پاسداری از خون شهدا : حجاب و عفاف ؛ وصیت موکد شهدای فشارکی
پاسداری از خون شهدا : حجاب و عفاف ؛ وصیت موکد شهدای فشارکی

شهدای والامقام به ما جاماندگان از قافله شهدا ، وصیتهایی درخصوص مسایل مختلف کرده اند . بخشی از این وصایا خطاب به خواهران ( نسبی و دینی) می باشد .شهدای گرانقدر به خواهران نسبی و خواهران دینی خود چنین وصیت کرده‌اند:

۱ آبان ۱۳۹۹

جامعه مورد مطالعه اقوام فشارکی‌ها ، شامل تمامی اقوام نسبی و سببی (وصلت‌های درجه یک صورت گرفته) را شامل می‌شود، که از میان جامعه فشارکی‌ها ، تعداد ۶۹ نفرتاکنون به شهادت رسیده اند. از این تعداد دو نفر خانم (مادربزرگ ونوه وی )بوده‌اند که بر اثر بمباران هوایی دشمن به‌ شهادت رسیده و مابقی جزء رزمندگان بوده‌اند. محدوده سنی شهدای فشارکی، بین ۱۰ سال الی ۶۲ سال و محدوده سنی شهدای رزمنده، بین ۱۴ سال الی ۵۲ سال بوده است که هشت تن از آن‌ها بعد از ۸ الی ۳۴ سال انتظار، پیکر‌های مطهرشان بازگشته و تدفین شده و دو تن دیگر نیزهمچنان بی‌مزار مانده‌اند؛ همچنین یک شهید عزیز( حمیدرضا باب الخانی ) نیز از مدافعان حرم است.

شهدای والامقام به ما جاماندگان از قافله شهدا ، وصیتهایی درخصوص مسایل مختلف کرده اند . بخشی از این وصایا خطاب به خواهران ( نسبی و دینی) می باشد .شهدای گرانقدر به خواهران نسبی و خواهران دینی خود چنین وصیت کرده‌اند:

