معنویّت و اخلاق دو دستاورد مهم انقلاب اسلامی بوده و تاثیر به سزایی در پیشرفتهای چهار و نیم دهه کشور داشته است دو راهبرد اساسی در گام دوم انقلاب می باشد !
معنویّت و اخلاق دو دستاورد مهم انقلاب اسلامی بوده و تاثیر به سزایی در پیشرفتهای چهار و نیم دهه کشور داشته است دو راهبرد اساسی در گام دوم انقلاب می باشد !

مراسم جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مسجد ۱۴ معصوم (ع) محله شمس آباد تهران ، در شامگاه  ۲۲ بهمن  ۱۴۰۱  بعد از نماز جماعت مغرب و عشا و مولودی خوانی ، با موضوع ” دستاوردهای انقلاب اسلامی درحوزه معنویت و اخلاق و رسالت اهل مسجد در گام دوم انقلاب ” با سخنرانی دکتر سید جواد هاشمی فشارکی برگزار شد  .

 *  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی درخصوص مقایسه وضعیت معنویّت و اخلاق در جامعه پیش و پس از انقلاب  بیان داشت : اساس نظام شاهنشاهی بر مدار مادیگرایی ( لیبرالیسم) و در ترویج ضد معنوی و ضد اخلاق استوار بود ، و این رویکرد به برکت انقلاب اسلامی متحول و تغییر کرد و اساس آن بر معنویت و ترویج اخلاق قرارگرفت . از عوامل پیروزی انقلاب، معنویت بود ، که هم در پیروزی و هم در استمرار انقلاب نقشی بنیادی داشته ودارد؛ مراکز معنویت از محجوریت به ابادانی ، و مراکزضد اخلاق از ابادانی به محجوریت در محاق رفت .و اگر انقلاب نشده بود ، ما بدتر از ترکیه و… میشدیم . و به فرمایش رهبرانقلاب دو عنصر مفقوده اخلاق و معنویت ودر معرض تهدید درجامعه در پیش انقلاب نجات یافت .

* وی در خصوص مفهوم معنویّت و اخلاق اظهار داشت : از دیدگاه دین مبین اسلام انسان موجودی دو بُعدی (بعد روحانی و بعد جسمانی) بوده که هدف و غایت خلقت او در بستردنیای مادی، غایتی بسیارمقدس و والاست که پیامبر الهی هدف از بعتش را مکارم اخلاق ذکر نموده و خود مصداق کامل ان بوده است. معنویت دینی، احساسى هست که انسان مادی نسبت به حقایقى که در افقى فراتر از عالم ماده قرار گرفته‏اند، پیدا می کند و برای ارتقای آن سعی و تلاش میکند . به بیان رهبر انقلاب معنویّت به معنی برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است، واخلاق به معنی “رعایت فضلیت‌هایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس و دیگر خلقیّات نیکو” است. و در اهمیتش اینکه “معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکتها و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است “؛ و در ضرورتش اینکه  ” بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت میسازد” و در اسیب فقدانش اینکه “در نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم می‌آفریند. ” . درفطری بودنش اینکه ” آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری، هیچ یک به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دوره‌ای بدرخشد و در دوره‌ای دیگر افول کند.” و ” هرگز نمیتوان مردمی را تصوّر کرد که از این چشم‌اندازهای مبارک دل‌زده شوند. ”

* ایشان در خصوص وضعیت معنویّت و اخلاق در ایران قبل از انقلاب اظهار داشت : اساس نظام شاهنشاهی بر ضد ارزشهای معنوی و اسلامی بوده ؛ بگونه ای که ادای فریضه در دانشگاهها و…. با خجالت همراه بود. در هیچ بیانی از شاه و وزرا و مدیران عالی در پرداختن به امور معنوی و اخلاقی مشاهده نمیشود ، درسیاستها و قوانین کشور ، در برنامه ها نه تنها به امور مهم معنویت و اخلاق توجهی صورت نمیگرفت ، بلکه برعکس بر مدار ضد معنویت و اخلاق قرار داشت ، و اوج ابتذال فرهنگی درجشن هنر شیراز و جشن ۲۵۰۰ ساله تخت جمشید ، درکنار دریا مشاهده میشد . مراکز فساد علنی ، اردوهای مختلط، مدارس مختلط در حال گسترش بود ، تلویزیون مجله زن روز و دختر شایسته در ترویج بی بند وباری در تلاش بودند . دربار خود متولی باندهای فساد و مواد مخدر بودند . و بهاییت در بسیاری از امور مشغول فعالیت بودند و…..

