عملیات مهندسی راه و دژسازی در جزیره مجنون
عملیات مهندسی راه و دژسازی در جزیره مجنون

فرستنده : قرارگاه مهندسی رزمی کربلا = رونوشت قرارگاه خاتمالانبیاء (ص) گیرنده : فرماندهی قرارگاه کربلا طبقه بندی : ارجحیت : شماره : تاریخ : پیوست : سلام علیکم در بازدید و سرکشی که در مورخه ۵/ ۳/ ۶۳ از جزایر مجنون به عمل آمد مواردو اشکالات و پیشرفت کار زیر مشاهده که به طور […]

فرستنده : قرارگاه مهندسی رزمی کربلا = رونوشت

قرارگاه خاتمالانبیاء (ص)

گیرنده : فرماندهی قرارگاه کربلا

طبقه بندی :

ارجحیت :

شماره :

تاریخ :

پیوست :

سلام علیکم

در بازدید و سرکشی که در مورخه ۵/ ۳/ ۶۳ از جزایر مجنون به عمل آمد مواردو اشکالات و پیشرفت کار زیر مشاهده که به طور خلاصه به شرح ذیل جهت اطلاع و اقدام بازگو میگردد . امید است انشاءا… با عنایات خداوند تبارک و تعالی و همت برادران اقدامات لازم به عمل آید .

۱ – جاده ورودی به جزیره ( از شرق به غرب ) که حدوداً ۱۴ کیلومتر میباشد . در این جاده در کیلومترهای اول اختلاف سطح آب از طرفین جاده حدود ۶۰ سانتیمتر است ، هر چه به سمت جزیره نزدیکتر میشویم ارتفاع سطح آب بالاتر میرود برای جلوگیری از نفوذ آب و حفظ جاده ، جهاد نجف آباد از انتهای این جاده شروع به مرمت و بالا آوردن سطح جاده نموده که در این عملیات با ۷ دستگاه کمپرسی و یک دستگاه بلدوزر و چند نفر نیرو وارد عمل گردیدهاند : نوع خاک مصرفی از کیفیت خوبی برخوردار است و خارج از این منطقه از فاصلهای به طول ۶ کیلومتر ( خارج از جاده ۱۴ کیلومتری ) تامین میگردد و پیشرفت کار حدوداً ۱۲۰۰ متر میباشد که کمبود کمپرسی و کندی پیشرفت کار کاملاً مشخص است .

۲ – حد فاصل دژ جزیره شمالی مابین چهار راه امام و پیچ اولی ( از شرق به سمت جنوب غربی ) = سطح این دژ بخاطر استفاده از خاکهای نیزارهای اطراف و پوک بودن نوع خاک آن دارای پستی و بلندیهای شدید دارا بوده که تردد وسائط نقلیه به سختی انجام میگرفت به همین منظور جهاد خوزستان پس از آبپاشی و تیغ انداختن توسط گریدر و تسطیح جاده توسط غلطک صاف اقدام به مرمت آن نموده ، در این عملیات با دو دستگاه تانکر آب و یکدستگاه گریدر و یکدستگاه غلطک وارد عمل شده اند ، مشکل عمده این تیم اجرائی نداشتن راننده پایه یک میباشد حتی برای تانکرها راننده ندارند که برادران جهاد جابجائی نفرات خود یکی از تانکرهای آب را براه انداختهاند و یکی دیگر از تانکرها به علت نداشنن راننده با وجود نیاز شدید عملاً خوابیده .

۳ – دژ شمالی جنوبی جزیره جنوبی در سمت شرق محل الحاق شرق به سمت وسط جزیره = در این نقطه جاده خوزستان علمیات دژ سازی داخل آب را با ۱۲ کمپرسی و یکدستگاه بلدوزر و یکدستگاه غلطک پاچه بزی و چند نفر نیروی انسانی ادامه میدهد نوع خاک مصرفی که از جزیره شمالی در فاصله ۱۵ کیلومتری از محل عملیات تامین میگردد به علت اینکه از نیزارهای سوخته به وجود آمده از کیفیت خوبی برخوردار نیست و پیشرفت کار حدود ۲۰۰ متر بوده و علت کند بودن پیشرفت کار کمی کمپرسهاست و هماکنون هم ۷ دستگاه از کمپرسیها به علت نداشتن راننده پایه یک خوابیده یعنی عملاً ۵ دستگاه کمپرسی مشغول فعالیتند .

