تحول عظیم تاریخ ایران درتلاقی حادثه تاریخی در مکان تاریخی
تحول عظیم تاریخ ایران درتلاقی حادثه تاریخی در مکان تاریخی

واقعه تاریخی مشهد شهدای ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در پل تاریخی باقر آباد ، پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷  را نوید داد .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی 

نخست واقعه پل تاریخی باقر آباد : پل باقر اباد در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی تهران و ۱۰ کیلومتری شمال غربی ورامین بر روی رودخانه جاجرود احداث شده است و قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد. مصالح ساختمانی مورد استفاده شامل آجر (۵/۴ در ۲۰ در ۲۰ سانتی‌متر) و سنگ آهک است و متعاقباً با بتن تقویت شده است .

واقعه تاریخی دوم : شصت سال پیش وقتی خبر دستگیری امام خمینی و جنایات شاه بگوش مردم مومن پیشوا رسید ، کفن پوش پیاده راه افتادند و در بین راه نیز جمعی از مومنین ورامین به آنان پیوستند و عازم تهران شدند ، وقتی خبر بگوش شاه میرسد ، دستور سرکوب آنان را می دهد ، لذا دژخیمان پهلوی انان را در پل باقراباد وحشیانه و مظلومانه به شهادت رسانده، و در غروب ۱۵ خرداد ۴۲ خونشان پل باقرآباد را رنگین کرد . ابعاد این حادثه بسیار سخت بود و از میان دهها نفری که گمنام ماندند ، تنها اسامی هفت نفر از شهدا مشخص شده است . راهپیمایی مسالمت آمیزی که وحشیانه به خون کشیده شد . و به باور دژخیمان پهلوی ، اعتراض مردم  به ظاهر سرکوب شد و احساس خلاصی برای دربار پهلوی داشت .

واقعه سوم ، واقعه عظیم :  ثمره خون پاک شهدای والامقام نهضت خمینی با رهبری امام و حمایت ملت مسلمان ایران ، سبب شده کاخهای ظلم رژیم ستم شاهی را به لرزه افتاده و علیرغم تلاش غربیها برای حفظ تاج و تخت پادشاهی ، در ۲۲ بهمن سال ۵۷ انقلاب شکوهمند اسلامی به پیروزی منتهی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برپاشود .