رییسی و اصلاح مسند ریاست جمهوری بر مدار کشور اسلامی ، انقلابی
رییسی و اصلاح مسند ریاست جمهوری بر مدار کشور اسلامی ، انقلابی

ازمیان برخی از رئیس جمهورهایی که ملت ایران طی ۴۲ سال اخیر انتخاب کردند ، گفتار و رفتارشان بنحویی صورت گرفت که سبب وهن این جایگاه خطیر در نظام جمهوری اسلامی شده است . اینک در آستانه انتخاب هشتمی قرار داریم که نیاز به تحول دارد . سوابق بیانات و عملکرد ایت الله رییسی امید به اصلاح جایگاه ریاست جمهوری بر مدار بنیانگذاری امام راحل را تقویت کرده وضرورت داشته و شواهد ورود ایشان را بشارت میدهد .
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 

  • نظام مدیریت کشور در پیش از انقلاب

حکومت بصورت مورثی شاهنشاهی بوده و تمام مقامات را نیز شاه منصوب می کرد. مجلس شورای ملی نیز فرمایشی بوده و بر اساس فهرست مورد پذیرش شاه در سراسر کشور تعیین میشده و اساسا مردم در تعیین سرنوشت خود هیج نقشی نداشتند.

  • نظام مدیریت کشور در بعداز انقلاب

انقلاب اسلامی ایران که بر مبنای آموزه های دین مبین اسلام در چارچوب هدف سلبی خود با استبداد و خودرایی فرمانروایان به مبارزه برخاست و تحقق مشارکت عمومی مردم در تعیین سرنوشتشان را به عنوان یک هدف ایجابی برگزید.ونظام مند کرد . بر اساس قانون اساسی، رئیس‌جمهوری ایران پس از رهبری دومین مقام بلندپایه کشور است و هیئت دولت و قوّه مجریه (یکی از قوای سه‌گانه ایران) تحت امر او قرار دارد. این مقام پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بنیانگذاری نظام جمهوری اسلامی در ایران به‌وجود آمد و از تاریخ ۱۳ آذر ۱۳۵۸ با تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شکل قانونی به‌ خود گرفته است .

  • مدیریت در دوره های مختلف
  • تا کنون ۷ نفر طی ۱۲ دوره با انتخاب مستقیم ملت ایران رئیس‌جمهور ایران بودند.

 

  • اولین منتخب

نخستین منتخب ملت ایران در جایگاه ریاست جمهوری، سیدابوالحسن بنی‌صدر بود که در تاریخ پنجم بهمن ماه ۱۳۵۸ انتخاب شد.وی خیلی زودتر از آنچه تصور می‌رفت از قطار انقلاب پیاده شد ؛ ابتدا با عزل از سمت فرماندهی کل قوا با حکم امام امت و سپس با صدور حکم عدم کفایت سیاسی برای ریاست جمهوری توسط مجلس و برکناری وی توسط امام خمینی (ره).صورت گرفت آنگاه وی از ترس محاکمه بهمراه سرکرده سازمان منافقین با لباس زنانه فرار کرد .

  • دومین منتخب

محمدعلی رجایی از چهره‌های انقلابی نزدیک به حزب جمهوری اسلامی که تا آن زمان مسئولیت وزارت آموزش و پرورش و نخست وزیری را برعهده داشت، در دوم مرداد ۱۳۶۰ به ریاست جمهوری برگزیده شد. لکن در۸ شهریور ۱۳۶۰ با انفجار بمب توسط منافقین به شهادت رسید و ملت از خدمات وی محروم میشوند .

  • سومین منتخب

آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای امام جمعه تهران در ۱۰ مهر ۱۳۶۰ انتخاب شد. دو دوره ریاست جمهوری ایشان ، با وجود همسو نبودن نخست وزیر وقت با ایشان و سنگ‌اندازی برخی جریانات سیاسی و تنش‌هایی که حکم آتش زیر خاکستر را داشت، بدلیل ویژگی‌های شخصیتی رئیس جمهور وقت، به هنگامه‌ای برای همدلی و آرامش در قوه مجریه و اداره کشور در شرایط سنگین جنگ تبدیل شد و خاطره شیرین آن در یادها ماند. این دوران هشت ساله، با ارتحال امام خمینی (ره) و انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری پایان یافت؛ انتخابی که باعث خرسندی مردم و عصبانیت دشمنان داخلی و خارجی شد.

