلربای آن حضرت، چنان شوقی در وجودها ایجاد کرده است که در گوشه گوشه اربعین حسینی، رنگ و بوی امام زمان (ارواحنا له الفداء) جریان دارد و مشایگان با قدم های استوار و اراده های محکم، پرچم مزین بنام صاحب الزمان (علیه السلام) را بر دوش دارند و خادمین مواکب نیز، موکب های خود را بنامهای أنصار الحجة، شباب المنتظر، الحجة المنتظر و… نامگذاری کرده اند.

#اربعین

? رهروان احلی من العسل در اربعین ?

زماني كه گرد و غبار معركه فرو نشست، لشكريان ديدند كه امام حسين (علیه السلام) بالاي سر جناب قاسم ايستاده، و او پاي بر زمين مي‌سايد و جان مي ‌دهد. امام خطاب به برادر زاده‌اش فرمود:

▪«بُعْداً لِقَوْمٍ قَتَلُوكَ وَ مَنْ خَصْمُهُمْ يَوْمَ الْقيامَةِ فيكَ جَدُّكَ»؛ رحمت خداوند دور باد از گروهي كه تو را كشتند. همان كساني كه جدّت به سبب تو در روز قيامت دشمن آن‌ها خواهد بود.

? جناب قاسم بن الحسن (علیهما السلام) با اين رجز بر دشمنان خاندان رسالت تاخت:

▪انْ  تُنْكِرُونى فَاَنَا ابْنُ الْحَسَنِ

سِبْطُ النَّبِىِّ الْمُصْطَفَي الْمُؤْتَمَنِ

▪هذا حُسَيْنٌ كَالْأَسيـرِ الْمُرْتَهَنِ

بَيْنَ اُناسٍ لا سُقُوا صَوْبَ الْمُزَنِ

? بحارالانوار، ج۴۵، ص۴۳؛

الإرشاد، ج۱۰۸، ص۲.

#اربعین

? رهروان احلی من العسل در اربعین ?

در حماسه عظیم اربعین، جوانان بسیاری حضور دارند که با سربند یا قاسم بن الحسن (علیهما السلام) در کنار مشایگان حسینی (علیه السلام) به سمت کربلا قدم بر میدارند و بسیاری از آنان برای چشیدن اندکی از مصائب آل الله المعظم (علیهم السلام)، پای برهنه در این راه معنوی حضور می یابند.

? بسیاری از این جوانان اذعان می کنند با حضور در این حماسه، به معرفت بیشتری از امام حسین (علیه السلام) رسیده اند و منجر به انقلاب درونی آنها شده است.

▪در میان خادمین موکب ها نیز جوانان بسیاری به خدمت زائران حسینی (علیه السلام) مشغول هستند و با اذن و مدد از حضرت قاسم (علیه السلام) به خدمت خالصانه زائران می پردازند.

? هم چنین جوانان روسی و اروپایی نیز در این مسیر دیده می شوند که با دیدن این حضور  و جمعیت چشمگیر، تحولی درونی یافته اند.

#اربعین

? سقایت در اربعین ?

حضرت قرآن می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

☑ «أَ جَعَلْتُمْ سِقايَةَ الْحاجِّ وَ عِمارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الآْخِر»؛ آیا رتبه سقایت و آب دادن به حاجیان و تعمیر کردن مسجد الحرام را با (مقام) آن کس که به خدا و به روز قیامت ایمان آورده یکسان شمرید؟

? امام البقیع، حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیهما السلام) در مورد عموی بزرگوار خود حضرت عباس (علیه السلام) فرمودند:

▪«كَانَ عَمُّنَا العَبّاس نَافِذُ البَصيرَة صُلبَ الايمان جَاهَدَ مَعَ أَبى عَبدِ اللَّه وَ اُبلىَ بَلاءً حَسَنَا وَ مَضَىَ شَهيداً»؛ عموى ما، عبّاس (علیه السلام)، داراى بینشى ژرف و ایمانى راسخ بود؛ همراه با امام حسین (علیه السلام) جهاد کرد و نیک آزمایش داد و به شهادت رسید.

? سوره مبارکه توبه، آیه۱۹؛

شرح الأخبار فی فضائل ائمة الأطهار (علیهم السلام)، ج۳، ص۱۸۴.

#اربعین

? سقایت در اربعین ?

سقایت مقامی است که از ابتدای تاریخ وجود داشته است و بنابر آیه شریفه سوره مبارکه توبه «أَ جَعَلْتُمْ سِقايَةَ الْحاج‏»؛ اهمیت بسیار بالایی داشته و منصب سقایت، موقعیت ویژه‌ای برای مسئول آن ایجاد می‌کرده است.

▪ در اربعین حسینی نیز افراد بسیاری از جمله کودکان، در میان راه مشایگان در حال سقایت و رساندن آب به زائرین امام حسین (علیه السلام) هستند.

? این کودکان به تأسی از ساقی کربلا حضرت عباس (علیه السلام) که مقام سقایت در کربلا را داشتند و کودکان را سیراب می نمودند و در این راه به شهادت رسیدند،  تشنگان اربعین حسینی (علیه السلام) را سقایت می کنند.

#اربعین

? موکب مسجد جمکران در اربعین ?

☑ حضرت قرآن می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

?«وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَلِيمٌ»؛ و مشرق و مغرب از آن خداست، پس به هر سو رو کنید همان جا روی خداست، بی تردید خداوند گسترده و داناست.

? امام البقیع، امام محمد باقر (علیه السلان) می‌فرمایند:

▪«القائِمُ مِنّا مَنصُورٌ بالرُّعبِ مُؤیّدٌ بالنَّصر تُطوی‏ له الأرضُ وَ تظهَرُ لَهُ الکنوزُ و یبلغُ سُلطانه المشرقَ و المغرِبَ»؛

قیام کننده از ما منصور به رعب و مؤیّد به نصر است. زمین از برای او در نوردیده شود و گنج‏ های پنهان را برای او آشکار کند. سلطنت و حکومت او شرق و غرب را فرا خواهد گرفت.

? سوره مبارکه بقره، آیه۱۱۵؛

إعلام الوری، ص۴۶۳.

#اربعین

? موکب مسجد جمکران در اربعین ?

هنگامه اربعین حسینی که می شود هر کس به نوبه خود هرچه در توان دارد و بعضاً بیش از آنچه در توانش می باشد را مهیا می کند تا به زائران حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) خدمت نماید.

? موکب مسجد مقدس جمکران در مسیر نجف تا کربلا در فاصله حدود ۱۵ کیلومتری کربلای معلی برپا می شود و به معرفی مسجد جمکران در پیاده ‌روی اربعین حسینی می پردازد.

در ایام اربعین حسینی خادمان مسجد مقدس جمکران با هدف نشر معارف اهل بیت (علیهم السلام) و ترویج فرهنگ مهدویت در قالب موکب، به زائران پیاده مسیر کربلا تا نجف خدمات رسانی می کنند.

فصول اصلی خدمات ‌دهی این موکب به جز پذیرایی ‌های میان وعده، خدمات فرهنگی از جمله اقامه نماز جماعت سه وعده با مقدمات کامل، قرائت قرآن و فعالیت ‌های دارالقرآنی می باشد و ثواب ختم قرآن کریم که در این موکب توسط زائرین اربعین، تلاوت می شود، به روح شهدای حشد الشعبی عراق اهدا می شود.

از دیگر برنامه ‌های این موکب، فعالیت بخش کودکان گل نرگس، پاسخگویی به سوالات مهدوی با رویکرد مخاطبین غیر ایرانی با رعایت حفظ فضای فرهنگی و سنتی جامعه عرب زبان کشور عراق می باشد.

✔ هم چنین، شعار این موکب، عبارتی از زیارت عاشورا با عنوان ” مع امام منصور ” است که در برگیرنده مفاهیم بلند مهدویت می باشد.

#اربعین

? حرکت به سوی اربعین حسینی (علیه السلام) ?

در آستانه اربعین حسینی عاشقان اباعبداالله الحسین (علیه السلام) از نقاط مختلف جهان در دستجات و گروه های بزرگ و کوچک قدم در راه پیاده روی اربعین گذاشته و پس از ورود به خاک عراق، مسیر دو شهر نجف و کربلا را به عنوان کوتاه ‌ترین، پرترددترین و امن ترین مسیر، در طی سه روز با پای پیاده طی می کنند.

☑ طول مسیر نجف-کربلا برابر با ۸۲ کیلومتر می باشد که در این مسافت، حدود ۱۴۵۲ ستون وجود دارد و فاصله هر ستون، ۵۰ متر (۱ کیلومتر) می باشد.

✔ زائران حسینی (علیه السلام)، به زمان ۲۰ تا ۲۵ ساعت، برای پیاده روی کل مسیر نیاز دارند که بطور تقریبی روزی ۷تا ۸ ساعت می باشد.

? گفتنی است زائرانی که پیاده روی خود را از طلوع آفتاب آغاز کرده و در مغرب به طور کامل توقف نمایند، بعد از حدود ۷۵ کیلومتر در ستون ۱۴۵۲ به حرم حضرت عباس (علیه السلام) خواهند رسید.

? در این مسیر، در زمان نمازهای یومیه و استراحت زوار، مکان هایی از جمله کمپ ها و حسینیه ها در نظر گرفته شده است.

http://uupload.ir/files/n4dy_untitled-1.jpg

#اربعین

? خدمات پزشکی در اربعین ?

? هر ساله با آغاز اربعین حسین (علیه السلام)، ارائه خدمات پزشکی پرستاری در موکب های مسیر نجف – کربلا به چشم می خورد.

تیم پزشکی حاضر در موکب ها متشکل از پزشکان متخصص اطفال، داخلی، ارتوپد، قلب، گوش و حلق و بینی، پرستاران، تکنسین های دارویی و نجاتگران به همراه آمبولانس و  اتوبوس آمبولانس می باشند که با کلیه تجهیزات پزشکی برای خدمت رسانی به زائرین اباعبدالله (علیه السلام) مستقر هستند.

▪زائران مسیر اربعین، به محض مواجه شدن با هرگونه مورد پزشکی می توانند به عمودهای مربوط به تیم پزشکی رجوع و به رفع مورد بیماری بپردازند.

?محل هاي استقرار هيئت پزشكي در جاده نجف تا كربلا به ترتيب در عمود ۷۶، مقابل عمود ۱۳۶، عمود۲۰۱، عمود ۲۲۸، عمود ۲۸۵، مقابل عمود ۴۳۱، عمود ۶۵۷، عمود ۷۵۷، مقابل عمود ۷۹۵، مقابل عمود ۹۰۶، مقابل عمود ۱۰۹۲، عمود ۱۱۲۰  قرار دارد.

http://uupload.ir/files/o408_untitled-1.jpg

#اربعین

? وعظ و سخنرانی در اربعین ?

☑ در اربعین امام حسین (علیه السلام) موکب هایی برای معرفت ‌افزایی زائران حسینی (علیه السلام)، برپا می شود که با استقبال بی‌نظیر زائران حسینی (علیه السلام) رو به رو شده است.

? هم چنین برای زائران انگلیسی‌ زبان نیز سخنران ویژه برای آنها در نظر گرفته شده است تا معرفت ائمه اطهار (علیهم السلام) برای آنها نیز مطرح شود.

? موضوعاتی که در این موکب ها برای زائران ایراد می شود در رابطه با پیاده ‌روی اربعین و نصرت دوستان ولیّ خدا، شفافیت در کربلا و آستانه ظهور، نقش اربعین در افزایش ایمان، مهمترین هدف زیارت نصرت ولیّ خدا، ضرورت ایمان به ثمرات عظیم زیارت امام حسین (علیه السلام)، زیارت با معرفت در پیاده ‌روی اربعین، خدمت به زوار اربعین، برکات و آداب، راه درک محضر امام در پیاده‌روی اربعین می باشد.

? از جمله موکب های اصلی برای سخنرانی زائران حسینی (علیه السلام) عبارتند از: موکب امام رضا (علیه السلام) در عمود ۲۸۵، موکب علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در عمود ۷۰۷، موکب میثاق با شهدا در عمود ۷۲۸، موکب ریحانة الحسین (علیه السلام) در عمود ۸۸۰، موکب صاحب الزمان در عمود ۸۲۸، موکب احباب الرضا (علیه السلام) در عمود ۸۴۰، موکب حضرت معصومه (علیها السلام) در عمود ۱۰۸۰، موکب خدام الحسین (علیه السلام) در عمود ۱۱۲۰ و موکب سیدالشهداء در عمود ۱۴۰۴.

http://uupload.ir/files/kxkc_untitled-1.jpg

#اربعین

? پیرغلامان در اربعین ?

پیرغلامان و خادمان حسینی (علیه السلام) همواره در طول تاریخ در دفاع از حریم دین، ولایت و اهل بیت (علیهم السلام) گامهای مؤثری برداشته اند.

پیرغلامانی که  یکسال در مناسبت های گوناگون بر مصائب ائمه (علیهم السلام) مداحی و روضه خوانی کرده اند و راویان نهضت کربلا هستند، در اربعین امام حسین (علیه السلام) نیز مشغول مداحی می باشند؛ تا زائرین اربعین بتوانند از مسیر اربعین، فیض معنوی بیشتری ببرند.

? از جمله موکب ها برای فیض بردن زائران حسینی (علیه السلام) و شنیدن مصائب کربلا عبارتند از: عمود ۲۸۵، موکب علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در عمود ۷۰۷، موکب میثاق با شهدا در عمود ۷۲۸، موکب صاحب الزمان در عمود ۸۲۸، موکب احباب الرضا (علیه السلام) در عمود ۸۴۰، موکب خدام الحسین (علیه السلام) در عمود ۱۱۲۰ و موکب سیدالشهداء در عمود ۱۴۰۴.

http://uupload.ir/files/xdz0_untitled-1.jpg

#اربعین

? موکب های پذیرایی و استراحت در اربعین ?

☑ همه ساله در ایام منتهی به اربعین حسینی، زائران و عشاق ثارالله مسیر نجف تا کربلا را به عنوان یک سنت حسنه با پای پیاده طی می ‌کنند. در طول مسیر هم موکب هایی هستند که زائران می توانند در آنجا استراحت کنند.

در مسیر زائران موکب ‌ها و خیمه ‌های فراوانی برای پذیرایی برپا شده است که صحنه ‌های بسیار زیبایی را خلق می ‌کنند. اکثر مردم قبایل و عشایر مختلف در این مسیر خیمه و چادر برپا کرده و با تمامی دارایی خود حتی به اندازه قرص نان و… به مردم خدمت می ‌کنند و این خدمت را برای خود افتخاری بزرگ می ‌دانند.

? در موکب های بین راهی نجف تا کربلا، به زائران خدمات گوناگونی از اسکان و غذا گرفته تا چای، میوه، ماساژ، واکس و پریز برق برای شارژ کردن وسایل الکترونیکی، به صورت رایگان و نذر امام‌حسین (علیه السلام) در اختیاران زائران قرار می دهند.

? از جمله موکب ها جهت پذیرایی و استراحت بین راهی عبارتند از: موکب مختار ثقفی،عمود ۷۰؛ موکب میثم تمار، عمود ۱۲۵؛ موکب حضرت علی اکبر (علیه السلام)، عمود ۱۴۵؛ معزی الزهراء (سلام الله علیها)، عمود ۱۵۲؛ موکب احباب الحسین (علیه السلام)، عمود ۱۸۰.

#اربعین

? موکب های‌ قرآنی در اربعین ?

☑ امام البقیع، حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیهما السلام) در باره سیره و سبک زندگی امام سجاد (علیه السلام) می فرماید:

▪ «إنَّ عَلىَ بْنَ الْحُسَیْنِ کانَ أَحْسَنَ النّاسِ صَوْتا بِالْقُرآنِ وَ کانَ یَرْفَعُ صَوْتَهُ حَتّى یَسْمَعَهُ أَهلُ الدّارِ»؛ امام على بن الحسین (علیهما السلام) خوش صداترین فرد در قرائت قرآن بود و صداى قرآن خواندنش را بلند مى کرد تا اهل خانه بشنوند و بهره مند گردند.

در مسیر پیاده روی اربعین حسینی (علیه السلام) نیز، فعالیت ‌های قرآنی بسیاری در شهرهای مختلف عراق با برنامه ‌های مختلفی برگزار می‌ شود که بیشتر این محافل و برنامه ‌های قرآنی در مسیر پیاده ‌روی از نجف تا کربلا است، به طوری که در  موکب های بسیاری در این مسیر و همچنین کاظمین و سامرا برنامه ‌های قرآنی اجرا می شود.

از جمله موکبهایی که مختلف برنامه ‌های قرآنی همچون تلاوت و تواشیح اجرا می‌ کنند عبارتند از: موکب امام رضا (علیه السلام)، عمود ۲۵۸؛ موکب علی ابن موسی الرضا (علیه السلام)، عمود ۷۰۷؛ موکب هیأت ریحانه الحسین (علیه السلام)، عمود ۷۸۰؛ موکب صاحب الزمان (عج)، عمود ۸۲۸؛ موکب شهدا طریق کربلا، عمود ۹۷۵؛ موکب خدام الحسین (علیه السلام)، عمود ۱۱۲۰؛ موکب حشد الشعبی عمود ۱۱۵۴.

? وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۸۵۸.

http://uupload.ir/files/pv7y_untitled-1.jpg

#اربعین

? موکب های‌ اقامت در اربعین ?

☑ در مسیر ۸۰ کیلومتری نجف تا کربلا، موکب‌ها و چادرهای بسیاری گسترده شده تا به زائران خدمات دهند از اسکان و غذا گرفته تا چای، میوه، ماساژ، واکس و پریز برق برای شارژ کردن وسایل الکترونیکی، همه این خدمات رایگان و نذر حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) است. موکب های ستاره دار بسیار مناسب جهت استراحت شبانه و اقامت می باشند.

نکته ای که زائران جهت اسکان باید به آن توجه داشته باشند، آن است که بین ساعت دو تا سه و نیم عصر باید در این موکب ها حضور داشته باشید تا مکان مناسبی برای خود در نظر بگیرند.

از جمله موکبهایی که برای اقامت زائران حسینی در نظر گرفته شده اند عبارتند از: موکب فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، عمود۲۰۲؛   موکب طرف البراق، عمود ۲۱۶؛ موکب حسینیه قبا، عمود ۲۱۸؛ موکب امام رضا (علیه السلام)، عمود ۲۸۵؛ موکب انوار الحسین (علیه السلام)، عمود۳۱۶.

http://uupload.ir/files/87h7_untitled-1.jpg

#اربعین

? موکب های‌ بانوان در اربعین ?

☑ هم زمان با آغاز اربعین حسینی (علیه السلام)، میلیون ها نفر در همایش بی نظیر اربعین حضور دارند که در این میان، حضور بانوان نیز به چشم می خورد.

?در این مسیر معنوی، بانوان نیز، به عشق درک مسیر و به شوق دیدار حرم حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) به راه می‌ افتند.

? لذا سه موکب در مسیر راهپیمایی نجف تا کربلا، ویژه بانوان می باشد و در هر موکبی در طی مسیر و مدت پیاده روی، برنامه های خاصی برای بانوان از جمله: سخنرانی، مداحی، پاسخ به شبهات، استقرار مبلغه ها و راویان و ویژه برنامه های کودکان به زبان عربی در نظر گرفته شده است.

? هدف از برپایی موکب های ویژه بانوان، بسترسازی برای افزایش شعور و معرفت بیشتر نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) می باشد.

✔ گفتنی است این موکب های در سه نقطه مسیر پیاده روی در شهر کربلا پشت خیمه گاه کنار هتل جواهر، در شهر نجف روبری شارع الرسول (صلوات الله علیه) و در مسیر پیاده روی در عمود ۱۱۲۰ با مدیریت بانوان مستقر هستند.

http://uupload.ir/files/7828_untitled-1.jpg

#اربعین

? موکب شیعیان عربستان در اربعین ?

در راهپیمایی اربعین حسینی (علیه السلام)، که از نجف تا کربلا است مردم زیادی از عربستان نیز شرکت می کنند و با برپایی موکب، به زائران اربعین خدمت رسانی می کنند.

? در این میان، موکب شیعیان إحصاء و قطیف و مدینه، متشکل از زنان، مردان و کودکانی است که همه یک دست برای حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) خدمت می ‌کنند و روزانه ۵ تا ۶ هزار پرس غذا توزیع می کنند؛  ۳۵ کادر پزشکی با خود آورده اند و هیات های آنها نیز خانمها و آقایان هستند.

✔ ایجاد سرویس های بهداشتی، چادرهای گروهی برای استراحت و نیز تسهیلات و امکانات متفرقه، از دیگر خدماتی است که این هیات ها به زائران عرضه می کنند.

? این موکب که در مسیر پیاده روی نجف به کربلا و در عمود ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ قرار دارد؛ نمایان گر اتحاد اهالی قطیف، احساء و مدینه منوره است و با هماهنگی آستان ‌‌های مقدس علوی، حسینی و عباسی برپا شده است.

http://uupload.ir/files/pwoq_untitled-1.jpg

#اربعین

? موکب امام حسن مجتبی (علیه السلام) در اربعین ?

عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در نقاط مختلف کشور عراق، در حال خدمت ‌رسانی به زوار اربعین هستند که  در این میان، موکب کریم أهل البیت (علیهم السلام)، امام حسن مجتبی (علیه السلام) نیز پذیرای روزانه حدود۴۰ هزار زائر پیاده اربعین حسینی در مسیر پیاده‌ روی نجف به کربلا است.

? موکب امام حسن مجتبی (علیه السلام) روزانه در سه نوبت صبحانه، ناهار و شام و بصورت پذیرایی میان وعده در خدمت زائران بزرگوار امام حسین (علیه السلام) می باشد که تجلی قطره ای از کرامات امام حسن مجتبی (علیه السلام) می باشد.

☑ همچنین، درمانگاه صلواتی موکب امام حسن مجتبی (علیه السلام) شامل کادر درمانی از جمله پزشک، پرستار، امدادگر و نجاتگر در دو بخش خواهران و برادران است و به صورت ۲۴ ساعته فعال می باشد.

✔ این موکب، در محله باب ‌الطویرج در عمود ۴۸ از زائران حسینی (علیه السلام) پذیرایی می ‌کند.

http://uupload.ir/files/u8r8_untitled-1.jpg

#اربعین

? توصیه های پزشکی در اربعین ?

☑ پیاده‌ روی اربعین حسینی (علیه السلام) نزدیک است و عده ‌اي پیاده ‌روی را شروع کرده و تعدادی به زودی شروع خواهند کرد.

چون زائران دراین پیاده ‌روی نیت عزیمت به کشوری دیگر را دارند، افزون بر تدابیر سفر باید اقلیم اخیر و حالات خاصی راکه در آن قرار می گیرند نیز درنظر بگیرند.

حدود سه روز پیاده روی پیش روی زائران خواهد بود لذا بهتر است که زائران از آمادگی جسمانی پیش از پیاده برخوردار باشند تا دچار گرفتگی عضلات نشوند.

در این میان پزشکان نکات مفیدی را برای رفاه زائران اربعین بیان می کنند که لازم به اجرای آنهاست:

۱در ایام پیاده روی اربعین بعد از یک ساعت پیاده روی، حدود ۲۰ دقیقه زائران باید استراحت کنند تا دچارگرفتگی عضلانی نشوند. زائرین از تند راه رفتن و توقف ناگهانی جدا خودداری کنند چرا که این عمل باعث گرفتگی عضلات می شود.

۲ ازآنجا که ایام پیاده روی حدود ۳ روز طول می کشد زائران به مکانی برای اسکان نیاز دارند، باید طوری برنامه ریزی کرد که قبل از غروب آفتاب که دمای هوا کاهش پیدا خواهد کرد، زائران اسکان پیدا کنند.

۳ زائران کفش راحتی به پا کنند. بهتر است از کفشی استفاده شود که چندین بار از آن استفاده کرده اند. همچنین اختلاف ارتفاع بین جلو و عقب کفش نیز از یک سانتی متر بیشتر نباشد. زائران بدون کفش در مسیرهای طولانی پیاده روی نکنند.

۴ درخصوص لباس های مورد نیاز هم گفت: هوا در این مدت گرم خواهد بود، لذا زائران لباس نخی و نازک به تن داشته باشند. در عین حال یک کاپشن نیز به همراه داشته باشند که در صورت تغییر شرایط آب و هوایی استفاده کنند.

۵ از آنجا که اغلب آب های منطقه آب لوله کشی است و ممکن است به مراتب کیفیت لازم را نداشته باشد، به زائران توصیه می شود که ازآب های معدنی استفاده کنند و همیشه به همراه خود آب های معدنی داشته باشند تا در صورت نیاز مصرف کنند و دچار کم آبی نشوند.

۶ با توجه به احتمال وجود گرد و غبار در منطقه، بیمارانی که آسم و مشکلات ریوی دارند حتما ماسک به همراه داشته باشند البته به افرادی که دچار بیماری نیستند نیز توصیه می کنیم ماسک به همراه داشته باشند.

۷ زائران حتما غذای خود را از موکب ها و مراکز غذایی معتبر تهیه کنند.

۸ به بیماران دیابتی هم توصیه کرد که با توجه به اینکه پیاده روی باعث افت قند می شود، حدود چهار واحد از انسولین پایه خود را کم کنند تا دچار افت قند و عوارض آن نشوند، همچنین به همراه خود آب معدنی و شیرینی یا شکلات داشته باشند تا در صورت نیاز استفاده کنند.

http://uupload.ir/files/rb49_photo_2018-10-19_16-10-12.jpg

#اربعین

? موکب های ایرانی در اربعین ?

همه ساله در ایام منتهی به اربعین حسینی (علیه السلام)، زائران و عشاق ثارالله مسیر نجف تا کربلا را به عنوان یک سنت حسنه با پای پیاده طی می ‌کنند.

? در مسیر زائران، موکب ‌ها و خیمه ‌های فراوانی برای پذیرایی برپا شده است که صحنه ‌های بسیار زیبایی را خلق می ‌کنند. اکثر مردم قبایل و عشایر مختلف در این مسیر خیمه و چادر برپا کرده و با تمامی دارایی خود به زائران خدمت می‌ کنند و این خدمت را برای خود افتخاری بزرگ می‌ دانند.

☑ در این میان حضور موکب ‌های ایرانی نیز به چشم می خورد و با هدف مشارکت در فیض میزبانی و کمک به برادران عراقی است که این تعامل و همکاری، باعث الفت و برادری بیشتر بین دو ملت می ‌شود و تجلی شعار “إنَّ الحُسَین یَجمَعُنا” می باشد.

? تعداد موکب های ایرانی در مسیر نجف تا کربلا بیش از ۵۰۰  موکب می باشد که برای خدمت گزاری به زائران اربعین حسینی (علیه السلام) در زمینه: پذیرایی، درمان، سخنرانی، ذکر مصائب، اقامت، استراحت و…بی منت می پردازند.

http://uupload.ir/files/2m26_untitled-1.jpg

#اربعین

? خدمتگزاری صابئین در اربعین حسینی (علیه السلام) ?

☑ این روزها حال و هوای چذابه همچنان معنوی است و ارادت به اهل بیت (علیهم السلام) و به ویژه امام حسین (علیه السلام) در میان مواکب، زائران و خادمان موج می زند.  در دریای این ارادت ها نیز قطره زائران است که به تدریج به موجی خروشان از عشق و ارادت و همچنین شور حسینی (علیه السلام) تبدیل می شود.

عشق و ارادت به امام حسین (علیه السلام) بعد از یک هزار و ۴۰۰ سال این روزها دل ها را شکفته و به قلوب پیروان سایر ادیان غیر مسلمان راه پیدا کرده است.

در مرز چذابه پیروان حضرت یحیی (علیه السلام) یا همان صابئین مندایی نیز آمده اند تا ثابت کنند امام حسین (علیه السلام) متعلق به تمام جهانیان است.  آن سوی مرز چذابه نیز موکب هایی از مسیحیان و سایر ادیان مختلف برپا شده تا باز هم به این جمله صحه بگذارد که امام حسین (علیه السلام) تنها متعلق به اسلام و مسلمانان نیست.

? در میان مواکب، تابلوی موکب صابئین مندایی خودنمایی می کند.  در مرز چذابه مرز بین ادیان شکسته است و همه برای امام حسین (علیه السلام)، بی منت خدمتگزار زائرین اربعین حسینی (علیه السلام) هستند.

در موکب صابئین، خود زائران امام حسین (علیه السلام) هم بدون در نظر گرفتن دین صابئین، به راحتی پذیرایی و عشق آنها را قبول می کنند و برخی زائران در کنار آنها می ایستند و از خادمان حسینی (علیه السلام) تشکر می کنند.

http://uupload.ir/files/ju8k_untitled-1.jpg

#اربعین

? خدمتگزاری ارادتمندان آفریقایی در اربعین ?

☑ چه پرشمار افرادی که از سراسر جهان و از قاره های مختلف خود را به این خطّه ی مقدس می رسانند. در این میان شور مسلمانان آفریقایی و دعوت آنان از سایر مسلمانان جهان برای حضور یافتن در موکب آنان قابل تحسین و توجه است.

▪ موکب محبان و ارادتمندان آفریقایی که در عمود ١٠٩٧ قرار دارد از جمله فعالیت های آن ارائه خدمات به زائرین حسینی (علیه السلام)، نمایشگاه عکس و فعالیت های فرهنگی و مذهبی است.

? با جهانی شدن شعائر حسینی (علیه السلام) و علاقه مندی مردم آفریقا اعم از مسیحی، شیعه و سنی به افکار و اندیشه های سید الشهدا (علیه السلام)، این موکب در نظر دارد تا از همه توان خود در جهت ترویج افکار حسینی (علیه السلام) استفاده نماید.

در این موکب همچنین پرچم‌ های کوچک کشورهای اسلامی نیز در جایگاهی نصب شده است و شیعیان کشورهای مختلف در حالی که نوشته‌ ای به زبان انگلیسی در دست دارند که بر روی آن نوشته شده «حسین (علیه السلام) رهبر آزادگان» با آن عکس یادگاری می‌ گیرند و بعد همان‌جا در فضای مجازی و سایتی که طراحی شده منتشر و پرینت رنگی آن نیز چاپ و به آنان هدیه می‌ شود.

http://uupload.ir/files/dbg_untitled-1.jpg

#اربعین

?  حضور مردم تایلند در اربعین ?

☑ جریان عاشورای امام حسین (علیه السلام) متوقف در یک زمان و مکان خاص نیست بلکه حقیقتی جاری در طول تاریخ بشریت است؛ چرا که آموزه ‌ها و اثرات معنوی آن در تمام زمان ‌ها و مکان ‌ها کاربرد خود را نشان داده است.

اکنون شاهدیم آموزه ‌های حسینی (علیه السلام) نه تنها در بین سایر مذاهب اسلامی بلکه در تمام دنیا نفوذ کرده است و قلوب پاک ‌طینتان عالم را تحت تأثیر خود قرار داده است. جریان پیاده‌روی اربعین حسینی (علیه السلام) مصداقی بر این واقعیت است.

حضور گسترده مردم دنیا با هر دین و مذهبی و بدون توجه به اختلافات مذهبی و قومیتی و با یک هدف و مقصد واحد که همان زیارت سید و سالار شهیدان است، نویدبخش آینده ‌ای روشن است که مبنای آن را محبت امام حسین (علیه السلام) و فرهنگ عاشورا شکل می ‌دهد.

? در این میان، مردم تایلند در این حماسه حضور دارند و علاوه بر پیاده روی در این مسیر، برای خدمتگزاری زوار اربعین نیز، در موکب هایی مشغول به ارائه خدمت می باشند.

✔ محبان و عاشقان تایلندی، هدف خدمت خود در این مسیر را آشنا شدن همه مردم با امام حسین (علیه السلام) می دانند؛ چراکه خود معترف اند بواسطه حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) و جریان کربلا، مردم جهان به حقیقت می رسند.

http://uupload.ir/files/9r5r_untitled-1.jpg

#اربعین

?   تکریم و تعظیم زوار الحسین (علیه السلام) ?

☑ امام البقیع، حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیهما ‏السلام) می فرمایند:

▪ «أَرْبَعَةُ آلَافِ مَلَكٍ عِنْدَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ شُعْثٌ غُبْرٌ يَبْكُونَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ رَئِيسُهُمْ مَلَكٌ يُقَالُ لَهُ مَنْصُورٌ؛

وَ لَا يَزُورُهُ زَائِرٌ إِلَّا اسْتَقْبَلُوهُ وَ لَا يُوَدِّعُهُ مُوَدِّعٌ إِلَّا شَيَّعُوهُ؛

وَ لَا يَمْرَضُ إِلَّا عَادُوهُ وَ لَا يَمُوتُ إِلَّا صَلَّوْا عَلَيْهِ [وَ عَلَى جِنَازَتِهِ‏] وَ اسْتَغْفَرُوا لَهُ بَعْدَ مَوْتِه‏»؛

چهار هزار فرشته اطراف قبر حضرت حسين‌بن على (علیهما ‏السلام) بوده كه جملگى ژوليده و گرفته و حزين مى ‌‏باشند و تا روز قيامت بر آن جناب مى ‌‏گريند، رئيس ايشان فرشته ‌‏اى است كه به او منصور گفته مى ‌‏شود،

هيچ زائرى به زيارت آن حضرت نمى ‌‏رود مگر آنكه اين فرشتگان به استقبالش مى ‌‏روند و هيچ وداع ‏‌كننده‌‏ اى با قبر آن حضرت وداع نكرده مگر آنكه اين فرشتگان مشايعتش مى ‌‏كنند،

و مريض نمى ‌‏شود مگر آنكه عيادتش كرده و نمى‌‏ ميرد مگر آنكه ايشان بر جنازه‌‏ اش نماز خوانده و از خدا طلب آمرزش برايش مى ‌‏كنند.

? أمالی (صدوق)، ص۱۳۸؛

کامل الزیارات، ص۱۱۹.

#اربعین

?   تکریم و تعظیم زوار الحسین (علیه السلام) ?

? با توجه به ارزشی که در روایت نورانی امام صادق (علیه السلام) برای زائر حرم مطهر امام حسین (علیه السلام) بیان شده است، جایگاهی که برای زوار الحسین (علیه السلام) تعیین می شود نیز بسیار ارزشمند می باشد.

در این میان خدمتگزاران حسینی (علیه السلام)، با توجه به جایگاهی که زائران حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) دارند، آنها را مورد احترام و کرامت خود قرار می دهند و همانطور که برای آغاز این مسیر به زوار، خدمت رسانی کردند، در این راه نهایت تلاش خود را می کنند و برای بازگشت آنها نیز در هر زمینه ای از جمله: اسکان، تغذیه، امور فرهنگی، مسائل امنیتی، انتقال زوار و…خدمت می کنند تا زائران، نهایت استفاده را از این مسیر معنوی داشته باشند.

#اربعین

استقبال و تکریم زوار اربعین ?

☑ امام البقیع، حضرت صادق (علیه السلام) می فرمایند: «مَن اَرادَ اَن یَکونَ فِى جَوارِ نَبیهِ وَ جَوارِ عَلى وَ فَاطمه فَلا یدع زیارَةَ الحُسَین»؛

کسى که مى‏ خواهد در همسایگى پیامبر (صلوات الله علیه) و در کنار حضرت على (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) باشد زیارت امام حسین (علیه السلام) را ترک نکند.

? حضرت موسى بن جعفر (علیهما السلام) فرمودند:

▪ «أَدْنَى مَا يُثَابُ بِهِ زَائِرُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ بِشَطِّ الْفُرَاتِ إِذَا عَرَفَ حَقَّهُ وَ حُرْمَتَهُ وَ وَلَايَتَهُ أَنْ يُغْفَرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّر»؛

کمترین ثوابى که به زائر امام حسین (علیه السلام) در کرانه فرات داده مى ‏شود این است که تمام گناهان مقدم و موخرش بخشوده مى ‏شود. بشرط این که حق و حرمت ولایت آن حضرت را شناخته باشد.

? وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۳۱؛

مستدرک الوسائل، ج ۱۰، ص ۲۳۶.

#اربعین

استقبال و تکریم زوار اربعین ?

☑ باتوجه به جایگاه زوار حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) و ثوابی که زائران از زیارت آنحضرت کسب می کنند، مورد توجه بسیاری از خادمان امام حسین (علیه السلام) قرار می گیرند.

? در این میان، موکب هایی که از روزهای قبل از اربعین حسینی (علیه السلام) برپا شده بودند و بی منت مشغول خدمتگزاری بودند، پس این حماسه عظیم نیز، به خدمت خود ادامه می دهند.

? همچنین در مرز‌های مختلف نیز این موکب ها، مستقر و آماده خدمات‌رسانی به مردم هستند و بر اساس برنامه ریزی‌ های صورت گرفته، موکب‌های متعددی نیز درمسیر جاده ‌ها بر پا هست؛ لذا خدمات به زوار، قطع نمی شود و تا مسافران به مقصد خود برسند، ادامه خواهد داشت.

? این موکب ها برای پذیرایی از زوار در حال برگشت در زمینه صبحانه، نهار و شام، و اسکان شبانه تدارک دیده شده است تا زوار در حال بازگشت بتوانند پذیرایی شده، استراحت کنند و پس از استراحت با اتوبوس ها و قطار، مسیر خود را به سمت مقصد ادامه دهند.

✔ هم چنین آماده سازی مساجد و حسینیه ها در طول مسیر به جز مواکب خدمات رسان، برای اسکان زائران بازگشته بر پا می باشد.

#اربعین

زوار اربعین مورد تکریم الهی ?

▪ امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «مَا مِنْ أَحَدٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلَّا وَ هُوَ یَتَمَنَّى أَنَّهُ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ لَمَّا یَرَى لِمَا یُصْنَعُ بِزُوَّارِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ مِنْ کَرَامَتِهِمْ عَلَى اللَّهِ»؛

هیچ کس نیست در روز قیامت مگر اینکه آرزو می کند ای کاش امام حسین (علیه‌ السلام) را زیارت کرده بودم. زیرا می بیند  که با زوار امام حسین (علیه‌ السلام) در روز قیامت چگونه رفتار می کنند و چقدر آنان  نزد خداوند مورد کرامت واقع می شوند.

معلّی بن خنیس می ‌گوید: از حضرت صادق (علیه‌ السلام) شنیدم که می‌ فرمود:

هنگامی که فردی از برادران شما از زیارت ما یا زیارت قبور ما باز می ‌گردد، به استقبال او روید، بر او سلام دهید، و به وی به خاطر آنچه خداوند به او عطا فرموده است بگویید گوارایت باد. با این عمل، ثوابی مثل ثواب او برای شما منظور خواهد شد، و به واسطه رحمت الهی ثوابی مثل ثواب او شما را در بر خواهد گرفت؛ زیرا فردی به زیارت ما یا به زیارت قبور ما نمی آید مگر آنکه رحمت (الهی) او را در بر گرفته و گناهانش آمرزیده می ‌شود.

? بحارالأنوار، ج ١٠٢، ص٣٠٢؛

وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۴۲۴.

#اربعین

زوار اربعین مورد تکریم الهی ?

? طبق کلام نورانی امام صادق (علیه السلام)، زوار امام حسین (علیه السلام) از چنان جایگاهی برخوردار هستند که مورد کرامت و تکریم الهی واقع می شوند.

? بنابر جایگاه زائران حضرت أباعبد الله الحسین (علیه السلام)، زائرانی که از این مسیر باز می گردند، مورد تکریم نه تنها خداوند متعال بلکه تمام افرادی که از این سفر معنوی بازماندند قرار می گیرند.

☑ چراکه عشق به امام حسین (علیه السلام) باعث ایجاد پیوند عمیق معنوی و ایمانی میان تمام افراد می شود و هیچ کس نمی‌تواند این پیوند را تضعیف کند.

#اربعین

مشایه از حرم تا حرم ?

? طبق کلام نورانی امام رضا (علیه السلام)، زیارت حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) از چنان فضیلتی برخورداراست که معادل زیارت خداوند متعال در فوق عرش محسوب می شود.

? لذا هر ساله شاهد جمعیت کثیری در مشایه اربعین حسینی (علیه السلام) هستیم که محدودیتی در آن نیست و از سراسر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، تحت هر شرایطی در این حماسه حضور پیدا می کنند.

? به حول و قوه الهی امسال ۲۷ میلیون زوار از سرتاسر جهان من جمله ایران به زیارت اربعین نائل آمدند.

مشایه کربلا در طول سالیان متوالی و استقبال جمعیت بسیار، منجر به مشایه برای سایر حرمهای ائمه اطهار (علیهم السلام) نیز شده است.

✔  در این میان بسیاری از زوار امام حسین (علیه السلام) پس از مشایه حرم سید الشهداء (علیه السلام)، با آغاز شهادت حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) به سمت مضجع شریف و مطهر رضوی مشایه می کنند و همراه سایر زوار، تا مشهد الرضا با پای پیاده قدم در این مسیر می گذارند.?

#اربعین

❇ انعکاس حماسه اربعین در جهان ❇

? حماسه عظیم اربعین، بزرگترین گردهمایی است که هرسال در شهر مقدس کربلا با حضور میلیونها نفر از سراسر جهان برگزار می شود و مورد استقبال بسیاری از غیر مسلمانان واقع می گردد.

? در این میان، نمایشگاه های عکس بسیاری در خصوص پیاده روی اربعین در کشور های مختلف برگزار می شود تا کسانی که به این پیاده روی نرفته اند از اوضاع و احوال پیاده روی و زیارت اربعین و زائران و خادمان باخبر شده و برای سال آینده تشویق و ترغیب شوند تا در این حماسه، شرکت کنند.

