عید فطر روز دریافت مدرک پایان دوره آموزشی سبک زندگی مومنانه یک ماهه رمضانه برای ورود پرتوشه به ماههای بعد است !
عید فطر روز دریافت مدرک پایان دوره آموزشی سبک زندگی مومنانه یک ماهه رمضانه برای ورود پرتوشه به ماههای بعد است !

مراسم نماز عید فطر مسجد جامع جعفریه تهران نو در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲برگزار شد ، سخنران این مراسم دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع  « عیدانه دستاوردهای رمضانی انقلاب اسلامی و رسالت ما » بود .

 *  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن تبریک عید فطر درخصوص عید فطر بیان داشت : عید فطر بزرگترین عید همه فرق اسلامی است و بزرگترین عیدانه دوره فشرده خودسازی و توشه برگیری یک ماهه برای سبک زندگی یکساله چنانکه در قنوت نماز عید فطر میگوییم :أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هذَا الْيَوْمِ الَّذِى جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عِيداً، یعنی خدایا از تو درخواست می‌کنم  به‌حق این روز که برای مسلمانان عید قرار دادی ، که با عمل به اداب ماه رمضان ، روزه دار مستوجب دریافت عیدی میشود .

* ایشان در خصوص برنامه های منحصر به ایران در جهان در ماه مبارک رمضان اظهار داشت : محوریت برنامه های صدا و سیما در این ماه مبارک بر اعلام زمان شرعی سحر و افطار وبرنامه های متناسب با سحر و افطار ، تهیه وپخش برنامه های متنوع مذهبی این ماه ، بخصوص پخش سخنرانی علما و وعاظ ،تولید سریالهای دینی ، تولید پویا نمایی ،ترویج داستانهای قرانی وپخش سرود های مذهبی می باشد و مراسم رمضان در محافل گوناگون در سطح شهرها برگزار وپوشش خبری داده میشود. همچنین محوریت همه ادارات با برگزاری پرشورتر نمازجماعت و محفل قران وعظ می باشد . تغییر ساعات کار اداری و بخصوص تاخیر روزهای احیا، برای امکان پذیری شب زنده داری را تسهیل گری میکنند. بسته معیشتی رمضانه به کارکنان و کارگران داده میشود . شهرداریها،مهیا سازی بستر شهر و کمک به مساجد ، افزایش ساعت مترو برای بهره گیری از مراسم شبهای احیا در نظر گرفته میشود. وضعیت سطح شهر بر حرمت روزه داری قرار می گیرد و برای اغذیه فروشی ها در عدم ترویج روزه خواری محدودیت ایجاد میشود . همچنین ورزشگاهها و استخرها ملزم به فعالیت در بعد از افطار هستند .

* وی در ادامه برنامه های منحصر به ایران در جهان گفت : دردانشگاهها ومدارس مراسم متنوعی در نظر گرفته میشود .پادگانها، که مراکز ارتقای اموزش احکام و معنویت در سربازان هستند برنامه قرایت قران روزانه میگذارند . زندانها، که به مراکز ارتقای اموزش احکام و معنویت زندانیان مبدل شده ، در این ماه تسهیلات بیشتری در نظر میگیرند و بسیاری متحول می شوند .

* ایشان در خصوص برنامه های خاص در ایران بیان داشت : برپایی نماز جمعه ها بعنوان قرارگاه فرهنگی و معنوی شهر می باشد ، که در این ماه اوج بیشتری می گیرند و راهپیمایی روز قدس و نیز نمازهای بزرگ و با شکوه عید فطر ازدستاوردهای معنوی انقلاب می باشد . مساجد بعد از انقلاب زنده شدند و برنامه همه زیادی دارند ، بعد از اعتکاف رجبیه ،اعتکاف رمضانیه نیز در حال شکل گیری است . در این ماه ۳۰ هزار مبلغ ازحوزه های علمیه جهت اثر گذاری معنوی بیشتر به نقاط مختلف کشور اعزام میشوند و برعکس پیش از انقلاب که ساواک محدودیت ایجاد میکرد ، همه مراسم ها از آزادی کامل درمراسم عبادی در همه جا برخوردارند .

* وی در خصوص برنامه هایی که در معدودی کشور ها اجرا میشود اظهار داشت : حمایت از محافل قرانی ، جلسات و برگزاری مسابقات قرانی ، نمایشگاه رمضانی قران و…، مسابقه بین المللی قرایت قران از برکات انقلاب در این ماه می باشد .