  • چهارمین منتخب

آقای اکبر هاشمی رفسنجانی در ۶ مرداد ۱۳۶۸ انتخاب شد. دوران وی ، از یکسو با جریان قابل تقدیر سازندگی و از سوی دیگر با بروز و ظهور تفکرات جدید غیربومی در حوزه اقتصاد و فرهنگ و نفوذ آنها در اداره کشور همراه بود که باعث نقدهای دلسوزان شد. تغییر رفتار چهارمین رئیس جمهوری اسلامی ایران در سال‌های منتهی به دولت‌های نهم، دهم و یازدهم، باعث دلزدگی و گلایه جریان‌های قابل توجه انقلابی در کشور و سپس عزل از امامت جمعه تهران را بهمراه داشت .

  • پنجمین منتخب

سیدمحمد خاتمی در دوم خرداد ۱۳۷۶ برگزیده شد.و توسعه سیاسی را بر معیشت مردم مقدم داشت . با بروز فتنه ۸۸ و اشوبهای هشت ماهه دو نامزد شکست خورده انتخابات آن سال، و همراهی وسرمداری خاتمی آنها باعث خسارات سنگین سیاسی و امنیتی شد؛ تا جایی که شورای عالی امنیت ملی، حکم ممنوع‌التصویری وی را صادر کرد.

  • ششمین منتخب

در ۲۳ تیرماه ۱۳۸۴ محمود احمدی‌نژاد برگزیده شد . انتخابی که با توجه به شعارهای انقلابی و اصولی وی از جمله عدالت‌گستری و مهرورزی، باعث جان گرفتن بیش از پیش جریان انقلابی و جوان برای مدیریت عالی کشور شد. لکن استنکاف وی از فرمان رهبری در ماجرای معاونت اولی مشایی و عزل وزیر اطلاعات، تنش مکرر با مجلس هشتم و نهم و قوه قضائیه و طرح مسائل شاذ و نادر در سپهر سیاسی کشور از قبیل “مکتب ایرانی”، باعث شد تا آن طور که انتظار می‌رفت مطلوب دلسوزان انقلاب نباشد . وتغییر مواضع عجیب و غریبش ؛ از مسیر انقلاب زوایه بیشتری پیدا کند .

  • هفتمین منتخب

در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲حسن روحانی (فریدون) انتخاب شد . شاخصه اصلی ریاست وی ، سیاست خارجی مبتنی‌بر اعتماد افراطی به غرب، اقتصاد شبیه به دوران سازندگی و نواختن منتقدان با ادبیات دون شان ریاست جمهوری است . دستاورد این دولت برجام پرخسارت و تورم چند برابری ودو بحران ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ بوده است . ( فارس ؛ ۲۱ تير ۱۳۹۶ ، با تلخیص و اصلاح )

  • آسیب پذیریها وضعفهای مدیریتی

پنج نفر از افرادی که در مسند ریاست جمهوری قرار گرفتند ، در آغاز و پایان دوره خود تغییرات زیادی در روحیه ، سیاست وعملکرد داشته‌اند. از هم ‌داستانی با منافقین تا فرار از کشور ، از سازندگی تا رویکرد لیبرالی ، از اصلاحات درون نظام تا بی‌مهری به مصالح نظام ،  از عدالت و مهرورزی تا حاشیه سازی جریان انحرافی ،  از تکیه برسیاست خارجی پر هزینه تا توهین به منتقدان وسو مدیریت و تورم و فشارهای معیشتی برمردم وبی اعتمادی مردم به جایگاه ریاست جمهوری را بهمراه داشته است .

