تهاجم نرم و خزنده به عفاف و حجاب
تهاجم نرم و خزنده به عفاف و حجاب

در این نوشتار فرایند نرم خزنده در گذر زمان درخصوص پدیده بی حجابی ذکر شده ، سپس برخی اقدامات ضروری برای رفع آن بیان شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

رعایت حجاب و شئونات اسلامی در فضاهای عمومی ازجمله امور مهمی است که در جامعه اسلامی برای حفظ آن وارتقای آن اقدامات فرهنگی ضرورت دارد . و در شرایط کنونی که دشمنان نظام و انقلاب با جنگ ترکیبی و جنگ شناختی بدنبال ضربه های خویش بر پیکر جامعه هستند ، یکی از دستاوردهای اغتشاشات ۱۴۰۱ تلاش برای فراگیری بی حیایی و بی حجابی بوده است .

فرایند نرم خزنده

زنجیره‌ی تدریجی فرایند ارام و خزنده کشف حجاب ؛ نخست لباس با خطوط محدود خراشیدگی که به مرور به پارگی گرایید ( ۱۳۸۰ ) ، برهنه‌گی توسط بازیگران مهاجرت ‌کرده (۹۰) ، بی حجابی در قالب «آزادی‌های یواشکی» (۹۳) ، خیابانی و بصورت پنهانی در قالب «چهارشنبه‌های سفید» (۹۶) ،  نمادین ، آشکار در قالب «دختران خیابان انقلاب» و با شعار «نه به حجاب اجباری» (۹۶) ، کشف حجاب محدود در داخل خودرو (۹۸) ، و سپس کشف حجاب محدود  خیابانی ، بصورت آشکار (۹۹) بوده است .

در تمامی این مراحل رسانه های زنجیری همراهی داشته و اگر تلاشی در جهت اصلاح امور صورت میگرفت ، بدان حمله ور میشدند ، بخصوص در برابر گشت ارشاد لجن پراکنی میکردند . در این فرایند چهره های هنری و ورزشی نقش بسیار مخربی داشتند و بسیاری از خواص نیز به وظیفه خود عمل نکردند .

مرحله تکمیلی

برای علنی رسمی و فراگیر شدن عمومی ، نیاز به یک شوک اجتماعی بود ، که بدنبال اغتشاشات خیابانی در حوادث پائیز ۱۴۰۱ ، بی حجابی علنا و بی‌پروا دامن زده و در نتیجه نسبتا در نقاط مختلف ظاهر شد .

نقد و بررسی

در گذر زمان دقیقا وقتی سخن از کار فرهنگی به میان می آوردند داشتند ما را سرگرم می‌کردند تا شبکه نفوذی فساد بتواند در حاشیه امن کارش را پیش ببرد. بعد از این هم همین داستان است فریب نخورید.

برخی اشخاص و نهادهای مسول نه تنها در مقابله با این پدیده در انفعال بسر می برند ، بلکه با برخی مواضع غلط شان  تاثیر منفی بر موضوع عفاف و حجاب دارند. در قالب جمله توطئه آمیز: سیاست نظام عدم برخورد با افراد کشف حجاب کننده است!!! و عجیب اینکه حرف جریانات مساله دار را به حضرت آقا نسبت می دهند ، همانند قضیه برجام ، و قضیه اف ای تی اف

در حالی که رهبر انقلاب مکرر تاکید دارند که مصلحتی بالاتر از قانون نیست و باید با اعمال مجرمانه برخورد شود

روزها و ماه ها و سالهاست که منتظر کار فرهنگی جماعتی هستیم که برای مسئله بی‌حجابی میگویند فقط باید کار فرهنگی کرد. این جماعت دروغ می‌گویند به همان کار فرهنگی هم اعتقادی ندارند،فقط می‌خواهند زمان را از ما بگیرند تا جمع اندک بی‌حجاب ها بیشتر و بیشتر شوند تا کار از کار بگذرد ودیگر نتوان کاری کرد.

تذکر صریح رهبر معظم انقلاب به شورای شهر و تیم‌ مدیریت شهری اسبق تهران‌ در گذشته ، که آلودگی هوا، نفس شهرهایمان را برید و معضلات اجتماعی فرهنگی نیز نفس دلهایمان را که بایستی مورد توجه جدی قرار میگرفت .

برخی اقدامات ضروری  

  • لازمست رسانه های مختلف نسبت به اگاه سازی ، اقدامات ارشادی را دنبال نمایند.
  • کارکنان ادارات دولتی ، بانکها ، شهرداری ها و دانشگاهها و دبیرستانها و…. اجرای دقیق ان ملزم شوند.
  • به مراکز تجاری ، خدماتی و …. از طریق صنف مربوطه تذکر های لازم داده شود .
  • مراکز تولید و فروش لباس های زننده مسدود شوند .
  • براساس نهی ازمنکر ، تذکر لسانی نرم و گذرا داده شود .
  • نهادهای مسول بایستی به وظایف خود نسبت به اجرای قانون عمل کنند.
  • برگزاری جلسات متعدد کارشناسی جهت رفع ناهنجاریهای اجتماعی
  • نصب پوسترهای مفهومی و ترویجی، پخش تصاویر حاوی پیام هایی مبتنی بر رعایت اصول اسلامی از نمایشگرها ،و بلندگوهای مراکز نسبت به رعایت پوشش اسلامی
  • تذکر بانوان محجبه به عنوان ناصحین به صورت لسانی به افرادی که پوشش  مناسبی ندارند
  • ممانعت از شرکت ها و مؤسسات و خاصه فروشگاه های بزرگ و کوچک و نیز کارگاه های تولیدی که برای فروش بیشتر اجناس و خدمات خود، از تصاویر نیمه عریان و بی حجاب زنان استفاده می کنند
  • نظارت موثر نهادهای ناظر قانون و نظارت سازمان اصناف و سایر سازمان های ذیربط
  • تلاش عمومی خاصه فعالان فرهنگی و کنشگران اجتماعی نسبت به رعایت قانون و مطالبه گری اقدام جدی برابر با قانون با خاطیان
  • و….

سخن پایانی

وضعیت حجاب و عفاف در شهرهای بزرگ نامناسب بوده و اگراقدامی هم اکنون نشود ، مانند بیماری مضمن جا خوش کرده و بیشتر هم خواهد شد و اقدامات سلبی سخت خواهد شد .  وبرای مقابله با پدیده نامطلوب بی‌حجابی یک بسیج عمومی عاجل و اثرگذار لازم است.