تقارن بهار رمضان در بهار طبیعت ، مبشر جوانه های بهار مومن انقلابی در جامعه بوده و نوید بخش مزین شدن چهره شهر اسلامی به جلوه های ایمانی می باشد !
تقارن بهار رمضان در بهار طبیعت ، مبشر جوانه های بهار مومن انقلابی در جامعه بوده و نوید بخش مزین شدن چهره شهر اسلامی به جلوه های ایمانی می باشد !

مراسم سال نو و حلول ماه رمضان در اغاز سال ۱۴۰۲ و اغاز ماه مبارک در مسجد جامع جعفریه تهران نو بعد از نماز مغرب و عشا در تاریخ ۲ فروردین برگزار شد . سخنران این مراسم دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع بهار طبیعت و بهار رمضان بود .

*  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن تبریک سال جدید و حلول ماه مبارک رمضان درخصوص درسهای بهار طبیعت بیان داشت : بهار طبیعت، یعنی زنده شدن طبیعت بی جان و رویش دوباره گیاهان و درختان . و بهره‏ی ما از بهار، دعای یا مقلب القلوب و الابصار، خانه تکانی دل و متحول شدن می باشد .  و لازم است از بهار پند اموزی شود . همانگونه که خانه تکانی کرده باغچه را آماده رویش می کنیم و به استقبال بهار می رویم ، خانه‌ی دل نیز نیازمند غبارروبی و تشنه رویش می باشد . همانگونه که طبیعت پس از دوره انجماد و خزان ، به به رشد ونمو و طراوت بهاری و شادابی مبدل میشود ، زندگی نیز برخوردار از شادابی و سرزندگی باشد . وانسان نیز بایستی از خزان عمر به بهار دل متحول درونی و معنوی و رشد در فضایل داشته باشد . همانگونه که بهار فصل رویش شکوفه ها و گلهاست ، مطلوب است ، درون خویش را براساس حول حالنا الی احسن الحال به گلستان و بخصوص گل اخلاق حسنه بدل کنیم که همواره خرم باشد . همانگونه که دربهار هوا تعادل ( نه گرم سوزان و نه سرد گزنده) داشته و نسیمش فرحبخش است؛ زندگی نیاز لازم است متعادل بوده ، و بدور از افراط و تفریط باشد . پیام امید بهار برای انسان پیام امید هم دارد، یعنی همین‌طور که می‌بینید زمین به اذن خداوند مرده بود و به لطف خداوند زنده شد، اگر کسی باطن او آسیب دید، گرفتار زمستان غفلت و خزان گناه شد، با توبه می تواند احیا شود . بهار تدبر بر رستخیز است ، زنده شدن طبیعت ؛ برهانی است بر وجود رستاخیز ، که براساس آیه۱۷ سوره حدید “بدانید که خدا زمین را پس از مرگش زنده مى‏‌کند”  «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُون‏؛ باور کنیم بعد از مرگ امکان زنده شدن هست . هنگامیکه طبیعت متحول میشود، انسانها که والاتر از طبیعت  و اشرف مخلوقات است ، لازم است از تحولات سبقت گرفته و مهیای روز حساب شویم .

*  ایشان درخصوص ویژگی‌های ماه رمضان بیان داشت :  ماه رمضان ، ماه خود سازی، کارگاه تقوای الهی خداوند حکمت و فلسفه روزه و روزه‌داری را دست‌یابی به تقوا می باشد. دشمن نفسانی که به بدی امر می کند و ابلیسی که قسم خورده و شیطانهای زمینی که پیروی از ابلیس دارند  ودر راس ان شیطان بزرگ ( امریکا ) می باشد . پیامبر(ص) درخصوص فضیلت ماه رمضان فرموده اند: «ای مردم! ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روی آورده است؛ ماهی که نزد خدا برترین ماه‌هاست و روزهایش برترین روزها، شب‌هایش برترین شب‌ها و ساعاتش برترین ساعات است.» و «ماهی است که در آن به مهمانی خدا دعوت شده‌اید و از شایستگان کرامت الهی قرار داده شده‌اید.» و در ایم ماه پاداش‌های استثنایی قرار داده شده است.  خداوند در این ماه حتی برای اعمال غیراختیاری و غیرارادی روزه‌داران چون نفس کشیدن و خوابیدن و مانند آن ثواب و پاداش قرار داده و اعمال خوب و صالح در آن مقبول است و دعاها مورد اجابت قرار می‌گیرد.لذا ماه رمضان یک فرصت استثنایی برای بازسازی و بازگشت به سوی حق و راستی و درستی و توبه به درگاه خداوندی است.

*  وی درخصوص تکالیف و برکات حضور در مهمانی خدا گفت : در ماه مبارک غیر از سایر فرایض دینی روزه مره ،یک تکلیف حداقلی مانند روزه داری درخوردن و اشامیدن و رعایت حرمت روزه داری در جامعه است . ولی تکالیف حضور در ماه مهمانی خدا ، نیت خالص و درخواست توفیق از آمرزش الهی ، پرهیز از حرام‌های الهی ، با گرسنگی و تشنگی ، چشم و گوش و زبان را نگه داشتن به یاد قیامت بودن ، صدقه به فقیران ، تصفیه باطن با توبه و دعا و پاکسازی دل و فکر از الودگی های درونی ، افطاری دادن هر چند با یک دانه خرما یا یک جرعه آب ، ازدیاد تلات قرآن که بهار قرآن است ، دعا در این ماهی که شیاطین دربندند و درخواست از خداوند اینکه آنها را بر ما مسلط نشوند .  اعمال عبادی بویژه نماز مستحبی ، صلوات بر پیامبر(ص) ، یتیم نوازی و اکرام آنان ، بخصوص اطعام ایتام ، صله‌رحم ،آسان‌گیری درباره زیردستان و مدیریت خشم ، افزایش خوش خویی در ماه رمضان می باشد .

*  دکتر هاشمی فشارکی درپایان گفت :  تقارن بهار رمضان در بهار طبیعت ، مبشرجوانه های بهار مومن انقلابی در فصول دیگر در جامعه انقلابی مان بوده و با روزه داری مردم مسلمان ، چهره شهر به جلوه های ایمانی مزین شده و ان شالله شهر روزه دار اسلامی در طول سال نیز مشمول رحمت الهی خواهد گردید!