تلاقی بهار قرآن در بهار طبیعت ، مقوم بهار معنویت در جامعه اسلامی و شکوفایی بهار معنوی گام دوم انقلاب را نوید میدهد !
تلاقی بهار قرآن در بهار طبیعت ، مقوم بهار معنویت در جامعه اسلامی و شکوفایی بهار معنوی گام دوم انقلاب را نوید میدهد !

در نخستین نماز جمعه پرشکوه شهر آبیک و در نخستین جمعه ماه مبارک رمضان در ۴ فروردین ۱۴۰۲  در مسجد حضرت ولیعصر (عج) آبیک پس از ایراد خطبه های سیاسی عبادی نماز جمعه توسط حجه الاسلام والمسلمین عبدالصمد رمضانی باحضور نمازگزاران آبیکی ، برگزار شد. سخنران پیش از خطبه های این هفته دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع : «  از بهار طبیعت و بهار قرآن تا بهار گام دوم انقلاب » بود. پس از نماز جمعه ، مجلس تلاوت جزخوانی قران کریم نیز برقرار شد .

*** بهار طبیعت ***

 *  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن تبریک سال جدید و حلول ماه مبارک رمضان درخصوص بهار طبیعت بیان داشت : بهار انقلاب فصول و تغییر اقلیم اب و هوا و طبیعت بوده و بهره‏ی ما از بهار، دعای یا مقلب القلوب و الابصار، حول حالنا الی احسن الحال یعنی خانه تکانی دل و متحول شدن را از خداوند درخواست میکنیم ، که توفیق انرا بیابیم ورستگار شویم .

* ایشان در خصوص مهمترین درس بهار طبیعت  اظهار داشت : بهار زنده شدن طبیعت بی جان و رویش دوباره گیاهان وسبز شدن درختان شده و حیات دوباره را بهمراه می آورد و این بهار طبیعت تذکریست برای تحقق پذیری زنده شدن بعد از مرگ موجودات و تداعی کننده حیات دوباره درسرای دیگر و اینکه یاد پاییز عمر بوده و با توشه اندوزی مهیای زندگانی ابدی باشیم .

*** بهار قرآن  و گام دوم انقلاب ***

* وی در خصوص رمضان ، بهار قرآن گفت : براساس فرمایش امام باقر(ع) که هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان «لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ رَبِيعٌ وَ رَبِيعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان» ، در ماهی که درهای رحمت باز شده و تلاوت و تدبر در کلام الهی ، حیات معنوی انوار رحمت الهی برای دلها تشنه و باید تمسّک کنیم به نسیم بارش معنویّت الهی در این معنویت و از آن بهره لازم را ببریم . این ماه فقط یک ماه عبادی صرف نبوده ، بلکه با عنوان ضیاف الهی ، یک مهمانی تمام عیار برای ارتقای شیوه زندگی انسان می باشد .

* ایشان در خصوص سبک زندگی اسلامی در گام دوم انقلاب بیان داشت : براساس بیانیه گام دوم انقلاب ؛ که راهبرد‌هایی برای آینده انقلاب توسط رهبر انقلاب دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اعلام شده است ؛ راهبرد هفتم ان رعایت سبک زندگی اسلامی بوده و در سیر تکاملی انسان و جامعه اسلامی ، رمضان ماه بندگی و ترمیم سبک زندگی و یک دوره فشرده یک ماهه تمرین سبک زندگی اسلامی رمضانی است ، با تدبر در ایات قران کریم ، علاوه بر افزایش بینش دینی و بصیرت سیاسی ، تاثیر آن را در رفتار فردی و اجتماعی داشته باشیم ،که درتقارن بهار طبیعت با بهار معنویت ماه مبارک رمضان ، با اهتمام بدان می تواند سالم سازی جامعه اسلامی مان را بهمراه آورد.

