راهکارهایی برای اثرگذاری بیشتر نماز جمعه در شرایط کرونا
راهکارهایی برای اثرگذاری بیشتر نماز جمعه در شرایط کرونا

برای اثرگذاری بیشتر نمازجمعه در شرایط بیماری کرونا ، راهکارهایی در این نوشتار ارایه شده است.
دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی

 

هان ای کسانی که ایمان آوردید هنگامی که در روز جمعه برای نماز جمعه اذان داده می شود به سوی ذکر خدا بشتابید و دادوستد را رها کنید، اگر بفهمید این برای شما بهتر است

“یا ایها الذین امنوا اذا نودی للصلوة من یوم الجمعة فاسعوا الی ذکر الله و ذروا البیع…” آیه ۹ سوره  مبارکه جمعه

 

نماز جمعه در اسلام از اهمیّت ویژه ای برخوردار است،آن قدر که خداوندمتعال سوره ای از قرآن را به این نام نازل کرده است و همچنین روایات زیادی در اهمیّت و فضیلت این فریضه عبادی سیاسی از ائمه اطهار(ع) نقل شده است و اجر و پاداش فراوانی را برای شرکت کنندگان در نماز جمعه در نظر گرفته شده است.در مقابل هم کسی که بدون عذر نماز جمعه را ترک کند، مورد خشم خداوند قرار می گیرد و از رحمت و الطاف او به دور خواهد بود.

نماز جمعه یکی از شعائر اجتماعی مهم مسلمانان از صدر اسلام بوده و از نمادهای همبستگی مسلمانان شناخته می‌شود. وپس از انقلاب اسلامی ایران، برگزاری نمازهای جمعه شکوفا شد و ستادهای نمازجمعه موظّف به «باشکوه» کردن آن شدند.

نماز جمعه های کشور در طول عمر۴۲ساله خود مرکز برخی فعالیتهای اجتماعی نیز بوده است . اعزام رزمندگان به جبهه ها و تشیع پیکر شهدا ، برگزاری راهپیمایی هایی که یا به نماز جمعه ختم شده مانند روز قدس ، و یا از نمازجمعه ( در حمایتهای ملت های مظلوم دنیا و یا اعتراضات به ظلم های دشمنان اسلام  ) اغاز شده است .وهمچنین مرکز جمع آوری کمکهای نقدی و جنسی به جبهه ها و مناطق اسیب دیده و محروم ، محل اعزام نیروهای رزمنده به جبهه ها ، وعده گاه رزمندگان ونیروهای مومن وانقلابی ؛ جمع آوری وسازماندهی کمک های مومنانه در شرایط بحران و….. بوده است .

 

  • راهکارهایی برای اثرگذاری بیشتر نماز جمعه در شرایط کرونا

برای اثرگذاری تربیون نماز جمعه در شرایط کرونا:

الف- غنی تر شدن محتوای خطبه های نماز  (و حداکثر دو خطبه یک ربعی)

ب- پخش برنامه نمازجمعه در سیما ، فقط بصورت یک برنامه ضبط شده نباشد، بلکه با تصاویر مکمل و زیرنویس موضوعات مورد بحث و… باشد، تا جلوه بیشتری داشته باشد و جذاب تر شود .

ج- متنوع شدن برنامه ها ی نمازجمعه (حداقل دو سخنران ده دقیقه ای  پیش  وبعد از خطبه  توسط صاحب نظران حوزه های سیاسی و فرهنگی) بابیان موضوعات روز جامعه

د –  الزام انتشار گزیده اهم مطالب برنامه نمازجمعه در تمامی  شبکه های صدا و سیما  و رسانه های مکتوب و سایتهای خبری وحتی ورزشی

ه – بازگشایی مصلی برروی نمازگزاران :با توجه به بزرگ بودن و مرتفع بودن شبستان مصلی و برخورداری از سامانه تهویه مطبوع ؛ با ایجاد فاصله اجتماعی بین صفوف و نیز زدن ماسک که مرسوم شده است ، شرایط برای برگزاری نمازجمعه با حضور نمازگزاران میسر میباشد و ستاد ملی کرونا بایستی در این تصمیم غلط خود را اصلاح نماید . و عرصه را برای برگزاری نماز ولو برای حمعیت محدود باز بگذارد ، تا ان شالله این اجنماع مومنانه مورد تاکید قران کریم ، برکت معنوی اش بر شهر و شهروندان ساری وجاری گردد.

  • سخن پایانی
  • اینک نمازهای جمعه ما در جای جای این کشور خدائی، یادگاری است عزیز و جانسوز و ارزشمند و دل افروز از امام راحل؛ ابوذر زمان ؛ شهدای محراب وهمه کسانیکه بنحویی در برپایی با شکوه آن نقش داشته اند ، که امروز به امامت مراد و محبوب خود، احیاگر سنن حیاتبخش اسلام و روح خدا در جسم بیجان جهان معاصر، در حفظ ارزشها و شعارهای اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم در پرتو امام جمعه و ولی جمع و رهنما و رهبر جهان اسلام باشند.
  • درحالیکه در شرایط بد گسترش ویروس کرونا ، مصلی ها می توانست با برگزاری نماز، ضمن عطر افشانی عنایت الهی بر شهر عمل کند ، درعین حال بعنوان کانون مبارزه با بحران شهر عمل نماید ، متاسفانه بعلت تصمیم ستاد ملی کرونا چندین ماه است که تعطیل شده است ، و می شود با رعایت ملاحظات بهداشتی برگزار گردیده و سبب تطهیر پیکر جسم جان جامعه آفت زده گردد و این اجتماع مومنانه که مورد رحمت الهی است ، سبب رافت الهی بر ریشه کنی همه الودگی های ظاهری وباطنی ؛ الودگی های مادی ومعنوی از جامعه اسلامی گردد.
  • خداوند ان شالله به ما توفیق قدردانی نعمت نمازجمعه را عطا کرده و ما را از اقامه کنندگان واحیاگران نمازجمعه قرار دهد.

 

 

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی پژوهشگر ومولف کتاب مبانی ، کارکردها و ویژگیهای مساجد– ۱۳۹۵