انصارالمهدی، علاوه بر آمادگی همه جانبه خویش، جامعه را نیز باید آماده ظهور مهدی (عج) نمایند!
انصارالمهدی، علاوه بر آمادگی همه جانبه خویش، جامعه را نیز باید آماده ظهور مهدی (عج) نمایند!

مراسم شامگاه جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ ، پس از نماز مغرب و عشا به امامت حجت الاسلام والمسلمین انصاری در مسجد انصارالمهدی نیروی هوایی تهران ، با سخنرانی دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع : « امام حاضر و ناظر منتظر (عج) و رسالت شیعیان منتظر و جایگاه جهادتبیین » بود. که در ادامه چکیده سخنان وی منعکس شده است .

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز گفت  : جمعه ای دیگر به سر رسید و امام زمان (عج) نیامد ؛ صبح های جمعه ندبه کنان وی را به ظهور فرامی خواهیم و شامگاه جمعه نیز باید ضجه بزنیم که این جمعه هم نیامد .  درحالیکه حدود ۱۲ قرن است که آن امام در پرده غیبت بوده و امام چشم انتظار  ظهور است و هم ما شیعیان دعا کرده اند ، چرا وی نیامدند .

* ایشان درخصوص جایگاه امامت بیان داشت :  غیبت صغری حدود ۶۹ سال بود و برای ارتباط با امام و جلوگیری از انحراف شیعیان چهار نایب خاص ( عثمان بن سعید عمری؛محمد بن عثمان؛حسین بن روح نوبختی؛علی بن محمد سمری؛) از سوی امام مهدی معرفی شد .که از سال۲۶۰ قمری آغاز و در ۳۲۹ قمری پایان ‌پذیرفت و اینک ۱۱۱۵ سال غیبت کبری است ، که آن امام همام در پس غیبت بوده و در انتظار ظهور هستند .

*  وی چندین سوال مطرح نمودشیعه اثنی عشری اعتقاد به ۱۲ امام معصوم دارد و اکنون که در دوره امامت امام مهدی (عج) قرار داریم . که ان امام غایب از نظر هست ، رابطه امت با امام که حجت خدا برروی زمین است چگونه است ؟ تکلیف ما برای پیروی از امام غایب چگونه است ؟ اینکه اعمال ما به امام زمان عرضه میشود و امام برای ما دعا میکند و از طرف دیگر چرا امام چشم انتظار دعای ما برای ظهوراست ؟ اگر هر روز برای سلامتی و فرج امام دعا کنیم آیا به وظیفه خود عمل کرده ایم ؟ اگر هر روز دعا کنیم کفایت نمی کند و به همه وظیفه خود عمل نکرده ایم .

* ایشان درخصوص جایگاه امامت بیان داشت :  رسالت همه پیامبران الهی به خاتم الانبیا (ص) منتقل و تمامی رسالت پیامبر (ص) بجز وحی به امام علی (ع) در عید غدیر منتقل و سپس به ۱۱ امام بعد وی منتقل شده است . چرا که مشیت الهی بر این بوده است که زمین هیچگاه از حجت الهی خالی نباشد . موید این مطلب نیز حدیث موثقی از امام حسن عسكري عليه السلام است كه از پدرانش نقل شده: زمين هيچ گاه از حجت خدا بر خلق ، تا روز قيامت خالي نخواهد بود .

* وی درخصوص نخستین وظیفه شیعیان در زمان ظهور چنین بیان داشت : اولین وظیفه شناخت و معرفت نسبت به امام است . زیرا براساس حدیث اگر كسي بميرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهليت مرده است . امام حسن عسكري عليه السلام فرمود : اين سخن حقي است ؛ همان طور كه روز حق است . از ايشان سؤال کردند : اي فرزند رسول خدا ! امام و حجت بعد از شما كيست ؟ فرمود : فرزندم محمد ، او امام و حجت بعد از من است . هر كس بميرد و او را نشناسد ، به مرگ جاهليت مرده است . امام صادق(ع) درباره گفتار پیامبر اسلام نقل فرموده اند : «مَنْ مَاتَ وَ لَیسَ لَهُ إِمَامٌ فَمِیتَتُهُ مِیتَةٌ جَاهِلِیةٌ؛ هر فردی که بمیرد در حالی که امامی نداشته باشد، مرگش، مرگ جاهلی است» کما اینکه در دعااز خداوند درخواست می کنیم : اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ، لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دينى. یعنی خدایا خود را به من بشناسان، زیرا اگر خود را به من نشناسانی فرستاده‌ات را نشناخته‌ام، خدایا فرستاده‌ات را به من بشناسان، زیرا اگر فرستاده‌ات را به من نشناسانی حجّتت را نشناخته‌ام، خدایا حجّتت را به من بشناسان، زیرا اگر حجّتت را به من نشناسانی، از دین خود گمراه می‌شوم.

