اتصال به ریسمان الهی در سایه انس با قرآن
اتصال به ریسمان الهی در سایه انس با قرآن

این روزها بیش از هر زمان دیگری نگاه‌ها و دست‌ها رو به آسمان است. همه ما چشم به رحمت و مغفرت‌اش دوخته‌ایم. اینک فرصت دوباره‌ای دست داده است تا خالصانه و مخلصانه با تمام وجود به معجزه نبی مکرم اسلام(ص) تمسک جوییم و با قرائت آیات جان‌بخش آن با قدرت الهی به مقابله با مشکلات […]

این روزها بیش از هر زمان دیگری نگاه‌ها و دست‌ها رو به آسمان است. همه ما چشم به رحمت و مغفرت‌اش دوخته‌ایم. اینک فرصت دوباره‌ای دست داده است تا خالصانه و مخلصانه با تمام وجود به معجزه نبی مکرم اسلام(ص) تمسک جوییم و با قرائت آیات جان‌بخش آن با قدرت الهی به مقابله با مشکلات و مصائب دنیوی برخیزیم.
در حالی که خبرهای ناخوشایند شیوع بیماری کرونا مردم سراسر دنیا را در نگرانی فرو برده، با فرا رسیدن ماه میهمانی خدا،‌ آرامشی ملکوتی در این فضا حاکم شده، گویی روحی تازه در کالبد مسلمین و علی‌الخصوص ایرانیان دمیده شده است. هم‌زمانی این ماه مبارک با شیوع بیماری کرونا از حکمت‌های الهی است. چرا که در شرایط عادی هم این ماه برای مسلمین ماه برکت و نزول قرآن و بسیار مقدس است و سبب آرامش دل‌هاست و امسال هم بیش از همیشه نیاز به تسکین حاصل از انس با قرآن احساس می‌شود.
در ادامه به اهمیت انس با قرآن و نحوه برگزاری محافل قرآنی با رعایت توصیه‌های بهداشتی می‌پردازیم. با ماه همراه باشید.
محافل انس با قرآن
انس با قرآن نه‌تنها به لحاظ ثواب معنوی بلکه برای زندگی اجتماعی و فردی نیز برکات بسیاری دارد. به طوری که تأثیرات آن را آشکارا می‌توان دید.
«حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین نیک‌فال» نویسنده و مبلغ دینی و استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «موضوع قرائت و تدبر در قرآن در تمام مراحل زندگی یک اصل مورد نیاز و کتاب راهنمای بشریت است. در این میان ماه مبارک رمضان به عنوان- بهار قرآن- اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که روایات مربوط به افزایش ثواب قرائت قرآن نشان‌دهنده آن است.»
وی می‌افزاید: «امسال و با توجه به حوادث کنونی، جایگاه قرآن بهتر درک می‌شود. همان‌گونه که در میان عموم مردم نیز رواج دارد در برخورد با مشکلات به آیه «امن یجیب…» تمسک جسته و آن را تلاوت می‌کنند و یا برای رفع مشکلات آیهًْ‌الکرسی بسیار توصیه شده است، بهترین وسیله برای رفع اضطراب حاصل از کرونا و برطرف شدن هم و غم آن رجوع به قرآن است، آن هم نه فقط قرائت ظاهری بلکه خواندن با تدبر در آیات و معانی آن موجبات آرامش انسان را فراهم می‌کند.»
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان می‌دارد: سنت زیبا و پسندیده‌ای که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی به وجود آمده برگزاری جلسات مختلف قرآن کریم در سراسر کشور است که در ماه مبارک رمضان به اوج خود می‌رسد و در هر گوشه و کناری جلسات قرآن برگزار می‌گردد که با شیوع ویروس نامبارک و منحوس کرونا، آداب و رسوم هر ساله و دیرینه جامعه قرآنی را تحت تاثیر قرار داده است. اما فعالان، مدرسان و قاریان قرآن به صورت مجازی سعی در حفظ این سنت می‌نمایند. اما تاثیری که جلسات شفاهی و چهره به چهره و زنده می‌گذارد در فضای مجازی نخواهد داشت. بنابراین استفاده از فضای مجازی به صورت عمومی جذاب نیست اما در کنار آموزش و جلسات زنده و چهره به چهره استفاده از فضای مجازی بی‌تأثیر نخواهد بود و در این ایام کرونایی چاره‌ای به غیر از این که در فضای مجازی فعال باشیم نداریم.»
