موضوعات اجتماعی در گام دوم انقلاب اسلامی
موضوعات اجتماعی در گام دوم انقلاب اسلامی

دراین نوشتار نخست کلیاتی در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب بیان شده آنگاه موضوعات اجتماعی قید در بیانیه گام دوم انقلاب استخراج و ارایه شده است . دکترسیدجواد هاشمی فشارکی

انقلاب کبیر و شکوهمند اسلامی ایران در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت و قدم به دهه‌ پنجم و چله دوم حیات پرافتخار خود نهاد، که فراز و نشیب‌های فراوانی را طی کرده و شیرینی‌ها و تلخی‌های گوناگونی را چشیده و اگرچه دشمنان مستکبرش و عناصر نفوذی‌شان گمان‌های باطلی در نابودی این حکومت الهی را در سر داشتند، اما امام امت و یاران انقلابی‌اش همواره در تلاش و مجاهدت بوده و دوستانش در سراسر جهان، امیدوارانه آن را در گذر از چالش‌ها و به دست آوردن پیشرفت‌های خیره‌کننده، همواره سربلند و سرافراز دیده‌اند.

در چنین پیچ تاریخی و نقطه‌ عطفی، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه‌ گام دوم انقلاب» و برای ادامه‌ این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف و بی نظیر چهار دهه‌ گذشته پرداخته و توصیه‌هایی راهبردی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند.

بیانیه‌ «گام دوم انقلاب اسلامی» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان مومن انقلابی که به ‌مثابه منشوری راهبردی برای برداشتن گام بلند انقلاب و «دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی » خواهد بود و انشاالله «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم زده و شکل خواهند داد.

این گام دوم، انقلاب را «به آرمان‌های والایش که همانا ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع و ظهور خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) هست در جهان ظلمت‌زده» هموار خواهد کرد.

گام دوم انقلاب بیانیه‌ای است راهبردی که برای استمرار راه انقلاب اسلامی و به منظور تجربه‌اندوزی و عبرت‌آموزی به تبیین دستاوردهای چهل سال گذشته می‌پردازد. ایشان در این بیانیه (بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ؛ رهبرانقلاب اسلامی ، ۲۲ بهمن ۱۳۹۷   ) با هدف «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» توصیه‌هایی ارائه می‌دهند. مخاطب اصلی این بیانیه به دولت و سازمان‌ها نبوده و بلکه ملت ایران و به ویژه جوانان عزیز که امید امام و اسلامند را مورد خطاب قرار می‌دهد و به توضیح و روشن کردن مسئله برداشتن «گام دوم» به سوی آرمان‌های انقلاب اسلامی در ۷ فصل راهبردی (علم و پژوهش، معنویّت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی) می‌پردازد.

اجتماعی به مفهوم  منسوب به اجتماع ؛ همگانی و عمومی می باشد . و به موجوداتی که در جمعیت‌های دارای تعامل زندگی می‌کنند ، گفته میشود . و زندگی اجتماعی اجتناب ناپذیر بوده و بتناسب نیاز فعالیتهای اجتماعی رشد پیدا کرده است . محاسن و مزایای زیادی ( امکان ارایه خدمات اجتماعی به همنوع و تعاون در امور خیر و…..) داشته ؛ همچنین با چالشهای عدیده ای ( بحران کمبود آب و آلودگی ؛ بیکاری، بی‌تفاوتی اجتماعی، امنیت روانی ؛ اخلاق عمومی، بحران هویتی و … ) نیز مواجه می باشد . ونیز فرصتها ( فرصتهای اجتماعی و یازمانهای مردم نهاد و….)  وتهدیداتی ( اخلاقی ، فرهنگی ، اجتماعی ، تهاجم فرهنگی و…..) نیز فرا روی اجتماعات بشری بوده و میباشد .

