سخنان امام خامنه ای در مراسم صبحگاه لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص)
سخنان امام خامنه ای در مراسم صبحگاه لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص)

در جریان شرکت حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا در مراسم صبحگاه لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که در روز یکشنبه انجام شد و خبر این مراسم نیز به اطلاع مردم عزیز رسید، مقام معظم رهبری پس از پایان مراسم در یک نشست […]

در جریان شرکت حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا در مراسم صبحگاه لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که در روز یکشنبه انجام شد و خبر این مراسم نیز به اطلاع مردم عزیز رسید، مقام معظم رهبری پس از پایان مراسم در یک نشست صمیمی و دوستانه با فرماندهان و شماری از رزمندگان این لشکر که بیش از ۵/۱ ساعت به طول انجامید، بیانات بسیار مهمی ایراد فرمودند که نظر به اهمیت سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین نقش خواص در جامعه به عنوان عناصر اهل فکر و تحلیل بر آن شدیم تا با کسب اجازه از دفتر مقام معظم رهبری به پخش خبر آن مبادرت ورزیم. از اینرو توجه شما مردم عزیز و وفادار ایران را به گزیده ای از بیانات معظم له جلب می نمائیم:
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا، روز یکشنبه در جمع فرماندهان و شماری از رزمندگان لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) طی سخنان مهمی بر اهمیت عبرت گرفتن از حوادثی که به فاجعه دردناک کربلا انجامید، تأکید کردند و نقش مهم خواص به عنوان عناصر اهل فکر و معرفت و تحلیل را در تعیین مسیر حرکت تاریخ یادآور شدند.
مقام معظم رهبری در این اجتماع، با تحلیل جامعی از حوادث عبرت انگیز فاجعه کربلا فرمودند: قرآن، مسلمانان را به عبرت گرفتن از تاریخ دعوت می کند و لازمه آن داشتن دغدغه نسبت به آینده است و بر همین اساس، امت اسلام باید دریابد که چرا پنجاه سال پس از وفات پیامبر عظیم الشأن اسلام، کار کشور اسلامی به جایی رسید که مردم مسلمان آن زمان اعم از امیر، سردار، عالم، قاضی و قاری در کوفه و کربلا جمع شدند و حسین بن علی (ع) یعنی عزیز پیامبر را با آن وضع فجیع به شهادت رساندند. بنا بر این از درسهای عاشورا مهم تر، عبرتهای عاشوراست.
حضرت آیت الله خامنه ای سکوت مردم کوفه و همراهی آنان با دستگاه حکومت ظالمانه یزید بن معاویه را در به هدر دادن خون امام عادل، دغدغه آفرین توصیف کردند و فرمودند: این سؤال مطرح است که چرا امت اسلامی در عصر امام حسین (ع) با وجود دقت فراوان نسبت به جزئیات احکام اسلامی و آیات قرآن کریم، در چنین قضیه واضحی دچار چنان سستی، سهل انگاری و غفلتی شد که فاجعه عظیمی چون شهادت حسین بن علی (ع) را به وجود آورد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی عناصر اهل اندیشه و تحقیق را به تدبیر هر چه بیشتر در حوادث مهم صدر اسلام سفارش کردند و فرمودند: باید نگهبان امینی راه را نشان دهد، چشمان تیزبینی تا اعماق حرکت جامعه را ببیند، افراد صاحب فکری، کار را هدایت کنند و اراده های محکمی، پشتوانه این حرکت باشند تا خاکریز و دژ محکم و نفوذناپذیری در برابر دشمن به وجود آید، چه در غیر این صورت بیم آن می رود که جامعه اسلامی ما به آنجا برسد که امام حسین (ع) با آن مواجه شد و انتظار می رود که این معنا در فرهنگ کنونی کشور ما از سوی افراد صاحب رأی و نظر و فکر و اندیشه به وجود آید و عبرت لازم از حادثه عاشورا گرفته شود.