* ایشان درخصوص شناخت امام زمان خویش ادامه داد : علاوه بر شناخت ظاهری امام ، ما وظیفه داریم  شرایط عصر ظهور را به درستی بشناسیم و شبهاتی که علیه امام (عج) و افراد کذابی که میخواهد ظهور را به انحراف بشکانند ، مانند حجتیه ای ها و خشکه مذهبی ها متحجر و اسلام امریکایی و اسلام رحمانی و گروههای عرفان کاذب را بدرستی بشناسیم و در دام انان نیافتیم .

* دکتر هاشمی فشارکی درخصوص دومین وظیفه شیعیان بیان داشت : دومین وظیفه ما اطاعت ازاقوال و سیره امام (ع) می باشد. چنانچه همواره در دین مبین اسلام ایمان بهمراه عمل صالح (آمنوا و عمل الصالحات) امده است. یعنی تکلیف ما پرهیزگارى وتقوای الهی و انجام اعمال صالح می باشد . بر همین اساس ، یکی از وظایف ما تولی و تبری یعنی دوستی با خدا و دوستان وی و دشمنی با دشمنان  اسلام است ، به همین دلیل نیز در بسیاری از زیارتها و ازجمله در زیارت عاشورا سلام ها و لعن هایی است که بیان می کنیم . ویا در زیارت اربعین بیان میکنیم من دوستم با آنان‌که او را دوست دارند  أَنِّی وَلِیٌّ لِمَنْ والاهُ، و دشمنی با آنان‌که با او دشمن‌اند، وَعَدُوٌّ لِمَنْ عاداهُ، و همچنین امر به معروف و نهی از منکر می باشد ؛ که هدف نهضت امام حسین (ع) بوده است . چنانچه در دعای حجت می خوانیم آن زمامدارانى که پیرویشان را بر ما واجب کردى اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ ، یعنی علاوه بر ایمان زبانی ، در عمل نیز بایستی پیرو آن امامان نیز باشیم .

* ایشان درخصوص ترویج بزرگترین معروف گفت : امروز بزرگ ترین معروف ، وجود حکومت دینی است ، لذا حمایت از جمهوری اسلامی بزرگترین معروف است ، چنانچه آیت الله العظمی جوادی آملی فرموده اند اگر این جمهوری اسلامی معاذ الله کمترین آسیبی ببینید تمام لعنت های گذشته دامنگیر ما میشود، الی یوم القیامة هر مسلمانی که بیاید لعنتش دامنگیر ماست. امام خمینی نیز فرموده اند حفظ جمهوری اسلامی از اوجب واجبات است و شهید سلیمانی نیز گفته است جمهوری اسلام حرم است ، لذا بر همه ما واجب عینی است که اين نظام را حفظ بکنیم. بر همین اساس تردید افکنی در فضای مجازی ، بدبینی ، نق زنی علیه این نظام اسلامی بدتر از سنگ پرانی به مساجد است .

* وی درخصوص معروف بزرگ دیگر بیان داشت : براساس حدیث امام زمان( عج ) که برای دوران غیبت کبری فرموده اند: أَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها إِلى رُواةِ حَدیثِنا، فَإِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَأَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ ، امّا در رویدادهاى زمانه ، به راویان حدیث ما (علما و فقها ) رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم. لذا امروز مصداق عینی بزرگترین معروف ؛ حاکم الهی و ولی فقیه به عنوان نایب امام زمان (عج) است، وحمایت از رهبر انقلاب اسلامی بعنوان پرچمدار جمهوری اسلامی که نیابت امام عصر (عج) در جهان را دارد بر همه ما تکلیف است . فقیه جامع‌الشرایطی که در عصر غیبت حضرت ولی‌الله الاعظم برجمیع جوانب جامعه اسلامی ولایت مطلقه دارد ، همان‌گونه که حضرت رسول الله (ص) و ائمه معصومین (علیهم‌السّلام) ولایت داشتند ، ایشان نیز دارند و بر ما اطاعت و پیروی فرض است .

* ایشان درخصوص بزرگترین منکر اظهار داشت : امروز بزگترین منکر امریکای جنایتکار و شیطان بزرگ ، اسراییل وحشی و غده سرطانی در جهان اسلام ، غربیهای مکار و منافقین وجیه المنظر داخلی و خارجی می باشد . که براساس اصل تبری علاوه بر برائت قلبی از انان ، بایستی لعن و نفرینشان کرده و با طرحها و برنامه های آنان بشدت مخالف کرده و آنها را افشا نمود . شناخت دشمنان ظهور ، دورى از فتنه‌هایی که اینان بپا میکنند و شبهه‌هاى كفرآمیزی که منتشر میکنند ، بسیار حساس بوده وبایستی از انان پرهیز کنیم .

