نقش شهیدان حاج قاسم و ابومهدی المهندس در شکست داعش
نقش شهیدان حاج قاسم و ابومهدی المهندس در شکست داعش

نقش بی‌نظیر شهید حاج قاسم سلیمانی در سال‌های جنگ با داعشی‌ها در عراق و بار سنگینی که در این زمینه بر دوش ایشان بود را نمی‌توان فراموش کرد.

رئیس دفتر بالکان و مجلس اعلای اسلامی عراق؛ تا چند روز دیگر دومین سالگرد شهادت رهبران بزرگ مقاومت، دو شهید گرامی حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس رضی‌الله عنه فرا خواهد رسید. سنگین بودن فقدان دردناک دو فرمانده بزرگ که برای ایمان به خدا و اسلام از همه چیز خود گذشتند و برای آن از هیچ چیزی دریغ نکردند و ارواح پاک خود را فدا کردند.

دومین سالگرد ترور شهید بزرگوار حاجی ابومهدی المهندس و میهمان بزرگ عراق حاج قاسم سلیمانی توسط هواپیما‌های آمریکایی است. خون شهدا حافظ، نگهبان و پشتوانه دولت و نهاد‌های آن بود. شهادت، شهدا را به نماد‌های ماندگار ملت تبدیل خواهد کرد. شهید ابومهدی المهندس خود، حیا، روح و وقت خود را وقف دفاع از کشور، مردم، کشور و حرم عراق کرد. شهید المهندس نماد حشدالشعبی (بسیج مردمی) و پیروزی بود. شهیدان حاجی ابومهدی المهندس و حاج قاسم در تمامی عملیات‌های آزادسازی حضور داشتند. شهید المهندس یکی از دلایل پیروزی بود و بسیار مایل بود که بین قوای مختلف نیرو‌های مسلح هماهنگی داشته باشد و هنگامی که آن‌ها را به مقابله با تروریست‌های داعش هدایت می‌کرد، اعضای حشد را از دیگر اعضای نیرو‌های مسلح متمایز نمی‌کرد. همه مردم عراق گواهی می‌دهند که المهندس برادر و پدر همه در همه زمینه‌ها بود و او عاشق استقلال عراق، وحدت آن و عزت فرزندانش بود. شهید المهندس به دولت و نهاد‌های آن غیرت داشت و از آن دفاع می‌کرد و در برخورد و گفتار و بخشش بخل نمی‌کرد. شهید المهندس در همه عرصه‌ها حضور داشت، نه‌تنها در میدان مقاومت، ایستادگی و مقابله با داعش. شهید المهندس در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فکری و فرهنگی حضور داشت و او را در میدان ایثار، مجاهدت و فداکاری یافتیم تا اینکه جان خود را فدای دفاع از وطن کرد.

یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی عزیزمان و همچنین شهید ابومهدی المهندس (رضی الله عنه) را از یاد نمی‌بریم. شهادت آن‌ها یک حادثه تاریخی بود نه یک اتفاق عادی که فراموش شود. آن‌ها به عنوان یک نقطه روشن در تاریخ ثبت شدند؛ و شهید سلیمانی قهرمان ملت ایران و قهرمان امت اسلامی شد.

در مورد شهید حاج قاسم سلیمانی فقط می‌توانم همان چیزی را که مرجعیت تقلید عراق فرمودند را بگویم: از خبر شهادت سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی به شدت متأثر شدیم. نقش بی‌نظیر مرحوم حاج قاسم سلیمانی در سال‌های جنگ با داعشی‌ها در عراق و بار سنگینی که در این زمینه بر دوش ایشان بود را نمی‌توان فراموش کرد و به مرجع دینی خود، همه آزادگان تسلیت می‌گوییم. این ملت، اتحاد و استقلال این مردم است که خون شهدا فراموش نخواهد شد و فداکاری رهبران پیروزی فراموش نخواهد شد. فداکاری همه رزمندگان وفادار و مخلص برای میهن و مردم فراموش نمی‌شود، اما تا رسیدن به اهداف در این راه می‌مانیم. ان‌شا‌الله

دنیا باید سخن مردم عراق، سخن مجلس عراق را بشنود که می‌گویند آمریکا در عراق جایی ندارد و دلیل هدف قرار دادن و به شهادت رساندن رهبران قهرمان مقاومت این است که پروژه آمریکا در عراق و منطقه را خراب کردند.