? این نمایشگاه ها، شامل تصاویری از حرم امام حسین (علیه السلام)، مسیر پیاده روی اربعین حسینی (علیه السلام)، زائران حضرت و  حال و هوای آنها، خادمان پذیرایی کننده از زائران آنحضرت و… می باشد.

استقبال مردم از این نمایشگاه بی نظیر می باشد و افراد زیادی ضمن بازدید از آن، به بحث و گفتگو می پردازند و  از برگزار کنندگان این نمایشگاه ها  تشکر  و قدردانی می کنند.

علاوه بر این برنامه سخنرانی و میزگرد و فیلم درباره پیاده روی اربعین در برخی از این نمایشگاه ها برگزار می شود.

? نمایشگاه های عکس اربعین در بسیاری از کشورها از جمله شهر قطیف در عربستان، دبی، آلمان، شهر دالاس آمریکا،سوئد، هلند و… برگزار می شود.

#اربعین

❇ کمپین مودت میان عراق و ایران در اربعین ❇

برپایی مراسم ده ‌ها میلیون نفری راهپیمایی اربعین حسینی (علیه السلام)، از سراسر جهان به کربلای معلی به اندازه‌ ای در محافل مختلف دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است که برای مقابله حداکثری با این حرکت مردمی و جهانی، برنامه ریزی هایی از سوی دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) برای تفرقه میان زوار انجام می شود.

♦ اما مردم بزرگوار عراق برای حمایت از زائران اربعین بالاخص زوار ایرانی، اقدام به راه اندازی کمپینی با عنوان «حب‌ الحسین یجمعنا، ایران و العراق بلا فراق» کردند.

? در این میان، مردم و خدمتگزاران عراقی، برای زوار ایرانی، سنگ تمام گذاشتند و تمام امکانات از جمله: حمل و نقل رایگان، بر پایی موکب های خدماتی بسیار و … برای رفاه حال آنها فراهم کردند فلذا شاهد حضور حداکثری زوار ایرانی در اربعین حسینی (علیه السلام) بودیم.

همچنین، عکس های یادگاری بسیاری میان مردم عراق و زائران ایرانی گرفته شد.

#اربعین

? حضور اسقف اعظم گرجستان در اربعین ?

☑ همزمان با اربعین حسینی (علیه السلام)، هر ساله زائران مسلمان از اقصی نقاط جهان به کشور عراق می‌ آیند و از شهر نجف که مرقد مطهر حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) در آن قرار دارد، با پای پیاده به سوی کربلا حرکت می ‌کنند که مرقد مطهر امام حسین علیه السلام (علیه السلام) را زیارت کنند.

در این پیاده ‌رویِ ۸۰ کیلومتری، هرساله کشیش ‌های مسیحی هم با صلیب ‌هایی که در دست دارند، شرکت می ‌کنند.

? مالخاز سونگولاشویلی اسقف اعظم گرجستان که در راهپیمایی اربعین در کنار زائران امام حسین (علیه السلام) از نجف اشرف حضور پیدا کرده بود پس از ورود به حرم حضرت سید الشهدا (علیه السلام) خود را به خاک انداخت.

کشیش سونگولاشویلی گفت: چیزی که موجب شد پای پیاده به کربلا بیایم عشق امام حسین (علیه السلام) است. امام حسین (علیه السلام) از نظر من نماد صلح، عدالت و همبستگی است و همه این معانی در طول مسیر به کربلا نمایان بود.

همچنین گفت: این راهپیمایی عظیم تنها به شیعیان اختصاص ندارد بلکه من دیدم همه مسلمانان و حتی مسیحیانی که خواستار عدالت و کرامت انسانی در جهان هستند در آن حضور دارند.

?✨?✨?✨

#اربعین

❇ تئاتر نجم الثاقب در اربعین ❇

پیاده روی عظیم اربعین حسینی (علیه السلام) که هر ساله با حضور جمع کثیری از مردم سراسر جهان بر پا می شود، در بر دارنده ی برنامه های بسیاری برای زائران این حماسه معنوی می باشد.

? در این میان، نمایش تئاتر آیینی “نجم الثاقب” در مسیر نجف به کربلا برای درک قطره ای از مصائب خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) برگزار شده است.

♦ این نمایش،  از حرکت حضرت مسلم به سمت کوفه شروع می ‌شود و در ادامه حرکت کاروان امام حسین (علیه السلام) به سمت کربلا را به نمایش گذارده شده که نقطه اوج این نمایش مقتل و روضه ابا عبدالله (علیه السلام) در روز عاشوراست.

در ادامه به بحث حرکت اسرا به سمت شام و فجایع پدید آمده در این مسیر، قیام مختار و در نهایت قیام حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) اشاره شده است.

? در بخش ‌های انتهایی این نمایش در مورد مقاومت مردم عراق در برابر بیگانگان، شکل ‌گیری داعش و ظهور حضرت حجت (عج الله تعالی فرجه الشریف) مباحثی مطرح گردیده است.

با توجه به محدودیت ‌هایی که برای زائران اربعین حسینی از لحاظ زمانی وجود دارد، مدت زمان اجرای نمایش ۳۰ دقیقه در نظر گرفته شده و در طول روز در ۵ یا ۶ سانس مجزا برای مخاطبان به دو زبان فارسی و عربی اجرا ‌شده است.

اجرای این نمایش میدانی در عراق با همکاری یک تیم حدوداً ۹۰ نفره از نیروهای پشتیبانی و اجرا شده است.

#اربعین

❇ امام جماعت لس آنجلس در اربعین ❇

? عبدالکریم مجاهد امام جماعت مسجد امام مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) لس آنجلس که با دعوت و هماهنگی کمپین “حسین، عشق بین المللی” و کنفرانس افق نو در پیاده روی عظیم و بین المللی اربعین حضور یافته بود از عشق و ارادت خود در این حماسه سخن می گفت:

? پیاده روی اربعین جلوه عظیمی از بزرگداشت امام حسین (علیه السلام) است. هر روز عاشوراست و هر مکان کربلا.

♦امام حسین (علیه السلام) در راس نیکمردان جهان قرار دارد. او بزرگ‌ ترین شهید تاریخ تا ابد است و هیچ شهیدی همچون او نبوده است.

ما امروز عظیم ‌ترین حضور را بر روی این کره خاکی رقم زده‌ایم و در مقابل اقدامات نژادپرستانه دولت آمریکا ایستاده‌ایم. خواهران و برادران! ما گرد هم آمده‌ایم تا در مقابل این دولت نژادپرست بایستیم. پروردگار حامی ماست و آن را مغلوب می سازیم. پروردگار ما را در انقلاب بزرگ حضرت مهدی (ارواحنا له الفداء) پیروز می ‌سازد.

http://uupload.ir/files/948w_untitled-2.jpg?✨?✨?✨?

#اربعین

❇  مشارکت خیرین در اربعین ❇

? پیاده ‌روی اربعین به عنوان یک حرکت اجتماعی و راهپیمایی جهانی، هر ساله باشکوهتر از سال قبل برگزار می ‌شود.

برای ساماندهی خیل عظیم زوار اربعین، مواردی از جمله تغذیه، اسکان، اقامت و…باید فراهم شود که نیاز به همکاری و همیاری بسیاری از افراد می باشد.

در این میان، خیرین بسیاری در این مهم شرکت می کنند و از فراهم شدن امکانات این مسیر از جمله: برپایی موکب ها در مسیر نجف تا کربلا، حمل و نقل زوار، اسکان و پذیرایی زوار، اقلام مورد نیاز زائران و…کمک های بسیاری انجام می دهند و در این راه از هیچ کمکی دریغ نمی کنند.

http://uupload.ir/files/11c_untitled-1.jpg

#اربعین

❇  هدیه به خادمان کوچک اربعین ❇

همایش بزرگ اربعین هرساله با حضور زائران از کشورهای مختلف برگزار می شود و مردم عراق و خادمان اربعین نیز به این زائران خدمت رسانی می کنند.

? در این میان، بانوان ایرانی برای دختر بچه های عراقی که از خادمان این مراسم پیاده روی هستند عروسک های دستی به عنوان هدیه تهیه کرده اند.

گروهی از بانوان و دختران گرد هم آمده‌ و به پارچه ‌های گلدار کوک می ‌زنند و به هیچ‌چیز جز مسیر آسمانی نجف تا کربلا و حال خوب پرواز میان ستو ن‌های بهشتی ‌اش فکر نمی‌ کنند.

?اعضای گروه «کودکان اربعین» و عروسک ‌های «وُداد» که با دست این بانوان برای دختربچه‌ های کوچک عراقی دوخته شده است، برای پیاده روی اربعین و دیدار این دخترکان لحظه ‌شماری شده است و در حماسه عظیم اربعین به این خادمان کوچک حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) تقدیم شده است.

http://uupload.ir/files/45uo_untitled-1.jpg

#اربعین

❇  توصیه های ارتباطی به زائران اربعین ❇

? با توجه به اهمیت ویژه ی حماسه عظیم اربعین و حضور انبوه و میلیونی زائران، در این پیاده روی، مسئولین مربوطه، در راستای ارائه ی خدمات ارتباطی بهتر و با کیفیت به زائران اربعین حسینی (علیه السلام)، برنامه ریزی ها و تمهیدات لازم و امکانات مطلوبی را در نظر گرفته و ارائه کرده است.

با این حال و پیگیری و تلاش های صورت گرفته با توجه به ازدحام جمعیت زائر، کمبود امکانات در کشور عراق احتمال وجود مشکلاتی در برقراری با کیفیت تماسها و تجهیزات ارتباطی و اطلاعاتی وجود دارد لذا ضرورت دارد زائران عزیز توصیه های ارتباطی به منظور داشتن سفر ایمن، با خاطر آسوده بدون مشکل و دغدغه در نظر داشته و مورد توجه قرار دهند.

◽ از جمله این توصیه ها عبارتند از:

? در صورت مفقود شدن تلفن همراه خود در موکب‌ها، موضوع را به مسئول موکب و یا به اولین موکب ایرانیان اطلاع دهید.

? با توجه به ازدحام جمعیت زائران، شلوغی مسیر ارتباطی طبیعی است با این حال بنابه گزارشات از غروب خورشید تا ساعت ۱ بامداد ساعت اوج تماس هاست بنابراین از تماس های غیر ضروری در این زمان پرهیز کنید که باعث افزایش ترافیک و مختل شدن خطوط ارتباطی می شود.

? در حفظ و نگهداری از گوشی های همراه و لوازم جانبی آن بویژه در مکان های تجمع و پر ازدحام زائران کوشا باشید.

http://uupload.ir/files/02n0_untitled-1.jpg

?#اربعین

❇ اکران نمایشگاه های “عکس اربعین در سایرِ کشورها” ❇

حماسه باشکوه اربعین، جریانی است که تنها با ارادت و عشق آغاز می شود و چنان گستردگی دارد که همه خلق را در خود جای می دهد و حضور چشمگیر مردم سراسر جهان گویای این واقعیت است که امام حسین (علیه السلام) به همه نگاه می کند و همه حول محور حسین جمع می شوند؛ براستی که: “حُبُّ الحُسَین یَجمَعُنَا”.

? برای به تصویر کشیدن این محبت و ارادت در حماسه با شکوه اربعین؛ نمایشگاه های بسیاری در سراسر جهان اعم از: کانادا، لبنان، آلمان، امارات و سوئد و… برگزار می شود که با استقبال بسیاری از مردم مواجه است.

در این میان، برای نمایش ارادت و استقبال جهان به گالری های عکس اربعین، اکرانی از صدها عکس منتخب، از این نمایشگاه ها در اماکن مختلفی از جمله ایستگاه های مترو که محل تردد بسیاری از عموم مردم اعم از مرد و زن، کوچک و بزرگ، تحصیل کرده و…است؛ به نمایش گذاشته شده است.

مردم با دیدن این عکس ها که نشان از استقبال جهان به حماسه اربعین حسینی (علیه السلام) است بسیار متعجب می شوند که چگونه چنین ارادتی در بین آنها موج می زند.

♦ همچنین بسیاری از افراد، برای هرچه بیشتر اینگونه اقدامات که منجر به معرفی اربعین و زیبایی های آن به جهان است؛ با نوشتن متن هایی اعلام آمادگی کردند و ابراز داشتند برای معرفی امام حسین (علیه السلام) به دنیا، از کمترین کمکی دریغ نخواهند کرد.

#اربعین

❇ دلنوشته های اربعین ❇

? زوار کثیری که به سمت اربعین حسینی (علیه السلام) رهسپار می شوند، پس از بازگشت، خاطرات این سفر معنوی را با عبارات زیبایی درقالب های مختلفی مانند دلنوشته، شعر، خاطرات و… اینگونه به رشته تحریر در می آوردند که در ادامه به نمونه ای از این دل نوشته ها اشاره میکنیم:

✍ اربعین موهبتی است الهی که نصیب هر کس نمی شود که اگر نصیب شود تحولی در وجود رخ می دهد‌.

سرِّ اربعین در طی طریقش است که قدم به قدم تهذیب و تطهیر وجود از خبث ها و دنس هاست.

و در این طریق است که زائر با هر قدمش به مغفرت و برکت می رسد.

و آنگاه که به حریم حرم واصل شود با مناجاتش به علو و نورانیت می‌ رسد.

و حقیقتاً این اذن ورود به حریم حرم از بکائی است که بر ثارالله و پیمودن طریق الحسین (علیه السلام) بوده است که همگام با آل الله المعظم (علیهم السلام) به محضر ارباب می رسند.

? اربعین صبغة اللهی است که همه خلق در آن سهم دارند و همه در سفینه الحسین (علیه السلام) سوار می شوند و در آن مرکز نور یک صدا حسین می گویند.

بیچاره اونکه حرم رو ندیده

بیچاره تر اون که دید کربلا تو

http://uupload.ir/files/q6d_img_20190104_103756_013.jpg

#اربعین

❇  موکب آمستردام در اربعین ❇

? در تاریخ و فرهنگ شیعه، زیارت پیاده یکی از شکل های سفر بوده که نشان دهنده شوق و اشتیاق زائر است.گاه در برخی از روایات تاکید شده که حتی اگر پایی نداشتی، بر روی دو زانو یا با کشیدن سینه هایت روی زمین به سمت امامت حرکت کن.

کتاب “موکب آمستردام” خرده روایت هایی است از زائران دور دست حضرت سیدالشهدا (علیه السلام)؛ زائرانی که از اروپا به مقصد زیارت پیاده ی امام حسین (علیه السلام) رهسپار شده اند.

? زائرانی که امام حسین (علیه السلام) را نه در کربلا و نجف و قم و مشهد و…، بلکه در قلب اروپا یافته اند، و دریافته اند که عشق حسین (علیه السلام) زمین و زمان و مکان نمی شناسد و چه بخواهی و چه نخواهی عالم گیر خواهد شد. فقط باید خود را به این دریای عظیم سپرد تا به ساحل آرامش رسید.

بهزاد دانشگر، در این کتاب در تلاش است با به تصویر کشیدن عشق زائران امام حسین (علیه السلام)، روایتی از تلاش آنان برای فدا شدن در مسیر سیدالشهدا (علیه السلام) را برای مخاطبان تصویر کند.

این کتاب تلاشی است برای بازنمایی خرده روایت هایی هرچند کوتاه و ناقص از عشق و ارادت کسانی که به هر نحوی در این آیین باشکوه حضور دارند؛ چه به شکل میهمان یا میزبان، چه از راه دور یا نزدیک. زائرانی که خود را گم کرده اند و تازه در کربلا، خود را می یابند و آن جاست که درک می کنند این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست… .

http://i67.tinypic.com/velzj8.jpg

#اربعین

❇ تأسیس شهرک معنوی اربعین ❇

برای منسجم تر و منظم تر شدن استقبال و پذیرایی از زائران اربعین حسینی (علیه السلام) در مرزهای چذابه و شلمچه، دو شهرک معنوی اربعین، احداث خواهد شد.

? در شهرک معنوی چزابه، باید همه هیات ‌های عزاداری و تشکل ‌های مردمی خوزستان که در این منطقه مرزی زمین دریافت کرده اند هرچه زودتر با استفاده از فرصت خنکی هوا نسبت به ساخت و ساز موکب ‌ها با استفاده از سازه ‌های مهندسی و بتنی اقدام کنند.

♦ در پنج سال گذشته موکب ‌های مردمی از چادرهای موقت برای پذیرایی و اسکان زائران اربعین استفاده کرده که با وزش باد و باران آسیب می ‌دید و در ارائه خدمت رسانی به زائران خلل ایجاد می ‌شد.

? تمامی خدمات تغذیه ای و اسکان برای زائران اربعین، مردمی است و باید مردمی بماند.

? به لطف الهی و تلاش مخلصانه، آحاد مردم ولایت مدار خوزستان در زمینه برپایی موکب ‌ها و پذیرایی از زائران حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) در سطح کشور خوش درخشید و به شکرانه توفیق این خدمت بزرگ باید تلاش کرد هر سال نسبت به سال قبل ضمن حفظ وجهه مردمی بودن مواکب، مشکلات را برطرف و سطح کیفی خدمات را بالا برد و به جنبه ‌های معنوی اربعین بیشتر پرداخت.

#اربعین

❇ تصویر برداری از مسیحیان زائر اربعین ❇

? پیاده روی بزرگ اربعین امسال شاهد صحنه‌های باشکوهی از عشق و ارادت مردم به اهل‏ بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) است.

یکی از صحنه ‌های شگفت‌انگیز، حضور گروهی از روحانیون مسیحی است که با پای پیاده به زیارت حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) رهسپار شدند.

♦ «آنتوان بارا» اندیشمند مسیحی که برای شرکت در مراسم اربعین وارد عراق شده بود، گفت: انسان از توصیف اربعین ناتوان است.

وی با بیان اینکه اربعین موهبتی الهی است، اظهار کرد: عقل از هضم این ایده که میلیون‌ها نفر خانه‌هایشان را ترک می ‌کنند، و هزاران کیلومتر را به قصد زیارت امام حسین (علیه السلام) طی می‌کنند، عاجز است.

در این میان عتبه عباسیه (علیه السلام) درخواستی داشته مبنی بر تصویر برداری از برادران مسیحی که در زیارت اربعین حسینی (علیه السلام) شرکت کرده اند.

?در این راستا راهب کلیسا “دکتر عَلوی آنا” از خاطرات و مشاهدات خود در زیارت اربعین سال های گذشته خود و جاودانگی نام امام حسین (علیه السلام) سخن گفته است.

#اربعین

❇ پوستری از شهدای جهان در اربعین ❇

در همایش میلیونی اربعین امسال، جمعی از هنرمندان و اساتید پیشکسوت نقاش و گرافیست حوزه هنری با حضور در نقاط مرزی چزابه، مهران، شلمچه و شهر کربلا کارگاه ‌های خلق اثر برپا شد.

? در این میان؛ هیئت خدام العباس (علیه السلام) با همکاری قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین پوستری با تصویر ۱۱ تن از شهدای جهان طراحی کرده است که در مسیر راهپیمایی اربعین نصب شد.

این پوستر که با هدف امت‌ سازی و تشکیل امت واحده به طراحی و انتشار رسیده است، تصویر یازده تن از شهدا را به این شرح در بر گرفت:

۱- شهید علیرضا توسلی از افغانستان

۲- شهید مهدی لطفی نیاسر از ایران

۳- شهید جهاد مغنیه از لبنان

۴- شهید ابومنتظر از عراق

۵- شهید ادواردو آنیلی از ایتالیا

۶- شهید آیت‌الله باقر النمر از عربستان

۷- شهید محمدسعید رمضان البوتی از سوریه

۸- شهید مالکوم ایکس از آمریکا

۹- شهید فتحی شقاقی از فلسطین

۱۰- شهید عارف حسینی از پاکستان

۱۱- شهید صماد از یمن

? این پوستر که توسط مرتضی شهریاری طراحی شده است در ۱۲ نقطه از مسیر نجف تا کربلا نصب شد و زائران با این پوستر عکس گرفتند و با هشتگ ‌های “حب الحسین یجمعنا” و “الحسین یجمعنا” در فضای مجازی منتشر کردند.

‍ (https://attach.fahares.com/LeModToKaGai+OtKPQDc/g==)

?✨?#اربعین

❇ پیاده روی علما در اربعین ❇

? علما و مراجع تقلید که بیشتر با معارف حضرت قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) مأنوس هستند، آگاهند که در باب سبقت و پیشی گرفتن در خیرات و زیارت حضرت ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) چگونه ره یکساله را در یک شب طی کنند.

قطعا زیارت و پیاده روی در راه امام حسین (علیه السلام) یکی از شاه کلیدهای این عرصه است. علما و مراجع نیز در این راه پیش قدم بوده و از دیرباز بر این سنت تأکید داشته اند.

♦ این همت بزرگان از سالهای دور، از حدود صد سال پیش، وجود داشته است.