* وی در خصوص معنویّت و اخلاق در ایران بعد از انقلاب گفت : پس از انقلاب اسلامی ، رویکرد نظام حکمرانی کاملا تغییر کرد و سیاستهای کلان ، قوانین و مقررات و برنامه ها این دو عنصر مهم معنویت و اخلاق مبنا قرار گرفت . نهادهایی متولی ترویج اخلاق و معنویت شدند مانند وزارت ارشاد اسلامی ، تبلیغات اسلامی ، مراکز فرهنگی دولتی ، سازمانهای مردم نهاد ، ستاد امر به معروف ، فرهنگسراها و…. که تاثیرات شگرفی در ارتقای معنویت و اخلاق در جامعه داشته ودارند . به عبارتی زنده شدن و حیات بخشی به اسلام ناب در فرهنگ اجتماعی جامعه صورت گرفت و مسجد به  کارکرد اصلی اش بازگشت .

* ایشان در خصوص فرهنگ غربی در ضدیت با معنویّت و اخلاق بیان داشت : مکاتب و دولتهایغربی که با فروپاشی بنیان های اخلاق فردی و خانوادگی و اجتماعی مواجه بوده ودر منجلاب فساد غرقند ، بدنبال ترویج ضدیت با اخلاق و معنویت بوده و کشورهای اسلامی را نیز در معرض تهاجم ضد فرهنگی خود قرار داده اند و در بسیاری از کشورهای اسلامی از معنویت و اخلاق در حال تهی شدن و باقی ماندن در پوسته معنوی هستند و مصادقش ارتباط با صهیونیست های غاصب و دشمن درجه اول جهان اسلام می باشد .

* وی در خصوص معنویّت و اخلاق در بیانات امین انقلاب اظهار داشت : امام خمینی مکرر در این خصوص بیاناتی داشته اند ، از جمله اینکه فرموده اند : «ما می‌دانیم که این انقلاب بزرگ که دست جهانخواران و ستمگران را از ایران بزرگ کوتاه کرد، با تأییدات غیبی الهی پیروز گردید. اگر نبود دست توانای خداوند، امکان نداشت یک جمعیت ۳۶ میلیونی با آن تبلیغات ضداسلامی و ضدروحانی… (پیروز شود)». و رهبر انقلاب نیز فرموده اند : ” رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دلهای مستعد و نورانی بویژه جوانان را مجذوب کرد و فضا به سود دین و اخلاق دگرگون شد. ….. و ” ( انقلاب اسلامی ) عیار معنویّت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه بگونه‌ای چشمگیر افزایش داد. و اینها همه در دورانی اتّفاق افتاده که سقوط اخلاقی روزافزون غرب و پیروانش و تبلیغات پُر حجم آنان برای کشاندن مرد و زن به لجنزارهای فساد، اخلاق و معنویّت را در بخشهای عمده‌ی عالم منزوی کرده است؛” و ” این معجزه‌ای دیگر از انقلاب و نظام اسلامی فعّال و پیشرو است. ”

