پیام های زمانه نهضت عاشورا واربعین حسینی ورسالت ما
پیام های زمانه نهضت عاشورا واربعین حسینی ورسالت ما

نهضت عاشورای حسینی ، والاترین ؛مفدس ترین و آموزنده ترین جنگ بوده و به مصداق “کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا” کلیه مراحل نهضت عاشورا ( ✅شروع قیام امام ✅روزهای قبل از واقعه عاشورا ✅روز واقعه عاشورا ✅ایام بعدعاشورا) برای شرایط زمان پیامهای اثرگذار ورسالت بار دارد.
*
دکترسیدجوادهاشمی فشارکی

۱۲ مهر ۱۳۹۹

درنهضت عاشورا، امام حسین (ع) و یارانش در کربلا با سپاه کوفه که برای یزید بن معاویه دومین حاکم اموی ‌جنگیدند. این واقعه که در دهم محرم سال ۶۱ قمری و به دنبال بیعت‌نکردن امام حسین(ع) با یزیدفاسق وسپس به دعوت کوفیان مهاجرت امام به سمت کوفه وآنگاه محاصره سپاه امام را بهمراه داشت ،رخ داد.نهایتا پس ازنبردی نابرابر،به شهادت آن امام و یارانش و نیز اسارت اهل بیتش انجامید.و پیام آن فرهنگ زیربارظلم نرفتن ومبارزه را براساس وقایع عاشورا شکل داد. به مصداق “کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا” نهضت عاشورا پیامهای زیررا دارد:

شروع قیام امام

زمینه‌های واقعه عاشورابه دهه‌های قبل، حتی از زمان حیات پیامبر اسلام (ص) ومساله مهم انحراف از غدیر و اصل ولایت وجریان های شکل گرفته وخواصی که بوجود آمدند ارتباط دارد.و علل وقوع آن فراموش کردن یاد خداوند،دنیا پرستی ، رفاه طلبی، زر و زور وتزویر حاکمان، غبار فتنه وبی بصیرتی ،سبب شدکه کوفیان درامتحان الهی در فتنه دشمنان ،نتوانستنددرپیچ‌ تاریخی تصمیم مهم وصحیحی را درزندگی خود بگیرند. ونهایتا جبهه حق را رهاکنند. ابتدا حضرت مسلم ،سفیر امام را تنها گذاشتند وسپس شمشیرهای خود را بسوی امام پاکیها واصحابش بکشندو تلخ ترین واقعه تاریخ رقم زنند.

درجدول زیر، در ستون اول وضعیت رخداد در نهضت کربلای حسینی ، متناسب با شروع قیام امام (ع) و درستون دوم رسالت زمانه مابراساس الگوی نهضت حسینی ارایه شده ودر ستون سوم برخی بیانات وعملکردهای مغایر با نهضت حسینی ،ارایه شده است :

اهداف وسیاست هادرنهضت عاشورارسالت زمانه ما براساس نهضت امامرخداد جای سوال، در سالهای اخیر
 

 

 

عدم پذیرش سازش

با نظام ظالم حاکم یزید

 

عدم پذیرش سازش با نظام ظالم سلطه امریکا وغرب-

امام حسین علیه‌السلام در مقابل شخص یزید نایستاد بلکه در مقابل جبهه ظلم قرار گرفت و فرمود: «مِثْلِی لا یُبایِعُ لِمِثْلِهِ» یعنی هرکسی مثل حسین فکر می‌کند با مثل یزید بیعت نمی‌کندو مذاکره با آمریکا یعنی تن دادن به ذلت.( آیت‌الله حسینی همدانی در مراسم عاشورای ۱۳۹۹)

 

 

 

عملیات روانی درجامعه

و تلاش فراوان طی هفت سال گذشته برای مذاکرات مکرر و سازش با امریکا و اروپا

تشکیل حکومت: امام‌‌حسین(ع)، فرمود: آل ابوسفیان لیاقت حکومت را ندارند و از جدم رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود: «خلافت بر خاندان ابوسفیان حرام است و اگر روزی معاویه را در بالای منبر من دیدید او را بکشید، ولی مردم مدینه او را بالای منبر دیدند و نکشتند و اینک خداوند آنان را به یزید فاسق (بدتر از معاویه) گرفتار کرده است.» [۱] 

«حفظ نظام جمهوری اسلامی … از اهمّ واجبات عقلی و شرعی است.» (صحیفه امام، ج ۱۹، ص ۱۵۳). ‏

«… آحاد مردم یکی یکیشان تکلیف دارند برای حفظ جمهوری اسلامی … از نماز اهمیتش بیشتر است؛ برای اینکه این حفظ اسلام است …» (صحیفه امام، ج‏۱۹، ص ۴۸۶)

 

تلاش فتنه گران داخلی همسو با دشمنان اسلام برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ، عجیب اینکه سرنخ فتنه های ۸۸ و۹۶ و۹۸  برخی افرادمتصدی امور کشوربوده و در آینده نیز برنامه دارند.

