اجرای طرح “شهید قاسم سلیمانی”با هدف شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا
اجرای طرح “شهید قاسم سلیمانی”با هدف شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا

طرح شهید قاسم سلیمانی (طرح مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا به شیوه محله‌‌محور) با هدف شکستن زنجیره انتقال کووید۱۹ با سه محور مراقبت، حمایت و نظارت در کشور اجرا می‌‌شود. به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ با توجه به افزایش شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور، اطلاع‌‌رسانی به موقع و تشخیص مخاطرات […]

اجرای طرح "شهید قاسم سلیمانی"با هدف شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا + جزئیات

طرح شهید قاسم سلیمانی (طرح مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا به شیوه محله‌‌محور) با هدف شکستن زنجیره انتقال کووید۱۹ با سه محور مراقبت، حمایت و نظارت در کشور اجرا می‌‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ با توجه به افزایش شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور، اطلاع‌‌رسانی به موقع و تشخیص مخاطرات و مداخله به‌‌هنگام می‌‌تواند باعث نجات جان بسیاری از هموطنان از ابتلا به این بیماری شود. در همین راستا، یکی از بهترین و مؤثرترین اقداماتی که می‌‌توان انجام داد، جلب مشارکت اجتماعی از طریق بهره‌‌گیری از کمک‌‌ نیروهای بسیج و داوطلب مردمی است.

پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و در راستای گسترش و تحقق طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» در یازدهم آبان‌‌‌ماه سال جاری، تفاهم‌‌نامه‌‌ای میان سازمان بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت با هدف بیماریابی سریع‌‌تر، قرنطینه کردن افراد مبتلا و حمایت معیشتی به شیوه محله‌‌محور و خانواده‌‌محور و با استفاده از ظرفیت نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور و ظرفیت بسیج محلات و مساجد امضا شد.

این طرح که به نام شهید سردار قاسم سلیمانی مزین شده است با تمرکز بر پیشگیری از کرونا، به کمک مدیریت و کنترل اپیدمی کووید۱۹ در کشور آمده است. اهداف اختصاصی این طرح شامل قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی، رهگیری و رصد فعال، کاهش بستری حداقل به میزان ۳۰درصد در یک‌ماه و ۵۰درصد در سه‌ماه؛ کاهش مرگ حداقل به میزان ۱۰درصد در یک‌ماه و ۴۰درصد در سه ماه و پوشش حمایتی از گروه‌‌های در معرض خطر به میزان ۵۰درصد در یک‌ماه و ۹۰درصد در سه ماه است.

اصول اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی

اصول اجرای این طرح مبتنی بر مشارکت بسیج و مردم، محله‌‌محور و خانواده‌‌محور بودن، ارائه فعال خدمات و مراقبت‌‌ها، جلب مشارکت بین‌‌بخشی و بهره‌‌گیری از ظرفیت هر خانه یک پایگاه سلامت است.

ارائه مراقبت‌‌ها و خدمات ضروری بهداشتی به صورت حضوری و غیرحضوری، شناسایی زودهنگام کووید۱۹ و افراد در معرض تماس نزدیک در خانه یا محل کار، قرنطینه خانگی یا غیرخانگی و مراقبت از گروه‌‌های در معرض خطر و ارتقای کیفی مراقبت‌‌ها از بیماران بستری و سرپایی از جمله سیاست‌‌هایی است که در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی دنبال می‌‌شود.

راهبردهای طرح آموزش، بیماریابی و مدیریت کرونا

در این طرح، هفت راهبرد اساسی دنبال می‌‌شود؛ راهبرد اول، تشدید نظارت بر پروتکل‌‌های بهداشتی و اعمال قانون‌‌های ضدکرونایی است که این نظارت از طریق مشارکت مردم، وزارت بهداشت، بسیج و سایر ارگان‌‌های ذی‌‌ربط صورت می‌‌پذیرد.

راهبرد دوم، تست گسترده، هدفمند و هوشمند برای شناسایی سریع‌‌تر مبتلایان به کروناست؛ این امر باعث می‌‌شود راهبرد سوم که بیماریابی فعال، قرنطینه و رهگیری هوشمند بیماران است، بهتر اجرایی شود. آموزش و فرهنگسازی، حفاظت از گروه‌‌های آسیب‌‌پذیر شامل سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌‌ای، برنامه‌‌ریزی دقیق برای اعمال محدودیت‌‌های هوشمند در تعطیلات و تقویت فرآیند درمان سرپایی از دیگر راهبردهایی است که می‌‌توان به آن‌‌ها اشاره کرد.

دکتر عیسی مالمیر، دبیر اجرایی طرح شهید سلیمانی در تهران در گفت‌‌وگو با تسنیم، سه رکن اساسی اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی را مراقبت، حمایت و نظارت اعلام و تصریح کرد: در فاز مراقبت، نیروی انسانی شامل مراقبین سلامت، پرستاران و پزشکان است؛ هر تیم، ۱۵نفره و شامل یک پزشک عمومی، چهار پرستار و ۱۰ مراقب سلامت است. مراقبین سلامت به درب منازل مراجعه و پکیج بهداشتی و بروشور اطلاع‌‌رسانی پیشگیری از کرونا را به خانوارها ارائه می‌‌کنند؛ اگر در خانواده‌‌ای فردی مبتلا به کرونا بود یا مشکلی وجود داشت اسامی این خانواده‌‌ها را یادداشت می‌‌کنند و برای اعزام پزشک یا پرستار اقدام می‌‌شود.

وی با بیان این‌‌که فاز بعدی، مرحله حمایتی است؛ افزود: در این سطح به‌منظور جلوگیری از تردد بیماران کرونایی، برای حمایت معیشتی، ارسال بسته‌‌های حمایتی و پکیج‌‌های بهداشتی صورت می‌‌گیرد؛ همچنین پایگاه‌‌های نواحی مقاومت بسیج به‌صورت محله‌‌محور تقبل کرده‌‌اند که اگر خانواده‌‌ای نیاز به خرید دارد و افراد خانواده، سن بالایی دارند و نباید برای خرید از خانه خارج شوند، پایگاه‌‌های بسیج این خرید را برای آن‌‌ها انجام ‌‌دهند.

مسئول بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ افزود: فاز سوم، مرحله نظارت است؛ در این مرحله تیم‌‌های بسیجی در نواحی مقاومت بسیج رصد می‌‌کنند که آیا اقداماتی که باید در حوزه پیشگیری از بیماری کرونا انجام شود، به‌خوبی صورت می‌‌پذیرد یا خیر؛ در همین راستا چک‌‌لیست‌‌هایی آماده شده و از خانواده‌‌ها سؤال پرسیده می‌‌شود که آیا اطلاع‌‌رسانی، مراقبت و حمایت انجام شده است یا خیر؛ پس از نظارت، میزان موفقیت عملیات سنجیده می‌‌شود و بر اساس آن، برای بازبینی عملیات دستورات لازم داده می‌‌شود.

برای دریافت جزئیات بیشتر از طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا (طرح شهید قاسم سلیمانی) اینجا را کلیک کنید.

خبرگزاری تسنیم