* وی در خصوص شعار سال در رشد تولید و سبک زندگی اسلامی اظهار داشت : با توجه به شعار سال ۱۴۰۲ که در راستای گام دوم انقلاب بوده ، لازم است رشد تولیدات داخلی بخصوص محصولات سبک زندگی ایرانی _ اسلامی در اولویت قرار گیرند و نهادهای مختلف در ترویج محصولات سبک زندگی اسلامی، ایرانی اهتمام ویژه ورزند .

***بخشهایی از شعار سال که به نهادهای دولتی مربوط میشود ***

* ایشان در خصوص وظایف نهادهای دولتی در تحقق شعار سال« مهار تورم ، رشد وجهش تولید » گفت : براساس بیانات رهبر انقلاب  در خصوص شعار سال ۱۴۰۲ ، عصاره وظیفه نهادهای دولتی ، کاهش تصدی گری دولت ، برای برون رفت از مهم‌ترین مشکل اقتصاد کشور ، اجرای سیاستهای اقتصادی اصل ۴۴  در واگذاری فعالیتهای اقتصادی به مردم ،انجام گرفتن سرمایه گذاری در تولید ، افزایش نظارت دولت بر امور ،کاهش دخالت دولت در فعالیتهای اقتصاد ، قطع اقتصاد کشور از درآمد نفت ، کنار گذاشتن دلار از همه مبادلات اقتصادی ، تلاش برای رشد مستمر و سریع اقتصاد ، ترغیب قوای کشور بر ایفای نقش مولّد مردم در اقتصاد ، افزایش تحرک اقتصادی در تجارت خارجی ، کمک به شرکتهای دانش‌بنیان کوچک در رشد تولید ، کمک به دانش‌بنیان کردن کارخانجات بزرگ در تولیدات خویش ، اجرای سیاستهای کلّی تقنین برای مهار تورم و رشد تولید ، یافتن راه‌های مشارکت عموم مردم در مسائل اقتصادی در مهار تورم و رشد تولید ، و تهیه نقشه‌ی ورود مردم در حوزه‌ی اقتصادی و اطلاع رسانی عمومی برای دانستن مردم در ایفای نقش خویش می باشد ،که بایستی در کوتاه ترین زمان عملیاتی شود .

***بخشهایی از شعار سال که به مردم مربوط میشود ***

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص تلاش مردم به افزایش تولید، کلید مهار تورم چنین تبیین کرد : براساس نظام عرضه و تقاضا ، کلید مهار تورم در رشد و بلکه جهش تولید می باشد و  اشخاص ، شرکت های خصوصی ، … در عرصه های مختلف بایستی در سال ۱۴۰۲ نسبت به افزایش تولیدات خویش و همچنین ارتقای کیفیت تلاش کنند ، بخصوص کالاها و خدماتی که نیازهای اساسی و ضروری مردم را در بر میگیرد بایستی در اولویت قرارگیرد ؛ تا شاهد هیچ کمبودی نبوده و حتی امکان صادرات آن نیز فراهم شود .

* ایشان در خصوص نظارت یکی از وظایف مردم برای تحقق شعار سال اظهار داشت : براساس بیانات رهبر انقلاب برای تحقق شعار سال که همانان مهار تورم می باشد ، نظارت مردمی بر حوزه های مختلف اقتصادی و مبارزه با گرانی و  مفاسد اقتصادی است ، که بایستی هرکسی با آن مواجه میشود از طریق سامانه های نظارتی اعلام نماید ، تا این پدیده مضر و نامبارک از جامعه رخ بربندد .

* وی در خصوص برطرف کردن اسراف در حوزه های مختلف گفت : اسراف به معنی زیاده‌روی و تجاوز از حدّ اعتدال در مصرف در هر حوزه ای می باشد و براساس آیات و روایات حرام بوده و برخی علما انرا در ردیف گناهان کبیره دانسته اند ، که متاسفانه در حوزه های مختلف توسط برخی از مردم وجود دارد . اسراف آب ، نان ،گاز ، مواد و کالا و پوشاک و لوازم و غیره در خرید و مصرف وجود دارد ، که بایستی براساس بیان رهبر انقلاب برای برطرف شدن آن در جامعه تلاش کرد ، تا این پدیده مضموم محو شود .