همراه بردن خانواده و اهل بیت درهجرت

 

همراه بودن وهمراهی خانواده ها درمسایل ومشکلات انقلاب

 

عافیت طلبی برای برخی آقازادگان و حتی چنگ اندازی به بیت المال
 

اعزام سفیر(مسلم) به کوفه بجهت ارزیابی حمایت از سفر امام

حمایت از نمایندگان ولی فقیه در اقصی نقاط کشور ونیز درفراسوی مرزها

ونماینده امام به بهانه های مختلف و حتی ظاهرا شرعی تنها گذاشته نشود.

و اینکه بدانیم کسی که از حوادث تلخ عبرت نگیرد باید تمامی تلخی حوادث را تجربه کند

 

کم توجهی به نمایندگان ولی فقیه توسط برخی مسولین

شبه پراکنی مگر نماینده ولی فقیه معصوم است؟

امام حسین (ع) خطاب به محمد حنفیه آخرین وصیت های خود را نگاشت و در آن وصیّت، فرمود: من برای جاه طلبی و کام جویی و آشوبگری و ستمگری قیام نکردم، بلکه برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم می خواهم امر به معروف و نهی از منکر و به شیوه جد و پدرم حرکت کنم».[۲]. در این عبارت، امام حسین علیه السّلام‎، اهداف قیام و برنامه کار خود را در چهار محور اعلام کرده اند: نخست . اصلاح امور امّت. دوم . امر به معروف. سوم. نهی از منکر.وچهارم. پیروی از روش جدّش پیغمبر صلّی‎الله علیه و آله و پدرش علی ‎علیه السّلام 

 

تکلیف ما نیز حمایت ازاسلام ناب محمدی و مقابله با اسلام آمریکایی عربستان واسلام رحمانی منحرفین

 

 

علم کردن اسلام رحمانی

وهمسو شدن با اسلام امریکایی ووهابی

 

 

روزهای قبل از واقعه عاشورا

درجدول زیر، در ستون اول وضعیت رخداد در نهضت کربلای حسینی ، متناسب با روزهای قبل از واقعه عاشورا و درستون دوم رسالت زمانه مابراساس الگوی نهضت حسینی ارایه شده ودر ستون سوم برخی بیانات وعملکردهای مغایر با نهضت حسینی ،ارایه شده است :

اهداف وسیاست هادرنهضت عاشورارسالت زمانه ما براساس نهضت امامرخداد جای سوال، در سالهای اخیر
هنگامى که در سال ۶۰ هجرى در معرض بیعت با یزید قرار گرفت، امام حسین (ع)قیام کرده و احساس نمود که دین خدا جز به شهادت آن حضرت احیاء نخواهد شد.امام در یکی از منازل بین راه کوفه ، به جمعیت میگویند: “همانا آنچه را بر ما وارد شده است شما مشاهده مى‎‌کنید، دنیا تغییر چهره داده ونیکویی از آن رویگردان شده است ….. آیا نمى‎‌نگرید که به حق عمل نمی‎شود و از باطل جلوگیرى نمى‎‌شود؟ با این وضع مؤمن باید به لقاى پروردگارش (شهادت) اشتیاق یابد، همانا من مرگ را جز سعادت، و زندگى با ستمگران را جز ملامت و ناراحتى نمى‎‌نگرم” [۳] 

 

 

 

 

جهاد با مال وجان در راه اهداف اسلام وانقلاب

 

 

 

 

 

درشرایط جنگ تحمیلی برخی از مسولین فعلی یا درکشورهای غربی بودند ویا دررفاه طلبی و عافیت طلبی . در شرایط سخت تحریم دشمنان نیز چنین اند

امام با دشمن مذاکره نداشت ، مذاکره برای اتمام حجت وتشرزدن :امام(علیه السلام) در هر گام به اتمام حجّت مى پردازد تا هیچ کس فردا، ادّعاى بى اطّلاعى نکند،ودیگر تشر زدن امام به وی : تو را چه مى شود! خداوند به زودى در بسترت جانت را بگیرد و تو را در روز رستاخیز نیامرزد. به خدا سوگند! من امیدوارم که از گندم عراق، جز مقدار ناچیزى، نخورى).ایت الله مکارم شیرازی ) [۴] 