وی اظهار می‌دارد: «در ایام کرونا بهره‌مندی از فضای مجازی برای ارتباط با اساتید حوزه قرآن و محافل قرآنی ضروری است اما نباید زمینه‌ای برای تعطیلی مجامع عمومی در فضای حقیقی و انتقال به فضای مجازی در پسا کرونا ایجاد شود. چرا که فضای واقعی و جلسات حضوری برکات فراوانی دارد و آرامش معنوی که با ذکر خدا حاصل می‌شود از جمله این برکات است.»
نیک‌فال با اشاره به آسیب‌های روحی ویروس کرونا علاوه بر آسیب‌های جسم می‌گوید: «ایجاد ترس، قرنطینه و… از عوامل اضطراب و استرس بوده که این روزها متاسفانه جامعه ما را دربرگرفته است. بنابراین رجوع به قرآن و دریافت آموزه‌های وحیانی آن برای حفظ شرایط لازم در مقابله با این آسیب‌ها در وضعیت موجود و بعد از آن بهترین راهکار خواهد بود. در اولین آموزه‌های قرآنی در آیه ۱۵۵ سوره بقره مقاومت و پایداری را شرط لازم برای مقابله با بلایا بیان می‌نماید. مقاومت و پایداری که امروز پزشکان، پرستاران، کادر درمانی، گروه‌های جهادی و… در کشور به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشتند، همان اصلی است که نبود آن در فرهنگ غرب آنها را دچار مشکل کرده است. تا جایی که مسئول غربی از ترس کرونا دست به خودکشی می‌زند که نشان دهنده دوری آن جوامع از آموزه‌های وحیانی است.»
وی تصریح می‌کند: همچنین «در سوره رعد آیه ۲۸ در خصوص غلبه بر ترسی که از خود بلا خطرناک‌تر است با عنوان یاد خدا آرامش دهنده قلب‌هاست ذکر شده با این دو مثال می‌توانیم دریابیم که راهکارهای زیادی در قرآن و آموزه‌های آن برای مدیریت ایام کرونا و پسا کرونا وجود دارد که انس با قرآن می‌تواند ما را به سوی آنها رهنمون سازد.»
وی تاکید می‌کند: «متاسفانه بزرگترین معضل جامعه بشریت که حاصل آن مشکلات و ناکامی است، مهجوریت از قرآن است که باعث شده هدف نزول قرآن نیز پنهان بماند. بنابراین در تمام مراحل زندگی برای رسیدن به هدف مطلوب و موفقیت انس با قرآن بهترین راهکار و سریع‌ترین وسیله است.»
فضیلت ختم قرآن در ماه مبارک رمضان
ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن است. از این‌رو اشتیاق برای ختم قرآن به صورت جزء به جزء و جلا دادن روح با قرائت آن ثوابی بیش از هر زمان دیگر دارد.
«حجت‌الاسلام ایلدار ایرانی» کارشناس امور دینی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: از ویژگی‌های بارز قرآن می‌توان به آرام‌بخش بودن آن اشاره کرد که در گرفتاری‌های انسان بیشتر ظهور می‌یابد. به عنوان مثال در شرایط کنونی که تمام دنیا با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و در تمام حوزه‌ها دچار چالش شده‌اند، انس با قرآن می‌تواند چاره‌ساز باشد و انسان‌ها را از این گرفتاری همه‌گیر و جهانی برهاند. در واقع مصداق آیه ۲۸ سوره رعد است که می‌فرماید: «آنها کسانی هستند که ایمان آورده‌اند و دل‌هایشان به یاد خدا مطمئن است، آگاه باشید، تنها با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد.»
وی ادامه می‌دهد: «ثواب رویت، قرائت، تفسیر و ارتباط با قرآن قابل وصف نیست حال آنکه در ماه مبارک رمضان هم که ماه نزول قرآن است اتفاق بیفتد، قطعا ثوابش چندین برابر خواهد شد به طوری که قرائت هر آیه از آن برابر با یک ختم قرآن است. عظمت ماه رمضان به حدی است که نزول قرآن و شب‌های قدر در آن واقع شده و عبادت در آن معادل هزار ماه عبادت خداست و به این ترتیب آرامشی که در انس با قرآن و درک و فهم آیات آن قرار داده شده با هیچ چیز دیگری قابل قیاس نیست.»