* ایشان در خصوص خروج از مسابقه تجمل گرایی در جامعه بیان داشت : یکی از مشکلات جامعه تجمّل‌گرایی افراطی است ، که در دو دهه اخیررشد چشمگیری در تولید ومصرف کالاهای لوکس درحوزه های مختلف صورت گرفته است و حتی پدیده ای بنام صنعت لاکچری، در تالارهای عروسی ،غذاخوری ها ، مجتمع های تجاری ، ادارای و حتی خدمات درمانی و زیبایی شکل گرفته و متاسفانه رو به رشد بوده و همین آفت  سبب تاثیر منفی بر زندگی مردم در افزایش هزینه های غیر ضروری ؛ دامن زدن به تورم ؛ کاهش ازدواج و بلا رفتن سن ازدواج بجهت سنگین شدن مراسم عروسی و جهیزیه و…. شده ؛ که ضرورت دارد این تجمل گرایی متوقف و به سمت سادگی و تعادل میل پیدا کند .

* وی در خصوص تعصب در خرید تولیدات داخلی اظهار داشت : یکی از مشکلات فرهنگی که مایه فخر فروشی برخی ها شده ؛ مساله برند و مارک می باشد ، که متاسفانه مجتمع های تجاری های بزرگ و مال ها کانون این اقدام ضد فرهنگی هستند ، در صورتیکه براساس بیان رهبر انقلاب ما بایستی در خرید لوازم گوناگون ، تعصب بر خرید تولیدات داخلی داشته باشیم ، تا سبب رشد کمی و کیفی آن و افزایش بازار اشتغال و کسب و کار شود . تا برند و مارک ساخت ایران بتواند بازار صادرات را کسب و در تراز بهترین های دنیا قرار گیرد .

* ایشان در خصوص موظف بودن به امید آفرینی در مردم گفت : در اسلام به «امید» تاکید زیادی شده و ناامیدی ریشه بسیاری از بیمارها بوده و یاس و پوچ‌گرایی بوجود می آورد . امروز دمیدن ناامیدی در جامعه و بخصوص نزد جوانان که بعضا توسط برخی مغلمان و برخی اساتید مشاهده شده است ، خیانت به کشور تلقی میشود و بایستی از آن ممانعت شود . امید افرینی برای اینده درخشانی که کشورمان در پیش دارد ، یک وظیفه بشمار می رود ، که امید به آینده ، زندگی وجامعه مان را شکوفا و ارتقا می بخشد .

*** شرح اجمالی جهاد تبیین  ***

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص رسالت عمومی ما در عصر حاضر اظهار داشتبا عبرت گیری از تاریخ ، اطاعت ازنایب امام زمان ، بزرگ پرچمدار ، حمایت از جمهوری اسلامی بعنوان نظام برامده از شهدا ، حمایت از دولت انقلابی ، اهداف انقلاب ، دامن نزدن به ضعف ها که یاس اوراست  که البته نقد بجا بسیار ضرورت دارد . ندای هل من ناصر جهادتبیین ، یک جهاد عظیم و فریضه و تکلیف دینی واجب عینی و فوری است . که با جهاد تبیین ایجابی در بیان حقایق انقلاب و دستاوردهای آن بایستی روشنگری صورت گیرد . با جهادتبیین دفاعی در برابر تهدیدات گوناگون دشمن ، در جامعه مصون سازی صورت گیرد . وبا جهاد تبیین پیش دستانه آمادگی های لازم را قبل تهاجم فرهنگی و جنگ شناختی و جنگ روایتهای جدید دشمن بوجود اید. یاری انقلاب و نظام ،  کمک به سامان گرفتن امور جاری ، تحمل شرایط ، عدم نق زدن،  عدم همراهی با تبلیغات منفی رسالت عمومی همگانی است و رسالت ما در برابر شهدا ، حراست و صیانت و ترویج فرهنگ و تداوم بخشی راه شهداست .