در کنار سرمایه های انسانی و اقتصادی ، سرمایه اجتماعی  نیز وجود دارد که  بخشی از ثروت ملّی به شمار میرود  که بدون آن نمی توان اقدامات مفید و هدفمندی صورت گیرد . در تاریخ انقلاب اسلامی نفش بسزایی در شکل گیری آن از نطفه تا کنون داشته وبا توجه به تهدیدات و چالشهای موجود مشارکت سرمایه های اجتماعی تنها گزینه برون رفت از آن و تضمین سعادت اینده کشور در آن می باشد . در این نوشتار ؛ موضوعات اجتماعی ذکر شده در بیانیه گام دوم انقلاب احصا و تببین شده است :

۱-  افزایش چشمگیر موضوعات اجتماعی :

( انقلاب اسلامی )  مشارکت مردمی را …. به اوج رسانید و در موضوعات اجتماعی مانند کمک‌رسانی‌ها و فعّالیّتهای نیکوکاری که از پیش ‌از انقلاب آغاز شده بود، افزایش چشمگیر داد. پس ‌از انقلاب، مردم در مسابقه‌‌ی خدمت‌رسانی در حوادث طبیعی و کمبودهای اجتماعی مشتاقانه شرکت میکنند. ( بند ثالثا در برکات انقلاب اسلامی ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ؛ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ )

 

۲ – آزادی اجتماعی :

استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطه‌گر جهان است. و آزادی اجتماعی به معنای حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه‌ی افراد جامعه است؛ و این هر دو از جمله‌ی ارزشهای اسلامی‌اند و این هر دو عطیّه‌ی الهی به انسانها‌یند و هیچ کدام تفضّل حکومتها به مردم نیستند. حکومتها موظّف به تأمین این دو اند. منزلت آزادی و استقلال را کسانی بیشتر میدانند که برای آن جنگیده‌اند. ملّت ایران با جهاد چهل‌ساله‌ی خود از جمله‌ی آنها است (توصیه پنجم گام دوم انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ؛ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ )

 

۳ مشروعیّت فراتر از مقبولت اجتماعی :

این دو ( عدالت و مبارزه با فساد)  لازم و ملزوم یکدیگرند. فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی، توده‌ی چرکین کشورها و نظامها و اگر در بدنه‌ی حکومتها عارض شود، زلزله‌ی ویرانگر و ضربه‌زننده به مشروعیّت آنها است؛ و این برای نظامی چون جمهوری اسلامی که نیازمند مشروعیّتی فراتر از مشروعیّتهای مرسوم و مبنائی‌تر از مقبولیّت اجتماعی است، بسیار جدّی‌تر و بنیانی‌تر از دیگر نظامها است. ( بند نخست توصیه چهارم گام دوم انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ؛ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ )

 

۴ – نهادهای اجتماعی میدان یابند :

شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد؛ این، بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومتها توفیق چندانی نخواهد یافت. اخلاق و معنویّت، البتّه با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حکومتها نمیتوانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، امّا اوّلاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً زمینه‌ را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی در این باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوه‌ی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند. ( بند دوم توصیه دوم گام دوم انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ؛ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ )

 

۵ – نیاز اصلی در فعالیتهای اجتماعی ؛ معنویت و اخلاق:

معنویّت به معنی برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است، و اخلاق به معنی رعایت فضلیت‌هایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس و دیگر خلقیّات نیکو است. معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکتها و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت میسازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم می‌آفریند. ( بند نخست توصیه دوم گام دوم انقلاب اسلامی ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ؛ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ )

 

  • سخن پایانی

یکی از برکات انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی افزایش چشمگیر موضوعات اجتماعی بوده و این نیاز جامعه که مشروعیّت آن فراتر از مقبولت اجتماعی است ، بایستی توسعه یافته و میدان یابند و در   برابر تهاجمات گوناگونا دشمن میدان یافته و با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوه‌ی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند. لذا ضرورت دارد، مورد توجه مسئولان و نهادهای ذی‌ربط و آحاد جامعه قرار گیرد تا کشور و انقلاب در گام دوم به اهداف انقلاب نایل گردیده و شاهد رشد کمالات انسانی و زمینه ساز ایجاد تمدن نوین اسلامی گردیم . ان شالله

 

منبع :

هاشمی فشارکی، سیدجواد ؛ فرهنگ موضوعی بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی ، انتشارات جهاد دانشگاهی ؛ ۱۳۹۷