این کارشناس امور دینی می‌افزاید: «انسان‌ها در مواجهه با مشکلات و مصائب است که متوجه نعمت‌های فراوانی که در اختیار دارند می‌شوند و این روزها هم وجود ویروس کرونا سبب شد تا بیشتر به خدا و قرآن و ائمه نزدیک شده و ارتباط قوی‌تری برقرار کنیم در حالی که همه ساله با حضور در محافل انس با قرآن متوجه این نعمت بزرگ نبودیم اما رمضان امسال با شرایط خاص خود زیبایی این نعمت‌ها را برایمان پررنگ‌تر کرد.»
ایرانی با اشاره به اینکه برحسب احتیاط و رعایت مسائل بهداشتی، برخی محافل انس با قرآن مثل حرمین شریفین تعطیل شده است، می‌گوید: «از طریق فضاهای مجازی می‌توان این محافل را برقرار کرد. البته ناگفته نماند خواندن قرآن به صورت انفرادی ثواب زیادی دارد اما این ثواب در جمع چند برابر شده و با ایجاد وحدت و همدلی می‌تواند زمینه رشد و شکوفایی معنوی را فراهم نماید.»
وی با تاکید بر رحمت بی‌انتهای الهی بیان می‌دارد: «در یکی از روایات آمده است که در زمان حضرت موسی(ع)‌ قرار بود قحطی اتفاق بیفتد. در این بین مردم شهر تصمیم گرفتند برای عبور از این بحران تونل‌هایی را از میان خانه‌هایشان برای به اشتراک گذاشتن آذوقه حفر کنند. در آن سال قحطی اتفاق نیفتاد. حضرت موسی(ع) دلیل آن را از خداوند پرسیدند و خداوند فرمود: «به دلیل شفقت و ترحمی که میان آنها وجود داشت بر آنان رحم کردم.» حال آنکه در بسیاری از کشورهایی که از آموزه‌های قرآن بی‌بهره‌اند به هنگام شیوع بیماری کرونا عدم ترحم بر همنوعان و خودخواهی و تلاش برای نجات خود را شاهد بودیم. اما در کشور ما همچون گذشته که رزمندگان ماسک‌هایشان را برای نجات جان هموطنان‌شان از صورت خود برمی‌داشتند، اینک نیز روحیه ایثار و فداکاری در میان مردم موج می‌زند. به ویژه کادر درمانی و پزشکی و خدماتی بیمارستان‌ها و روحانیون که به صورت شبانه‌روزی برای خدمت‌رسانی به مردم در تلاش‌اند و همه اینها در واقع حاصل آموزه‌های قرآنی است.»
این کارشناس امور دینی تصریح می‌کند: «بسیاری از مشکلات بشر به دلیل دوری جستن از قرآن است. در هر شرایطی و به هر روشی نباید از انس با قرآن غافل شد. اگر کسی سواد خواندن ندارد در قرآن بنگرد و اگر می‌تواند قرائت کند و یا ترجمه و تفسیر آن را بخواند. بنابراین هرکس باید به اندازه توان خود از آن بهره‌مند بشود. حقیقت قرآن به قدری عظیم است که به فرموده امیرالمومنین(ع) هر آیه از آن ۷۰ بطن دارد و تدبر و تعمق در قرآن یعنی غرق در معنویت شدن. امید است با توکل بر خدا و توسل بر ائمه معصومین علیهم‌السلام و انس با قرآن بر مشکلات موجود فائق آییم.»
قرآن و سلامت روح و روان
قرآن نور است و وقتی چشم به قرآن می‌اندازید، نور به قلب و روح‌تان راه یافته و قلب انسان را شکوفا می‌سازد و سبب آرامش روح و جسم می‌شود.
«حجت‌الاسلام والمسلمین علی آیتی» استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «همان‌گونه که مسئولان حوزه سلامت، بهداشت و درمان هم مکررا اشاره دارند، امنیت بدن با وضعیت روحی انسان ارتباط مستقیم دارد. چنانچه روح قوی باشد، قطعا جسم نیز قدرت لازم را برای مواجهه با بیماری و مقاومت در برابر آن خواهد داشت.»
وی می‌افزاید: «حتی در خصوص بیماری‌های لاعلاج همچون سرطان هم اثبات شده که با داشتن روحیه قوی می‌توان بر بیماری غلبه کرد. زیرا امید به زندگی و آرامش خاطر مقاومت بدن را بالا برده و بهبودی حاصل خواهد شد. حال آنکه لازمه داشتن روحیه قوی انس با قرآن است.»

روزنامه کیهان

گزارش

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