آموزش و پرورش بعد از انقلاب تحول شگرف ولی ناکافی داشته و بایستی در گام دوم انقلاب به دانش آموز مومن انقلابی پرور ارتقا یابد !
آموزش و پرورش بعد از انقلاب تحول شگرف ولی ناکافی داشته و بایستی در گام دوم انقلاب به دانش آموز مومن انقلابی پرور ارتقا یابد !

نماز جمعه پرشکوه محمد شهر  قرچک در روز جمعه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مسجد جامع قرچک با حضور نمازگزاران این شهر و فرماندار ، شهردار ، مدیر اداره آموزش و پرورش و معلمان و مدیر اداره کار و کارگران برگزار شد . پیش از ایراد خطبه ها و نمازسیاسی عبادی جمعه توسط حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا اسماعیلی ، سخنران این هفته دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع : « رسالت فرهنگیان در گام دوم انقلاب اسلامی » بود.که بصروت مستقیم در شبکه شاد آموزش و پرورش منتشر گردید . در این مراسم از تعدادی مدیران و معلمان نمونه قرچک تجلیل بعمل آمد .

 *  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن تسلیت درخصوص سالروز تخریب حرم ائمه مظلوم بقیع  بیان داشت : ۸ شوال یکصدمین سالگرد تخریب حرمهای مطهر بقیع است ، بزرگترین مکان مقدسی که چهار امام معصوم (ع) و بزرگان صدراسلام را درخود جای داده ، نه تنها مورد هتک حرمت تخریب فیزیکی قرارگرفته ، بلکه روز به روز بر محدودیتها و اهانتها از سوی وهابیون علیه زوار افزوده میشود و بایستی به عزاداری پرداخته و انرا در جهان برجسته کرده و بازسازی آن به مطالبه جهان اسلام مبدل کنیم !

* ایشان ضمن تیریک روز معلم و تقدیر از زحمات معلمان و مدیران در خصوص معلم اظهار داشت : معلمان که شغل مقدس انبیایی را بعهده داشته و مسئولیت آموزش  ۱۶ ملیون کودکان و نوجوانان در ۱۱۰ هزار مدرسه و پرورش بن مایه های استعدادهای علمی و اجرایی مورد نیاز آینده جامعه انقلابی ایران اسلامی را بعهده دارند ، که با فداکاری و صبوری مشغول خدمت بوده ، و قابل تقدیر و ارج گذاری اند.

* وی در خصوص دستاوردهای انقلاب در حوزه آموزش و پرورش گفت : با تلاش های صورت گرفته پس از انقلاب از وضعیت کمبود کلاس درس و کلاسهای دو سه شیفته از فقر امکانات وخدمات در مدارس خارج شده ایم ، از مدیریت بداخلاق و روشهای غیر اخلاقی نجات یافته ایم .و اکثر مدارس ما دارای نمازخانه و برنامه های تربیتی شده اند و جایگاه آموزش و پرورش ازکتک خوری به رتبه های المپیاد و ارتقای علمی یافته و شهدای زیادی از دانش اموزان و  معلمان تقدیم انقلاب اسلامی شده است . و بحمدالله از مدیران و معلمان وظیفه شناس ؛ و از مدیران و معلمان رسالت گرا و ایثارگر برخورداریم . سیاستهای کلی اموزش وپرورش ابلاغی رهبر انقلاب رسالت مدار بوده و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر ارتقای توام علمی و تحکیم فضایل اخلاقی در محیط‌های تربیتی مبتنی است و برنامه ها و اردوها نیز بر همین اساس در حال اجراست .که از برکات انقلاب است و باید شکرگذار و ممنون دار باشیم .

* ایشان در خصوص ضعفهای حوزه آموزش و پرورش بیان داشت : علیرغم تغییر ریل انقلاب و کارهای ارزنده انجام شده ، متاسفانه خروجیهای مدارس ما با اهداف انقلاب اسلامی فاصله دار و نگران کننده می باشد ، که غیر از علل بیرونی ، ناشی از سو مدیریتها و یا سو رفتار برخی خائینی که با اجرای سند۲۰۳۰  ؛ خیانت و خسارات زیادی در ترویج ضد اخلاقیات و بی دینی داشته اند ، که نشانه های آن در پوشاک و رفتار دانش آموزان در ضعفهای فرهنگی دانش اموزان متجلی است و اوج جلوه بیرونی آن در اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ در  همسویی با رفتار دشمنان مشاهده شد . بعضا مدیران و معلمان ُمطَفِّف و معدود مدیران و معلمان خائن وجود دارد که بایستی جراحی شوند . وگرچه فتنه سنگین ۱۴۰۱  خاموش شد ، ولی خاکسترآن باقیست و بایستی با جهاد تبیین مرتفع گردد.