علمایی چون آیت الله العظمی سید محسن حکیم، آیت الله میرزا محمدحسین نائینی، شهید آیت الله مدنی، سید محمد شاهرودی، علامه امینی، مرحوم آیت الله ملکوتی، شیخ محمدحسین غروی، آیت الله شیخ محمد حسین سیبویه حائری، آیت الله غلامرضا باقری نجفی، مرحوم سید محسن امین عاملی، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی و… از جمله بزرگان پیشکسوت در پیاده روی اربعین حسینی بوده اند.

? نقل شده است که مرحوم علامه امینی در زیارت‌هایی که به کربلای معلی داشته‌اند، براى کسب پاداش بیشتر، بارها مسیر بین نجف تا کربلا را با پای پیاده پیموده‌اند. علامه امینی وقتی به نزدیکی کربلا می رسید، حالش منقلب می شد و قطرات اشک از چشمانش جاری می شد.

?مرحوم غروی نیز که بعدها به «کمپانی» شهرت یافت، به دلیل سالهاحضور در نجف اشرف و تربیت شاگردان فراوان در حوزه علوم دینی، حضور ویژه ای نیز در مراسم راهپیمایی اربعین داشت و این مراسم را چندین بار به جای آورده است.

?✨?#اربعین

❇ طرح نائب الشهید در اربعین ❇

اربعین حسینی (علیه السلام) بهانه‌ ای برای گرد آمدن شیعیان دنیا در مسیر نجف تا کربلا و رقم زدن حماسه‌ ای بزرگ است که بزرگترین اجتماع جهانی نام گرفته است؛ شیعیانی که در این مسیر به زنده نگه داشتن اصحاب الحسین (علیه السلام) که حل در امام خود حسین (علیه السلام) شدند، پیاده روی می کنند.

? شیعیان افغانستان و پیشتازان آنان رزمندگان فاطمیون هم بخشی از این اجتماع عظیم را تشکیل می ‌دهند. رزمندگانی که هر ساله عده‌ ای از آنان به خیل شهدای مدافع حرم می‌ پیوندند و سایر همرزمان و دوستانشان به نیابت از آنان در این اجتماع شرکت کرده و به زیارت سالار شهیدان (علیه السلام)) می‌روند.

? یکی از مهمترین نکاتی که می ‌بایست مد نظر زائران و خادمان مسیر پیاده روی اربعین در کربلا باشد، آرامش و امنیتی است که آن را مدیون خون شهدای جبهه مقاومت هستند و یاد کردن و معرفی این شهدا در این مسیر از کمترین وظایف هر شیعه ‌ای در قبال خون آنان است.

لذا در حماسه اربعین، طرح نیابت از شهدا به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو معرفی شده است که زائران اربعین به نیابت از شهدا پیاده روی می کنند.

♦در طرح «نائب الشهید» تصاویر شهدا برای ارائه آماده و تصاویری از شهدا در تیتراژ ۵۰۰ هزار قطعه چاپ شده است.

‍ (https://attach.fahares.com/0Lhu10RaoZRC6nNlX0UC7w==)

?✨?#اربعین

✳   اربعین و نمایشگاه عکس؛ بزرگترین گردهمایی سالیانه صلح  ✳

پیاده روی اربعین بزرگترین گردهمایی صلح است که هر سال در شهر مقدس کربلا در عراق برگزار می شود

♦میلیونها نفر در این پیاده روی جهت اعتلای شهادت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) نوه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) شرکت دارند

? انجمن توحید مونترال در همکاری با انجمن ثقلین مسلم  (TMA) یک نمایشگاه عکاسی در خصوص پیاده روی اربعین را بر پا کرده است تا ایستادگی مردم برای عدالت اجتماعی، افتخار و صلح را به نمایش درآورد.

? این عکس ها مشتمل بر پیش زمینه های فرهنگی، مذهبی متکثر و شرایط سلامتی می باشد.

این نمایشگاه در ۱۵ اکتبر سال ۲۰۱۸ در دانشگاه مک گیل شهر مونترال برگزار شد.

‍ (https://attach.fahares.com/CpY3GLWbdPV99iMXGBtoyA==) (https://attach.fahares.com/CpY3GLWbdPV99iMXGBtoyA==)

#اربعین

❇ نخبگان علمی در اربعین ❇

? هر ساله با آغاز ایام اربعین حسینی (علیه السلام)، افراد و گروههایی از شخصیت ‌های مهم علمی از کشورهای آمریکا، کانادا، اروگوئه، برزیل، آرژانتین، روسیه، بولیوی، لبنان و آمریکای شمالی و… به منظور اطلاع از حقیقت زیارت اربعین و بزرگداشت مقام امام حسین (علیه السلام) و بیان ایمان خود به آنحضرت وارد کربلا می شوند و در پیاده ‌روی اربعین حسینی شرکت می کنند.

? کسانی که نخستین بار در این مراسم عظیم حضور می یابند دچار بهت و حیرت می‌ شوند و اذعان دارند که نمونه این عظمت را در هیچ جای دنیا ندیده اند.

? این شخصیت های علمی که هر یک جایگاه بزرگی در کشور خود دارند و در سطح بین المللی شناخته شده هستند، حضور در اربعین امام حسین (علیه السلام) را یک رویداد و تجربه ای عظیم در زندگی خود می دانند.

‍ (https://attach.fahares.com/6+anxUPDI59GYDIWLVytNQ==)

#اربعین

❇پذیرایی از زائران اربعین در زادگاه حضرت ام البنین (علیها السلام) ❇

? عشیره بنی کلاب، زادگاه حضرت ام البنین (سلام الله علیها) با ۴۰ خانوار در ۴ کیلومتری شهر کوفه و در منطقه طریق الزرگه، هر ساله میزبان زائران حسینی (علیه السلام) می باشند.

مردم این عشیره در ایام اربعین با برپایی موکب از زائران حسینی (علیه السلام) پذیرایی می ‌کنند و خدمات بسیاری را برای زوار الحسین (علیه السلام)  فراهم می آورند.

? عشیره بنی کلاب نام فرزندانشان را به سبب ارادت وافر به قمر بنی هاشم، فاطمه و عباس می ‌گذارند و تلاش می ‌کنند با تربیت فرزندان خود راه و روش اهل بیت (علیهم السلام) را ادامه دهند.

? در این منطقه ارادت به امام حسین (علیه السلام)، ابا الفضل العباس (علیه السلام)  و ام البنین (علیها السلام)  زبانزد خاص و عام است و زوار اربعین با گذر از این منطقه بار دیگر با شنیدن نام حضرت عباس (علیه السلام)، ایثار، وفاداری و گذشت را مرور می ‌کنند.

‍ (https://attach.fahares.com/Afc4kwzvp98FjKgs/EJc0w==)

#اربعین

❇ انعکاس حماسه اربعین در خبرگزاریها ❇

? در گردهمایی اربعین مسلمانان شیعه، مسلمانان سنی، مسیحیان و بطور کلی  مردم سراسر جهان حضور دارند. این رویداد بزرگترین گردهمایی سالانه مذهبی در جهان است.

? همواره ادیان مختلف [مسیحیان و یهودیان و هندوها] با هدف همبستگی میان پیروان و هویت ‌بخشی به جریان اجتماعی خود، ایامی را در سال مشخص کرده و پیروان خویش را ملزم به شرکت در این اجتماعات می ‌کنند.

? آنچه که امروزه به اعتراف بسیاری از خبرگزاری های جهان بزرگترین تجمع دینی جهان محسوب می شود، تنها اربعین حسینی (علیه السلام) می باشد.

? روزنامه “هافینگتون پست” در مقاله ای در خصوص مراسم اربعین نوشت: زیارت اربعین در عراق یکی از بزرگترین تجمعات دینی در جهان محسوب می شود و این ویژگی باید در دایرة المعارف ها ثبت شود.

? این روزنامه نوشت: شمار زائران اربعین حسینی (علیه السلام) پنج برابر شمار حجاج بیت الله الحرام و به مراتب مهمتر از جشنواره بزرگ “کوم میلا” هندو ها است که سه سال یکبار برگزار می شود.

این روزنامه همچنین با انتقاد تند از رسانه های غربی این سوال را مطرح می کند که چگونه یک تظاهرات کوچک در لندن یا راهپیمایی چند صد نفری در هنگ کنگ یا تجمع محدود در روسیه پوشش داده می شود، اما بزرگترین تجمع مسالمت آمیز بشری در جهان به درستی در سطح بین المللی پوشش داده نمی شود؟!

‍ (https://attach.fahares.com/SxK/vSH0advt2QtyHONiTQ==)

#اربعین

❇ موکب حضرت زهرا (علیها السلام) در اربعین ❇

♦  هر ساله، میلیون ها زائر در پیاده روی اربعین شرکت می کنند و خادمان بسیاری نیز در این ایام به نحو شایسته ای از زائران حسینی (علیه السلام) پذیرایی می کنند.

در این میان؛ موکب حضرت زهرا (سلام الله علیها) مدت ۵ سال است که در اربعین به زوار حسینی (علیه السلام) خدمت رسانی می کند و امسال هم این موکب در عمود ۲۸۷ «حی رمضان» آماده پذیرایی از زائرین اربعین حسینی (علیه السلام) است.

موکب حضرت زهرا (علیها السلام) قابلیت اسکان روزانه ۲ هزار زوار را دارد که این خدمت رسانی ها در بخش های تشکیل کمیته بانوان، زیرساختی، بهداشتی، اقامه سه نوبت نماز، توزیع صبحانه، نهار و شام از جمله خدمات این موکب است.

? علاوه بر خدمت رسانی موکب حضرت زهرا (علیها السلام) ) به زوار اربعین، ۱۵۰نفر از افراد را به سفر زیارتی کربلا اعزام می کند.

‍ (https://attach.fahares.com/JKe+yTMwE44HFdQnoftfag==)

?#اربعین

❇ زوار غیرایرانی در پیاده روی اربعین ❇

? همرمان با آغاز ایام اربعین حسینی (علیه السلام) افراد بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکایی و استرالیا و… همراه با سایر زائران، قدم در مسیر کربلا می گزارند.

برخی برای بار اول در پیاده روی بسوی کربلای معلی شرکت می کنند.

همه آنان در مصاحبه هایشان وقتی به پیاده روی می آیند، از توجه و پذیرایی شیعیان از زائران بدون در نظر گرفتن تبعیت و دین شان، بسیار حیرت زده و شگفت زده می شوند.

✳ آنها اقرار می کنند که هیچ کجای جهان اینگونه نیست و در اینجا هیچ شانسی برای دادن پول در ازای پذیرایی وجود ندارد؛

و این در حالی است که شیعیان به احترام امام حسین (علیه السلام) از زائران آن حضرت پذیرایی می کنند.

‍ (https://attach.fahares.com/zuuc/PfyKoaZTimxqSNYzg==)

?✨#اربعین

❇ موکب حضرت علی ابن محمد باقر (علیهما السلام) در اربعین ❇

با توجه به این مطلب که مردم کاشان از اولین کسانی بودند که در ایران میزبان اهل بیت (علیهم السلام) بوده اند؛ جمعی از عاشقان امام حسین (علیه السلام) از کاشان به زائران اربعینی اباعبدالله‌الحسین (علیه السلام) در قالب موکب حضرت علی ابن محمد باقر (علیهما السلام) به زائرین حضرتش خدمت ‌رسانی می ‌کنند.

? در این موکب برای اسکان افراد، چادرهایی  با سازه موقت و پوشش چادرزده شده است که پذیرایی در مکانی گرم با بخاری های تعبیه شده در چادرها از زائران صورت گیرد.

? همچنین چشمه سرویس ‌های بهداشتی و چشمه حمام با مولد آبگرم مخصوص در این موکب برای رفاه حال زائران تدارک دیده ‌شده است.

گفتنی است محل استقرار موکب در فاصله دو هزار متری حرم مطهر حضرت اباعبدالله‌الحسین (علیه السلام) در طریق الحر  قرار دارد.

در این موکب گروه‌های درمانی هم در نظر گرفته ‌شده است  که گروه ‌های پزشکی، در موکب با کمک جمعیت هلال احمر جهت مداوای زایرین اقدام خواهند کرد.

✳ سخنرانی و مدیحه سرایی، معرفی حضرت سلطانعلی ابن محمد باقر (علیهما السلام)، برگزاری نماز جماعت و قرائت زیارات وارده خصوصا زیارت اربعین از برنامه های دیگر این موکب می باشد.

‍ (https://attach.fahares.com/hHe54WhfOI5iUe4lj/010g==)

#اربعین

? خادمی فرزندان مدافع حرم در اربعین  ?

▪بسیاری از شهدای مدافع حرم عقیلة العرب، زینب کبری (سلام الله علیها) قبل از شهادتشان، در حماسه اربعین حسینی (علیه السلام) حضور داشتند و خدمتگزاری از زوار آنحضرت را مأذنه رسیدن به شهادت خود می دیدند.

? پس از آنان، فرزندانشان نیز در این حماسه عظیم و باشکوه، به خدمتگزاری زائران حسینی (علیه السلام) مشغول اند و در این راه به تأسی از پدران خود که برای دفاع از حریم حرم بنت الحیدر (علیهما السلام)، جان خود را فدا کردند، آنها نیز با سربند “کلنا عباسک یا زینب” نهایت خدمت را عرضه می دارند.

#اربعین

? موکب ولی بن موسی الکاظم (علیهما السلام) در اربعین ?

اربعین حسینی (علیه السلام)، هر سال باشکوه تر از سال قبل برگزار می شود و بسیاری از عاشقان مکتب خاندادن عصمت و طهارت، عاشقانه چونان قطره ای خود را به دریای محبان این مکتب می رسانند و از شور و نشاط و کرم این سفره نورانی بهره مند می شوند.

? برخی از عاشقان خاندان عصمت و طهارت اما ماموریت دیگری از درون قلب های خود در یافت کردند و آن ماموریت خطیر خادمی زائران حسینی (علیه السلام) است.

موکب ولی بن موسی الکاظم (علیهما السلام) امسال نیز برای سومین سال متوالی جهت خدمات رسانی به زوار اربعین در عمود ۱۴۳۵ مستقر بود.

? از جمله خدمات این موکب:

اسکان و استراحت، سرويسهاي بهداشتي و حمام، طبخ و آماده ‌سازي غذاي مطبوع و مطلوب ايراني در سه وعده صبح، ظهر و شام، پذيرايي شبانه روزي چايخانه موکب، پذيرايي با ميوه و دسر و پيش غذا بوده است.

? همچنین اعزام پنج دستگاه اتوبوس از راوند درآستانه اربعين و تسهيل زيارت زائرين  و تشرف به کاظمين و سامرا و کربلاي معلي را از برنامه ‌های این موکب بوده است.

‍ (https://attach.fahares.com/MLqH2hJntqD139InqUdUNg==)

?✨#اربعین

❇موکب های اربعین به یاری سیل زدگان می شتابند ❇

قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم):

? «مَنْ قَضَى لِأَخِیهِ الْمُؤْمِنِ حَاجَةً كَانَ كَمَنْ عَبَدَ اللَّهَ دَهْراً»؛ كسى به دیگرى خدمت كند، مثل كسى است كه عمرى خدا را بندگى نماید.

♦ طبق حدیث نورانی نبی مکرم (صلوات الله علیه)، خدمت به خلق از اهمیت بالایی برخوردار است تا جایی که معادل بندگی خداوند در نظر گرفته شده است. در این میان عاشقان و ارادتمندان ائمه اطهار (علیهم السلام)، با توجه به سیره آن بزرگواران در خدمت و کمک به خلق، در این مسیر بندگی از یکدیگر سبقت گرفته اند.

?هر ساله، موکب های بسیاری برای خدمت رسانی زوار اربعین حسینی (علیه السلام) در مسیر پیاده روی اربعین، برپا می شود تا زائرانی که از نقاط مختلف جهان به این زمین مقدس قدم می نهند، از معنویت و برکات این سفر کمال بهره را ببرند.

گفتنی است فعالیت این موکب ها پایان نمی پذیرد و اکنون نیز در قالب دیگری به خدمات خود ادامه می دهند.

? بحارالأنوار، ج ۷۱، ص۳۰۲.

‍ (https://attach.fahares.com/MAc8l5ExGA25zzAnuLp0mg==)

#اربعین

در این میان، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه به دلیل تداوم بارش ‌ها و سیلاب در مناطق غرب و جنوب غرب کشور، پیامی مبنی بر همکاری ستادهای عتبات عالیات و اربعین مراکز استان ‌ها برای استفاده از امکانات، ظرفیت ‌ها و تجارب موجود در ✨موکب های خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی (علیه السلام)✨ ارائه کرده است.

? وی تاکید کرده است: بر خود وظیفه می دانیم با هماهنگی و همراهی مجموعه ‌های مسئول فعال و در صحنه؛  ساماندهی و با گسیل و استقرار آن از هفته آینده و به مدت یک ماه در مناطق در معرض سیل و تا هنگام عادی شدن وضعیت، به کمک مردم شهرهای سیل زده بشتابیم.

بی تردید اتفاق کلمه و روحیه همکاری در این لحظه حساس کنونی با فعالیت موکبهای اربعین، حماسه ای دیگر همچون اربعین حسینی (علیه السلام) را به ارمغان خواهد آورد.

?سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

‍ (https://attach.fahares.com/7GFovV2WDjtwQGWijE0MbQ==)

#اربعین

❇ یک اربعین شعر ❇

? اگر دهه ‌ی محرم تجلی ‌گاه عزا و رثای حسینی (علیه السلام) ‌است، اربعین حماسه‌ ای است که معرفت عاشورایی را در اوج پختگی آن متجلی می‌ کند.

فرهنگ عاشورایی در اربعین به وضوح نمایان است و ادبیات عاشورا در اربعین به معرفتی می‌ رسد که چهل روز مانند خون در جان عاشقان جوشیده است تا در جام حقیقت‌ نمای شعر متجلی شود.

شاعران بسیاری اشعاری از بهترین سروده‌ های خود را با موضوع اربعین امام حسین (علیه السلام) سروده اند.

?  هدف از برگزاری این مراسم معنوی، ترویج فرهنگ عاشورایی و انتقال مفاهیم عاشورا با استفاده از ابزار شعر و ادبیات است.

#اربعین

❇ لبیک موکب های اربعین برای کمک به هموطنان سیل زده  ❇

اربعین امام حسین (علیه السلام) و نیز مکتب ائمه اطهار (علیهم السلام) چنان عظمت و ارزشی دارد که در محبان و ارادتمندان خود؛ چنان سازندگی و تحولی ایجاد می کنند که همواره هوشیار و مقتدر زندگانی خود را سپری می کنند.

موکب های اربعین حسینی (علیه السلام) که هرساله برای خدمت به زوار سراسر جهان در جای جای این مسیر معنوی، خدمت رسانی می کنند؛ اینبار با توجه به دستور سردار قاسم سلیمانی، برای کمک به سیل زدگان، برپا شدند تا اربعین دیگری را به جهانیان معرفی کنند.

? موکب ها و کاروان های بسیاری از جمله: حشد الشعبی عراق، مقاومت اسلامی نجبا، موکب ام البنین (علیها السلام)، موکب نورالشهداء اندیمشک، شهرستان زرندیه، محلات، استان خراسان رضوی و استان البرز و… در داخل و خارج از ایران عزیز، برای کمک به سیل زدگان برپا شده اند. این خدمات در قالب کمک های نقدی و غیر نقدی از جمله: تهیه غذای گرم، پوشاک، امداد رسانی، خدمات درمانی، رفع انسداد معابر، شستشوی فرش و…می باشد.

? این موکب ها معتقداند عشق حسین (علیه السلام) که عامل گردآمدن باشد، در محدوده ی هیچ مرزی نمی گنجد.

همچنین بسیاری از افرادی که در گروه های جهادی شرکت کرده اند اذعان دارند: خدمت به سیل زدگان کمتر از دفاع از حرم خانم حضرت زینب (علیها السلام) نمی باشد فلذا از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

‍ (https://attach.fahares.com/LJgxHL759eejFf4/qjWWMQ==)

#اربعین

❇ سومين همايش علمي بين المللي اربعين ❇

 

رویداد عظیم پیاده‌روی اربعین، فرصتی برای تبادل اندیشه‌ ها با دانشمندان کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در حوزه‌های مختلف است.

? انعکاس پیام اربعین به جهانیان لازمه ایجاد پشتیبانه علمی و حضور نخبگان در این عرصه برای تولید محتوای علمی حول این پدیده عظیم است.

? در اين راستا، همايشهایي براي اين مهم برپا شده است که هدف از برگزاری آن، ایجاد کنگره اربعین حسینی (علیه السلام) و تبادل‌های علمی بین اساتید دانشگاه‌ها و ایجاد مرکز علمی پژوهشی و دبیرخانه دائمی همایش بین‌المللی اربعین حسینی (عليه السلام) است.

? در این میان، علاقه مندان می توانند در سومین همایش علمی بین المللی اربعین شرکت کنند.

