معرفی پایگاه برشها
معرفی پایگاه برشها

با سلام الف. توضیحات کلی: این پایگاه در دو مورد ذیل فعالیت می کند. ارائه برش هایی از سیره اهل بیت (ع) به صورت موضوعی و مناسبتی: برای این برش ها مستنداتی هم آماده می شود که برای اطلاع از مستندات روایی هر کدام از بندهای برش ذکر شده، قابل مراجعه است. برش ها در […]

با سلام

الف. توضیحات کلی:

این پایگاه در دو مورد ذیل فعالیت می کند.

ارائه برش هایی از سیره اهل بیت (ع) به صورت موضوعی و مناسبتی: برای این برش ها مستنداتی هم آماده می شود که برای اطلاع از مستندات روایی هر کدام از بندهای برش ذکر شده، قابل مراجعه است. برش ها در سه قطع تصویری افقی، عمودی و ویژه نشر آماده می شود.

ارائه برش هایی از سیره شهدای عزیز اسلام به صورت موضوعی و البته مستند. این برش های به صورت کتابی مورد بررسی قرار می گیرد و از هر کتاب، فقط برش هایی ذگر می شود که قابلیت عملیاتی شدن داشته باشد. همه موضوعات سیره شهدا از طریق فهرست موضوعی قابل پیگیری می باشد.

ب. روش کار با بخش سیره شهدا

در این بخش چند عنوان کار بردی وجود دارد.

سال شمار: در این بخش، زندگی نامه شهید به صورت سال نما و خیلی مختصر برای آشنائی اولیه گذاشته شده است. این بخش با وجود این که مطلب خاصی ندارد، به به همه فهرست متصل می باشد. به عنوان مثال اگر شما بخواهید درباره شهدائی که در “گلزار شهدای همدان” به خاک پرده شده اند، اطلاعاتی به دست آورید، فقط سال شمار زندگی شهدائی که مربوط به گلزار شهدای همدان هستند، نمایش داده می شود و شما با باز کردن زندگی نامه یک شهید، می توانید به خاطرات مربوط به آن شهید و کتب متصل به این خاطرات دسترسی پیدا کنید.

سیره شهدا : این بخش در باره کلیه مطالب مربوط به شهدا، فعال می باشد و با باز کردن هر یک از فهرست ها خاطرات متناسب با این دسته برای شما به نمایش در خواهد آمد. مثلا اگر فهرست “سیره اخلاقی” دسته شهادت طلبی را انتخاب کنید، همه خاطراتی که متناسب با این دسته اند، به نمایش در می آید.

گروه بندی شهدا : این بخش یکی از مهم ترین ویژگی های این پایگاه می باشد و شهدا را از جهات مختلف دسته بندی کرده است:

بر اساس نام اشخاص: با انتخاب نام شهید خاص، کلیه خاطرات موضوعی، زندگی نامه و کتب مربوط و سایر مطالب مرتبط با این شهید به نماش در می آید. این فهرست درباره تمامی مطالب با شهدا فعال می باشد.

بر اساس منابع: کلیه خاطراتی از یک کتاب خاص، برداشت شده است، با انتخاب عنوان کتاب، قابل مشاهده می باشد. این قسمت در حقیقت خلاصه یک کتاب می باشد.

طبق قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان، نقل از اثرهایی که انتشار یافته است و استناد به آنها به مقاصد ادبی و علمی و فنی و آموزشی و تربیتی و به صورت انتقاد و تقریظ با ذکر ماخذ در حدود متعارف مجاز است. با استناد به همین قانون از خاطرات کتاب ها نقل قول می کنیم و طبیعی است که برخی اظهار نظرهایی که استفاده از مطالب کتاب را منوط به اجازه مکتوب ناشر یا نویسنده آن دانسته قابل اعتنا و قانونی نخواهد بود.

بر اساس سن وقوع خاطرات: در این بخش، خاطرات شهدا بر اساس سن آنها تقسیم بندی شده است. مثلا اگر خاطره ای برای نوجوانی شهیدی ۴۰ ساله باشد، در بخش “کودکی و نوجوانی شهدا” می آید؛ اما خاطرات شهادتش در بخش “میان سالی شهدا” خواهد آمد.

نکته: سه عنوانی که ذکر شد درباره تمامی خاطرات مربوط به شهدا فعال می باشد، اما مواردی که در ادامه می آید، فقط بر روی “زندگی نامه شهدا” اعمال می شود. بدین ترتیب که وقتی شما بر روی لینک شهدای دوم فروردین ماه کلیک کنید، فقط زندگی نامه شهید برای تان باز می شود و از لینک داخل زندگی نامه می توانید به مطالب مربوط به آن شهید دسترسی پیدا کنید.

بر اساس سن شهادت: در این بخش شهدا بر اساس سن زمان شهادت شان دسته بندی شده اند.

بر اساس روز شهادت: این بخش، بر اساس روز شهادت شهدا، عنوان بندی شده است که انشاء الله در آینده امکانات خوبی مربوط به این عنوان بارگذاری خواهد شد.

بر اساس جنسیت: با توجه به اینکه عموم ایثارگران صحنه های نبرد، مردان بوده اند، برای دیده شده شدن شیر زنان عرصه جهاد و مقاومت این عنوان قرار داده شده است.