* ایشان درخصوص نخستین توصیه راهبردی رهبر انقلاب ، برای گام دوم انقلاب در خصوص علم و پژوهش در آموزش و پرورش  گفت : تولید علم ودانش نافع بومی لازمه پیشرفت و وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است . وضرورت دارد آموزش و پرورش هم خود ارتقا دهنده باشد و هم دانش اموزان را بدان سوق پیدا کند ، تا هم کیفیت ارتقا یافته وهم از مشکلات کاسته شود . وبایستی این رستخیز علمی که پس از انقلاب ایجاد شده ، با جهاد علمی معلمان ، رشد شتابان یافته و کشور درتراز جهانی بعنوان قطب برتر جهانی فرار گیرد .

*ایشان درخصوص دومین توصیه راهبردی رهبر انقلاب ؛ با موضوع معنویّت و اخلاق در آموزش و پرورش گفت : معنویّت و اخلاق ، غایت آفرینش خلقت بشر و نیز مهمترین رسالت پیامبران ، بخصوص حضرت محمد (ص) بوده است و نیاز بنیادین جامعه اسلامی بوده و  جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکتها و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی می باشد که پس از انقلاب با رشد فزاینده معنویت و اخلاق در جامعه مواجه بوده ایم .و لازم است ؛ مدیران و معلمان عزیز نخست خود عامل بدان باشند و همچنین دانش آموز معنویت گرا و اخلاق مدار پرورش دهند.

*ایشان درخصوص سومین توصیه راهبردی رهبر انقلاب ؛ با موضوع اقتصاد در آموزش و پرورش گفت : اقتصاد یک عامل مهمّ وموتور مولد جامعه و خانواده است . ولازم است اقتصاد مقاومتی در تمامی برنامه ریزی های آموزش و پرورش قرار گیرد . رعایت الگوی مصرف متعادل و بدور از اسراف و تبذیر بصورت فرهنگ عمومی دانش آموزان در اید .

*ایشان درخصوص چهارمین توصیه راهبردی رهبر انقلاب ؛ با موضوع عدالت و مبارزه با فساد گفت : یکی از دستاوردهای مهم انقلاب خروج از بی عدالتی مطلق که پیش از انقلاب جاری بود ؛ دستیابی به عدالت نسبی می باشد ولی هنوز با عدالت مطلوب فاصله زیادی در اجرا وجود دارد و بایستی تلاش همه‌جانبه‌ای در راه استقرار عدالت جامع به کار برده شود .  و اموزش وپرورش لازم است اولا در برنامه های خویش بدان توجه حداکثری داشته باشد و هم دانش اموزان عدالت پیشه و مبارزه جو با مفسده ، پرورش دهد .

*ایشان درخصوص پنجمین توصیه راهبردی رهبر انقلاب ؛ با موضوع استقلال و آزادی گفت : استقلال و آزادی ؛ دومقوله مهم و یک ابر موضوع بوده و بر همه حوزه ها و رویکردها وجهت گیریها اثر میگذارد . و دانش آموزان ما بایستی از همین دوران نونهالی محب وحافظ استقلال و آزادی کشور پرورش یابند .

*ایشان درخصوص ششمین توصیه راهبردی رهبر انقلاب ؛ با موضوع عزت ملی ومرزبندی با دشمن در آموزش و پرورش گفت : مرز بندی با دشمن نص صریح قرانی است که بایستی مورد توجه همه و بخصوص مسولان باشد . ولازم است بینش و بصیرت عمومی و بخصوص دانش آموزان بگونه ای پرورش یابند که در هنگام غبار فتنه ، قدرت تشخیص حق وباطل داشته باشند .