✴ محورهای همایش به شرح ذیل می باشد:

? بعد کلامی و فقهی اربعین:

?اربعین، امامت و ولایت

? آداب و سنن اربعین از منظر فقه

?اربعین و امر به معروف و نهی از منکر

? مبانی کلامی نهضت عاشورا از منظر مذاهب اسلامی

? بعد فرهنگی، تربیتی و رسانه ای اربعین:

?اربعین، رسانه، ارتباطات و فضای مجازی

?میراث معنوی اربعین

?مردم شناسی فرهنگی

?آثار تربیتی در فرهنگ اربعین

?اربعین و فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی

? بعد جامعه شناختی و روانشناختی اربعین:

?زیارت، فرهنگ زیست جمعی و تکریم زائر

?اربعین و مشارکت مردمی

?نقش دانشگاه در تبیین فرهنگ اربعین

?چالش های فرهنگی اربعین

?اربعین و تولید و ارتقاء سرمایه اجتماعی

?اربعین و عملکرد رسانه های جهانی

?حضور و نقش اجتماعی خانواده، زنان، کودکان و نوجوانان در اربعین

?اربعین و گردشگری مذهبی

?اربعین و پیوند های فرهنگی و عاطفی اقوام و ملت ها

?اربعین و مباحث اقتصادی

?چالش های اجتماعی اربعین

?اربعین و اقلیت ها و مباحث حقوق بشری

?اربعین، آینده پژوهی و مطالعات آرمان شهری

? زائرین و میزبانان اربعین:

?آداب و رفتار زائر اربعین

?سفر اربعین و الزامات آن

?تعامل زائر و میزبان اربعین

?میزبانی زائرین اربعین

? ارسال چکیده (۵۰۰-۳۰۰ کلمه)

http://uupload.ir/files/oug5_untitled-2.jpg

#اربعین

❇ اربعین؛ کنگره بین المللی لقاء الحسین (علیه السلام) ❇

? اجتماع عظیم اربعین حسینی (علیه السلام) که همه را در خود جای داده است؛ نشان از ارادت و محبت همه زوار بر یک هدف که لقاء الحسین (علیه السلام) است، دارد و این هدف؛ زیبایی و عظمت آنرا دوچندان کرده است و تنها این طریق؛ به مثال سفینه ای است که هر کس بر آن سوار شود، نجات می یابد و هرکس ترک آن کند، غرق خواهد شد.

در این میان؛ کنگره بین المللی لقاء الحسین (علیه السلام) با حضور اساتید، پژوهشگران، مدرسان مرکز مطالعات و پژوهش عتبه حسینیه و مسجد مقدس جمکران  و جمعی از اندیشمندان اسلامی با هدف بررسی علمی اجتماع عظیم اربعین برگزار شد.

دبیر علمی کنگره بین المللی لقاءالحسین (علیه السلام) با تاکید بر کنگره عظیم پیاده روی اربعین، مولفه های اعتقادی و فرهنگی این جریان عظیم را برشمرد و محبت، تواضع، توسل، مشارکت مردمی، ولایت پذیری، برائت از دشمنان اهل بیت (علیهم السلام)، سخاوت، برکت و تعاون را از جمله این مولفه ها ذکر کرد.

وی در پایان متذکر شد این محبت و محوریت امام حسین (علیه السلام) است که کثرت در جامعه اربعینی را به یک وحدت تبدیل کرده است.

‍ (https://attach.fahares.com/j+MDLvgQ1BK1EpEJP/OwhA==) ‍

#اربعین

❇ اربعین طوبی ❇

? در راستای ترویج فرهنگ عاشورا و اربعین امام حسین (علیه السلام)، و به جهت اشتیاق و ارادت بسیاری از مردم به اربعین حسینی (علیه السلام)، از تمامی قالب ها برای به تصویر کشیدن این اتحاد و اجتماع، می توان استفاده کرد که یکی از این قالب ها، کتاب است.

 

? شاید برخی از مردم دلشان برای حضور در پیاده روی عظیم اربعین حسینی (علیه السلام) بتپد ولی این امكان برایشان فراهم نشده باشد و در حسرت چشیدن طعم شیرین این سفر پرفیض مانده باشند؛ یا شاید هم افتخار و سعادت حضور در این مسیر را پیدا کرده باشند؛ در هر دو صورت، کتاب اربعین طوبی، رمانی است که مطالعه آن مرهمی برای دلهای جامانده است، و همسفری برای زائرانِ پیاده ی کربلای حسینی (علیه السلام).

? در این راستا، رمان اربعین طوبی، گام به گام مخاطب خود را به عمق تاریخ مشترک دو سرزمین ایران و عراق می برد و از گذشته های دور سخن می گوید تا همین امروز که عاشقان حسینی (علیه السلام) با پای پیاده به سوی قبله دلها حرکت می کنند.

این رمان، خواننده را وارد دنیای جدیدی می کند تا در نهایت با سیل عظیمِ دلدادگان حسینی (علیه السلام) همچون عطیه و جناب جابر (علیهما السلام)؛ غسلِ زیارت انجام دهد، و روز اربعین، سالار شهیدان علیه السلام) را خالصانه زیارت کند.

‍ (https://attach.fahares.com/pb7I/JInQWEoA8P8D2QSdA==)

‍ #اربعین

❇ همایش بین ‌المللی تئاتر مردمی پیاده ‌روی اربعین ❇

? پیاده روی عظیم اربعین حسینی (علیه السلام) که هر ساله با حضور جمع کثیری از مردم سراسر جهان بر پا می شود، در بر دارنده ی برنامه های بسیاری برای زائران این حماسه معنوی می باشد.

? در این میان سومین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» در دو کشور ایران و عراق برگزار شد.

۲۰ گروه نمایشی در سه مرز اصلی کشور یعنی مرز‌های شلمچه، چزابه و مهران و در قالب بخش ایران همایش شرکت کرده اند. در این بخش تمامی آثار به زبان فارسی هستند.

در بخش عراق نیز در شهر نجف ۲۰ گروه نمایشی کار خود را آغاز کردند و پس از آن در قالب تیم‌های نمایشی در موکب عمود‌های ۱۸، ۱۶۳، ۲۷۶، ۲۸۵، ۴۴۱، ۴۴۴، ۷۰۷، ۷۶۰ و ۱۱۲۰ و ۱۴۰۰ اجرا کردند.

? همایش تئاتر مردمی اربعین گفتمان فرهنگی و اجتماعی در ابعاد جهانی است، تعداد بسیاری از مسلمانان جهان از کشور‌های جهان برای برگزاری این اجتماع عظیم مردمی در عراق و در مسیر پیاده‌روی حضور می ‌یابند.

لذا باید از ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود همانند هنر‌های نمایشی جهت افزایش تعامل هر چه بیشتر میان هنرمندان مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری با زوار این رویداد مهم بهره ببریم.

? تئاتر نیز هنر گفتمان است، چون بر پایه و اساس گفت‌وگو پیش می‌رود و شکل می‌گیرد. ما باید از این موقعیت اجتماعی مسلمانان در ایام اربعین برای بیان مفاهیم امروزی بشریت و رویداد‌های پیرامون مسلمانان با توانایی‌های هنر‌های نمایشی استفاده کنیم. بنابراین گزارش در دو سال گذشته این همایش توانسته با اجرای آثاری به زبان عربی ارتباطی خوب با مخاطبان عرب زبان ایجاد کند.

(https://attach.fahares.com/FR5B+KUJ+Y4IsvHCLhZnfg==)

#اربعین

❇ ثبت نام موکب داران اربعین ❇

? پیاده روی ميليوني زائران به کربلا در ايام اربعين، نشانه حيـات و بالندگي نهضت بزرگ عاشورا و فرصتي بي نظير براي پيروان اهل بيت (عليهم السلام) جهت معرفي اين نهضت و حماسه بزرگ به جهانيان است.

 

? پياده روي زائران و عشاق اباعبداالله الحسين (عليه السلام) در ايـام اربعين و خدمت رساني به آنها كه هر سال با شور و اشتياق بيشتري انجام مي شود، خالق صحنه هاي بسيار زيبايي است كه در هـيچ نقطـه از دنيا نمي توان مانند آن را يافت.

در این میان، موکب داران بسیاری، برای ارائه خدمت به زوار اربعین حسینی (علیه السلام)، فعالیت های ابتدایی خود را آغاز کرده اند.

? سامانه ثبت موکب‌ها به نشانی اینترنتی www.mokeb.org با هدف ساماندهی امور، تسهیل شرایط برای موکب ‌ها، جلوگیری از هدر رفت منابع و تامین زیرساخت ‌های موردنیاز موکب ‌ها راه‌اندازی شد و به ثبت ‌کنندگان پس از بررسی مدارک، پروانه (مجوز) ویژه موکب ‌داری ارائه می ‌شود.

در این سامانه نحوه ثبت موکب و نحوه ثبت خودرو و ارسال محموله نیز تدارک دیده شده تا خادمین و موکب داران به راحتی اقدام به ثبت نام نمایند.

‍ (https://attach.fahares.com/QgLCTucn/M3JfTvrbVXSOA==)

#اربعین

❇  اربعین، سوگواره بین المللی مهر محرم ❇

? یازدهمین دوره سوگواره مهر محرم که در سه سطح استانی، ملی و بین‌ المللی با اهداف:

?رشد و اعتلای فرهنگ عاشورایی در فضای مجازی،

?استفاده از ظرفیت های بالقوه مشتاقان و علاقه مندان به فرهنگ و هنر عاشورایی،

?همگرایی و هم ‌افزایی ملی و بین المللی در حوزه تولید و نشر محتوای فرهنگی عاشورایی دیجیتال بویژه در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (علیه السلام)،

?تحکیم پیوند بین دین، هنر و رسانه،

?گسترش و ترویج فرهنگ نورانی قرآن و نماز به ‌ویژه نماز پرصلابت ظهر عاشورا،

? فرهنگ سازی استفاده بهینه از ابزار رسانه ‌های دیجیتال با تشویق به تولید محتوای پاک و اصیل و گرامیداشت تولید کنندگان و پدید آورندگان آثار حوزه فرهنگ عاشورایی و کمک به انتشار گسترده ‌تر آثار برگزار شد.

? همچنین این فراخوان موضوعات یازدهمین دوره این سوگواره را در رابطه با اربعین شامل:

?مراسم و آئین های عزاداری محرم در ایران اسلامی و اقصی نقاط جهان،

?مودت و برادری در فرهنگ حسینی با تأسی از سیره حضرت عباس ‌بن علی (علیهما السلام)،

?شیرخوارگان حسینی،

?خادمان حسینی و راهپیمایی اربعین حسینی (علیه السلام) و زوایای پیدا و پنهان رسانه ای از این سفر زیارتی عظیم برشمرد.

‍ (https://attach.fahares.com/ue8NYWuSbnbL8DcVq69VXA==)

‍ (https://attach.fahares.com/A6hEoUJYBKd+ISmVP6jDuA==) ?✨?✨?✨?✨?

#اربعین

❇  همایش ملی هیأت ‌های فعال در عرصه اربعین ❇

? همایش ملی هیأت ‌های فعال در عرصه اربعین، فرصتی است برای حضور هیأت‌ های کشور عزیزمان که با پیوستن روز افزون هیأت ‌های حسینی (علیه السلام) می‌رود تا محفلی بزرگ برای همدلی و هم‌ سویی همه هیأت ‌های سراسر کشور باشد.

مهم‌ ترین تأثیر این همایش، ایجاد فرصت‌ های یکسان برای تمام هیأت ‌ها در سراسر کشور است که امکان پیشرفت کمی و کیفی هم افزایی و نزدیک شدن هر چه بیشتر همه اعضا را برای نیل به جایگاه هیأت تراز را فراهم می‌ کند.

محورها و موضوعات این همایش به تبیین سیاست‌ ها و راه‌ بردهای کلان اربعین اطلاع ‌رسانی آخرین وضعیت اربعین، ایجادهم‌ افزایی بین هیآت، بررسی فرصت ‌ویژه و ظرفیت ‌های فرهنگی پیاده ‌روی اربعین، تحلیل وضعیت کشور عراق و اقتضائات فرهنگی آن، بررسی آسیب‌ ها و راه‌ های جلوگیری از انحرافات احتمالی، بررسی راه‌کار‌های کاهش مشکلات زائران و تسهیل مشکلات آنان اختصاص پیداکرده است.

? ارائه تجربیات هیات ها در پیاده ‌روی اربعین، برپایی نمایشگاه و فروشگاه تخصصی اربعین، اهداي «بسته محتوایی اربعین»، رونمایی کتاب و صدور بیانیه برخی از حاشيه‌ هاي دومین همایش ملی هیأت‌ های فعال در عرصه اربعین بوده است.

‍ (https://attach.fahares.com/zMcwb7EiXLhjD+4MpjTXMg==) ‍ ?✨?✨?✨?✨?

#اربعین

❇ میزگرد تخصصی همراه نور: انقلاب، اربعین، امت اسلامی   ❇

با پربایی اربعین امام حسین (علیه السلام)، مفاهیم جدیدی به عالم معرفتی و ساحت تفکری بشر وارد شده است که لازم است برای بهره‌مندی بیشتر، بیش از پیش مورد توجه و مطالعه قرار داده شود.

?در این میان میزگرد تخصصی «همراه با نور: انقلاب، اربعین، امت اسلامی» با موضوع تاملی در مفهوم و آینده راهپیمایی اربعین برگزار گردید.

این میزگرد با دعوت از اساتید حوزه اندیشه و اصحاب معرفت و نیز هنرمندانی که در دوران انقلاب آثار موفقی خلق نمودند و با شرکت نخبگان و به صورت میان رشته ای و به منظور تبیین این دو صحنه عظیم الهی و بررسی تطبیقی آنها و عبرت گرفتن و ارتقاء وقایع و رفتارها در ماجرای اربعین و بهره گیری از نور اربعین در بقا، و رشد جامعه اسلامی برگزار شد.

‍ #اربعین

❇ اربعین؛ فراخوان مسابقه ملی عکس آن سوی واقعه ❇

فراخوان مسابقه ملی عکس «آن سوی واقعه» با هدف انعکاس هرچه بیشتر این رویداد بزرگ مذهبی از طریق ثبت تصاویر، در دو بخش آزاد و دانشجویی برگزار شده است.

? محورهای مسابقه‌ آن سوی واقعه عبارتند از:

?کاروان ‌های پیاده‌ روی

?کودکان و سالمندان در پیاده روی اربعین

?عزاداری روز اربعین در بین ‌الحرمین

?پیاده‌ روی زائران خارجی

?نگاه خلاقانه

?موکب‌های پذیرایی در خوزستان

?خدمت ‌رسانی به زائران در موکب ‌ها

?گفتنی است برگزاری اینگونه جشنواره ‌ها در بزرگداشت اربعین حسینی (علیه السلام) به عنوان یکی از بزرگ ‌ترین سنت ‌ها در دین اسلام و مذهب تشیع، امری ضروری است تا از این طریق بتوان تمام ابعاد پیاده روی عظیم اربعین را به چشم همه خلق رساند.

http://uupload.ir/files/omis_img_20190628_173017.jpg

‍ (https://attach.fahares.com/t17OLxcgmZljUwGPr3lTng==) ‍ ?✨?✨?✨?✨?

#اربعین

❇ افزایش ظرفیت تغذیه و اسکان در اربعین ❇

حرکت اربعین، حماسه ای بسیار بزرگ و بی‌ نظیری است که درطول تاریخ، بشریت شاهد چنین حرکتی نبوده است.

? هرساله برنامه‌ ریزی‌ هایی برای برپایی باشکوه اربعین حسینی (علیه السلام) و ایجاد زیر ساخت ‌های لازم به منظور رفاه زائران حسینی (علیه السلام) در حال انجام است.

? با توجه به رایگان شدن ویزای اربعین، پیش‌ بینی شده تعداد زائران امام حسین (علیه السلام) افزایش یابد که به نظر می‌ رسد این تعداد به ۳ میلیون نفر زائر نیز برسد.

لذا امسال ظرفیت اسکان برای زائران اربعین نسبت به سال گذشته ۱.۵ برابر می‌ شود به طوری که یک میلیون ‌و ۸۰۰ هزار جای استراحت و‌ خواب برای زائران اربعین حسینی (علیه السلام)  پیش‌بینی و ایجاد خواهد شد.

در سال گذشته در موکب ‌ها انواع غذاها وجود داشت که امسال هم با برنامه ‌ریزی صورت گرفته تعداد تغذیه روزانه افزایش خواهد یافت، تا جایی که بنا بر تصمیم کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین، روزانه ۳ میلیون غذا برای زائران حسینی (علیه السلام) در موکب ‌ها طبخ و توزیع می ‌شود که با این روند خدمات‌دهی در بخش تغذیه نسبت به سال گذشته ۳ برابر خواهد شد.

‍ #اربعین

❇ خدمات موکب های بوشهری به زائران اربعین ❇

مردم استان بوشهر عشق و علاقه فراوانی به اهل بیت (علیهم السلام) دارند و عشق و دلدادگی این مردم را به خوبی می توان مشاهده کرد.

? هر ساله در مراسم اربعین حسینی (علیه السلام) برنامه ‌ریزی ویژه‌ ای برای خدمات رسانی به زائران در داخل ایران، مرز شلمچه و در عراق می ‌شود.

در این میان، ۵۴ موکب توسط خیران و نیکوکاران بوشهری برای ارائه خدمات رایگان در مکان‌ های از پیش تعیین شده در داخل و خارج از عراق در ایام اربعین حسینی (علیه السلام) مستقر می ‌شود که ۱۸ موکب در مسیرهای داخلی، ۵ موکب در مرز شلمچه، ۲ موکب در مسیر نجف، ۱۰ موکب در مسیر کربلا و ۱۹ موکب در شهر کربلا است.

? همچنین در جریان جاری شدن سیل در استان خوزستان و لرستان بوشهری ‌‌ها در قالب  ۵۴ موکب از این استان برای کمک رسانی به سیل زدگان وارد عملیات شدند و با ارسال کمک‌های خود به یاری آسیب دیدگان شتافتند و نوع ‌دوستی خود را نشان دادند.

پخت غذای گرم به آسیب دیدگان سیل زده استان ‌های خوزستان و لرستان، از برنامه‌ های مهم خیران استان بوشهر در قالب موکب ‌های اعزامی به مناطق سیل‌ زده بوده است.

‍ (https://attach.fahares.com/0cPV6WzJvwv1iDV81U5KhQ==) ‍ ?✨?✨?✨?✨?

#اربعین

❇ همایش بین المللی اربعین ❇

پیش نشست سومین همایش بین‌ المللی اربعین با برررسی ارتباطات بین‌ الملل و گفت ‌و گوی دینی بر بستر اربعین در جامعه علمی برگزار شد.

? در همایش بین‌ المللی اربعین محورهایی چون:

زیارت اربعین،

انتظار فرج و جهاد کبیر،

تربیت،

فرهنگ و تمدن و نظام سازی در پرتو احیای امت امام،

نقش حرکت عظیم اربعین در اصلاح و تعالی سیاسی اجتماعی جهان اسلام،

آسیب‌ ها و راهبردها و آینده زیارت اربعین در پرتو جریان‌ دهی و گفتمان‌ سازی اسلام ناب در جهان بررسی شد.

‍#اربعین

❇ فراخوان مردمی برای پشتیبانی از موکب‌ های اربعینی ایران ❇

با توجه به رایگان شدن روادید اربعین، پیش‌ بینی می‌ شود تعداد زائران ایرانی از سه میلیون نفر فراتر رود.

?لذا لازم است تا موکب‌ های ایرانی برای این شرایط ویژه‌، تدابیر لازم را اندیشیده و امکانات مناسب را جهت رفاه و تغذیه زائران فراهم سازند.

با توجه به اینکه تقریبا تمامی موکب‌ های عراقی از عصر اربعین جمع‌ آوری می‌ شوند، باید تعدادی از موکب‌ های ایرانی تا چند روز پس از اربعین در اعتاب مقدسه و مبادی مرزی همچنان فعال باشند.

?گفتنی است میزبانان اصلی مراسم اربعین، دولت و مردم عزیز عراق هستند و حضور موکب‌ های ایرانی تنها با هدف مشارکت در فیض میزبانی از زائران سیدالشهدا (علیه السلام) است، فلذا وظیفه سازمانها و نهادهای مربوطه، ساماندهی امور، انجام هماهنگی‌ های لازم با دولت عراق و تسهیل شرایط برای موکب‌ ها و خیران با هدف جلوگیری از هدر رفت منابع است.

#اربعین

فراخوان ثبت نام خادمی در ایام اربعین

زمینه کسب توفیق خدمتگزاری در آستان حضرت أباعبدالله الحسین (علیه ‌السلام) همزمان با ایام اربعین حسینی در بسیاری از مناطق فراهم شده است.

چراکه هر حرکت و جوششی هم که در پی این حرکت حسینی شکل بگیرد، دارای بهره و پاداش فراوان است.

