ثبت خاطرات جنگ در امتداد تکالیف جنگ
ثبت خاطرات جنگ در امتداد تکالیف جنگ

دراین نوشتار به صورت اجمال ادله ضرورت ثبت خاطرات جنگ تبیین شده است .
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

جنگ گرچه تلخ است وسخت . ولی عرصه بروز و خلق جلوه های گوناگون ایثار ورشادت وابتکار میگردد.وبدین ترتیب دوران دفاع مقدس هشت ساله و دفاع از حرمهای مطهر عرصه‌ های بسیار مهم وبی بدیل برای بروز روحیه‌ی اسلامی و انقلابی بوده و گنجی بی‌پایان تلقی میشود و ضرورت دارد وخاطرات آن دورانها برای بهره برداری نسلهای آینده ثبت و نشر یابد .

ا- ثبت خاطرات جزیی از وظایف رزمنده

از انجاکه اقدامات رزمنده هزینه هایی را بهمراه داشته و ثمرات مثبت اقدامات وی می تواند برای تداوم بخشی آن در اینده موثر واقع شود و یا ناکامی رخ داده ، سبب پیشگری از تکرار آن در اینده شود،ویا اینکه تاثیرات روحی معنوی آن میتواند برجامعه اثر بخش باشد، لذا ثبت خاطرات جزیی از وظایف رزمنده تلقی میشود.

۲– خطر انحراف حقایق جنگ از سوی دشمن
مقام معظم رهبری در رابطه باجمع آوری خاطرات جنگ چنین بیان داشته اند :  ” اگر چنانچه شما امروز به جمع‌آوری و افزودن بر سرمایه‌ی خاطرات جنگ رو نیاورید، دشمن میدان را از شما خواهد گرفت؛ این یک خطر است؛ من دارم به شما میگویم. جنگ را شما روایت کنید که خودتان در جنگ بوده‌اید؛ اگر شما جنگ را روایت نکردید، دشمن شما جنگ را روایت خواهد کرد آن‌طور که دلش میخواهد. از یک ضعفهایی هم استفاده میکنند -البتّه هر حرکت نظامی و غیرنظامی ممکن است ضعفهایی داشته باشد که حتماً دارد؛ از اینها استفاده میکنند- و طبق میل خودشان میسازند. ما باید در این زمینه خیلی احساس وظیفه کنیم، خیلی کار کنیم”. (بیانات  امام خامنه ای در مراسم شب خاطره دفاع مقدس ۱۳۹۷/۰۷/۰۴  )

۳- ثبت خاطرات تکلیف رزمنده

اگر خاطرات رزمنده ثبت نشود ، همانند انست که فرد کارش را نیمه کاره رها کرده باشد و بعبارتی کارش ناقص مانده است . بدین سبب رهبر انقلاب فرمودند رزم یک رزمنده تمام نمی‌شود تا اینکه خاطراتش را بنویسد.  این جمله حکیمانه ، امر به تکلیف است .

سخن پایانی

گرچه نهادهایی خاص تحقیقات و ثبت حفظ و نشر آثار دفاع مقدس تشکیل شده و فعالیتهای چشمگیری داشته اند ، لکن نخست اینکه هنوز بسیاری از عزیزانی که بنحویی نقش افرین بوده ، تجاربشان مکتوم مانده و بایستی در امتداد تکالیف جنگ پا دراین عرصه گذارند و ثانیا نشر آن توسط همه نهادهای ذیربط صورت قرارگیرد و مورد استفاده قرارگرفته ودر بسیاری از موارد بایستی به فرهنگ عمومی جامعه مبدل شود.

 

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ، پژوهشگر و مولف کتاب ره توشه مدافعان حرم