مقام معظم رهبری، ایران اسلامی را کانون جهاد و ایثار و ارزشها خواندند و در ادامه سخنانشان فرمودند: ایران کشور جهاد فی سبیل الله است و در راس کشور عناصر مؤمن، مجاهد، آگاه و صمیمی قرار دارند و شخصیتی مبارز و مجاهدی مانند آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور این کشور است که تمامی عمر خود را در جهاد گذرانده و اکنون نیز شب و روز در جهاد فی سبیل الله قرار دارد و خدا را شکر می کنیم که مسؤولان کشور، علمای اعلام، نیروهای مسلح از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با سوابقی درخشان و نیز گویندگان، مبلغین و بخشهای دانشگاهی همه در مسیر خدمت به انقلاب، اسلام و ارزشها حرکت می کنند.
مقام معظم رهبری سپس در تبیین معنا و مفهوم عوام و خواص در جامعه فرمودند: کسانی که براساس فکر و آگاهی و تحلیل، تصمیمی را اتخاذ و به آن عمل می کنند، در زمره خواص هستند و کسانی که بدون تحلیل و تشخیص صحیح، تحت تأثیر جو، اقدام و حرکت می کنند عوام نامیده می شوند. بنا بر این عوام یا خواص بودن، ارتباطی با فقر و ثروت، با سواد بودن یابی سوادی و مرد و زن بودن ندارد. زیرا بسیارند افراد بی سواد و یا فقیری که در زمره خواص هستند و چه بسا افراد تحصیل کرده و یا ثروتمندی که عوام محسوب می شوند.
حضرت آیت الله خامنه ای به قرار گرفتن خواص در دو جبهه حق و باطل اشاره کردند و فرمودند: خواص طرفدار حق، در هنگام عمل به تکالیف دشوار و در برابر امتحانهای سخت، یا آن طورند که به راحتی از متاع و بهره های زندگی دنیوی دست بر می دارند و یا چنانند که در شرایط سخت و دشوار نمی توانند بر زیباییهای مادی زندگی نظیر مقام، شهرت، پول، لذت و راحتی چشم فروبندند. بنا بر این هرگاه تعداد خواص طرفدار حق که حاضرند در پای عمل به تکلیف از متاع دنیا دست بردارند و حتی از جان خود دست بشویند، بیشتر باشد؛ آن جامعه کاملا بیمه خواهد شد و هیچگاه دچار حالت دوران امام حسین(ع) نمی شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی حاضران را به افزایش قدرت تحلیل و تشخیص و کسب معرفت هر چه بیشتر سفارش کردند و فرمودند: عوام یا خواص بودن، به دست خود افراد است زیرا کسی که از روی بصیرت کار نمی کند، در زمره عوام است. بنا بر این برای عوام نبودن باید هر کاری که انجام می شود براساس بصیرت باشد. همچنین تردیدی نیست که خواص جامعه اسلامی ما از جمله خواص طرفدار حق هستند زیرا دعوت آنها به سنت، عترت، ارزشهای اسلامی و راه خداوند است.
حضرت آیت الله خامنه ای به نقش خواص در شهادت مظلومانه امام حسین (ع) اشاره کردند و فرمودند: هنگامی که امام حسین (ع) علیه حکومت یزید قیام کرد، بسیاری از خواص به کمک آن حضرت نیامدند و به راحتی دنیای خود را بر سرنوشت دنیای اسلام در قرنهای پس از خود ترجیح دادند و حرکت عوام نیز به تبعیت از آنان صورت گرفت. بنا بر این اینجانب هر چه در ماجرای عاشورا دقت می کنم در می یابم که خواص طرفدار حق، بیشترین تقصیر را دارند و برخی از آنان در نهایت بدی عمل کردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی بر تأثیر یک حرکت بجا و به هنگام در نجات تاریخ، تأکید کردند و فرمودند: تشخیص، تصمیم گیری و اقدام خواص در وقت لازم و گذشت به هنگام آنان از زیباییهای فریبنده دنیا، تاریخ را نجات می دهد و ارزشها را حفظ می کند. بنا بر این خواص باید در لحظه مناسب، حرکت لازم را انجام دهند چه در غیر این صورت اقدام بعدی آنان ثمری نخواهد داشت.