  • زینبی بودن در رسالت جهانی : و تو‌ ای خواهر عزیزم ! باید زینب وار پیام شهدا را به جهانیان برسانی. .(شهید مهدی مطلبی فشارکی فرزند محمد علی )
  • زینبی بودن در الگو قراردادن راه نهضت حسینی : و‌ ای خواهرانم ! همیشه به یاد زینب کبری شیرزن دشت کربلای حسین باشید. راه زینب راه شماست. بیاد آرید صحرای کربلا را، زینب را، کودکان را، خیمه‌های سوخته شده را، سر بریده ابا عبدالله (ع) را، دست و پای از پیکر جدای عباس را و رقیه دختر سه ساله حسین(ع) را. به یاد سر بریده ابا عبدالله الحسین(ع) سرور آزادگان، شهید کربلا ناله سردهید، نه برای من، برای پهلوی شکسته فاطمه ناله سردهید. (شهید امیر حسین نقیان فشارکی ) از خواهرانم می‌خواهم که زینب(س) گونه راه مرا ادامه دهند. (شهید سید حسین حسینی فشارکی) و اما خواهرهای عزیز ! مرا حلال کنید آن وقتی را که حسین (ع) شهید شد، حضرت زینب (س) دربار یزید را ویران کرد. و او را خوار نمود شما هم باید هنگام شهادت برادر خود این گونه باشید. و هنگام شهادت برادر افتخار کنید. و لباس عروسی مرا بپوشید و شادی کنید و با همدیگر گفتگو کنید. (شهید ابوالفضل نقیان فشارکی) خواهرجانم وصیتی هم برای شما دارم ‌ای خواهر مهربانم اگر من شهید شدم از شما می‌خواهم در سوگ من گریه نکنی و خواهشی که از شما به عنوان خواهر شهید دارم، این است که مانند زینب کبری باشی. و راه برادرت را ادامه دهی. (شهید یحیی احمدی فشارکی)
  • حفظ حجاب : خواهرانم ! بعد از شهادت من چون کوه مقاومت کرده و حجابتان را حفظ کنید. (شهید محسن سوریان) …. و حجابشان را حفظ کنند. (شهید سید حسین حسینی فشارکی)
  • حجاب کامل : و مطلبى كه به خواهرانم مربوط مى‌شود، اين بود كه شما را به حجاب كامل سفارش مى كنم . آن حجابى كه در قرآن فرموده است خدا و در سوره نساء. (شهید علی اشجع)
  • حجاب ؛ مشت بردهان دشمنان : و شما‌‌ ای خواهران ! حجاب خودتان را رعایت کنید. زیرا با حجاب خودتان مشت محکمی بر دهان امریکا و شوروی می‌زنید. هر کدام شما واقعاً حجاب دارید، از بی حجابی جلوگیری کنید (شهید مجید محمدی فشارکی)
  • حجاب ؛ پاسداری از خون شهدا : و با حجاب خود از خون شهدا پاسداری کنی.(شهید مهدی مطلبی فشارکی فرزند محمد علی ) و به خواهران خود سفارش می‌کنم: که این حجاب توست که می‌تواند پاسداری از این خون شهدا بکنید. در غیر اینصورت در آخرت بازخواست می‌شوید. (نجف علی مطلبی فشارکی) خواهر مهربانم ! گرچه من برادری شایسته برای شما نبودم. اما شما به بزرگواری خود مرا عفو کرده و مرا حلال کنید. و همانطور که زینب کبری(س) از خون برادرش حسین(ع) حمایت کرد و انقلاب حسین(ع) را گسترش داد، شما هم راهی را ادامه دهید. که از خون من برنده تر و سلاحی برگیرید،که کوبنده تر باشد. ( شهید جواد حاج شریفی ) و تو‌ ای خواهر عزیزم ! باید …. با حجاب خود از خون شهدا پاسداری کنی.(شهید مهدی مطلبی فشارکی) به خواهران خود سفارش می‌کنم که این حجاب توست، که می‌تواند پاسداری از این خون شهدا بکنید. در غیر اینصورت در آخرت بازخواست می‌شوید. (شهید نجف علی مطلبی فشارکی)
  • حجاب ؛ برنده تر از خون شهید : خواهر عزیز ! این را بدان که سیاهی چادر تو از خون من برنده‌تر است. (شهید منصور سوریان)
  • بی حجابی ؛ پایمالی خون شهدا : پدر و مادر عزيزم ! در غم فراغم گريه نکنيد. به خواهرانم بگوئيد: که با حفظ حجابشان خون شهداء را پايمال نکنند. (شهیدمصطفي نقیان فشارکی)
  • بی حجابی ؛ یکی از رویکردهای تهاجم فرهنگی : مسأله‌ای دیگر که دل تمامی خانواده‌های شهدا را خون می‌کند وضعیت بد فرهنگی است. یکی از عوامل جلوگیری از هجوم بیگانه دفاع از حریت و ناموس مردم است. این مسأله در حال حاضر بسیار کم رنگ است. سخن خانواده‌های شهدا این است که جامعه نسبت به مسأله ی حجاب بی‌تفاوت نباشند. زیرا که یکی از دلائل زوال حکومت‌های اسلامی رواج بی حجابی است. دولت و مردم دراین مسأله مسئولند. (شهید جواد خوشبخت فشارکی )
  • نهی از منکر (بی حجابی) : و شما‌‌ ای خواهران ! حجاب خودتان را رعایت کنید….. هر کدام شما واقعاً حجاب دارید، از بی حجابی جلوگیری کنید (شهید مجید محمدی فشارکی)
  • بازخواست در آخرت : به خواهران خود سفارش می‌کنم که این حجاب توست، که می‌تواند پاسداری از این خون شهدا بکنید. در غیر اینصورت در آخرت بازخواست می‌شوید. (شهید نجف علی مطلبی فشارکی)
  • تنها نگذاشتن روحانیت : و سخنی هم با خواهران و برادران دارم و آن اینکه: عزیزان مبادا روحانیت عزیز و آگاهمان را تنها بگذارید. چون این روحانیت عزیز بودند، که ما را از منجلاب فساد و بدبختی نجات دادند. چرا اینکه روحانیت بودند،که مثل شمع چون سوختند و نور به اطراف پخش نمودند. و راه به ما نشان دادند. (شهیدجعفر جعفری فشارکی)
  • پشتیبان ولایت باشید : ‌ای خواهران عزیز من به عنوان یک شهید در راه خدا می‌خواهم که ….و اما امام عزیز را این پیر جماران را این نائب بر حق امام زمان (عج) را این اسطوره مقاومت را این رهبر تمام مستضعفان جهان را دعا کنید. دعا کنید. دعا کنید. و به سخنان او گوش فرا دهید.و او را تنها نگذارید. آنها را دعا کنید.. (شهیدجعفر جعفری فشارکی)
  • اجتناب از خوشحالی منافقین : و به شما وصیت میکنم که صدای خود را به گوش منافقین نرسانید که آنها خوشحال شوند. (شهید مهدی عظیمی)
  • با ضد انقلاب مقابله کنید: و سخنی هم با خواهران و برادران دارم و آن اینکه: ….. در مقابل، روبروی ضد انقلاب بایستید و این چیره خواران شرق و غرب را برای همیشه به زباله دان تاریخ بیاندازید. چون اگر ضد انقلاب را آزاد گذارید، آنها هر روز برعلیه دین و آئین و انقلاب و مملکت توطئه می‌کنند. و اگر شما در مقابل آنها نایستید، به خون تمام شهدا خیانت کرده‌اید. (شهیدجعفر جعفری فشارکی)
  • خیانت به خون شهدا : … روبروی ضد انقلاب بایستید و این چیره خواران شرق و غرب را برای همیشه به زباله دان تاریخ بیاندازید. چون اگر ضد انقلاب را آزاد گذارید، آنها هر روز برعلیه دین و آئین و انقلاب و مملکت توطئه می‌کنند. و اگر شما در مقابل آنها نایستید، به خون تمام شهدا خیانت کرده‌اید. (شهیدجعفر جعفری فشارکی)
  • تربیت اسلامی فرزندان : و مطلبى كه به خواهرانم ….. از شما تقاضا مندم كه فرزندانتان را به حقايق اسلام روشن كنيد و آنها را اسلامى تربيت كنيد. (شهید علی اشجع)
  • کسب معنویات : و‌ ای خواهرانم ! بیشتر از هر چیز اسلام، دنبال معنویات آن باشید (شهید امیر حسین نقیان فشارکی )
  • رعایت تقوا : برادران و خواهران عزيزم تقوا را نصب‌العين خود قرار دهيد و من زيادتر از همه چيز شما را به تقوا سفارش مى كنم. (شهید علی اشجع)
  • اعتدال : و در تمام امور زندگى خود افراط و تفريط نكنيد. (شهید علی اشجع)

عمل به وصیت : و اگر مى‌خواهيد مداوم راه من و پاسدار خون من باشيد به نكاتى كه گفته شده و مي‌شود عمل كنيد. (شهید علی اشجع)

و اینک ماییم و میدان عمل به وصایا

 

منبع: کتاب کتاب گنجینه معارف شهدا (آخرین سفارش‌ها و نواهای آسمانیان فشارکی)، ستاد یادواره شهدا، سیدجواد هاشمی فشارکی، انتشارات وانیا، ۱۳۹۷