سیاست شهید آوینی مبتنی بر تهاجم است/ غرب از منظر هنری و فکری تهی شده است
سیاست شهید آوینی مبتنی بر تهاجم است/ غرب از منظر هنری و فکری تهی شده است

نشست بازخوانی مقاله «انفجار اطلاعاتِ» سید مرتضی آوینی پس از سی سال با عنوان «در دامنه آتشفشان» در حوزه هنری برگزار شد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست بازخوانی مقاله «انفجار اطلاعاتِ» سید مرتضی آوینی پس از سی سال با عنوان «در دامنه آتشفشان» با حضور حسین کچوییان، سید محسن میرمهدی، سید جواد طاهایی و آرش وکیلیان در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری برگزار شد.

وکیلیان: مقاله «انفجار اطلاعاتِ» منطبق بر شرایط امروز است
در ابتدا، آرش وکیلیان کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه در مقاله «انفجار اطلاعاتِ» انگار ما به عنوان مسئول در فضای مجازی مخاطب آوینی بوده‌ایم، اظهار داشت: مقاله مرتبط شهید آوینی منطبق بر شرایط امروز است و انگار در همین روزگار نوشته شده است.

وی نگاه شهید آوینی در مواجهه با فناوری را متفاوت با اقداماتی دانست که در حوزه اجرایی کشورمان صورت می‌گیرد و افزود: رویکرد شهید آوینی با رویکرد ۳۰ سال گذشته ما در مقام دستگاه‌های اجرایی ارتباطات متفاوت بوده است.

این کارشناس فضای مجازی ۱۰ فراز از مقاله انفجار اطلاعات را قرائت کرد و با بیان اینکه از منظر شهید آوینی گریختن از تکنولوژی مطلوب طبع کسانی است که توان ایستادگی ندارند، گفت: سیاست شهید آوینی در مواجهه با تکنولوژی یک سیاست تهاجمی است چراکه ایشان معتقدند ما ناگزیر با تکنولوژی روبرو می‌شویم و گریزی برای فرار از آن نداریم.

وکیلیان خاطرنشان کرد: آوینی در مقاله ویدیو می‌گویند باید به فکر تسخیر ویدویی باشیم؛ اتفاقی که حتی این حقیقت برای سردمداران آمریکا وحشت‌آور است لذا یک نظم نوین مبتنی بر تکنولوزی شکل گرفته است که حتی سیاست‌مداران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با تاکید براینکه شهید آوینی معتقد است باید جواب تهاجم را با تهاجم داد، ادامه داد: ما به عنوان مسؤل در حوزه فضای مجازی برای اینکه سکوی بومی داشته باشیم یک‌سری موانع را ایجاد کرده‌ایم البته معتقد نیستیم می‌توانیم به‌صورت کامل مانع سکوهای خارجی بود.

کچوییان: غرب از منظر هنری و فکری تهی شده است

در ادامه، حسین کچوییان با بیان اینکه ما از طریق فضای مجازی متوجه شده‌ایم غرب از درون تهی شده است و هیچ متفکر جدیدی ندارد، گفت: غرب از منظر هنری و فکری تهی شده است و تنها از نظر تکنولوژیکی جاذبه دارد.

وی افزود: اینکه غرب می‌توانند تکنولوژی جدید بسازند شوق برانگیز است و همین. شهید آوینی معتقد است با توجه به بنیه فرهنگی و مایه‌هایی که داریم از مجرایی که ماهواره برای ورود به غرب فراهم کرده است، استفاده شود.

این جامعه شناس و استاد دانشگاه با بیان اينکه جامعه متوجه شده است غرب به‌لحاظ فرهنگی تهی است، گفت: در کُل تاریخ غرب هیچ جایی چیزی وجود ندارد که غربی‌ها به فرهنگ شرق به‌عنوان یک نکته مثبت نگاه کنند و این درحالی است که بعد از قیام‌های عربی اتفاقات رخ داد و آن‌ها برخی کشورهای شرقی را الگوی خود دانستند لذا نگاه غرب به شرق برگشته است.

انتهای پیام