بر اساس استان ها: اینکه محل دفن یا زندگی شهید کدام استان باشد، به عنوان ملاک انتخاب استان می باشد و لزوما محل ولادت، به عنوان استان مربوط به شهید انتخاب نمی شود. مثلا شهید صیاد شیرازی متولد سمنان بوده، اما دوران اساسی زندگی و مزارش در استان تهران می باشد، پس ممکن است در شمار شهدای استان تهران ذکر می شود.

بر اساس مزار: محل دفن شهید، ملاک انتخاب این عنوان خواهد بود. مثلا شهید ردانی پور یا همت همت که دارای قبر نمادین در اصفهان و تهران می باشند، ملاک عمل نخواهد بود. این عنوان برای مسافران شهری که عاشق زیارت شهدا هستند، کاربرد خاصی خواهد داشت. اگر بزرگواری به شهر همدان سفر کرده، می تواند از مدفونین شاخص گلزار شهدای این شهر اطلاع پیدا کند.

بر اساس تحصیلات: در این بخش اطلاعات تحصیلی شهدا ارائه شده است. سعی بر این بوده که آخرین مدرک یا پایه تحصیلی ذکر شود مگر در مواردی که دو تحصیل هم عرض بوده که هر دو ذکر شده است.

بر اساس مشاغل و توانائی ها: در این بخش، شهدا بر اساس شغل، رشته تحصیلی یا میزان تحصیلات تقسیم بندی می شوند. اگر شهیدی در دوره تحصیلات دبیرستان بوده که به شهادت رسیده، جزو شهدای دانش آموز قلمداد می شود. در این آیتم نیز اشتغال قبل از شهادت شرط می باشد. مثلا اگر شهیدی در دوره از زندگانی طلبه بوده، اما جذب آموزش و پرورش شده، به عنوان شهدای فرهنگی قلمداد می شود. اگر هیچ یک از عناوین فهرست برای یک شهید مشخص نباشد، عنوان بسیجی برایش انتخاب می شود.

بر اساس مسئولیت های صحنه رزم: در این بخش مسئولیت های زمان شهادت شهدا مشخص شده است. اگر شهید دفاع مقدس است مشخص شده که نیروی عادی بوده یا فرمانده و … .

بر اساس دوره های رزم: اینکه شهید در کدام حادثه تاریخی به شهادت رسیده است، عامل تعیین کنده دوره های رزم می باشد. ممکن است شخصیتی سابقه شرکت در دفاع مقدس را داشته اما در دفاع از حرم شهید شده، ترجیح با دوره ای است که شهادت در آن واقع شده است.(شهید مدافع حرم)

بر اساس عملیات ها: آخرین عملیات منجر به مجروحیت اساسی و یا شهادت ملاک انتخاب عملیات است.

بر اساس یادمان ها: این عنوان بشتر به کار راویان یادمان ها و کاروان های راهیان نور خواهد آمد. نزدیک ترین یادمان به محل شهادت شهید، یادمان مرتبط با شهید می باشد. به طور مثال شهید همت که در جزایر مجنون به شهادت رسیده است، یادمان متناسب با این شهید، یادمان طلائیه می باشد و با انتخاب یادمان طلائیه، زندگی نامه شهید نمایش داده می شود که با رؤیت آن مطلب، می توانید به لینک های مرتبط با این شهید دست رسی پیدا نمائید.

بر اساس نوع ایثارگری: خاطره ای که نقل می شود مربوط به دسته خاصی است. نکته قابل توجه این است که زمان ثبت مطلب، در تعیین شهید، آزاده و یا جانبازی یک فرد ملا عمل می باشد. ممکن است در زمان ثبت خاطره، فرد جانباز بوده، ولی بعدا به شهادت رسیده است. در اینجا جانباز ثبت می شود. چون عموم خاطرات مربوط به این سه قشر است، رزمندگان ذکر نشده اند. البته ممکن است بعدها اضافه گردد.

معرفی و بررسی کتاب: در این بخش کتاب هایی که در این پایگاه از آنها استفاده شده و مورد نقد قرار گرفته قابل مشاهده خواهد بود.

بخش نوا و نما: در این بخش، صداهای مرتبط به شهدا ذکر شده است که کتاب های صوتی از بخش های ویژه آن است.

بخش کتاب خانه: در این بخش، متن کتاب های موجود در فضای اینترنت، در موضع سیره اهل بیت (ع) و سیره شهدا قابل دست رسی خواهد بود. لازم به ذکر است که هدف این بخش تسریع دست رسی به متون موجود است و پایگاه  درباره اینکه ناشر اولیه کتاب، حق نشر الکترونیکی داشته یا نه، مسئولیتی ندارد.

برش های ویژه: در این بخش برش هایی از خاطرات شهدا که با روایات و ایات به صورت ترکیبی عرضه خواهد شد، آورده می شود.

بخش متفرقه: در این بخش مطالبی که مرتبط با موضوع پایگاه بوده، اما در هیچ یک از دسته بندی ها قرار نمی گیرد، ارائه می شود.

این پایگاه وابسته به هیچ ارگان و مؤسسه ای نمی باشد و در جهت نشر فرهنگ غنی اهل بیت (ع) و شهدای فرهنگ اسلام راه اندازی شده است.

دست یاری همه برادران عزیز را در جهت رفع نواقص و تکمیل این طرح، به گرمی می فشریم.

این پایگاه در حال تکمیل و بارگذاری می باشد.

با پست الکترونیکی boreshha@chmail.ir و آیدی نرم افزار پیام رسان ایتا boreshha_ir@ برای دریافت انتقادات، پیشنهادات و طرح ها در خدمت شما هستیم.