قرار هر ساله عارفان واصل در بالاترین نقطه ارتفاعات بازی دراز
قرار هر ساله عارفان واصل در بالاترین نقطه ارتفاعات بازی دراز

هر ساله آغاز راهیان نور غرب با بعود مردمی به ارتفاعات بازی دراز که روزی میعادگاه شهیدان و نقطه وصل عارفان بود انجام می‌شود.

ارتفاعات بازی دراز که در جنوب غربی سرپل ذهاب قرار دارد یکی از ارتفاعات مهم و استراتژیک منطقه است که بر شهر‌های سر پل ذهاب قصر شیرین و نفت شهر در خاک ایران و بر شهر‌های نفت خانه و خانقین در عراق اشراف دارد.

این ارتفاعات استراتژیک در ۱۵ مهر ۱۳۹ بدون هرگونه درگیری به اشغال ارتش عراق در آمد ودر اولین اقدام جاده آسفالته به طول ۶ کیلومتر را روی آن احداث کردند. ارتفاعات بازی دراز به خاطر تسلط بر مناطق مهم از مناطق استراتژیکی محسوب می‌شد که صدام همه امکاناتش را برای حفظ این منطقه به کار گرفته بود.

قرار هر ساله عارفان واصل در بالاترین نقطه بازی دراز

ارتفاعاتی به رنگ خون

اولین اقدام رزمندگان در جهت آزادسازی بازی درازد در عاشورای ۱۳۵۹ به اجرا درآمد ه موفقیتی در پی نداشت، اما در دومین اقدام سپاهیان اسلام که با پشتیبانی تیزپروازان هوانیروز در دوم اردیبهشت ۱۳۶۰ بخش مهمی از ارتفاعات بازی دراز از جمله قله‌های ۱۰۰۰، ۱۰۵۰ هزار و ۱۱۰۰ گچی آزاد شد. بعثی‌ها با تحمیل هزاران کشته و اسیر، انهدام سازمانی ۲ لشکر و نیز ادوات و تجهیزات نظامی به رژیم بعث موجب شکستن ابهت صدام حسین شد و در واقع این عملیات اولین عملیاتی بود که طی آن رژیم بعثی در غرب کشور با تلفات بالا زمین‌گیر و مجبور به عقب نشینی شدند.
این عملیات نخستین تجربه همکاری ارتش و سپاه بود و نیرو‌های هوانیروز کرمانشاه و در رأس آن‌ها خلبان شهید علی اکبر شیرودی یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین نبرد‌ها را با رژیم بعث آغاز کردند. رژیم بعث برای مقابله با حملات رزمندگان ایرانی ۳۲ پاتک انجام داد که بزرگترین آن حضور ۲ لشکر و یک تیپ کامل مکانیزه به فرماندهی مستقیم صدام بود.

جایگاه عارفان واصل

ارتفاعات بازی دراز نماز غربت شهدا و تابلوی حماسه آفرینی رزمندگانی است که در عملیاتی غرور آفرین با رشادت‌های خود این منطقه مهم و حساس را از چنگ رژیم متجاوز بعثی خارج کردند. در پی این فتح عظیم آیت الله بهشتی در مصاحبه‌ای رادیویی و تلویزیونی فاتحان بازی دراز را از مصداق عینی عارفان واصل معرفی کرد و گفت به عرفا بگویید عرفان خانقاهش بازی دراز است در اردیبهشت ۱۳۹۰ پیکر سه تن از شهدای گمنام در بالای این ارتفاعات به خاک سپرده شد.

شهیدان اصغر وصالی، علیرضا موحد دانش، علی اکبر شیرودی، محسن وزوایی به عنوان قهرمانان این منطقه شناخته می‌شوند که در عملیات‌های پیچیده‌ای به آزادی این منطقه همت گماردند.

قرار هر ساله عارفان واصل در بالاترین نقطه بازی دراز

شروع راهیان نور غرب با صعود به بازی دراز

مناطق غربی کشور در پی هجوم سراسری ارتش عراق در سال ۱۳۵۹ بخش‌های از شهر‌ها و ارتفاعات این مناطق را به تصرف خود درآورد. در طول هشت سال دفاع مقدس عملیات‌های مهمی برای بازپسگیری مناطق انجام شد و شهدای زیادی در این خطه گلگون به خاک و خون غلطیدند. مناطق عملیات در چهار استان ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان قرار دارد و از جمله یادمان‌هایی که هر ساله در این مناطق میزبان راهیان نور غرب و شمالغرب است می‌توان به یادمان قلاویزان، سه راهی جندالله (یادمان مقاومت مردمی)، یادمان میمک (تپه‌ی شهدا)، یادمان شهید کشوری، یادمان مسلم، یادمان مطلع الفجر، شهدای گمنام گیلانغرب، تنگه حاجیان، پادگان ابوذر، یادمان بازی دراز اشاره کرد.

هر ساله در نیمه اردیبهشت ماه به یاد عملیات فاتحانه بازی دراز ویژه برنامه آغاز راهیان نور غرب و شمالغر ب کشور آغاز می‌شود. این سفر‌ها در کنار راهیان نور جنوب کشور که اوج آن در بازه زمانی بهمن تا فروردین هر ساله صورت می‌گیرد بزرگترین عملیات فرهنگی کشور را رقم می‌زند که زمینه حضور میلیونی مردم در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس و آشنایی جوانان و نوجوانان با برهه‌ای پرافتخار از تاریخ کشور را فراهم کرده است.

۱۴ و ۱۵ اردیبهشت راه صعود به خانقاه عارفان

امسال نیز یادواره شهدای عملیات بازی دراز و صعود سراسری به این ارتفاعات و مراسم افتتاحیه اردو‌های راهیان نور کشور امسال در روز‌های پنجشنبه و جمعه ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ماه در سرپل‌ذهاب برگزار خواهد شد و پیش بینی‌ها از حضور ۳۵ هزار نفر در این مراسم حکایت دارد. زائران در روز نخست علاوه بر شرکت در مراسم سالگرد شهید شیرودی که با سخنرانی امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش برگزار می‌شود در یادمان این شهید حضور خواهند یافت و یادواره شهدای عملیات بازی دراز نیز روز پنجشنبه بعد از نماز مغرب و عشا در جوار بقعه متبرکه احمد ابن اسحاق (ره) برگزار می‌شود.

مراسم صعود به ارتفاعات بازی دراز نیز صبح روز جمعه از ساعت ۶ صبح روز جمعه با حضور تمام کاروان‌های راهیان نور در دامنه ارتفاعات بازی دراز آغاز می‌شود که در این مراسم سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران سخنرانی خواهد کرد.

انتهای پیام/