تهیج به شرکت در جشن آب تایلند در ماه مبارک رمضان
تهیج به شرکت در جشن آب تایلند در ماه مبارک رمضان

در این نوشتار به صورت اجمالی جشن اب تایلند و پیامدهای تورهای تفریحی اعزامی به آن بیان شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

جشن آب تایلند

برخی شرکت های سیاحتی با ازادی کامل و جسارت تمام نسبت به تبلیغ و جذب مسافر حتی در ایام ماه مبارک رمضان برای مراکز ضد فرهنگی بوده و سربازان تاجر مسلک خط مقدم شبیخون فرهنگی علیه ملت مسلمان ایران هستند .

زمان : در روزهای ۱۳ ام تا ۱۵ ام ماه آوریل (۲۵ تا ۲۷ فروردین) برگزار میشود .

قدمت : جشن آب در تایلند، قدمت چندانی ندارد و یک اقدام من در آوردی بوده که از سال ۱۳۱۹ ( ۱۹۴۰ یعنی حدود ۸۲ سال  قبل) بدعتگذاری و دراین کشورگسترش یافته است.

ظاهر جشن آب :  در این آب‌بازیِ ملی که در سرتاسر کشور برگزار می‌شود، همه‌ی مردم از پیر و جوان و کوچک و بزرگ با هر وسیله‌ای که دست‌شان برسد به همدیگر آب و بعضی هم خمیر رنگی می‌پاشند و همه‌چیز رنگ شادی و خنده به خود می‌گیرد. افرادی را در این جشن می‌بینید که بشکه‌های آب را پشت وانت می‌گذارند و با سطل روی عابران آب می‌پاشند، بعضی‌ها از جلوی در خانه‌هایشان با شیلنگ به مردم آب می‌پاشند و عده‌ی زیادی هم با تفنگ‌های آب‌پاش رنگارنگ کف خیابان مشغول آب‌بازی‌اند.

آدابی در میان مشاهده میشود : مردم معابد را تمیز می‌کنند. / مردم به بت‌کده‌ها می‌روند / بر روی کاهنان بودایی آب می‌ریزند. / آب‌های معطری را بر روی تصویر بودا در معبد می‌ریزند /

ناهنجاریهای عادی در این جشن اب : اختلاط شدید زن و مرد / شوخی های اب پاشی زن و مرد بایکدیگر / سپس توصیه به رفتن به سواحل معروف و پرمعضل تایلند / غیره

ظاهر جذاب دیگر : فستیوال آب تایلند به نام سونگکران ( Water Festival SongKran ) در واقع فستیوال بودایی سال جدید به شمار می رود . تا به قول خودشان بدشانسی‌ های ۱۲ ماه قبل را بشوید !

تهیج به شرکت در جشن آب تایلند : تورهایی که به ظاهر برای کسب درامد ، انرا ترویج و برخی را بدانجا گسیل میدارند و در تخریب فرهنگ غنی مردم مسلمان ایران سهم غیر قابل بخششی دارند ، به راحتی با ارسال پیام و …. بکار ناپسند خویش انهم در ماه مبارک همچنان مشغول هستند .

راهکار : دفترهای مسافرتی و سیاحتی و نیز مراکز انتشار سامانه های پیامکی بایستی دارای ضوابطی در این خصوص بوده و نسبت به رعایت برخی مسایل و حرمت ها نظارت لازم صورت گیرد .

اینگونه ترددها ، در شرایط مشکلات معیشتی و اقتصادی ، که ارز بری داشته و تورم زا بوده ، سبب پیامدهای ضد فرهنگی و نیز انتقال انواع الودگیها بخصوص در شرایط کرونا برای کشور بهمراه دارد .

پیامک رسیده : این پیامکی است که در ابتدای ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۲  با شماره۰۹۹۹۹۱۷۱۰۴۵ برای آمده و بصورت گسترده منتشر شده است : تور۵* / استانبول۵۹۰۰ / دبی۶۹۹۰ / تایلندجشن آب / آنتالیا / عمان /۰۲۱۸۸۴۷۶۸۶ /لغو۱۱

جشن آب تایلند

 

What's Happening for Songkran in Bangkok? | Bangkok Nightlife

 

No plan to leave for Bangkok? Here’s where to celebrate Songkran in Malaysia