  • آسیب ها و پیامدهای حاصله

برخی از گفتار و عملکرد روسای پیشین آسیب ها و پیامدهای زیر را بهمراه داشته است :

  • خدشه به جایگاه ریاست جمهوری دولت اسلامی و انقلابی بنحویی که مایه مضحکه مردم شده است .
  • ایجاد تزلزل در ارکان مدیریتی نظام مقدس جمهوری اسلامی
  • انداختن قصورات سومدیریتهای خود بر گردن کمبود اختیارات
  • بیان رفراندومی که نه ضرورت داشته ونه درحوزه اختیارات انان بوده
  • بروز عجز در برابر تهدیدات وخواسته های دشمن ، بجای اقتدار و عزت نفس
  • خدشه به اعتماد خالصانه مردم و ایجاد بی اعتمادی
  • ایجاد مشکلات معیشتی برای مردم
  • ایجاد تزلزل در وحدت ملی با دامن زدن به اختلافات
  • عدم اجرای سیاست های کلان ابلاغی
  • ضعف در رعایت عدالت و مصالح اسلامی
  • بروز حقوق های نجومی و طبقه مدیران مرفه بی درد
  • ضعف در عزل و نصب های بی ضابطه وتصمیمات فله ای
  • تزلزل در ستون خیمه کشور یعنی ولایت فقیه براساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی
  • تزلزل در تعامل در ارکان تصمیم گیری کلان کشور و بویژه در سران قوا
  • مایوس سازی محرومین کشورهای مظلوم
  • دلزدگی بخشی از مردم از مسولین نظام وخدشه به جایگاه مسولین نظام
  • تزلزل در وجه مدیریت عالی نظام در عرصه بین المللی و بخصوص کشورهای دوست و بویژه محور مقاومت
  • شکستن قبح دشمنی ها و جنایتهای مکرر امریکا علیه ایران ؛ حتی بعد از ترور شهید سلیمانی توسط نظامیان امریکا
  • دامن زدن به موج تبلیغاتی دشمن مبنی بر دو گانگی قدرت در کشور
  • تجری دشمنان انقلاب
  • نفوذ در ارکان نظام و حضور نامحرمان در برخی مناسب دولتی
  • و غیره
  • ضرورت جراحی و اصلاح

با عنایت به آفات ذکر شده و آسیب های وارده بر این مسند مقدس  ،یک ضرورت اساسی برای بازگرداندن اعتبارجایگاه ریاست جمهوری کشور اسلامی وجود داشته و براساس اصلاح مداری نهضت امام حسین (ع) ، اصلاح مدیریت عالی کشور بر مدار بنیانگذاری امام راحل و سیره ریاست جمهوری دوران شهید رجایی و آیت الله خامنه ای در این دوره الزامی می باشد.

  • سابقه رئیسی

ایت الله سید ابراهیم رئیس‌الساداتی درتاریخ ۲۳ آذر ۱۳۳۹ در مشهد متولد شد. دروس حوزوی را ابتدا در مشهد و از سال ۱۳۵۴ در قم تحصیل کرد. او فعالیت قضایی خود را در ۲۰ سالگی به عنوان دادستان کرج آغاز کرد و سپس دادستانی همدان را نیز به‌طور هم‌زمان بر عهده گرفت. در سال ۱۳۶۴ جانشین دادستان تهران شد. در سال ۱۳۶۸، به عنوان دادستان تهران منصوب شد. در سال ۱۳۷۳، به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد. او از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳، معاون اول قوه قضائیه، و در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ دادستان کل کشور بود. در اسفند ۱۳۹۴، رئیسی با حکم رهبر انقلاب به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شدودر اسفند ۱۳۹۷ بعنوان رییس قوه قضاییه منصوب گشت و تحولات شگرفی در حوزه عدالت به وقوع پیوست .