با عنایات و توفیقات حضرت حق تعالی، برنامه ‌های متنوعی ویژه سوگواری شهادت مظلومانه حضرت أباعبدالله الحسین (علیه‌ السلام) در ایام محرم و ماه صفر تدارک دیده شده است که در این راستا توفیق خدمتگزاری عاشقان حسینی در بخش ‌های مختلف فراهم شده است.

باتوجه به اینکه مراسم راهپیمایی اربعین یکی از رخدادهای بی سابقه جهان به شمار می آید، لذا مسئولیت خادمی در مواکب، وظیفه ای سنگین و حساس محسوب شده و می ‌طلبد تا با دقت بیشتر ی برای این مهم، تامل و اقدام شود.

‍ (https://attach.fahares.com/tr6Ca4wkg5gRo0ANk79fFQ==)

#اربعین

برگزاری نمایشگاه “عکس حماسه اربعین در کانادا”

حماسه باشکوه اربعین، جریانی است که تنها با ارادت و عشق آغاز می شود و چنان گستردگی دارد که همه خلق را در خود جای می دهد و حضور چشمگیر مردم سراسر جهان گویای این واقعیت است که امام حسین (علیه السلام) به همه نگاه می کند و همه حول محور حسین جمع می شوند.

برای به تصویر کشیدن این محبت و ارادت در حماسه با شکوه اربعین؛ نمایشگاه های بسیاری در سراسر جهان اعم از: کانادا، لبنان، آلمان، امارات و سوئد و… برگزار می شود که با استقبال بسیاری از مردم مواجه است.

مردم با دیدن این عکس ها که نشان از استقبال جهان به حماسه اربعین حسینی (علیه السلام) است بسیار متعجب می شوند که چگونه چنین ارادتی در بین آنها موج می زند.

همچنین بسیاری از افراد، برای هرچه بیشتر اینگونه اقدامات که منجر به معرفی اربعین و زیبایی های آن به جهان است؛ خواستار استمرار چنین نمایشگاه هایی بودند و آرزو می کردند تا خود نیز بتوانند در این حماسه باشکوه حضور داشته باشند.

#اربعین

❇ فراخوان کنگره ملی شعر اربعین ❇

کنگره ملی شعر اربعین (موکب کلمات) به همت بنیاد کرامت امام رضا (علیه السلام)  و مجمع شاعران اهل بیت (علیهم السلام) برگزار می شود.

این کنگره در دو بخش برگزار می شود که بخش اصلی به شعر فارسی در توصیف اربعین و موضوعات مربوط به آن و بخش ویژه به نوحه، سرود و تصنیف با موضوع اربعین اختصاص دارد.

علاقمندان می توانند آثار خود را تا ۱۰ شهریور ماه ۱۳۹۸ مطابق با ۱ محرم الحرام ۱۴۴۱ به دبیرخانه کنگره ارسال کنند.

‍ (https://attach.fahares.com/mwtusEd3mgsczTGTzscHcQ==)

‍ (https://attach.fahares.com/mwtusEd3mgtKURsY2pV4qA==) ‍

#اربعین

❇ ثبت نام زائرین اربعین ❇

اربعین امام حسین (علیه السلام) روزی است که مشتاقان زیادی با پای پیاده راهی کربلای مقدسه می ‌شوند تا در روز اربعین در جوار حرمین مقدسه باشند.

هرساله این مناسبت مذهبی در حالیکه میلیون ‌ها مسلمان از کشور‌های مختلف راهی کربلا می ‌شوند با شکوه و عظمت برگزار خواهد شد.

امسال نیز همچون سال گذشته افرادی که می ‌خواهند برای ایام اربعین به کربلا مشرف شوند باید مطابق با موازین کشور ایران عزیز، مراحل قانونی را طی کنند تا این سفر را در سلامت و امنیت کافی طی کنند.

از امروز تمام مشتاقان زیارت اربعین می توانند به سایت samah.haj.ir مراجعه و ثبت نام کنند.

‍ (https://attach.fahares.com/MiUTwep1MbVi8yU6YDIt0A==) ?✨?✨?✨?✨?✨

#اربعین

موکب‌های آذربایجان ‌غربی آماده میزبانی از زائران اربعین ❇

امسال ۱۵ موکب از آذربایجان‌ غربی، تغذیه روزانه ۵۶ هزار و اسکان ۱۱ هزار نفر را در اربعین عهده‌دار می‌ شوند.

از آذربایجان‌ غربی تاکنون ۱۸ درخواست مجوز برای ثبت موکب وجود داشته است و تاکنون هشت موکب تایید شده و در حال صدور پروانه است.

علاوه بر آن، ۱۰ موکب نیز مجددا تجمیع و به هفت موکب رسیده است و در مجموع امسال ۱۵ موکب از آذربایجان‌ غربی، تغذیه روزانه ۵۶ هزار و اسکان ۱۱ هزار نفر را در اربعین عهده‌دار می‌شوند.

در سال گذشته موکبان آذربایجان‌ غربی براساس ابلاغیه، تغذیه ۲۳ هزار نفر را تامین کرده و امسال نیز آمار ۳۲ هزار نفر ابلاغ شده است در حالی که موکبان استان برای ۵۶ هزار نفر اعلام آمادگی کرده‌اند.

در مجموع کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین آذربایجان‌ غربی در بحث مواکب مشکل خاصی ندارد و خوشبختانه وضعیت بسیار مطلوبی حاکم بوده و مقدمات خدمت‌رسانی به زائران فراهم شده است.

از آنجا که تا ۱۵ مرداد ماه فرصت برای ثبت و گرفتن مجوز برای موکب‌ ها زمان باقی مانده است بنابراین هیئت‌های مذهبی یا افراد علاقه‌مند برای ثبت موکب‌ها، می‌توانند به سایت کشوری برای ثبت نام مراجعه کرده و یا به دفاتر ستاد عتبات عالیات در شهرستان‌ محل سکونت خود مراجعه کنند.

با توجه به اینکه امسال روادید سفر به عراق حذف شده است پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۳۰ هزار نفر از آذربایجان‌غربی در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند.

از ۱۷ مهر ماه یعنی ۱۰ روز پیش از اربعین نیز، خدمات موکب‌ها برای زائران حسینی اعم از تغذیه و اسکان آغاز می‌شود.

#اربعین

همایش تکریم از خادمان اربعین

در ایام اربعین حسینی (علیه السلام) بار اصلی خدمت ‌رسانی به زائران اباعبدلله (علیه السلام) بر عهده موکب ‌داران عراقی است و در سال ‌های اخیر نیز حضور موکب ‌داران سایر کشورها در مرزها و داخل عراق نسبت به قبل پررنگ ‌تر شده که نشان ‌گر تقویت بنیان ‌های وحدت و همدلی در میان مسلمین منطقه است.

همایش بین‌ المللی تکریم از خادمان اربعین، در راستای هم ‌افزایی بیشتر و خدمت ‌رسانی بهتر به زائران امام حسین (علیه‌ السلام) با حضور ۱۲۰۰ موکب دار از کشور‌های ایران و عراق برگزار شد.

این همایش با هدف تقویت اخوت و برادری بین خادمین سیدالشهدا (علیه‌ السلام)، هم ‌فکری و هم ‌دلی بین موکب ‌داران، انتقال و تبادل تجربه سال ‌ها خدمت به زائران اربعین حسینی و نمایش وحدت و همدلی بین شیعه و اهل تسنن در آستان قدس رضوی برگزار ‌شد.

‍ (https://attach.fahares.com/XC7Lh9Ogscg2lE+jaxfT6w==)

‍ (https://attach.fahares.com/PqNlVoALqGyyeA5BnZH8ug==) ⚫️✨⚫️✨⚫️✨⚫️✨⚫️✨

#اربعین

آیین بزرگ پیاده روی اربعین در عراق

آیین بزرگ پیاده ‌روی اربعین حسینی (علیه السلام) در عراق طی مراسمی ویژه با حضور جمعی از علما و فضلا و اهالی منطقه راس البیشه در استان بصره که جنوبی ‌ترین نقطه عراق به شمار می ‌رود به سمت شهر مقدس کربلای معلا آغاز شد.

این مراسم ویژه با قرائت آیاتی از قرآن حکیم، شعر سرایی، مرثیه خوانی و سخنرانی برخی از روحانیون و مسئولان محلی همراه بود و همزمان زائران حسینی (علیه السلام) از این منطقه آیین پیاده روی اربعین حسینی (علیه السلام) را به سمت قبله آزادگان جهان در کربلای معلا آغاز کردند.

اولین گروه طلایه داران اربعین حسینی (علیه السلام) یک هفته قبل از این مراسم ویژه، پیاده روی خود را به سمت کربلای معلا آغاز کرده بودند و مراسم این آیین، به معنی اعلام رسمی پیاده روی اربعین است.

منطقه راس البیشه در فاصله حدود ۵۰۰ کیلومتری از جنوب کربلا در استان بصره واقع شده و این چهارمین سال متوالی است که این مراسم ویژه به نشانه شروع مراسم اربعین در این منطقه برگزار می شود.

اهالی دیگر شهرهای جنوبی عراق بتدریج با ورود این زائران پیاده، به صفوف رهپویان اربعین حسینی (علیه السلام) می پیوندند تا در طول روزهای آینده این رود کوچک رهپویان که از راس البیشه سرچشمه گرفته در مسیر راه با پیوستن اهالی شهرها و روستاهای مسیر، به رودخانه خروشان مردمی تبدیل شود.

شعار امسال رهپویان اربعین حسینی (علیه السلام) در منطقه راس البیشه «از دریا تا گلوی بریده» است که اشاره به سواحل خلیج فارس تا قتلگاه اباعبدالحسین (علیه السلام) در کربلا دارد.

همچنین برای قافله های رهپوی اربعین حسینی (علیه السلام) در شهرستان فاو خیمه ها و سرپناه هایی ایجاد و مواکب حسینی (علیه السلام) در طول مسیر برای پذیرایی از زائران حسینی (علیه السلام) آماده شده اند.

#اربعین

موسّع بودن یوم الأربعين

بسم الله الرحمن الرحیم

موسّع بودن ظرف زمانی بزرگترین گردهمایی جهانی؛ یوم الاربعین

به علت عظمت بی نظیر زیارت اربعین برای همه ادیان و مردم جهان، و استقبال گسترده و رو به رشدی که هرساله از بزرگترین گردهمایی جهانی می شود؛ و به جهت اینکه بیشترین افراد و ظرفیت بتوانند به خیل زوار و مشّایة الحسین (علیه السلام) و فضیلت این سیر عبودیت بپیوندند، لهذا، ظرف زمانی حضور برای این زیارت، توسعه یافته و به قبل و بعد یوم الاربعین موسّع گردیده است‌.

برخی از أوامر تشریعی دارای مواقیت می باشند، انجام این اوامر در مواقیت متعیّن موجب جلب مصالح برای عباد می شود.

زیارت حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) از جمله این اوامر تشریعی می باشد که در مواسم زمانی خاص چون « یوم الأربعین » دارای فضایل و مصالح عالیه است.

چنانچه حضرت رکن المومنین امام حسن عسکری (علیه السلام) فرموده اند: زیارت اربعین یکی از علامات مومن است؛ (علَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ و منها: زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ).

موقِت در این امر تشریعی (که زیارت حضرت أباعبدالله الحسین علیه السلام در روز اربعین است)، موسّع است؛ به این معنا که مقدار زمانی که شارع مقدس برای آن معین نموده، بیش از مقدار زمان لازم برای انجام آن است. در لسان فقه جعفری، توسعه در توقیتِ مناسبات شرعیه به ” حریم زمانی ” تعبیر شده است.

پس زیارت یوم اربعین محدود و متوقف به طلوع فجر تا زوال شمس روز چهلم شهادت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) نمی شود. بلکه این زیارت، طبق قواعد شرعیه و سیره اهل بیت (علیهم السلام) حریم زمانی در قبل و بعد خود دارد و این حریم زمانی نیز محکوم به حکم زیارت یوم الاربعین می باشد.

تبیین مقدمات بحث:

برای تبیین این بحث به تشریح مقدماتی می پردازیم:

نخست آنکه حریم شیء به محدوده‌ای معین در اطراف آن شیء اطلاق می شود که وجود آن موجب تسهیل انتفاع از شیء می شود. حریم شیء از حیث حکمی تابع اصل شیء می باشد، پس هر آن حکمی که برای أصل شیء جعل شده باشد، برای حریم آن نیز ثابت است.

مُثبت این مطلب، أدله متکثره ایست که در خصوص حریم مکانی و زمانی در أبواب مختلف فقهی وارد شده است و بعنوان نمونه به مواردی اشاره می شود:

حریم مکانی

در خصوص أماکن مقدسه مانند کعبه معظمه و مشاهد مشرفه أهل بیت (علیهم السلام) ملاحظه می شود که این أماکن علاوه بر حرم، دارای حریم نیز می باشند:

  • در أخبار تصریح شده است که مسجد الحرام حریم کعبه معظمه، مکه مکرمه حریم مسجد الحرام و حرم مکی حریم مکه مکرمه است و مواقیت حریم حرم مکی می باشند (مراجعه شود به: وسائل الشيعة، ج۱۲، ص۳۱۴)
  • در خصوص حرم حضرت سیدالشهداء نیز این توسع مکانی تشریع شده است؛ مانند آنکه در برخی أخبار کربلا حریم مضجع شریف آن حضرت قرار داده شده است (مراجعه شود به: كامل الزيارات، النص، ص ۲۶۸)، یا به پنج فرسخ از چهار جانب قبر (همان، ص ۲۷۲)، و در جای دیگر به بيست و پنج ذراع از هر يك جوانب چهارگانه (همان، ص۲۷۲) به عنوان حریم مکانی حرم امام حسین (علیه السلام) اشاره شده است.

نکته قابل توجه آنست که أحکام حریم مکانی تابع أحکام حرم است. پس همانگونه که مستجیر در حرم، آمن است، در حریم نیز آمن خواهد بود.

و اتیان أفعال مورود در حرم، در حریم نیز مجزی خواهد بود (مثلا جواز اشاره و ایماء به حجر الاسود از بعید (یعنی در حریم مکانی)، در عوضِ استلام حجر (در حرم که کعبه باشد) به دلیل عروض عواملی چون ازدحام جمعیت؛ یا جواز غسل إحرام در مدینه منوره بجای غسل در مسجد شجره برای ذوی الاعذار و أیضا مصادیق متکثر دیگر).

حریم زمانی

همانطور که شارع مقدس برای أماکن مقدس حرم و حریمی لحاظ فرموده است، برای شرایع نیز میقات و حریم زمانی لحاظ فرموده است.

به طور کلی می توان گفت از منظر شارع مقدس، جمیع ظروف زمانی خاص و با عظمت، دارای حریم در سبق و لحوق می باشند.

بیان خداوند تبارک و تعالی در کریمه « وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُور » نیز دلالت بر همین مهم دارد. اطلاق إسم جمع ( أیّام ) در این شریفه دلالت بر شمول آن بر میقات و حریم زمانی مواقیت دارد؛ پس چه تقدم و چه تأخر زمانی از میقات در این اطلاق می گنجد. بنابراین امر به تذکر أیام الله، امر به تذکر یوم متعیّن با حریم زمانی آن است.

چنانچه ملاحظه می شود در نصوص و سیره اهل بیت (علیهم السلام) از یوم واحد یا حادثه واقعه در یک روز خاص، تعبیر به أیّام می شود:

  • مانند آنکه روایت شده است: «أَنَّ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلَامُ كَانَ يَأْمُرُ مُنَادِيَهُ بِالْكُوفَةِ أَيَّامَ الْأَضْحَى‏». گرچه روز قربان یک روز واحد است (روز دهم ذی الحجه)، اما از آن به أیّام تعبیر شده و این امر معصوم، دلالت بر جعل شرعی حرمت زمانی برای آن دارد. یا اینکه ملاحظه می شود، متشرعه از زمان ولادت و شهادت أهل بیت (علیهم السلام) از لفظ ” شهر ” یا ” أیام ” تعبیر می کنند: ” وُلِد في شهر رجب، و استشهاده عليه السلام في شهر رمضان‏”. در حالیکه ولادت و شهادت آن حضرات در یوم خاص واقع شده است، اما به سبب عظمت وقایع مزبور برای آن حریم زمانی قائل شده اند. استعمال اصطلاحاتی چون “عام الفيل” و “عام الحزن” و “عام الفتح” باوجود آنکه حادثه در روز خاص بوقوع پیوسته، نیز معلول به همین علت می باشد.

همانطور که ذکر شد در أبواب فقهی نیز توسّع حریم زمانی برای شرایع ملاحظه می شود:

باب طهارت:

  • جواز و استحباب تقدیم غسل روز پنج شنبه برای خائف از قلت آب در روز جمعه نیز حریم متوسع زمانی دیگر در باب طهارات است. (مراجعه شود به: وسائل الشيعة، ج۳ ص۳۱۹)

باب صلاة:

  • شارع مقدس برای نوافل یومیه چون نافله فجر، ظهرو عصر و شب، توسع زمانی لحاظ فرموده است؛ پس إتیان نافله فجر پس از نماز شب، إتیان نوافل ظهر و عصر، قُبیل (نزدیک) زوال یا پس از اقامه صلوات (بقصد رجاء)، إتیان نافله شب قبل نیمه شب، برای ذی الأعذار مجزی از إتیان آنها در زمان های مقرر است.
  • همچنین درک یک رکعت از اول وقت و آخر وقت به منزله درک تمامی رکعات نماز در وقت است.
  • جواز ایراد خطبات نماز جمعه که بدل از دو رکعت از نماز ظهر می باشد، قبل از زوال.

باب صیام:

  • طبق أخبار، حریم زمانی لیلة القدر از ابتدای ماه مبارک رمضان (مراجعه شود به: وسائل الشيعة، ج۱۰، ص۳۰۳) و طبق أخبار دیگر این حریم زمانی از نیمه شعبان آغاز می شود (مراجعه شود به: الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة، ج۱۳ ص۴۴۸و مجمع البحرين، ج‏۳، ص۴۴۸).

باب حج:

  • اصل وقوف در عرفات از ظهر تا غروب روز هشتم ذی الحجه می باشد، اما شارع مقدس برای مکلف معذور توسع قائل شده، پس اگر او بخشی از شب عید قربان (غروب تا طلوع فجر) را در عرفه حاضر شود، مجزی خواهد بود.

فقها برای تعلیل این توسع زمانی به أدله ای چون روایت ذیل استناد کرده اند:

سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه السلام): أَنَّا شَكَكْنَا سَنَةً فِي عَامٍ مِنْ تِلْكَ الْأَعْوَامِ فِي الْأَضْحَى، فَلَمَّا دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السلام) وَ كَانَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا يُضَحِّي فَقَالَ:

«الْفِطْرُ يَوْمُ‏ يُفْطِرُ النَّاسُ‏ وَ الْأَضْحَى يَوْمُ يُضَحِّي النَّاسُ وَ الصَّوْمُ يَوْمُ يَصُومُ النَّاسُ»؛

ما در بعضی از سال ها در روز اضحی تردید می کنیم، چه باید کرد؟ وقتی خدمت حضرت رسیدم و بعضی از اصحاب در آن روز قربانی می کردند، حضرت فرمودند:

فطر همان روزیست که مردم افطار می کنند و قربان همان روزیست که مردم قربانی می کنند و روزه همان روزیست که مردم روزه می گیرند.

(تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏۴، ص۳۱۷)

از این أخبار و أدله قریب و متحد ‌المضمون دیگر استفاده می شود که حریم شعائر اسلامی با اجتماع مومنین حول ثقلین، قابلیت توسع دارد.

  • جواز وقوف در مزدلفه شب عید قربان (قبل از زمان اصلی آن که از طلوع فجر تا طلوع آفتاب روز دهم ذی الحجه است) نیز دلالت بر توسع زمانی عند الشارع دارد.
  • در خصوص إحرام عمره رجب نیز مورود است، مکلفی که بیم آن دارد اگر احرام را تا میقات به تأخیر اندازد، ماه رجب پایان یابد. چنین کسى براى درک فضیلت عمره رجب مى ‌تواند قبل از میقات محرم شود، هرچند باقى اعمال عمره در غیر ماه رجب واقع شود.
  • إجزای أعمال منا و رمی جمرات در شب عید برای نساء و معذورین دیگر نیز دلالت بر توسع زمانی دارد.

در این بررسی ها محرز شد که شارع مقدس در أحکام اولی و نیز با عروض حالات ثانوی (چون ازدحام یا عروض عذر بر مکلف) مواقیت شرایع را موسع فرموده است تا عباد بتوانند به آن مصالحی که خداوند تبارک و تعالی برای آنها لحاظ فرموده، نائل شوند. حال حریم زمانی این شرایع گاه در سیره معصومین (علیهم السلام) تصریح شده مانند یوم عاشوراء و گاه متشرعه و عقلا حسب مقتضیات موجود این حریم زمانی را تعیین می کنند و چنانچه در خبر امام باقر (علیه السلام) در خصوص تعیین روز أضحی آمد و نیز وفق أدله متحد ‌المضمون دیگر، این سیره نه تنها ردع نشده بلکه مورد تایید شارع نیز قرار گرفته است.

