رسالت ما در قبال شهدا ، تحقق بخشی وصایای شهدا و الگو سازی آنان برای نوجوان و جوان نسل گام دوم انقلاب می باشد .
رسالت ما در قبال شهدا ، تحقق بخشی وصایای شهدا و الگو سازی آنان برای نوجوان و جوان نسل گام دوم انقلاب می باشد .

در شامگاه شهادت امام ششم ؛ امام جعفر صادق (ع) و شامگاه چهلمین سالگرد شهادت بسیجی شهید محمد فرهاد عباسی مراسمی در سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مسجد حسنی تهران نو برگزار شد ؛ پس از برپایی نمازجماعت ظهر و عصر ؛ سخنران مراسم بعد از صحبتهای حجت الاسلام مصطفوی ، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوعات درسهایی از زندگانی امام صادق (ع) و زندگی شهدایی چون شهید عباسی برای عصر حاضر بود . سپس عزاداری توسط مداحان برپا شد .

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ضمن عرض تسلیت شهادت آن امام بنیان گذار نهضت علمی و فرهنگی بیان داشت: با مشیت الهی استمرار ولایت نبوی در امامت دوازده امام تجلی یافت . امامان نور واحدند ولی به لحاظ حاکمان غاصب و شرایط جامعه امامان هرکدام مشی خاصی را برگزیدند و به تکلیف و وظیفه خویش عمل کرده اند . امام صادق (ع) علاوه ویژگی های ایمانی و فردی (زهد،عبادت بسیار،تلاوت قران و….)؛احادیث و فعالیتهایی داشته اند ؛ که لازم است که شیعه وی مورد واکاوی قرار داده و پیروی از مکتب جعفری متناسب با شرایط زمان خویش داشته باشد.

ایشان در خصوص نهضت وجهاد علمی امام اظهار داشت: امام (ع) با یک جهاد علمی نسبت تبیین و تشریح ابعاد مختلف دین مبین اسلام نمودند و نزدیک ۴۰۰۰ راوی تربیت کردند و به همین دلیل هم مکتب شیعه به مذهب جعفری نامیده میشود . شاید به همین دلیل در زیارت امین الله ما شهادت میدهیم که آن امام حق جهاد را ادا کردند . در عصر حاضر نیز رهبر انقلاب اسلامی ؛ اسلام ناب محمدی تبیین کرده اند و ما نیز موظفیم انرا در حوزه های تخصصی علوم انسانی و شهرسازی و …. تعمیم داده و در همه عرصه های علمی با جهاد علمی و جهش علمی به مرجعیت علمی در جهان مبدل شویم .

وی همچنین در خصوص کاربست احادیث امام در زندگی روزمره گفت : براثر نهضت علمی امام ؛ گنج عظیمی از احادیث ایشان ( قال الصادق ) بوجود آمده است ؛ که ابعاد گوناگون جامعه را تبیین کرده است . در عصر حاضر نیز که رهبر انقلاب تبیین سبک زندگی اسلامی و… را اعلام نموده اند ؛ ضرورت دارد متخصصین هر حوزه از این معادن علوم مختلف بهره برداری کرده و انها را بکار بندند. همچنین لازم است ،حدیث خوانی از احادیث امام صادق (ع) متناسب با مناسبتهای ملی و نیازهای کاری صورت پذیرد .

ایشان در خصوص جهاد علمی بیان داشت :  بنا به فرمایش رهبر انقلاب وضعیت علمی کشور در پیش از انقلاب وضعیت خجالت آور علمی بوده ، و در چله اول انقلاب خیزش علمی بوجود آمده و در گام دوم انقلاب بایستی رویکرد جهاد علمی با کاوش به احادیث امام باقر و امام صادق (ع) داشته ، تا انشالله بزودی قلل علمی جهان را فتح نماییم .

دکتر هاشمی فشارکی چهار حوزه ماتم در عزای مظلومیت امام صادق (ع) را چنین تبیین کرد : عزای آن امام معصوم دارای چهار وجه می باشد: نخست مظلومیتهایی که بر پدرو پدربزرگ ایشان وارد شد و به شهادت رساندند و ان امام شاهد این مصایب بودند .دیگر اینکه در طول زندگانی و امامت۳۴ ساله ؛ علاوه بر غصب حکمرانی جامعه اسلامی ؛ وی بشدت در فشار و محدودیت توسط حاکمان جور اموی بودند ومانع فیض بخشی آن منبع نورانی و معنوی بودند . و سوم ، شهادت مظلومانه امام معصوم در سن ۶۵ سالگی با مسموم کردن امام توسط منصور غاصب وظالم صورت پذیرفت . و چهارم مظلومیت قبر شریف و مطهر ایشان و پدر و پدر بزرگ و جدش امام حسن (ع) می باشد ؛ که علاوه برتخریب بقعه مظهرشان ؛ محدودیت شدید وجسارت و توهین برای زوار و حجاج بوجود می آورند و مانع از زیارت می شوند .