 

موضع گیری عزتمندانه وقدرتمندانه در برابر دشمنان خارجی وداخلی ، عدم تردید در اراده وتصمیم مسولین نسبت به رسالت خود در برابر دشمن

 

 

رییس جمهوردر ۳۰ مهر ۹۳: … امام حسین(ع) خیمه‌ای برپا کرد و عمر سعد را به مذاکره دعوت نمود؛ امامی که آگاه است که فردا او و یارانش توسط همین عمر بن سعد و یاران نادانش به شهادت خواهند رسید، اما خواست که با دنیا اتمام حجت کند و از همین‌رو در آن شب، ساعت‌ها با عمر سعد مذاکره کرد، تا نتیجه رویارویی آنان به جنگ ختم نشود.

ندای امام حسین (ع): مرگ سرخ  به از زندگی ننگین است

 

لبیک به امام خامنه ای به جهاد اعلام شده در حوزه های مختلفترویج  زندگی رنگین وعافیت طلبی ورفاه زدگی وزندگی اشرافی ، انهم در شرایط سخت معیشتی مردم
 

شب عاشورا امام حسین ع به یارانش فرمود: هر کس از شما حق الناسی به گردن دارد برود.

 

 

هر کس حق الناسی به گردن باید ادا کند وودر غیر اینصورت همراستا با نهضت امام تلقی نمی شوند

کسانی از بیت المال درخصوصی سازی ، تاراج ارزدولتی ، تاراج سکه ذخایرکشور،حقوق ها ووامهای نجومی و احتکارورانت و….مدیون ملت هستند، وجز یاران انقلاب بحساب نمی ایند.

 

روز واقعه عاشورا

درجدول زیر، در ستون اول وضعیت رخداد در نهضت کربلای حسینی ، متناسب با روز حماسه عاشورا و درستون دوم رسالت زمانه مابراساس الگوی نهضت حسینی ارایه شده ودر ستون سوم برخی بیانات وعملکردهای مغایر با نهضت حسینی ،ارایه شده است :

 

اهداف وسیاست هادرنهضت عاشورارسالت زمانه ما براساس نهضت امامرخداد جای سوال، در سالهای اخیر
آب را به روی امام بستند و ….ولی سازش هرگزصورت نگرفت ، مبارزه تا اخرین قطره خون ادامه یافتعدم واهمه از تحریم های فلج کننده دشمن وسازش هرگز” تحریم باید از بین برود تا مشکل آب خوردن مردم حل شود” ( ۱۳۹۴)
نماز اول وقت حتی درصحنه جنگ وتیرباران دشمن در ظهرعاشورااقتدا به حرکت امام حسین(ع) دربرپایی نمازاول وقت در شرایط مختلف جامعه،حتی در سخت ترین شرایط اداری وکاری 

ادامه کار وجلسات در برخی ادارات

امام حسین (ع) روز عاشورا می‌گوید: «بیایید به من کمک کنید، آیا یاور و* *مدد کاری هست؟ هل من ناصر ینصرنی؟»*

شب صحبت می‌کند تا مبادا خبیثی در بین طیّب‌ها باشد، و روز سخن می‌گوید تا مبادا طیّبی در بین خبیث‌ها مانده باشد.

شب غربال می‌کند تا فقط «صالحان» بمانند و روز غربال می‌کند تا فقط «اشقیاء» در مقابل او ایستاده باشند(آیت الله حائری شیرازی (ره) )

 

نگذاريد انقلا‌ب  به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. ( امام خمینی )

 

 

وجود نفوذیهای در برخی ارکان کشور وحتی در مذاکرات هسته ای ،

شنیدن صدای دشمنان از حلقوم برخی مسولین اجرایی یا تقنینی ،

برخی رفتارها برای ایجاد نارضایتی مردم،

اجرای جنگ روانی دشمن توسط برخی روزنامه ها وسایتهای داخلی،

و…..

