وانت تویوتا مرکب صحنه های زرم دفاع مقدس
وانت تویوتا مرکب صحنه های زرم دفاع مقدس

در این نوشتار کاربردهای وانت تویوتا در صحنه های گوناگون دفاع مقدس بصورت اجمال تبیین شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

جمعی از رزمندگان مخابرات لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) درحال تردد درجاده مناطق جنوب غرب کشور-۱۳۶۴

نفرایستاده : جانبازشهید مسعود ترابی

نفرات نشسته از سمت راست : پتو چهار خانه برادر سید جواد هاشمی فشارکی برادر … ( چفیه سفید) برادر علی شیری ( چفیه مشکی ) برادر رضا قلی ( رضایی نیک- عینک برچشم )  – برادر حسین برجسته برادر …. ( شلوار پلنگی نشسته بر لبه وانت در سمت چپ )

 

برای جابجایی از یک مقر به مقر دیگر از وانت استفاده میشد . وسایل نیز در عقب آن قرار داده میشد و سپس سوار میشدیم .

راننده ترابری لشکربسیار نابلد بود . احتمالا تازه گواهینامه گرفته بود ویا تازه پشت وانت نشسته بود . خیلی بد رانندگی میکرد و ما در دست اندازها در پشت ماشین یا بالا پایین می پریدیم و یا باترمزهای تندش بیک باره به جلو عقب جابجا میشدیم و چند بار تذکر به وی نیز بعلت تعجیل در رسیدن ، ثمری نداشت .

البته برای جابجایی جمعیت زیاد گردانی ، بجای اتوبوس، عقب کمپرسی سوارمان میکردند. خاطرم هست ، در زمانی که در منطقه بستان دوشبانه روز نخوابیده بودیم . وقتی گردان حمزه لشکر محمد رسول الله (ص)  را سوار کمپرسی کردند تا از منطقه باز گردیم ، همانطور ایستاده اکثر نفرات خوابیده بودیم . و با ترمز راننده کمپرسی جابجا شده و نیمه بیدار میشدیم و دستمان را محکمتر میگرفتیم تا برروی کف کمپرسی نیافتیم . وراننده همچنان ادامه طریق میداد .

این خودرو یار و همراه همیشگی ماموریتها و میدان نبرد بود . دلهای عاشق را عازم میدان میکرد و پیکرهای بیجان را به عقب می اورد . تاکسی صلواتی بین جاده نیز بود و بسیاری از خودروهای درحال تردد ، رزمندگان پیاده را سوار کرده و با ضربه ای بر سقف خودرو زده میشد ؛ ترمز کرده و پیاده میکردند. ویژگی عمده آن قدرت و استحکام نسبی آن بود .

  • کار بریهای عمده وانت تویوتا آن :
  • جابجایی وسایل و تجهیزات
  • جابجایی نیرو
  • جابجایی مجروح ، وقتی وسیله ای نباشد و شرایط سخت باشد ، انتقال مجروح با آن اجتناب ناپذیر است . مثلاجانباز قطع نخاع برادر علیرضا (بهمن) تاجدولتی با تویوتا ازجزیزه مجنون به عقب منتقل میشد ، درحالیکه پیکر خونین ومصدومش بارها به بالا پرت میشد .
  • انتقال شهدا به عقب
  • خودروی غذا
  • انتقال سلاح مهمات
  • خودروی تبلیغات با نصب بلند بر روی ان و پخش صوت
  • نصب انواع سلاح برروی ان با توپ ها ی سبک و انواع تیربار تا کالیبر ۵۰ میلیمتری بر روی آن ها برای عملیات رزمی و حنگ های نامنظم و چریکی
  • جابجایی مواد ومصالح ساختمانی
  • نصب اطاقک برپشت آن وقراردادن وسایل در داخل آن
  • نصب تانکر فلزی و تبدیل آن به خودروی آبرسان و سوخت رسان
  • کشیدن توپ و تجهیرات کششی از عقب
  • بیرون کشیدن خودروی های گیر کرده در گل و یا رمل
  • و غیره
  • آمبولانس اطاق دار آن جهت حمل مجروح استفاده میشد .
  • تویوتا لندکروز استیشن اطاق دار ان نیز که به نام فرماندهی نامیده میشد ولی نیرو و امکانات را جابجا می کرد .

 

در دوران دفاع مقدس، محصولات این شرکت، اصلی ترین وسایل نقلیه سبک مورد استفاده در مناطق جنگی بود، اما خرید از کشور ژاپن برای ایران، غیر ممکن بود، زیرا این کشور به عنوان متحد آمریکا، غالبا اجازه فروش خودروهای تویوتا به ایران نداشت. اما واحد پشتیبانی سپاه،  خودروهای مورد نیاز خود را از مجاری دیگری با واسطه از معدود کشورهایی تهیه می کرد.ایران تحریم و محاصره اقتصادی دشمنان بود و هیچ کشوری جرات برقراری ارتباط با کشورمان را نداشت ولی عنایت خدا خداوند سبب میشد که بن بست ها شکسته شود .

مناطق جنگی کشور که درتصرف بعث عراق قرارگرفته بود ، در غرب و جنوب قرار داشتند. غرب به علت دارا بودن طبیعتی کوهستانی و جنوب غرب نیز به علت بیابانی بودن نیروهای نظامی را برای دسترسی با مشکل مواجه ساخته بود. اتومبیل های دو دیفرانسیل به علت قابلیت خاص آمادگی تردد در مناطق صعب العبور به سرعت در این مناطق به کار گرفته شده و وارد میدان جنگ شدند.

جهادگران مومن ایرانی با تکیه بر قدرت خداوند سبحان ؛ وخلاقیت خویش متناسب با جغرافیای رملی بیابانی و ناصاف مناطق مرزی که دشمن تا دندان مسلح کرده بود، خودروی تویوتا را به چرخهای شنی دار مجهز کرده و روانه ی بیابان نمودند.  پس از آن نیز مهندسین جهاد نفربر زرهی دو زیستی را طراحی و ساختند که توان حرکت در آب و خشکی را توامان دارا بود و سپس نفربر کوچک تری با قدرت مانور و حرکت با لاتری را برای انتقال فرماندهان به خطوط مقدم طراحی نموده ساختند.

بعد از جنگ تحمیلی این خودروها بازسازی و بکارگیری در سازمان سپاه وبسیج شدند. چند سال بعد مدلهای جدید آن  بخصوص وانت دوکابین هایلوکس آن در محور مقاومت از آن استفاده شد.داعشی ها نیز تعداد زیادی را از کشورهای غربی اهدایی گرفته بود و در عملیاتهای فله ای استفاده میکردند و نیز  باجوش ورق اهن بصورت زرهی انتحاری در اورده بود.