* وی در خصوص  اقدامات عملی مردم در جهاد تبیین چنین تبیین کرد در جهادتبیین پنج گونه و پنج اقدام  را بایستی انجام داد : اقدام نخست جهاد تبیین ایجابی ( اثباتی)  یعنی بیان حقایق ، و ” روایت درست ” ، بیان مطالب و حقایق کارهای انجام شده با روش صحیح ، بیان دستاوردهای عظیم انقلاب ، توصیف و تشریح و مقایسه تطبیقی – عمومی ، تخصصی در حوزه های مختلف و هدف جهاد تبیین ایجاد امید به اینده درخشان در برابر هدف دشمن که کوچک نمایی ، ناموفق جلوه دادن ، انزجار از توان داخلی ، بزرگنمایی کارهای غربیهاست . اقدام دوم جهاد تبیین دفاعی ، یعنی خنثی کردن اثر تهاجمات دشمن بر اذهان و افکار و رفتار مردم و متخصصان و تصمیم مدیران می باشد . هدف جهادتبیین ، شناخت اقدامات دشمن ، روشنگری ، بصیرت ، آگاهی ، خنثی کردن تهدیدات و تحریفات ، شبهه زدایی ، خنثی سازی حرکت دشمنان دربرابر تحریف یا انحراف و فریب و اغواگری در برابر جنگ شناختی بر ادراک مردم ، جنگ ترکیبی ، جنگ روایتها ، بمباران مغزها و تلاش در برابر آن می باشد . اقدام سوم جهاد تبیین پیش گیرانه یعنی آماده بودن برای دفع تهدید دشمن پیش از تاثیر تهاجم دشمن میباشد .بعبارتی قبل از انتشار ویروس ، با هدف آمادگی مردم در برابر تهدیدات اینده تلاش صورت گیرد .  اقدام چهارم جهاد تبیین پیش دستانه (تهاجمی) یعنی حمله تبیینی قبل از وقوع تهاجم جنگ شناختی دشمنان بر علیه بنیان های فرهنگ منحط انان می باشد . اقدام پنجم جهاد تبیین منتظر ساز یعنی زمینه ساز ظهور مهدوی درگام دوم انقلاب با هدف گفتمان سازی ، فرهنگ مهدوی و انتظار و زمینه ساز ظهور حضرت حجت (عج) می باشد .

*** زمینه سازی ظهور مهدویت ***

* ایشان در خصوص تسهیل‌گر و زمینه‌ساز ظهور مهدوی اظهار داشت :  جدال حق و باطل در عصر حاضر در اوج خود قرار دارد. جبهه مهدویت در برابر تمامی نظام باطل استکباری قرار گرفته و در این نبرد دشمنان مهدویت به صورت جنگ ترکیبی و همه‌جانبه با استفاده از همه روش‌ها و ابزار‌ها توسط جریان انحراف و به شیوه تحریف ، به دنبال وارونه‌نمایی واقعیت‌های جامعه و ترویج سبک غربی و مأیوس‌سازی مردم از نظام و انقلاب هستند؛ لذا مؤمنین انقلابی نیز بایستی بر اساس تکلیف «عینی بودن جهاد تبیین» در همه رده‌های سنی در حد استطاعت به تولید و انتشار مطالب صحیح اهتمام بورزند و با جریان تحریف و انحراف مقابله کنند. این جهاد براساس تکلیف ، بایستی فراگیر و گسترده باشد.

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان گفت : تلاقی بهار قرآن در بهار طبیعت ، مقوم بهار معنویت در جامعه اسلامی و شکوفایی بهار معنوی گام دوم انقلاب را نوید میدهد ! و ما بایستی در تحقق آرمان گام دوم انقلاب در امتداد نهضت مهدویت و تسهیل‌گر و زمینه‌ساز ظهور مهدوی است بکوشیم؛ لذا جهادگران گام دوم انقلاب جزء منتظران واقعی و سربازان امام مهدی (عج) هستند. ان‌شاءالله بتوانیم در ساختن تمدن نوین اسلامی سهیم باشیم و بایستی در حد اعلای توان خویش توفیق زمینه‌سازی برای طلوع خورشید ولایت عظما (عج) را کسب کنیم تا به عنوان منتظر واقعی آن حضرت تلقی شویم.