* ایشان در خصوص مصادیق معنویّت و اخلاق گفت : در راستای تحقق ( ان المومنون اخوه ) کلمه برادری ( و خواهری ) در جامعه رواج یافت و مواسات و همدلی بی نظیری صورت گرفت . کمکهای مردمی در بحرانهای سیل و زلزله و کمکهای مومنانه در بحران ویروس کرونا صحنه های شیرینی را بوجود اورد . در بند برکات انقلاب اسلامی ، از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ، رهبر انقلاب بیان داشته اند که ” ( انقلاب اسلامی ) عیار معنویّت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه بگونه‌ای چشمگیر افزایش داد. …. رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دلهای مستعد و نورانی بویژه جوانان را مجذوب کرد و فضا به سود دین و اخلاق دگرگون شد. مجاهدتهای جوانان در میدانهای سخت از جمله دفاع مقدّس، با ذکر و دعا و روحیه‌ی برادری و ایثار همراه شد و … مساجد و فضاهای دینی رونقی بی‌سابقه گرفت. صف نوبت برای اعتکاف از هزاران جوان و استاد و دانشجو و زن و مرد و صف نوبت برای اردوهای جهادی و جهادسازندگی و بسیج سازندگی از هزاران جوان داوطلب و فداکار آکنده شد. ”

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص دستاوردهای معنویّت و اخلاق در بعد از انقلاب اسلامی چنین تبیین کرد : فرهنگ قرانی در مراکز علمی و دانشگاهی و جامعه ،حفظ قران ، نشست های معنوی و اخلاقی و راه اندازی رادیو قران و رادیو معارف و پوشش های خبری سایر شبکه ها ، ستاد اقامه نماز ، گسترش مساجد و نمازخانه ها ، تحول معنوی و خودباوری جوانان ومردم ، تقویت فرهنگ شهادت و ایثار ، احیای دین اندیشی ؛ دین باوری ، باور تاثیر دین در تمام شوون زندگی ، پیوند دین و سیاست ، ایجاد نظام مردم سالاری دینی ، طعم شیرین رهبری دینی برجامعه  هم معنوی  هم راهبر به افق اینده هم بشیر هم منذر ، پیوند امام و امت ، مشمول عنایات الهی شدن ملت و کشور در حوادث مختلف از دستاوردهای مهم انقلاب ،گسترش معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه و در یک عبارت می توان گفت این انقلاب معنوی، انسان را احیا کرد.

* ایشان در خصوص تهدیدات دشمنان برضد معنویّت و اخلاق فردی و عمومی اظهار داشت : به بیان رهبر انقلاب ” دشمنان انقلاب ، با انگیزه قوی ، تحریف ودروغ پردازی درباره گذشته و حتی زمان حال را دنبال می کنند. واز پول وهمه ابزارها برای آن بهره میگیرند .” و ” راه زنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند، حقیقت را از دشمن و پیاده نظامش نمی توان شنید.” و رصد نگاه تیزبین رهبر انقلاب مبنی بر اینکه ” هم اکنون تهاجم روز افزون دشمنان به دلهای پاک‌جوانان و نوجوانان وحتی نونهالان ، با ابزارهای رسانه ای پیشرفته و فراگیر، توسط کانونهای ضدمعنویت و ضداخلاق را به چشم خود می بینم. ” و ” دنیای غرب ، باوجود تهیدستی در بنیان های اخلاقی و اقتصادی، بدنبال تحمیل زندگی غربی ، بدای بدست گرفتن اختیار سیاست واقتصاد آنهاست . ” و ” خبرهای دروغ ، تحلیل های مغرضانه ، وارونه نشان دادن واقعیت ها، پنهان کردن جلوه های امید بخش ، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسنات بزرگ ، برنامه های همیشگی هزاران رسانه صوتی وتصویری واینترنتی دشمنان ملت ایران است . ” و وظیفه همگان مقابله تهدیدات دشمن می باشد .

* وی در خصوص معنویّت و اخلاق دو توصیه راهبردی در گام دوم انقلاب  گفت : توصیه دوم گام دوم انقلاب از سوی رهبر انقلاب ، ارتقای معنویّت و اخلاق می باشد ، که البتّه با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، و حکومتها نمیتوانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند،  اوّلاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند،  ثانیاً زمینه‌ را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی در این باره میدان دهند و کمک برسانند؛ و با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوه‌ی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند . بلکه وظیفه دولت در ترویج اخلاق و معنویّت و نیز در برابر کانونهای ترویج فساد بایستی اجرای برنامه‌های کوتاه مدّت و میان مدّت جامع داشته باشند و در برابر تهدیدات خارجی ( ورود محصولات ضد فرهنگی ، رسانه ها ، مهاراینترنت و….) و همچنین مراکز تولید و نشر داخلی ( بمبماران افکار ، محصولات ، سبک زندگی ، صیانت اجتماعی ) مستمرا دنبال نمایند .