۴ – دژ وسط جزیره جنوبی از ابتدای چهار راه شهید حاج همت تا شهرک = در این نقطه توسط جهاد اصفهان سمت راست دژ در قسمت غرب پلیت کوبی و مرمت پلیت کوبی قبلی با دقت بهتری ادامه دارد و توسط حمل خاک با کمپرسیها از فاصله به طول ۸ کیلومتر از جزیره شمالی ارتفاع و عرض جاده را ترمیم مینمایند در این نقطه به علت ارتفاع زیاد آب در سمت شرقی دژ در طول دژ شکافهای طولی و عمقی مشاهده میشود که امکان ریزش دارد و هماکنون از همین سمت ریزشها شروع گردیده .

۵ – دژ دستک اول بعد از چهارراه امام به مسافت ۵/ ۴ کیلومتر از شرق به غرب در غرب جزیره شمالی = این دژ از دو طرف همسطح با آب گردیده ودر بعضی از نقاط آب هم نفوذ نموده و وضعیت کلی دژ نامطلوب و سطح ظاهری آن حالت فنریت پیدا نموده که تردد در آن مشکل و سمتهای اطراف دژ به خاطر نفوذ آب حالت باتلاقی دارد که برادران مهندسی رزمی لشکر ولیعصر با ۲ دستگاه بلدوزر و ۲ دستگاه لودر و ۵ دستگاه کمپرسی و یک دستگاه غلطک در مرمت آن کوشش مینمایند که تاکنون به علت پراکندگی کارها و به صورت مقطعی کار نمودن نتیجه حاصل نگردید و امکان فرو رفتگی در آب بسیار زیاد است که بنا گردیده این واحد اجرائی از ابتدای جاده ارتفاع دژ را به طول ۵۰ سانتیمتر بالا آورده و بعد از پخش توسط بلدوزر یا غلطک کوبیده شود و فاصله معدن تا محل کار حدوداً ۵/ ۸ کیلومتر میباشد و جنس خاک آن از کیفیت خوبی برخوردار است که جهت مرمت و حفظ این دژ که از موقعیت حساسی برخوردار است نیاز به تعداد بیشتری کمپرسی است به طوریکه بعد از محاسبات لازم اگر با این امکانات کارها بخواهد پیش برود یکماه طول میکشد و با اضافه نمودن کمپرسیها این فاصله زمانی کوتاه میگردد .

۶ – دژ شمالی و جنوبی جزیره شمالی واقع در غرب جزیره بعد از اسکله شهید اسکندری = در این دژ که حالت پله دارد و در قسمت فوقانی به سمت آب برادران جهاد سازندگی اصفهان با یک تیم کامل در مرمت و تسطیح و اصلاح آن کوشش مینمایند بطوریکه در یک نقطه سطح آب با دژ همسان بوده که برادران جهاد با خاکریز و پخش آن در صدد حفظ این دژ میباشند . بطور کلی در این مناطق نیاز به کمپرسی با راننده میباشد تا بتوان فاصله زمانی برای حفظ دژ را کوتاه نمود تا از خطرات آتی پیشگیری شود در خاتمه امیدواریم انشاءا… با عنایات خداوند تبارک و تعالی و همت برادران پس از رفع مشکلات و تامین امکانات خدمتگذاری به اسلام و مسلمین باشیم .

به امید پیروزی نهائی رزمندگان اسلام در جبهههای نبرد حق علیه باطل و نابودی استکبار جهانی و آرزوی طول عمر امام امت

منا… التوفیق

محمد عبدا… زاده

خدایا خدایا تا انقلاب مهدی (عج) حتی کنار مهدی (عج) خمینی را نگهدار