* ایشان در خصوص دفاتر ایران در خارج گفت : دفاتر نمایندگی ایران در خارج کشور کانون نشستهای معنوی برای علاقمندان ملل مسلمان همجوار می باشد ، که مشتاقانه حاضر شده و در فقر محیط کشورشان ؛ از این مراسم های رمضانی دفاتر ایران اسلامی بهره مند میشوند .

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص نعمت ولایت ، نعمت ممتاز در دنیا چنین تبیین کرد :  نعمت ولایت بر جامعه و بخصوص در ماه رمضان ، سبب برکت بیشتر و دفع خطر دشمنان را بهمراه داشته و دیدار معنوی و معرفتی رهبری با اقشار مختلف ، دیدار با کارگزارن نظام و نصایح ایشان ،عفو زندانیان در استانه عید فطر ،استحلال ماه و دقت در آن و بخصوص برگزاری نماز عید فطر ملیونی به امامت امام المسلمین از دستاوردهای انقلاب می باشد .

* ایشان در خصوص سایر افتخارات بعنوان بستر جامعه معنوی اظهار داشت : این موارد فوق غیر از زیرساختهای عمومی کشور برای تقویت اخلاق و معنویت ( احداث نمازخانه و …) وبستن شدن فضاهای علنی گناه و فسق وفحور علنی به برکت انقلاب از ابتدا صورت گرفته است .

* وی در خصوص وضع موجود زیر ساختها گفت : البته ضعف و اشکال هم در کشور زیاد هست ، که بخشی ریشه در هواهای نفسانی افراد ، برخی سو مدیریت ها و برخی نیز ناشی از همجمه های کانون ضدمعنویت غربیهاست ، لکن دستاوردهای معنوی نسبت به ضعفها بشدت برتری داشته وارجح بوده ، زیرا در هیچ کشوری چنین مواردی وجود نداشته و هیچ ملتی بجز ملت مسلمان ایران از این نعمات بهره مند نیست ، لذا ما موظفیم شکر این نعمت ها  را زبانی بجا اورده و نیز ادای دین نماییم .

* ایشان در خصوص حرکت به سوی خوبی ها و دوری از بدی ها بیان داشت : رسالت ما براساس این فراز از قنوت نمازعید که نه بار تکرار میکنیم : وَأَنْ تُدْخِلَنِى فِى كُلِّ خَيْرٍ أَدْخَلْتَ فِيهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ، و مرا در هر خیری که محمّد و خاندان محمّد را وارد کردی وارد کنی  و نیز وَأَنْ تُخْرِجَنِى مِنْ كُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمْ أجْمَعِين . و از هر شرّی که محمّد و خاندان محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) را بیرون آوردی مرا بیرون آوری، وارد شدن در کارهای خیر که خدا دوست دارد .بیرون شدن از کارهای شر که خدا دوست ندارد می باشد . که بایستی با بهره مندی معنوی حداکثری فردی از ظرف احسان ماه مبارک ، پاسداشت  تقوای فردی واجتماعی داشتنه باشیم

* وی در خصوص تلاش برای رسیدن به کمال انسانیت اظهار داشت : بخش دوم رسالت ما براساس این فراز از قنوت نمازعید که نه بار تکرار میکنیم : إِنِّى أَسْأَلُكَ خَيْرَ مَا سَأَلَكَ مِنْهُ عِبادُكَ الصَّالِحُونَ، یعنی خدایا از تو درخواست می‌کنم، بهترین چیزی که بندگان شایسته‌ات درخواست کردند ، به مفهوم کسب بهترین شایستگی هایی که بندگان شایسته خدا درخواست کردند بایستی باشد و نیز براساس وَأَعُوذُ بِكَ فِيهِ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُكَ الصَّالِحُونَ. یعنی و به تو پناه می‌آورم از آنچه بندگان شایسته‌ات به تو پناه بردند. به مفهوم اینکه پناه گرفتن و دور شدن از آنچه بندگان شایسته‌ به خدا پناه برده اند . لذا ما مکلف هستیم صیانت از نظام اسلامی داشته باشیم که مقوم معنویت در جامعه می باشد .

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان گفت : عید فطر روز دریافت مدرک پایان دوره آموزشی سبک زندگی مومنانه یک ماهه رمضانه برای ورود پرتوشه به ماههای بعد است !  لذا براساس فتوای رهبر انقلاب امروز باجهاد تبیین ، بایستی از نظام اسلامی،دفاع کرده و در برابر تهدیدات دشمن مقابله نماییم تا شاهد ایجاد تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی ظهور مهدوی باشیم .