مخابرات لشکر۲۷ در عملیات بدر
مخابرات لشکر۲۷ در عملیات بدر

عملیات بدر یکی از عملیاتهای مهم وبزرگ دفاع مقدس یود
که یک سال بعد از عملیات آبی خاکی خیبر صورت گرفت
ودستاوردهای زیادی را بهمراه داشت و شهدایی نیز آسمانی شدند.

عملیات بدر در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۶۳ آغاز شد و تا ۲۹ اسفند ۱۳۶۳ ادامه داشت. رزمندگان اسلام  در پیشروی اولیه از جزایر مجنون، موفق به گرفتن پاسگاه ترابه و تسخیر بخشی از بزرگراه بغداد-بصره شدند. با این حال پاتک عراقی‌ها نیروهای ایرانی را به عقب راند و حالت واماندگی جنگ ادامه یافت. در این عملیات میزان تلفات دشمن بسیار بالا بود. مهدی باکری؛ فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا، از جمله شهدای عملیات بدر بود.

منطقه عملیات در غربه ورال هویزه واقع است که از شمال بهترابه وزجیه و از جنوب به القرنه و کانال سوئیب محدود می گردد. این منطقه دارای دو نوع طبیعت متفاوت است: یک خشکی در قسمت غربی که حداقل عرض آن ۲ کیلومتر در زجیه و حداکثر عرض آن ۸ تا ۹ کیلومتر در عزیر و الهاله می باشد و ۲ هور بزرگ (هورالهویزه در شرق و هورالحمار در غرب) این خشکی را احاطه نموده اند.

 

جمعی از رزمندگان مخابرات لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص)

منطقه جفیر در نزدیکی طلاییه ،  قبل عملیات بدر ( منطقه هورالعظیم ) ؛ اوایل اسفندماه ۱۳۶۳

  • ایستاده از راست : شهید علیرضا قره جلی ( تـولـد :۱۳۴۵/۰۶/۱۲ ؛ در عملیات بدر در۱۳۶۳/۱۲/۲۳  در ۱۸ سـالگی به شهادت رسید . مزار وی بهشت زهرا قـطعـه :۲۷ ، ردیـف :۱۱۷ ؛  شـماره :۸) -برادران محمد بادیار –عبدالرضا طرازی – سید جواد هاشمی فشارکی- منوچهر رستمی – محسن سید میری
  • نیم خیز : شهید ابوالفضل قربانی ( تولد : ۱۳۴۴/۰۳/۰۳ ، محل شهادت : شلمچه ، عملیات کربلای ۵تاریخ شهادت : ۱۳۶۵/۱۲/۱۲ مزار :تهران ، بهشت زهرا(س) قطعه ۵۳ ، ردیف ۱۴۱ ، شماره ۱۰)
  • نشسته از راست : برادران رضایی نیک ( رضا قلی سابق ) – روح الله باغستانی

عملیات بدر