در خصوص روز عاشورا، مبیّنون شریعت مقدس اسلام حضرات الراسخون فی العلم (علیهم السلام) خود حریم زمانی را برای آن جعل فرموده اند و این حریم زمانی مشتمل بر نُه روز متقدم بر عاشورا می شود:

چنانچه از حضرت علی بن موسی الرضا (سلام الله علیهما) روایت شده است:

«كَانَ‏ أَبِي‏ إِذَا دَخَلَ‏ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ‏ لَا يُرَى‏ ضَاحِكاً وَ كَانَتِ الْكَآبَةُ تَغْلِبُ عَلَيْهِ حَتَّى يَمْضِيَ مِنْهُ عَشَرَةُ أَيَّامٍ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ الْعَاشِرِ كَانَ ذَلِكَ الْيَوْمُ يَوْمَ مُصِيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكَائِهِ وَ يَقُولُ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي قُتِلَ فِيهِ الْحُسَيْنُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ».

یا در روایات دیگری که معصومین از این یوم، تحت عنوان “هَذِهِ الْأَيَّامَ أَيَّامَ حُزْنٍ كَانَتْ عَلَيْنَا أَهْلَ الْبَيْتِ وَ أَيَّامَ سُرُورٍ كَانَتْ عَلَى أَعْدَائِنَا خُصُوصاً بَنِي أُمَيَّةَ” تعبیر فرموده اند.

اما در خصوص روز اربعین، با توجه به فضایل جلیله زیارت در این یوم، تاکید بر احیای زیارت در این موقت زمانی، أخبار مورود راجع به قضایای واقعه میان عاشورا تا اربعین حسینی (مانند چهل روز خون باریدن آسمان و سیاهپوش شدن زمین، گریستن ملائک و موارد متکثر دیگر) (مراجعه شود به:كامل الزيارات، النص، ص۸۱)، همچنین سیره أهل بیت (علیهم السلام) در زیارت یوم الاربعین که تا سه روز بطول انجامید و بقای حضرت رباب (سلام الله علیها) تا یکسال در آن مشهد مشرفه و همچنین سکنی گزیدن خاندان بنی اسد در حریم مکانی مضجع شریف أباعبدالله الحسین (علیه السلام) جهت خدمتگزاری به زوار آن حضرت،

همگی دلالت قطعیه بر ضرورت لحاظ حریم زمانی برای زیارت روز اربعین می کند.

خصوصا باتوجه به آنکه در حال حاضر، این حماسه عظیم، هر ساله میزبان جمع کثیری از اقشار مختلف مردم سراسر جهان می باشد، ازدحام جمعیت و عروض موانع و مزدحمات دیگر، ضرورت این توسع را می افزاید. دو قاعده فقهی المیسور و تعدد مراتب مستحبات، معاضد تبیین این ضرورت می باشند:

قاعده میسور

طبق بیان حضرت أمیر کلام علی (علیه السلام) « مالا يدرك كله لا يترك كله‏ » و « لا يترك الميسور بالمعسور »، هرگاه انجام همه اجزا و قیود أمری برای مکلف مقدور نباشد، کل عمل نباید ترک شود، بلکه آن مقدار میسور باید أنجام شود.

براین اساس، در زیارِت مقیّد به میقات زمانی خاص چون أربعین که حریم زمانی دارد، أقرب زمان به اربعین همان میسور مقدم است که مجزی عند الشارع است. بر این اساس قبل و بعد روز اربعین، حریم زمانی تلقی می شود که در حکم زیارت آنروز است.

طبق قاعدة تعدّد مراتب مستحبّات

قیود و أجزای متعدد أوامر مستحبی (مانند قیود زمانی) دلالت بر مطلوبیت فعل دارد و إمتثال از آن قیود موجب کمال فعل می شود. همانطور که بیان شد اصل زیارت امام حسین (علیه السلام) از اوامر مندوب تشریعی است، حال این زیارت در ایام خاص مانند روز اربعین همان قیدیست که موجب کمال زیارت می شود. مقتضای قاعده تعدد مطلوب، توسّع زمانی زیارت است، گرچه أقرب بودن به میقات اصلی موجب درک فضیلت و کمال بیشتر است.

بنابراین متحصّل از مباحث مذکور آن است که شرایع دینی چون زیارت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) که میقات زمانی و مکانی دارند، دارای حریم زمانی در سبق و لحوق خویش می باشند. این توسع در سبق و لحوق و جعل حریم زمانی مطابق اراده شارع مقدس و قواعد فقهی است که مبینون تشریع برای خلق تبیین فرموده اند. این حریم زمانی گاه به لسان نصّ و گاه براساس سیره متشرعه و عقلا توسع پیدا می کند.

این تعلیل، مستند فتاوای فقها در خصوص زیارت اربعین در ایام قبل و بعد از آن است.

چنانچه جمع استفتائات مراجع تقلید عظام در سراسر جهان تشیع، بر این مهم به صور مختلف تایید و تاکید نموده است که زمان برای زیارت اربعین موسّع است و زوار الحسین (علیه السلام) براي جلوگيري از ازدحام جمعیت و ظرفیت سازی برای حضور و شرکت میلیونی، میتوانند زيارت خود را قبل يا پس از روز اربعین، توسعه دهند.

پس باتوجه به تاکید و توقیر ادله ی متکثره ی روایی و منقولات تاریخی در باب زیارت حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) وبا لحاظ این مهم که حماسه عظیم مشّایه و زیارت یوم الاربعین، هر ساله میزبان جمع کثیری از اقشار مختلف مردم سراسر جهان می باشد، برای نائل شدن به خیل عظیم زوار الحسین (علیه السلام) و جا نماندن از این سفر معنوی، زیارت اربعین را از قبل بیستم صفر و یا بعد از روز اربعین میتوان انجام داد که اینگونه زوار همواره به پاداش و ثواب زيارت روز اربعين و تعظیم شعائر الهی نائل خواهند شد و بزودی شاهد حضور بی نهایت عاشقان و ارادتمندان مشایة الحسین (علیه السلام) در این ظرف زمانی بسیط خواهیم بود.

و صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِين‏ و لعنة الله علی أعدائهم أجمعین

‍ (https://attach.fahares.com/duguD/ePxkfjUK4hoiBrJw==) ⚫️✨⚫️✨⚫️✨⚫️✨⚫️✨

#اربعین

نمایشگاه محصولات و نیازمندی ‌های زائران اربعین

برگزاری نمایشگاه محصولات و نیازمندی ‌های زائران اربعین تحت عنوان «راهیان اربعین» در مصلای امام خمینی در تهران، ویژه افرادی که می ‌خواهند در راهپیمایی اربعین شرکت کنند، در حال برگزای است.

این نمایشگاه  محصولات و نیازمندیهای زائران اربعین را تهیه و از دهم تا ۱۹ مهر ماه در مصلای امام خمینی برپاست.

تسهیل ارائه نیازمندی ‌های شرکت کنندگان در مراسم اربعین هدف برگزار کنندگان این نمایشگاه است و لوازم سفر و پوشاک وسایل دیجیتال، لوازم موبایل، مواد بهداشتی، عینک، حجاب و پوشش اسلامی، اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای محصولات فرهنگی، کتب مذهبی و … در این نمایشگاه برای زائران اربعین به نمایش درآمده است.

‍ (https://attach.fahares.com/PqNlVoALqGy7914kZfV0qg==) ⚫️✨⚫️✨⚫️✨⚫️✨⚫️✨

#اربعین

پویش ثبت عکس پرتره میلیون ها زائر اربعین حسینی

زیارت پیاده ‌روی اربعین، به مثابه رود خروشانی است که قطره‌ های آن را زائران عاشق اباعبدالله (علیه السلام) تشکیل می ‌دهند. قطره ‌هایی که در ذکر و مناجات به دریای بی‌کرانه‌ کربلا می ‌پیوندند.

پویش ثبت چهره زائران اربعین، تلاشی است برای ثبت چهره میلیون ‌ها زائر مشتاق و بی ادعا و نشان دادن عظمت این حماسه، در قالب نمایشگاهی بزرگ به رخ جهانیان.

از جمله مقررات این پویش:

عکس ‌هایی که صرفا در محدوده مرز ایران و عراق و کشور عراق گرفته شده باشند پذیرفته می ‌شوند.

فقط عکس‌هایی که در تاریخ ۲۰ تا ۲۷ مهرماه ۱۳۹۸ (هفته منتهی به اربعین حسینی) در منطقه یاد شده ثبت شوند، پذیرفته می ‌شود.

عکس ‌ها می ‌توانند با رعایت قواعدی که در ادامه به آن اشاره شده است با دوربین حرفه ‌ای یا موبایل ثبت شوند.

عکس‌ها باید رنگی و بدون ادیت ارائه شوند.

در صورت چاپ کتاب، نام کلیه عکاسان در کتاب ثبت خواهد شد.

برای پویش مذکور، جوایزی نیز در نظر گرفته شده است.

#اربعین

توصیه های عبادی، اجتماعی، اخلاقی مشایه اربعین

آمادگی قبل از خروج از شهر و دیار خود تا زمان بازگشت

لطفا برای استفاده زوار اربعین حسینی، پخش حداکثری شود.

#اربعین

موسّع بودن ظرف زمانی بزرگترین گردهمایی جهانی؛ یوم الاربعین

به علت عظمت بی نظیر زیارت اربعین برای همه ادیان و مردم جهان، و استقبال گسترده و رو به رشدی که هرساله از بزرگترین گردهمایی جهانی می شود؛

و به جهت اینکه بیشترین افراد و ظرفیت بتوانند به خیل زوار و مشّایة الحسین (علیه السلام) و فضیلت این سیر عبودیت بپیوندند، لهذا، ظرف زمانی حضور برای این زیارت، توسعه یافته و به قبل و بعد یوم الاربعین موسّع گردیده است‌.

فایلpdf،  مقاله

#اربعین

? مشخصات و آدرس موکب های پیشنهادی در اربعین ?

? یکی از مسائلی که زائران اربعین با آن مواجه هستند انتخاب موکب تمیز و راحت برای اسکان و اطعام است.

▫️بهتر است قبل از آغاز سفر اربعین، از موکب های مد نظر اطلاع کسب شود. در ذیل مشخصات و موقعیت برخی از موکب ها ارائه شده است:

? آدرس موکب: عمود ۷۰؛ ? نام موکب: مختار ثقفی؛ ✅جهت پذیرایی و استراحت بین راهی

?آدرس موکب: عمود ۱۲۵؛ ? نام موکب: میثم تمار؛ ✅ جهت پذیرایی و استراحت بین راهی

?آدرس موکب: عمود ۱۴۵؛ ? نام موکب: حضرت علی اکبر؛ ✅ جهت پذیرایی و استراحت بین راهی

? آدرس موکب: عمود ۱۵۲؛? نام موکب: معزی الزهراء؛ ✅ جهت پذیرایی و استراحت بین راهی

? آدرس موکب: عمود ۱۸۰؛ ? نام موکب: احباب الحسین؛ ✅ جهت پذیرایی و استراحت بین راهی

? آدرس موکب: عمود ۲۰۲؛ ? نام موکب: فاطمه زهرا ✅ اسکان، فرهنگی، اینترنت، هلال احمر موجود است

? آدرس موکب: عمود ۲۱۶؛ ? نام موکب: طرف البراق؛ ✅ جهت استراحت و امکانات بهداشتی

? آدرس موکب: عمود ۲۱۸؛ ? نام موکب: حسینیه قبا؛ ✅ جهت استراحت و امکانات بهداشتی

? آدرس موکب: عمود ۲۸۵؛ ? نام موکب: امام رضا؛ ✅ موکبی مناسب و در حال توسعه با امکانات اسکان، فرهنگی، اینترنت، هلال احمر

? آدرس موکب: عمود ۳۱۶؛ ? نام موکب: انوار الحسین؛ ✅ روزانه تا ۱۴ هزار ساندویچ فلافل در اینجا توزیع می شود.

? آدرس موکب:  عمود ۳۴۵؛ ? نام موکب: طریق الاحرار؛ ✅ پذیرایی و استراحت و اسکان

? آدرس موکب: عمود ۴۰۵؛ ? نام موکب: ابناء الحسین؛ ✅ پذیرایی و استراحت و اسکان

?آدرس موکب: عمود۴۶۰؛ ? نام موکب: فاطمه الزهراء؛ ✅ پذیرایی و استراحت و اسکان

? آدرس موکب: عمود ۴۹۳؛ ? ۱. نام موکب: قاسم ابن الحسن؛ ✅ پذیرایی و استراحت و امکانات بهداشتی

? ۲. نام موکب: الحوراء زینب؛ ✅ هیئت نجفی های مقیم قم مقدس، پذیرایی

? آدرس موکب: عمود ۵۳۸؛ ? نام موکب: خدمه الزوار الحسین؛ ✅ پذیرایی، استراحت و اسکان

? آدرس موکب: عمود ۵۷۶؛ ? نام موکب: بیمارستان حیدریه

? آدرس موکب: عمود ۶۰۰؛ ? نام موکب: علی‌بن‌الحسین؛ ✅ پذیرایی و امکانات فرهنگی

? آدرس موکب: عمود ۶۱۹؛ ? نام موکب: بقعه الرسول؛ ✅ پذیرایی و استراحت

? آدرس موکب: عمود ۶۵۵؛ ? نام موکب: هانی ابن عروه؛ ✅ جهت پذیرایی، استراحت و بهره گیری از امکانات فرهنگی

? آدرس موکب: عمود ۶۵۷؛ ? نام موکب: علی ابن موسی الرضا؛ ✅ امکانات مناسب، برنامه فرهنگی، اسکان مناسب

? آدرس موکب: عمود ۷۱۵؛ ? نام موکب: امام حسن مجتبی؛ ✅ جهت پذیرایی و استراحت

? آدرس موکب: عمود ۷۲۸؛ ? نام موکب: صاحب الزمان ۱؛ ✅ امکانات مناسب، اسکان مناسب، خدمات لازم فرهنگی و بهداشتی

? آدرس موکب: عمود ۸۲۳؛ ? نام موکب: سید الساجدین؛ ✅ جهت پذیرایی و استراحت

? آدرس موکب: عمود ۸۲۸؛ ? نام موکب: صاحب الزمان ۲؛ ✅ امکانات مناسب، برنامه فرهنگی و اسکان مناسب، راهنمای زائر

? آدرس موکب: عمود ۸۹۰؛ ? نام موکب: شباب القاسم؛ ✅ اسکان و امکانات بهداشتی

? آدرس موکب: عمود ۹۳۲؛ ? نام: موکب دانشجویی بین المللی «طلاب المقاومه الحسینیه»؛ ✅ اطلاعات: متعلق به بسیج دانشجویی امام صادق(ع)

? آدرس موکب: عمود ۱۰۰۰؛ ? نام: حسینیه الاحسان؛ ✅ جهت استراحت، پذیرایی و امکانات بهداشتی

? آدرس موکب: عمود ۱۰۱۷؛ ? نام موکب: نهج الحسین؛ ✅ جهت استراحت، پذیرایی و امکانات بهداشتی

? آدرس موکب: عمود ۱۰۶۵؛ ? نام موکب: حسینیه مجد؛ ✅ جهت استراحت، پذیرایی و امکانات بهداشتی

? آدرس موکب: عمود ۱۰۸۰؛ ? نام موکب: حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها)؛ ✅ پاسخگویی شرعی و معارفی به چهار زبان ترکی، انگلیسی، عربی و اردو، برگزاری محافل قرآنی، مجالس سخنرانی و مداحی، برپایی غرفه کودکان و برنامه های خدماتی اعم از مهمانسرای حضرت جهت پذیرایی از زائرین، بیمارستان صحرایی، ستاد گمشدگان و ایستگاه های صلواتی و محل اسکان زائرین.

? آدرس موکب: عمود ۱۰۹۲؛ ? نام موکب: نورالخیریه؛ ✅ جهت استراحت، پذیرایی و امکانات بهداشتی

? آدرس موکب: عمود ۱۱۸۱؛ ? نام موکب: شباب ام البنین؛ ✅ جهت استراحت، پذیرایی و امکانات بهداشتی

?آدرس موکب: عمود ۱۰۴۱؛ ? نام موکب: شباب امیرالمؤمنین؛ ✅ امکانات مناسب اسکان، پذیرایی، بهداشتی و رفاهی

? آدرس موکب: عمود ۱۲۳۷؛ ? نام موکب: مدینه الزائرین امام علی؛ ✅ محلی اردوگاهی متعلق به حرم، با امکانات مناسب استراحت و اسکان

? ورودی کربلای معلی: عمود۱۲۹۲

‍ (https://attach.fahares.com/3eKkRhTw7bxW8oz5H52jIQ==) ⚫️✨⚫️✨⚫️✨⚫️✨⚫️✨

 

#اربعین

تشکر زائران ایرانی از موکب داران عراقی

در حماسه عظیم اربعین، در میان خیل عظیم زائران حسینی، شاهد حضور چشمگیر موکب‌ داران ارجمند عراقی هستیم که به پذیرایی از زائران پیاده امام حسین (علیه السلام) می‌ پردازند و این کرم و بزرگواری و سخاوت آنها بر هیچ کس پوشیده نیست.

گروه تواشیح ایرانی به منظور تشکر از موکب ‌داران عراقی، در مسیر نجف-کربلا به صورت زنده سرودی عربی را برای آن ‌ها اجرا کردند که در ادامه واکنش دیدنی خادمان موکب ‌ها را مشاهده می ‌کنید.

‍ (https://attach.fahares.com/3eKkRhTw7bwNvwXBpeasLg==) ⚫️✨⚫️✨⚫️✨⚫️✨⚫️

#اربعین

تجلی شعار “إنَّ الحسین یَجمَعُنا” در اربعین

حماسه باشکوه اربعین، جریانی است که تنها با ارادت و عشق آغاز می شود و چنان گستردگی دارد که همه خلق را در خود جای می دهد.

حضور چشمگیر مردم سراسر جهان گویای این واقعیت است که امام حسین (علیه السلام) به همه نگاه می کند و همه حول محور حسین (علیه السلام) جمع می شوند.

چراکه اربعین، صبغة اللهی است که همه خلق در زیر پرچم و لوای حسین (علیه السلام)، سهم دارند و همه در سفینه الحسین (علیه السلام) سوار می شوند و در آن مرکز نور، یک صدا حسین (علیه السلام) می گویند.

‍ (https://attach.fahares.com/aVN2Y1JiFZOQVQjJp5vPRg==) ⚫️✨⚫️✨⚫️✨⚫️✨⚫️✨

#اربعین

پویش جهانی شکستن تبلیغاتی اربعین

پویش جهانی شکستن تبلیغاتی اربعین با هشتگ #حب_الحسین_یجمعنا در توییتر و اینستاگرام آغاز شد.

این طرح با مشارکت همه مسلمانان و محبین امام حسین (علیه السلام) در سراسر جهان انجام می شود.

زمان پویش ازجمعه ۱۹ صفر ساعت ۱۸ تا شنبه ۲۰ صفر ساعت ۲۳ مصادف با ۱۹ و ۲۰ ماه صفر ۱۴۴۱ هجری قمری و مقارن با ۱۸ و ۱۹ ماه اکتبر ۲۰۱۹میلادی است.

‍ (https://attach.fahares.com/aVN2Y1JiFZOWg18H16pQTg==) ⚫️✨⚫️✨⚫️✨⚫️✨⚫️✨

#اربعین

شکست حصر رسانه اي اربعین

علي رغم جانبداري رسانه هاي بين المللي در انعكاس اربعين به عنوان بزرگترين مراسم عبادي سياسي جهان و سانسور كامل اين پديده بي همتا اما كاربران شبكه اجتماعي توئيتر از «سراسر جهان» در پويش بزرگ «حب الحسين يجمعنا» با انتشار بيش از يك ميليون و ۴۰۰ هزار پيام با موضوع اربعين به ترند اول جهاني توئيتر دست يافتند.

هشتگ «حب الحسين يجمعنا» اگرچه از ماه محرم آغاز شده بود اما در يك هفته منتهي به اربعين توانست بيش از ۲۹۰ ميليون ظرفيت بالقوه براي بازديد اكانتهاي يونيك ايجادكند.

اين هشتگ توانست در يك هفته اخير يك ميليون و ٧٠٠هزار بار واكنش توسط كابران توئيتر را به همراه داشته باشد.

۴۵ درصد كاربران اين پويش از بانوان هستند.