نبردی که شهدای ما انجام دادند، نبرد وجودی علیه افراط گرایی و تروریسم است. این رهبران قهرمان هستند که پروژه آمریکا را در عراق و منطقه خراب کردند. بزرگترین پاسخ به جنایت ترور رهبران مقاومت، حفظ ارزش‌ها و اهداف آنهاست، همانطور که پروژه افراط گرایان در عراق با شهادت رهبران شکست خورد.

در این سالگرد باید چند نکته را به خاطر بسپاریم: اولا: ایالات متحده و رئیس جمهور آن با علم به اینکه فرماندهان شهید سنگری در برابر گسترش تروریسم در منطقه هستند، مرتکب این اقدام خائنانه شده‌اند. آمریکا خواهان ثبات در منطقه به ویژه عراق نیست. آن‌ها می‌دانند که شکوفایی و توسعه عراق نقش خرابکارانه آن‌ها را در آن محدود خواهد کرد. به همین دلیل است که باید تسریع در اجرای تصمیم پارلمان عراق مبنی بر خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق انجام شود، زیرا یک سال گذشته است و هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.

ثانیاً: فرماندهان شهید، به فرموده مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای، قهرمانان جنگ‌های پیروز بودند. از این رو از همگان خواسته می‌شود که در سطح مسئولیت باشند و قهرمانان نبرد‌های پیروزمندانه را به بهترین شکل ممکن نشانه گذاری و ادای احترام کنند.

ثالثا: در گرامیداشت یاد و خاطره فرماندهان شهید شده باید به این نکته توجه داشته باشیم که عراق که هزاران شهید و جانباز در مبارزه با تروریسم داده است، عرصه‌ای برای اجرای طرح‌های آمریکایی-صهیونیستی برای تخریب حرم‌ها و اماکن متبرکه عراق، و تبدیل این کشور به به یک کشور ضعیف، وابسته و ویران – از نظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نخواهد بود.

بنابراین، برای حفظ دستاورد‌های پیروزی، باید از بسیج مردمی (حشد الشعبی) حمایت و محافظت کنیم؛ زیرا این بسیج همچنان پرچمی در اهتزاز خواهد ماند و ضامن وحدت و حاکمیت عراق خواهد بود. یاد و خاطره دو شهید بزرگوار سلیمانی و المهندس نباید کلیشه‌ای باشد و مراسم سنتی از یک روز شروع و در یک روز ختم شود. ما باید از قبل آماده باشیم و این بزرگداشت بعد از سالگرد با مظاهر مختلف در مکان‌های مختلف، در مساجد، تکیه‌ها و نهاد‌های رسمی، در میادین و خیابان‌ها و مکان‌های اداری، در خانه‌ها و خانواده‌هایمان عزاداری کنیم.

من می‌گویم: بزرگداشت شهادت دو شهید سلیمانی و المهندس رضی الله عنه باید فرهنگی همراه با فرهنگ شهادت و ایثار در راه خدا عجین شود و تعالی بخش فرهنگ خانه و خانواده‌ها باشد.

فرهنگی که خودمان بسیج می‌کنیم، از خودمان، آن را در خود و اطرافیانمان محقق می‌کنیم، روی کمبود توانایی‌ها تمرکز نمی‌کنیم و خود را از موانع توجیه نمی‌کنیم. هر یک از ما در حد توان خود پیشقدم باشیم و توفیق از جانب خداست.

وَسَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَیَوْمَ یَمُوتُ وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا
سوره مریم (۱۹)
و بر او سلام باد روزی که زاده شد، و روزی که می‌میرد، و روزی که زنده برانگیخته می‌شود

مترجم: محمد مهدی آخوندی

سید علی البلدوی

انتهای پیام/ ۴۱۱