*ایشان درخصوص هفتمین توصیه راهبردی رهبر انقلاب ؛ با موضوع سبک زندگی اسلامی و رسالت آموزش و پرورش گفت : سبک زندگی یعنی رفتار زندگی فردی و اجتماعی براساس احکام اسلامی بوده و از اهمیت زیادی برخودار بوده ؛ اسلامی شدن سبک زندگی در حوزه های فردی و اجتماعی ضروری بوده و در خانه ؛ فضای اداری و فضای کسب وکار و فراغت موضوعیت داشته و همه مکلفیم و بخصوص معلمان عزیز ضمن عاملیت خود ، دانش آموزان را متناسب با سبک زندگی پرورش داده و همچنین با مصادیق سبک زندگی غربی اشنا کرده و با آن مبارزه نماییم ، تا این جلوه های مدهای غربی منتشر شده از جامعه اسلامی مرتفع گردد.

* دکتر هاشمی فشارکی درخصوص روش ایجابی جهاد تبیین بیان داشت : امام المسلمین فرمان فریضه جهاد تبیین ؛ که بر همه فرض عینی و فوری است؛ را در بهمن ۱۴۰۰ اعلام نموده اند . لذا ما بایستی جهاد تبیین ایجابی داشته باشیم . یعنی به بیان کارهای درست و ارزشمند انقلاب و نظام بپردازیم . به این مفهوم که دستاوردهای عظیم انقلاب در حوزه های مختلف را بیان کنیم . با هدف ایجاد روحیه و امید به اینده در برابر هدف دشمنان که بدنبال سلب روحیه و امید و می باشند .

* وی در خصوص روش پدافندی جهاد تبیین گفت : دومین روش جهاد تبیین پدافندی و واکنشی با هدف خنثی سازی تحریف دشمنان داشته باشیم . دشمن هم اکنون دنبال تطهیر رژیم پهلوی ، لزوم زانو زدن در برابر امریکا ؛ تحریف جنگ تحمیلی ، تحریف امام خمینی و تخریب دولت انقلابی ؛ و جنگ شناختی و تاثیر بر باورها در دستور کار دشمنان انقلاب قرار دارد  .

*ایشان درخصوص روش پیش دستانه جهاد تبیین بیان داشت : سوم روش جهاد تبیین پیش دستانه با هدف پیشگیری قبل انتشار ویروس دشمن باشیم .فضا سازی عمومی اقدامات اتی پیش از شروع تخریب دشمنان و قبل ازفعال شدن دشمن داشته باشیم . و صحنه جامعه را اشباه و اقناع سازیم ، پیش از مجال یافتن توپخانه دشمن می باشد . مثلا اگر قرار است، مبارزه با مفاسد اجتماعی یا اصلاحات اقتصادی؛ یا مبارزه با سبک زندگی غربی صورت گیرد،  پیش از ان، فواید ان تشریح شده و ابهامات رفع شده و زمینه شبهه پراکنی فراهم نشود.

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در خصوص رسالت آموزش و پرورش گفت : آموزش وپرورش در گام دوم انقلاب بایستی دانش آموز تراز انقلاب پرورش دهد و به اداره دانش آموز مومن انقلابی پرور ارتقا یابد . و انبوهی از دانش آموزان مومن انقلابی برای اینده پرورش یافته و تحویل جامعه گردند تا اینده کشور تصمین گردیده ؛ و در گام دوم انقلاب از سازندگان تمدن نوین اسلامی باشند . ان شالله در سال آینده شاهد تقدیر از معلمان و دانش اموزان تراز گام دوم انقلاب باشیم .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان درخصوص بستر سازی ظهور را چنین تبیین کرد:   امروز ما وارث ثمره حکومت اسلامی صدر اسلام هستیم و این توفیق برای ما هست که هم حکومت اسلامی را صیانت کرده و هم به جهان معرفی کرده  و هم برای ظهور تلاش کنیم و جز منتظران عملی باشیم . تکلیف و راهبرد شیعه در عصر غیبت ، زمینه سازی برای ظهور و فراهم سازی زمینه پذیرش امام زمان و نیز زیر ساختهای جامعه هم فراهم باشد  امروز وظیفه ما درگام دوم انقلاب اسلامی این است که ظهور را نزدیک و زمینه حکومت جهانی حضرت بقیه الله الاعظم (عج) را محقق کنیم .