‍ (https://attach.fahares.com/0CsulZlxuqD3IyZSGni2IQ==) ?✨?✨?✨?✨?✨

#اربعین

احساسات زائران اروپایی و آمریکایی در اربعین در حالی که سیل عظیمی از شیعیان جهان در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (علیه السلام) هرساله حضور پیدا می کنند، که این حماسه ی بزرگ نه تنها مسلمانان سراسر جهان را معطوف خود کرده بلکه از سایر نفاط جهان نیز، شیفته این حماسه بزرگ شده اند؛

چراکه عشق به امام حسین (علیه السلام) همچون مغناطیسی هرساله، ارادتمندان جهان را به دور خودش جمع می ‌کند؛

و پیر و جوان، زن و مرد، رنگین ‌پوست و سفید پوست، قومیت‌ ها و ملیت‌ های مختلف همه و همه به عشق امام حسین (علیه السلام) در این مسیر طولانی اما عاشقانه همقدم می ‌شوند.

این زائران می ‌آیند و هر طور که می ‌شود و رنج کیلومترها سفر را به جان می ‌خرند و خاطرات این سفر معنوی را برای همه عاشقان به انتشار می گذارند.

‍ (https://attach.fahares.com/WRBvZW3HktGbFPUCIFdqUQ==) ?✨?✨?✨?✨?✨

#اربعین

#نهضت_ادامه_دارد

✳ تداوم مغناطیس اربعین در مرزها ✳

اربعین امسال با همه جذابیت ‌ها و زیبایی ‌های خود به پایان رسید و هر کسی به ‌نوعی تلاش کرد تا نقش خود را هرچقدر هم کوچک و یا بزرگ در این همایش بی‌نظیر ایفا کند.

اما پس ‌ازاینکه موج بازگشت زوار آغاز شد و بسیاری از خادمان، موکب ‌های خود را جمع ‌آوری کردند، خدمت رسانی به زوار پاکستانی اربعین آغاز شده است.

این زوار، پس از طی هزاران کیلومتر خود را با پای پیاده به کربلا رسانده ‌اند، حالا باید این راه را طی کنند تا به خانه ‌های خود برسند.

همه زائران پاکستانی برای برگشت به کشورشان باید از مرز میرجاوه واقع در استان سیستان و بلوچستان عبور کنند و مردم سیستان و بلوچستان هم که چند سالی است به جمع خادمان زائران اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در اربعین حسینی پیوسته ‌اند، بی‌صبرانه چشم ‌انتظار آن‌ ها هستند و با راه ‌اندازی موکب ‌ها و جمع ‌آوری کمک ‌های مردمی به این زوار خدمت می کنند و در واقع شرقی‌ ترین موکب اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را در مرزهای شرقی ایران اسلامی برپا کرده اند.

در این موکب خدمات رفاهی و فرهنگی متنوعی همچون صبحانه، توزیع میان وعده و غذای گرم، سربند و اهداء هدایای فرهنگی به کودکان زائر انجام می‌شود.

‍ (https://attach.fahares.com/kHiN1t0ILDW3MKpPUuenzA==) ?✨?✨?✨?✨?✨

#اربعین

✳مهرواره عکس بچه‌ های اربعین ✳

مسابقه مهرواره عکس بچه‌های اربعین از سوی انجمن عکاسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دو بخش نوجوانان ۱۲تا ۱۸ سال و بزرگ ‌سالان ۱۸ سال به بالا برگزار ‌شد.

راهپیمایان اربعین، امسال این رویداد بزرگ سیاسی، اجتماعی و مذهبی را از دریچه دوربین ‌ها و تلفن‌ های همراه‌ شان ثبت و در مسابقه عکاسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شرکت کردند.

به گفته دبیر انجمن عکاسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مهرواره عکس «بچه‌های اربعین» فرصت مناسبی بود تا در عین عکاسی از این رویداد، یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس را که آرزو داشتند در این مسیر حرکت کنند، زنده نگه داشته شود.

‍ (https://attach.fahares.com/Cr6tgazrX5mGA15A3tO0ng==) ?✨?✨?✨?✨?✨

#اربعین

✳ نمایش مجازی واقعه عاشورا در اربعین ✳

اربعین فصل رسانه ای حادثه عاشورا محسوب می شود و جمعیت میلیونی که در این ایام به سمت کربلا حرکت می کنند، از برکت اقدامات مخلصانه ای است که اهل بیت (علیهم السلام) پس از حادثه عاشورا انجام دادند.

در عمود ۱۰۸۰ مسیر پیاده‌‌روی نجف به کربلا، زائران با استفاده از عینک ‌های واقعیت افزوده، واقعه روز عاشورا را به صورت مجازی مشاهده کردند.

یکی از نکات قابل توجه غرفه واقعیت مجازی، استقبال قابل توجه زائران عراقی بود که منجر به تشکیل صفوف طولانی در جلوی غرفه شد.

‍ (https://attach.fahares.com/G4SM+Chlc1UkETUbggxr7w==) ?✨?✨?✨?✨?✨

#اربعین

✳ «موکب ‌های اربعین» ثبت جهانی شد ✳

مراسم پیاده‌ روی اربعین هر سال با جمعیتی بیش از ۲۰ میلیون نفر برگزار می ‌شود و زائرانی بیش از ۷۰ کشور جهان دارد.

هزاران موکب در طول بیش از ۲۰ روز هر ساله در ایام پیاده روی اربعین امام حسین (علیه السلام) در مسیر نجف به کربلا، از میلیون ‌ها زائر پذیرایی می ‌کنند. خدماتی از قبیل تهیه غذا و جای خواب تا دهها خدمات مختلف دیگر و منحصر بفرد، نمونه بی نظیر جهانی را خلق می ‌کند.

در این میان، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد،(یونسکو) مهمان ‌داری و ارائه خدمات در خلال زیارت اربعین امام حسین (علیه السلام) را بعنوان میراث معنوی بشری ثبت کرد.

‍ (https://attach.fahares.com/wRfB7hPYmMdeTmRYrFHxbg==)

#اربعین

یاری مردم در اربعین

در اربعین حضرت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) همه مردم پای کار آمدند و خانه ها، مساجد و حسینیه‌ ها را در اختیار زوار اربعین قرار دادند.

هیچ دوربین و سیستمی نمی ‌تواند این حرکت مردمی و صفا، صمیمیت و صحنه ‌ای را که در ایام اربعین، با آن جوش و خروش و تلاش شبانه روزی در خدمات رسانی به زائرین مشاهده می شد، به تصویر بکشد.

در هر مکانی که زوار حضور داشتند، محل های اسکان و موکب های بسیاری با خدمات متعدد برای رفع نیاز زوار حسینی (علیه السلام) توسط مردم آماده شده بود.

تلاش موکب داران و خدمات اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در آن شرایط سخت ستودنی است و باعث شد زائرین به راحتی حرکت و به مقصد برسند.

‍ (https://attach.fahares.com/k7FDGNfVqaeRessY/Vs1bg==)

#اربعین

سردار قاسم سلیمانی و حماسه اربعین در حماسه اربعین حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، زائران کثیری که در این مسیر، قدم می گذارند، پوسترهایی از چهره های برجسته را به همراه خود می آورند و به نیابت از آنان نیز، مشایه می کنند؛ که از آن جمله سردار قاسم سلیمانی به عنوان چهره بین المللی مقاومت است.

چراکه سردار قاسم سلیمانی، از جمله کسانی بودند که همواره به اربعین حضرت اباعبدالله (علیه السلام) و موکب هایی که در مسیر پیاده روی اربعین، برپا می شد، عنایتی ویژه داشتند.

سردار سلیمانی، در موارد بسیاری از موکب های اربعین دعوت می کردند تا این مواکب با توجه به تجربیات و نقش مهمی که در حماسه اربعین دارند، برای رفع نیازهای مردم از جمله: اقتصادی، فرهنگی، کمک به سیل زدگان و…، برپا شوند و علاوه بر خدمت رسانی در زمان اربعین امام حسین (علیه السلام)، در سایر موارد نیز فعال باشند.

‍ (https://attach.fahares.com/WiKAf9C2hLW9n76O7vhPAg==)

#اربعین

حضور مواکب اربعین برای خدمت ‌رسانی به سیل ‌‌زدگان

همانطور که شهید سردار سلیمانی در بهار امسال به یاری مردم سیل‌زده لرستان و خوزستان شتافت و موکب ‌های اربعینی را در مناطق سیل ‌زده فعال کرد، اکنون نیز باتوجه به گرفتاری مردم سیستان و بلوچستان، موکب ‌های اربعین در این استان فعال است و این راه ادامه دارد.

در مرحله نخست ۱۰ موکب مردمی برای امدادرسانی به مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان به منطقه اعزام شده است.

این موکب ‌ها که از استان‌ های خراسان جنوبی، کرمان، فارس، البرز و گیلان به سیستان و بلوچستان اعزام شدند، آمادگی طبخ غذا برای بیش از ۱۰۰ هزار نفر را دارند و علاوه بر طبخ غذای گرم، بسته ‌های تغذیه و پوشاک نیز بین سیل ‌زدگان را توزیع می ‌کنند.

همچنین مواکب اربعین، آمادگی لازم برای اسکان مردم سیل‌زده را نیز دارند.

#اربعین

برپایی موکب های ایرانی از ابتکارات شهید سلیمانی

در مراسم تکریم و تجلیل از خادمان و خیران موکب ‌های شهدای عاشوراییان، به این مطلب توجه نشان داده شد که موکب داری وسیله ‌ای برای حفاظت و حراست از اهداف امام حسین (علیه السلام) است.

هم چنین بیان شد یکی از ابتکارات و اقدامات ارزشمند شهید سلیمانی راه اندازی ستاد عتبات عالیات و برپایی موکب ‌ها در اربعین اباعبدالله (علیه السلام) بود و ۱۴ سال قبل این موضوع را شروع کرد.

همانگونه که زندگی شهید سلیمانی با برکت بود شهادتش نیز موجب تقویت پایه ‌های اسلام شد چرا که در تشییع شهید سلیمانی و همرزمانش، مردم حضور استثنایی داشتند و دست خدا در این کار نمایان بود.

‍ (https://attach.fahares.com/9fGY8sV1vWkxPEKTaBpeFg==)

#اربعین

مسابقه عکاسی اربعین حسینی با شعار “ایران و العراق لا یمکن الفراق”

حماسه اربعین حسینی (علیه السلام) همواره یادآور اوج دوستی و برادری و صفا و صمیمیت و انس میان دو ملت همسایه ایران و عراق است.

این انس و صمیمیت تا به حدی است که ملت عراق با اخلاق کریمانه خود، خانه ‌ها و منزل‌ های خود را در اختیار مردم و زائران ایرانی قرار می ‌دهند و آنها را اکرام و اطعام می‌ کنند، اکرام و اطعامی که اجین شده با محبت و عطوفت و مهربانی است.

و به معنای دقیق کلمه «حب الحسین یجمعنا» به عنوان شعار زیبنده این حرکت عظیم است، و به زیبایی تمام در طول این حرکت معنوی شاهد این جمع شدن تحت پرچم نورانی حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) هستیم.

در این میان، مسابقه عکاسی اربعین حسینی (علیه السلام) با شعار “ایران و العراق لا یمکن الفراق” برگزار شد.

این عکس ها در قالب «سلفی با مردم و موکب داران عراقی»، «ثبت لحظات کمک و خدمت رسانی موکب‌داران عراق به مردم ایران»، « ثبت ارتباط کودکان عراقی و ایرانی» و … توسط زوار اربعین ثبت و ارسال شد.

‍ (https://attach.fahares.com/qURRrEWkWJEc9dxvKt7evQ==)

#اربعین

❇ واکنش کاربران به سانسور راهپیمایی اربعین  ❇

در اربعین سرور و سالار شهیدان به رسم هرساله جمعیت ده ها میلیونی عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) به شوق خواندن زیارت اربعین در کربلای معلی پای پیاده به سمت شهر عشق رهسپار می شوند.

پیاده روی اربعین چندین سال است که با حضور عاشقان امام حسین (علیه السلام) از سراسر جهان و حتی از مذاهب دیگر برگزار می شود.

در این میان رسانه های غربی که کوچکترین و کم ارزش ترین خبرهای خود را چندین بار از تلویزیون هایشان پخش می کنند، در برابر عظمت اسلام و تشیع سیاست سانسور و بایکوت خبری را پیش  گرفته اند.

بر این اساس برخی از کاربران فضای مجازی با انتشار پست هایی با هشتگ #سکوت_در_برابر_بزرگترین_اجتماع_جهانی به این سانسور خبری واکنش نشان دادند.

‍ (https://attach.fahares.com/qURRrEWkWJEc9dxvKt7evQ==)

#اربعین

❇واکنش کاربران به سانسور راهپیمایی اربعین  ❇

در اربعین سرور و سالار شهیدان به رسم هرساله جمعیت ده ها میلیونی عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) به شوق خواندن زیارت اربعین در کربلای معلی پای پیاده به سمت شهر عشق رهسپار می شوند.

پیاده روی اربعین چندین سال است که با حضور عاشقان امام حسین (علیه السلام) از سراسر جهان و حتی از مذاهب دیگر برگزار می شود.

در این میان رسانه های غربی که کوچکترین و کم ارزش ترین خبرهای خود را چندین بار از تلویزیون هایشان پخش می کنند، در برابر عظمت اسلام و تشیع سیاست سانسور و بایکوت خبری را پیش  گرفته اند.

بر این اساس برخی از کاربران فضای مجازی با انتشار پست هایی با هشتگ #سکوت_در_برابر_بزرگترین_اجتماع_جهانی به این سانسور خبری واکنش نشان دادند.

‍ (https://attach.fahares.com/0DiZgizEABcdFx02cLifIg==) ?✨?✨?✨?✨?✨

#اربعین

❇ اربعین؛ مغناطیس عشق ❇

اربعین امام حسین (علیه السلام) روزی است که مشتاقان زیادی با پای پیاده راهی کربلای مقدسه می ‌شوند تا در روز اربعین در جوار حرمین مقدسه باشند.

هرساله این مناسبت مذهبی در حالیکه میلیون ‌ها مسلمان از کشور‌های مختلف راهی کربلا می ‌شوند با شکوه و عظمت برگزار می شود.

با توجه به آنکه ایام اربعین، حادثه الهی و «مغناطیس عشق» و بصیرت دینی و انسانی است؛ کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی (علیه السلام)، برای شناسایی ظرفیت ‌ها و ساماندهی منظم و استفاده از دیدگاه ‌ها و پیشنهاد های همگان در گردهمایی «مغناطیس عشق»، از همه فعالان و مبلغان حوزه کودک و نوجوان در سراسر کشور دعوت و در ارتقاء هرچه بیشتر این حماسه و معرفی آن به همگان، تلاش بسیار کرده است.

#اربعین

❇ خانوادگی شدن سفر اربعین ❇

باتوجه به افزایش چشمگیر زوار اربعین حسینی (علیه السلام)، برگزاری اربعین خانوادگی ‌تر شده است و این مسئله اقتضائاتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

لذا کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین، اقدامات انجام شده در اربعین سال جاری را مورد بررسی قرار داده است و آسیب ‌ها، کاستی ‌ها و ظرفیت‌ های موجود را بررسی کرده است و به زودی این اقدامات در قالب برنامه‌ های اربعین سال آینده تدوین می‌ شود.

همچنین  تمام نهادهای مسئول و جریان ‌های مردمی فعال، در حال برگزاری جلسات مربوط به اربعین سال آینده و تهیه اهم رویکرد های آن هستند.

با توجه به شرایط موجود و نا امنی ‌های عراق که منجر به کاهش زائران عتبات عالیات شده است، احتمال افزایش زائران اربعین را به وجود آورده است که پیش ‌بینی‌های آن نیز در حال انجام است و در صورت تغییر شرایط، برنامه‌های اربعین نیز براساس همان شرایط تغییر داده می ‌شود.

(https://attach.fahares.com/8U/T2S/9iu9ARoAlbaiHlQ==)

#اربعین

❇ همایش اربعین و گفتمان مقاومت ❇

همایش اربعین و گفتمان مقاومت، پیرامون ماهیت و حقیقت مقاومت برگزار شد.

در این همایش بیان شد بحث اربعین و مقاومت با مقاومت امام سجاد (علیه السلام) و حضرت زینب (سلام الله علیها) آغاز شد و استمرار یافت.

چراکه حضرت زینب (علیها السلام)، خطاب به یزید (لعنة الله علیه) فرمودند: «تو نمی توانی ذکر و یاد ما را محو و نابود کنی».

امام حسین (علیه السلام) شهید شدند ولکن مقاومت بعد از آنحضرت توسط حضرت زینب و امام سجاد (علیهما السلام) ادامه یافت و پس از آن نیز، این شیعیان هستند که مقاومت آنها را ادامه می دهند و سختی های زیادی را در بحرین، نیجریه، عراق، یمن، و غیره تحمل کردند.

در این همایش بیان شد که امام حسین (علیه السلام) همه ما را تا روز قیامت به دور هم جمع کرده است. حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)  نخستین کسی نبودند که برای مقاومت قیام کردند.

همچنین بیان شد در حضرت قرآن ذکری از ذوالقرنین به میان آمده که مقاومت کرد. انسان های مختلفی در برابر ظلم و جور قیام کرده اند اما تنها قیام امام حسین (علیه السلام) است که ماندگار می شود.

(https://attach.fahares.com/b6lMqC7faPEj/wdqVOz6jw==)

 

#اربعین

حضور گروه‌ های تئاتری در پیاده ‌روی اربعین

هرساله با ایجاد یک‌ دبیرخانه مرکزی از بهترین گروه ‌های تئاتر آیینی برای حضور در راهپیمایی اربعین و اجرای تئاتر های گوناگون دعوت به عمل می آید که هرسال استقبال بیشتری از این همایش مردمی می شود.

این جنس کار و اینگونه کار با این سطح ارتباط مردمی و با این شور و شوق معنوی و بدون چشم داشت مادی از سوی گروه ‌های تئاتری در جهان نظیر ندارد.

این همایش، نذر فرهنگی تئاتر آیینی ایران است که از سال ۹۳ کلید و با حدود۵۰ نفر در غالب ۵ گروه تئاتری و به زبان فارسی کلید خورد و الان با سه زبان و با حضور بیش از ۱۹۰ نفر این تئاترها برگزار می شود.

این تئاترها در ۹ ژانر نمایشی از قبیل عروسکی، منقبت‌خوانی، نقالی، خیابانی، موکبی، مقتل خوانی و خیابانی اجرا می ‌شود که به شدت مورد استقبال حاضرین در راهپیمایی اربعین قرار می ‌گیرد به نحوی که تا ۳هزار نفر مخاطب نیز برای نمایش‌ ها حضور می یابند.

در این میان، رئیس همایش تئاتر بین ‌المللی پیاده روی تمام تلاش خود را دارد تا این حرکت به گونه‌ ای پیش برود که از سایر کشورهای جهان از قبیل کویت، آذربایجان، کشورهای آفریقایی، پاکستان و … گروه‌ های خود را برای اجرای نمایش به پیاده روی اربعین اعزام کنند.

(https://attach.fahares.com/A0WkwS9Xh2nMeGa2vrFzAQ==)

‍ (https://attach.fahares.com/jkDTNPgvAAwj6JA9PXW4wQ==) ‍

#اربعین

❇ فعالیت موکب های اربعین در راستای کمک به مردم  ❇

آنچه که جمع کثیری از هموطنان را در ایام اربعین حسینی  (علیه السلام) تحت عنوان “موکب ‌داران اربعین” گرد هم می ‌آورد، عشق به اباعبدالله الحسین (علیه السلام) است.

حرکت زیبایی که با اخلاص و ایثار، خدمت به زائران اربعین را سرلوحه فعالیت خود قرار داده و با کمک خیرین بدون هیچ چشمداشتی از دولت، هر ساله میزبانی خیل عظیم زائران جهانی سیدالشهدا (علیه السلام) را با افتخار می ‌پذیرند.

جهاد خدمت ‌رسانی به مردم در حوادث غیر مترقبه و بحران ‌های پیش آمده، از اصلی ترین دستورات اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و زیباترین خاطرات به یاد مانده از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی توسط مواکب اربعین حسینی (علیه السلام) است که در این حوادث، حامی و مددکار مردم می ‌باشند.

در شرایط کنونی که جامعه، نیازمند همدلی و مشارکت مردم و تمامی دستگاه ‌ها و نهادها برای مقابله با بحران کرونا است، مواکب اربعین حسینی (علیه السلام) نیز به عنوان یک مجموعه مردم نهاد پس از مشارکت در سیل سیستان و بلوچستان، تمام توان و ظرفیت خود را برای رفاه حال عموم مردم و عبور از شرایط فعلی یعنی بحران کرونا به کار بسته است و با راه اندازی پویش‌ های مردمی و ارائه خدمات امدادی نقش به سزایی را در شرایط فعلی به ارمغان آورده است. ‍

منبع تهیه مطلب از : کانال بقعه المبارکه ، به نشانی در سروش   ?sapp.ir/boghatolmobarakah

 

درتصویر شهید مدافع حرم مهندس حمیدرضا باب الخانی در سمت راست در راهپیمایی اربعین