جهاد تا ایثار جان

واحیای روحیه شهادت‌طلبی

اعتقاد به مکتب شهادت در قیام حسینی تا آنجاست که آن حضرت عشق خود را به مرگ در راه خدا این گونه ابراز ‌داشته اند: مرگ بر انسان‌ها همچون گردن‌بند بر گردن دختران جوان است و من به دیدار نیاکانم آنچنان اشتیاق دارم که یعقوب به دیدار یوسف چنان مشتاق بود.» [۵]

 

جهاد تا ایثار جان

امام خامنه‌ای: اگر روحیه جهاد و شهادت گسترش یابد گرایش به شرق و غرب رخت برمی‌بندد (۲۰ آبان ۱۳۹۷)

 

ترس ازجهادوشهادت توسط برخی ، وعافیت طلبی

وتلاش برای حذف آن از دروس (مانندحذف «شهید فهمیده»‌از کتاب درسی) به بهانه خشونت طلبی

 

 

 

امام حسین(علیه السلام) در روز عاشوراخطاب به دشمنان فرمود: «اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید»  [۶]

 

 

در دیپلماسی وسیاست خارجی ودرتعامل با کشورهای ضد آزادگی بودن ، بایستی این بیان امام ترویج شود: «اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید»

ودیگر اینکه

آزاده بودن خویش و کشور درهرشرایطی

اتفاقی که در عصر ما نیز نشانه های آن وجود دارد و مسلمانانی را می بینیم که با وجود تظاهر به دین داری، حتی از مدار انسانیت خارج شده، و از حیوان پست تر می شوند. نظیر اقداماتی که برخی جریانات افراطی همچون وهابیت، داعش و القاعده و… در اوج رذالت و پستی انجام می دهند و یا جریانات انحرافی وسیاسی برای رسیدن اهداف شون در سال ۱۳۸۸ و ۱۳۹۶ و۱۳۹۸انجام داده و امکان تکرار آن در آینده نیز محتمل است.
در واقعه کربلا، عبیدالله بن زیاد به سپاهیانش دستور داد؛ امام حسین(ع) یا تسلیم گردد و یا به جنگ تَن دهد. امام حسین(ع) روز عاشورا در خطبه‌ای در مقابل لشکریان عمر سعد چنین گفت: «…. مرا بین دو امر نگاه داشته: شمشیر کشیدن، و یا ذلّت و خواری ، سپس فرمود:«هیهات منّا الذلّة؛ محال است تَن به ذلّت دهیم.». [۷] 

در این هنگامه که دشمنان اسلام ،خشکاندن ریشه اسلام وملت مسلمان را علنا اعلام داشته،پذیرش سازش ومذاکرات ذلت بار بانظام ظالم حاکم برجهان وزیربارظلم و ستم هرگزنبایستی رفت .

 

 

رییس جمهور در اردیبهشت ۱۳۹۲: آمریکایی ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت تر است.

امید بستن دستگاه دیپلماسی به وعده های واهی دشمنان وتضمین دانستن امضای آنها

وتلاش برای تداوم خط سازش تا آخرین روزهای کاری شان

 

هنگامی که امام حسین(ع) درروز عاشورا تنها ماند ،جمله ای با این مضمون بر زبان رانده اند:”آیا کسی هست مرا یاری کند؟ هل من ناصرا ینصرنی” [۸]در شرایط امروز کشورکه رهبرانقلاب در حوزه های مختلف حضورمردم را ندا داده اند، وظیفه همگان یاری وعمل به تدابیر ایشان می باشد.برخی مسولین برزبان حمایت از بیانات رهبری را ابراز میکنند ولی عملا کار دیگری میکنند. وحتی درجهت مخالف تدبیر ایشان عمل می کنند. وبعضا نیز بابیان سخنانی نیش دار تمسخر میکنند.

 

ایام بعدعاشورا

درجدول زیر، در ستون اول وضعیت رخداد در نهضت کربلای حسینی ، ایام بعداز واقعه سخت عاشورا و درستون دوم رسالت زمانه مابراساس الگوی نهضت حسینی ارایه شده ودر ستون سوم برخی بیانات وعملکردهای مغایر با نهضت حسینی ،ارایه شده است :

اهداف وسیاست هادرنهضت عاشورارسالت زمانه ما براساس نهضت امامرخداد جای سوال، در سالهای اخیر
از همه زيبايى ها زيباتر:جمله «ما رأيتُ إلّٰا جميلاً» که  حضرت زينب (س) حيدر وار در برابر کاخ ستم یزید بيان کرد.وقتی که یزید با کنایه از ایشان پرسید: خب, چه دیدی؟و خانم جواب دادند: “غیر از زیبایی چیزی ندیدم”در حالیکه تحریم وفشار اقتصادی دشمنان وهمسویی نفوذیها وسوتدبیرمدیران بی عرضه شرایط اقتصادی جامعه را سخت کرده است،علیرغم سخت ومشکل بودن ، انرا زیبادیدن وهمراه بودن با اهداف انقلاب .