وی درخصوص شهید محمد فرهاد عباسی بیان داشت : نوجوان بسیجی هیجده سال با موتور مولد انگیزه های ایمان قوی درونی ، و رضایت والدین ، کلاس درس را رها کرده و لباس رزم پوشیده و به میدان جنگ رفته و جان خویش را تقدیم انقلاب کرده است ، سبب ازادی خرمشهری که دژ نظامی بعثی ها شده بود و فتخ آن غیر ممکن بود ، ولی با عنایت الهی معجزه وار ازد میشود و خون انان به ثمر می نشیند و در طول دفاع مقدس حماسه های بی نظیر و یک جنگ بی بدیل رخ میدهد که مایه افتخار هر آزاده ای است .

ایشان در خصوص رسالت ما در برابر شهدا گفت: تشیع و شرکت در مجلس شهید ، یاد و ذکر شهید و شهادت نخستین وظیفه کسانی است که از نعمت امنیت حاصل از فداکاری و نثار خون شهدا بهره مند هستند ؛ که دارای فضیلت بوده و اعمالمان را بدان متبرک می کنیم و

وی درخصوص دیگر رسالت ما در قبال شهدا افزود:  توسل به شهدا که امامزادگان عشق و شهادتند ؛ که بیان امام خمینی “شهدا امامزادگان عشقند که مزارشان زیارتگاه اهل یقین است .” و توسل به شهدا برای حاجت روایی بخصوص در بن بستهای امور زندگی و شفاعت از آنان کردن ؛ که این یک تجارت نیکوست .

دکتر هاشمی فشارکی مهمترین وظیفه ما در قبال شهدا بیان داشت : عمل به وصیت شهدا بهترین شیوه گرامی‌داشت مقام و راه آن‌ها است . عمل به وصایای شهدا ؛ تکلیف همه مخاطبان شهدا می باشد و براساس حقی که برگردن ما دارند بایستی بدان عمل نماییم والا در سرای دیگر شرمنده خواهیم بود . همچنین با توجه به تهدیدات دشمنان حفظ و ترویج فرهنگ ایثار یک ضرورت اساسی و تاثیر گذار در خنثی کردن فتنه دشمنان می باشد . لذا ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ؛ وظیفه عمومی بوده و بخصوص تکلیف افراد مومن انقلابی پرورش جوانان انقلابی با شخصیت شهدایی زندگی کردن و الگو قراردادن شهدا و خود به الگو تبدیل شدن می باشد . لذا فرهنگ ایثار و مقاومت بایستی درجامعه فراگیر گردد ، تا آینده درخشان کشور را بیمه نماید !

وی فراز پایانی شهید عباسی را قرائت کرد و گفت : شهید عباسی در انتهای وصیت نامه خود نوشته ، از شما خواهش دارم ، که همیشه سعی کنید که در راه کمک به امام و انقلاب اسلامی ودر راه پیشبرد آن بکوشید . لذا دین این شهید را بر گردن داریم که از رهبر انقلاب و نظام اسلامی ( علیرغم ضعفهایی که دارد و باید مرتفع گردد) حمایت کرده و برای تقویت آن بکوشیم .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان خصوص رسالت غایی و زمینه سازی ظهور گفت :  علاوه برای دعای تعجیل در ظهور امام مهدی (عج) ؛ زمینه سازی ظهور می باشد ؛ که ما مکلف بدان بوده و راه نجات دنیا از ظلم و جور گسترده فعلی بدان است . لذا بایستی علاوه بر انتظار ظهور بودن ، زمینه ساز و بستر ساز ظهور حضرت (عج) درگام دوم انقلاب اسلامی باشیم . تا جز منتظران واقعی ظهور حضرت واقع گردیم .

********

لازم به یاد اوریست کتاب فراتر از مدرسه ، اثر دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ، کتاب فراتر زندگی نامه دانش آموز بسیجی شهید محمد ( فرهاد ) عباسی و بهمراه پیوستهایی از قیبل عملیات بیت المقدس و … می باشد .

همچنین در آستانه ورود به چهلمین سالگشت شهادت : شهادت نامه محمد (فرهاد) عباسی ، نوشتار زندگی نامه و وصیت نامه دانش آموز شهید محمد فرهاد عباسی از کتاب “فراتر از مدرسه” تلخیص و در ایثار پرس منتشر شده است . http://www.isarpress.ir/?p=5003