  • آینده رئیسی

روحیه شخصی و سیره عملی گذشته ایت الله رییسی در مناصب گذشته مبین آنست که در میان گزینه های موجود ، ایشان امکان اصلاح مدیریت عالی کشور و نیز اصلاح امور جامعه بخصوص با رویکردعزتمندانه وکرامات انسانی را داشته و شایسته قامت رییس جمهوری اسلامی ایران انقلابی می باشد و باتوجه به درخواست های متعدد مردمی و گروهها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و…. از ایت الله رییسی جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ، ضرورت دارد ایشان این ردای غبار الود را تکانده و پذیرا گشته و منجی شرایط فعلی جامعه باشند . شخصی که در امورات جامعه تابع امام المسلمین بوده و  ارامش روانی را به جامعه برخواهد گرداند . بطور قطع در این برهه حساس تاريخي که وجاهت بین المللی ایران و ایرانی آسیب های جدی دیده،می تواند به کمک جدی کشور بیایند و وجهه آن را به بهترین شکل ممکن بازسازی کنند. و مجد وعظمت ایران اسلامی را باز گردانند.

درخصوص این بنداز بیانیه گام دوم انقلاب ، اقای رییسی گامهای بلندی در قوه قضاییه برداشته اند . ودستگاههای اجرایی نیز در انتظار چنین مدیریت وی می باشند : “عدالت در صدر هدف‌های اولیه همه بعثت‌های الهی است و درجمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است …؛ و جمهوری اسلامی ایران در این راه گام‌های بلندی برداشته است و البته باید کارهای بیشتری صورت گیرد. “(رهبر انقلاب ، بند سوم توصیه چهارم گام دوم انقلاب ف ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ )

  • سخن پایانی
  • انتخاب مردم نقش اساسی در تعیین سرنوشت خود دارد و به صلاح خود مردم هست که دست به انتخاب اصلح زده تا نتیجه اصلح به مردم وجامعه به بار اورد.
  • گرچه ما براساس قانون مخیر به انتخاب هر کاندیدایی می باشیم ولی باید توجه کنیم که این نعمت از برکات انقلاب است و لازمست در راستای اهداف انقلاب باشد .
  • گرچه انتخاب کاندیداها مخفی می باشد ، ولی عندالله در نوع انتخاب مسولیم و ماجور ویا مورد عقاب خواهیم بود .
  • از انجا که براساس نص قران کریم ، خدا و پیامبر(ص) ، امامان (ع) و جانشین امام زمان (عج) حق ولایت و حاکمیت دارند ، لذا این تعیین انتخاب ها ؛ اعتباری است که به ودیعه به ما داده شده و ما مکلف به رعایت معیارهای انتخابی که از سوی ولی فقیه اعلام میشود می باشیم .
  • از انجا که اغلب مشکلات کشور ناشی از سو مدیریت و کاهلی مدیران عالی بوده ، لذا بایستی در انتخابات خرداد ۱۴۰۰ با بصیرت لازم ، به فرداصلح رای داده و با روی کارآمدن رییس جمهور انقلابی با بصیرت و روحیه جهادی و خستگی ناپذیر ، اهداف گام دوم انقلاب اسلامی را بتوان محقق کرد. و با ایجاد تمدن نوین اسلامی ، زمینه سازی ظهور مهدوی فراهم گردیده و مقدمات ظهور فراهم گردد . که بهار حقیقی ، تحقق وعده موعود با ظهور حضرت مهدی(ع) و تشکیل دولت عدالت گستر است ، همان بهار دل‌انگیزو فرح بخشی که هستی به دنبال زمستانی طولانی به انتظارش نشسته است و بهاری از جنس نور و معنویت به همراه خواهد آورد.

 

یک خبر خوب و یک خبر بد انتخاباتی

  • خبر خوب اینکه اقای رییسی وارد انتخابات خواهد شد.
  • و خبر بد اینکه این خبر بدی برای جبهه خارجی (عربی غربی وعبری) و جبهه داخلی ( جمع شدن بساط نفوذیها در ارکان اجرایی کشور) خواهد بود.

 

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ، استاد دانشگاه و مولف کتاب نظام مدیریت فرهنگی در شهر اسلامی – ایرانی ( برپایه مبانی نظری و فرایند فکری سازنده شهر اسلامی )