 

 

 

بزرگ نمایی و سیاه نمایی تاثیر اقدامات خصمانه دشمن بر کشور،حتی توسط برخی مسولین واداده

زنده کردن روح مقاومت اسلامی در جامعه :قیام امام حسین(ع) احساس ضعف و ترس مسلمانان را نسبت به بنی‌امیه تا حد زیادی از بین برد؛ چنانچه بعداز شهادت امام چندین قیام در حجاز و عراق بر علیه امویان بوجود می آید. 

کاری کنید روحیه جهاد و مقاومت به گونه ای نهادینه شود که راه قطعی نسل‌های پی در پی قرار گیرد. (امام خامنه ای ، ۲۵ دی ۱۳۹۸،  )

 

تلاش های موزیانه نفوذیها برای کم رنگ شدن روحیه مقاومت در داخل کشور وتضعیف جبهه مقاومت درمنطقه

 

پیام رسانی نهضت حتی در شرایط اسارت

 

 

پیام رسان انقلاب اسلامی توسط ازادگان در بند بعث عراق

تلاش منافقین و برخی نفوذیها در میان ازادگان برای تخریب روحیه اسرای دربندرژیم بعثی  و ضربه زدن به آنان و…
 

روشنگری در صحنه های مختلف

 

روشنگری در صحنه های مختلف انقلاب وکشور وافزایش بصیرت دینی وانقلابی

 

تلاش برخی منحرفان در همسویی با عملیات روانی دشمن ، انگ زدن به افراد دلسور با عناوینی چون دلواپسان وکاسبان تحریم و….

 

  • سخن پایانی :

تاریخ کربلا میتواند  هشدار و اندرزی باشد برای امروز و فردای ما که نایب امام زمان خویش و شمر های زمانه را بهتر بشناسیم وبه فرمایش شهید مطهری :”اگر حسین بن علی امروز بود می گفت شعار امروز تو باید فلسطین باشد-شمر امروز موشه دایان است -شمر هزار و سیصد سال پیش مُرد .”لذا در شرایط امروزه مابه کلاس شمرشناسی نیاز داریم.وانجا که امام حسین فریاد زد :”هل من ناصر ینصرنی؟ “یار میخواست نه آب، و اینکه امام حسین(ع) از بی یاری سر بریده شد نه از بی آبی.وحضرت عباس از معرفت امام شناسی و مرام جوانمردی بی دست شد نه به خاطر مشک آب.لذا بایستی از قیام امام حسین درس آزادگی ومقاومت وایستادگی در مقابل ظلم ونظام ظالم جهانی وجهاد وشهادت را فرابگیریم . به فرمایش آیت‌الله حسینی همدانی:” با این عبارت «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا»باید بدانیم در کربلا چه اتفاقاتی افتاد و چه جریانی در مقابل چه جریانی قرار گرفت که باعث شد هرکسی در هر زمینی که زندگی می‌کند آنجا را کربلا بداند و اگر لازم شد عاشورایی عمل کند.”( مراسم عاشورای ۱۳۹۹) وحسن ختام این بیان امام خامنه ای است که :”چنانچه، واقعاً بفهمند و بفهمانند که مساله چه هست و این عزاداری برای چه هست و این گریه برای چه این قدر ارج پیدا کرده و اجر پیش خدا دارد، آن وقت ما را «ملت گریه» نمی‌گویند، ما را «ملت حماسه» می‌خوانند.”( ۳۱ خرداد ۱۳۶۱) وان وقت این فراز زیارت عاشورا راکه میخوانیم عینت خواهد یافت : ” یا لیتنا کنا معک/ ای کاش همراه تو بودیم ” تا انشاالله مشمول این فرازشویم :” و به رستگاری بزرگ می‌رسیدم./ فافوز فوزا عظيما”

 

[۱] سخنان امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا، محمدصادق نجمی، ص ۱۶٫

[۲]  «إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی َلِی ابْنِ اَبی طالِب…»

[۳]  لِیَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ فِی لِقَاءِ اللَّهِ مُحِقّاً، فَإِنِّی لَا أَرَى الْمَوْتَ إِلَّا الْحَیَاةَ وَ لَا الْحَیَاةَ مَعَ الظَّالِمِینَ إِلَّا بَرَماً

[۴]     https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=25&lid=0&mid=246620

[۵]  بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۶۶٫

[۶]  بحار الأنوار، مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح جمعی از محققان، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۳ ق، ج ۴۵، ص ۵۱٫

[۷]  مسعودی، اثبات الوصیة، ۱۳۸۴ش، ص۱۶۶.

[۸]  محدثی، فرهنگ عاشورا، ۱۳۷۶ش، ص۴۷۱

 

  • نویسنده : دکترسیدجوادهاشمی فشارکی ،پژ‌وهشگر ومولف کتاب سرای اربعین حسینی