* ایشان در خصوص اخلاق و آزادی بیان داشت : این دو درتقابل با یکدیگر تعریف نمی شوند ، آزادی در تقابل با اخلاق و قانون و ارزشهای الهی و حقوق عمومی نمی باشند. در محیط شخصی افراد ازادند لکن در فضاهای عمومی مشروب خواری ، روابط ناسالم ، بی حجابی ( پوشش ) و غیره مجاز نبوده و همه باید تابع قانون عمومی جامعه باشند .

* وی در خصوص قدر نعمت معنویت و اخلاق اظهار داشت : تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف ، از جمله معنویت و اخلاق در راستای عمل به آیه شریفه «و اما بنعمت ربک فحدث»؛ اولا وظیفه شکر گذاری ، سپس ترویج و عمل به جهاد تبیین و ارتقای معنویت و اخلاق در جامعه را با امر به معروف و نهی از منکر بایستی دنبال کرد.

* ایشان در خصوص  رسالت اهل مسجد درخصوص معنویت و اخلاق گفت : رسالت و وظیفه اهل مسجد درخصوص معنویت و اخلاق نخست ارتقای معنویت و اخلاق فردی بوده و سپس : ارتقای اخلاق درمسجد با جذب حداکثری می باشد و سپس در حوزه اجتماعی ، تاثیر گذاری اجتماعی ، ارتقای معنویت و اخلاق ، مبارزه با ضد اخلاقی ها بوده و در خصوص مدیریت نیز بایستی اسوه بوده و اهل مسجد در اخلاق الگو باشند ؛ ودر نهایت مساجد بایستی با برنامه های مختلف ، محور محله بوده و مسجد مرکز ثقل محله اسلامی و هسته شکل دهنده شهر اسلامی و زیر ساخت تمدن نوین اسلامی و پرورش نسلهای آینده زمینه ساز ظهور (عج) در تراز گام دوم انقلاب باشند .

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان گفت : معنویّت و اخلاق دو دستاورد مهم انقلاب اسلامی بوده و تاثیر به سزایی در پیشرفتهای چهار ونیم دهه کشور داشته است دو راهبرد اساسی در گام دوم انقلاب می باشد !

**************

مسجد جامع چهارده معصوم (ع) در محله شمس آباد تهران ، در رسالت خیابان شهید امیرهدایتی شمالی نبش خیابان شهید نوآموز واقع بوده و با دارا بودن کانون فرهنگی صادق الوعد و پایگاه مقاومت بسیج برادران و خواهران ازجمله مساجد فعال تهران در منطقه ۴شهرداری میباشد .و در کلیه مراسمات ومناسبتهای ملی ومذهبی با حضور پرشور اهالی محل ومنطقه و حتی سایر مناطق شهری برنامه های جذاب و قابل توجهی داشته وبا داشتن امام جماعت جانباز ویادگار دوران دفاع مقدس درمنطقه بنام مسجد انقلابی معروف میباشد.ازشاخص های این مسجد سه دهه محرم و ماه صفر و دو دهه فاطمیه بطور کامل منبری وسخنرانی بصیرتی وروشنگری دارد.علاوه بر آن با مساجد پیرامونی و مدارس وادارات و سازمانهای دولتی ارتباط تنگاتنگی داشته و تعامل خوبی فی مابین هست.

نشانی مسجد ۱۴ معصوم (ع) :

https://balad.ir/p/%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%B5%D9%88%D9%85-tehran-nei-majidiyeh_mosque-5rOSI6Sdaxr2we#15/35.74336/51.48563