*** پیوست : معرفی شهر آبیک ***

شهرستان آبیِک یکی از شهرستان‌های استان قزوین است. این شهرستان دارای ۲ بخش یا نام های بخش مركزی و بخش بشاریات و ۲ شهر با نام های شهر آبیک و شهر خاكعلي و ۵ دهستان با نام‌های بشاريات شرقي، بشاريات غربي، زياران، كوهپايه غربي و كوهپايه شرقي و ۱۶۲ آبادي می‌باشد.

جمعیت این شهرستان براساس سرشماری سال ۱۳۹۰ ،  ۱۰۴٬۴۱۷ نفر بوده است و زبان این شهرستان ترکی آذربایجانی است . مردم مسلمان ابیک در دوران دفاع مقدس ۱۸۳ شهید ، ۴۴ آزاده و ۴۶۲ جانباز که سه تن از آنها از جانبازان ۷۰ درصد بوده ، تقدیم انقلاب اسلامی نموده اند .

این شهرستان از قطب‌های کشاورزی استان قزوین به‌شمار می‌آید و بالغ بر ۲۴ هزار هکتار کشت محصولات مختلف زراعی از جمله گندم، جو، ذرت ، کلزا، یونجه و سایر محصولات دیگر در این شهر به عمل می‌آید. علاوه بر این، یکی از مراکز مهم برای پرورش دام و طیور در استان و حتی کشور به‌شمار می‌رود.

این شهرستان با وجود شهرک صنعتی کاسپین، واحد‌های صنعتی ممتاز کشور مستقر در این شهرستان و وجود واحد‌های پرورش طیور که موجب شده شهرستان ابیک بیش از ۸ درصد تخم مرغ و گوشت سفید مورد نظر کشور را تامین کند.

شهر آبیک در ۶۱ کیلومتری شرق شهر قزوین و در ۹۸ کیلومتری غرب تهران واقع بوده و جمعیت آن براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ ، ۶۰٫۱۰۷ نفر بوده است . شهر ابیک از آبیک علیا و آبیک سفا سرچشمه و در گذر زمان با توجه به ساکن شدن مهاجرین استانهای شمالی و غربی جهت اشتغال در صنایع دامداری و بویژه کار در شرکت سیمان آبیک توسعه یافته و ابیک امروز شکل گرفته است.

اماکن زیارتی آبیک ، مزار شهدای آبیک و شهدای گمنام و امام‌زاده علی شکرناب بوده واماکن دیدنی مقبره مقبره میرزا حسن شیخ‌الاسلام (رئیس‌المجاهدین) از مبارزان مشروطه ، منطقه فشگلدره یا پشگلدره در شمال شهر آبیک ، مقبره رئیس‌المجاهدین و…. می باشد .

آب و هوای شهر آبیک به علت قرار گرفتن در دامنه کوه، در فصول مختلف سال دارای آب و هوای متنوع و مناظر بکر طبیعی بوده و دارای روستاهای خوش آب و هوای بسیاری در شمال و شمال غربی خود، مثل زیاران،روستای زرگر آبیک،  بهجت آباد، وندر، فالیزان، شکرناب، چناسک و… است.

قلب تپنده فرهنگی آبیک مسجد حضرت ولی عصر (عج) در جمعه های هرهفته ، با حضور پرشورنمازگزاران جمعه و برگزاری نماز سیاسی عبادی جمعه به امامت امام جمعه شهر آبیک می باشد .

موقعیت شهر ابیک :

https://www.google.com/maps/@36.0415365,50.536223,14.43z?hl=fa