ایشان درخصوص سومین وظیفه شیعیان بیان داشت : وظیفه سوم شیعیان ، منتظر ظهور بودن است چراکه انتظار فرج بزرگترین اعمال است . زیرا بقیه الله خیرا لکم می باشد و دولت جهانی حضرت مهدی(عج) سرنوشت نهایی بشریت بوده که اراده الهی بر تحقق آن در آخرالزمان است . ودر روایات مختلف بیان شده که امامی که از صلب امام عسکری زاده خواهد شد ؛ جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد و طومار نظام سلطه را برخواهد چید. و براین اساس نیز همواره برای سلامتی و فرج امام (عج) دعا می کنیم .

* وی درخصوص مهیا سازی شرایط ظهور اظهار داشت: از ۸ ربیع سال ۲۶۰  ( امام بيست و دوساله ) تا ۸ ربیع ۱۴۴۴ ، یعنی ۱۱۸۴ سال است ، که امام مهدی ، امامت عامه دارند و منتظر ظهور خویشند . امام چرا در این ۱۲ قرن ظهور نکرده اند . طی این مدت حدود ۳۵ نسل پدران ما دعای فرج خواند و برای ظهور حضرت ضجه ها زدند ولی توفیق ظهور حضرت را نداشته اند . چرا که «إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ در حقيقت‏ خدا حال قومى را تغيير نمى‏‌دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند». یعنی مردم باید برای ظهور آماده شوند، امام مهدی(عج) غایب شدند چراکه مردم برای حکومت امام معصوم(ع) آماده نبودند، ما در دعای شریف «عهد» می خوانیم: «… مَا عِشْتُ مِنْ أَیامِی عَهْدا وَ عَقْدا وَ بَیعَةً لَهُ فِی عُنُقِی …» این عهد فقط شخصی نیست بلکه جامعه باید چنین راهی را در پیش بگیرد. همان بیعتی که در روز غدیر گرفته شد ، و آن ولایت بر سه گونه زبانی ، قلبی و عملی است ، آن ولایت بر آخرین امام معصوم نیز منتقل شده و لذا بایستی شرایط عملی نیز فراهم گردد تا آن امام منتظر نیز ظهور کنند .

ایشان درخصوص ضرورت جهاد تبیین در برابر تهدیدات دشمنان مهدویت گفت  : دشمنان مهدویت برای اهداف دنیوی و مادی خویش همواره بدنبال آنند که حقایق را کتمان کنند . “از حقیقت ناب و محکمات دوری می‌کنند. ” (آل عمران، آیه ۷) .بیماردلان از کافران و منافقان  مطالب را به گونه‌ای بیان می‌کنند که مردم در شک و شبهه قرار گیرند و نتوانند انتخاب صحیحی داشته باشند. درجدال حق و باطل هردو طرف رنج می‌کشد و به سختی می‌افتند: «إِنْ تَکُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ یَأْلَمُونَ کَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا یَرْجُونَ» ولی تفاوت در این است که مومنان با اعتقاد به «إِحْدَى الْحُسْنَیَیْن» جهاد می‌کنند و جبهه دشمن «اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ» بر سر هوای نفس خود می‌جنگند. یکی از شیوه‌های اساسی دشمن شبهه سازی، و آمیختگی حق و باطل است؛ مردم وحتی خواص یا انتخابی ندارند و سردرگم می‌شوند، یا اگر انتخابی داشته باشند، همراهی با دشمن است. . و بنا به فرمایش رهبرانقلاب در راس تلاش های دشمن در تلاش برای سرنگونی جمهوری اسلامی مسئله‌ی تبلیغات بوده و می باشد . ( ۱۹ دی ۱۴۰۱) و خنثی کننده آن نیز جهاد تبیین عرصه های درفضاهای مجازی و در فضاهای واقعی می باشد .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان بیان داشت :  براساس بیان برخی از علما که می فرمایند همانطور که ابتدا غیبت صغری و بعد غیبت کبری رخ داده است ، ظهور صغری نیز بعنوان مقدمات ظهور حضرت رخ داده است . امروز وظیفه ما این است که زمان ظهور را نزدیک کرده و زمینه حکومت جهانی حضرت بقیه الله الاعظم(عج) را فراهم کنیم ، تکلیف شیعه در عصر غیبت، زمینه سازی برای ظهور است . و ان شالله بر اساس این دعا فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ ، به حق ایشان به ما گشایشى ده فورى و نزدیک مانند چشم بر هم زدن و گام دوم انقلاب نیز هدف غایی اش زمینه سازی ظهور عظمای ولایت است . این تلاشهایی که صورت میگیرد ، در راستای فراهم سازی بستر ظهور می باشد . وخدا ان شالله ما را نیز جز منتظران واقعی حضرت (عج) که همانا زمینه سازان ظهورش می باشند قراردهد .

***********************

لازم به یاد آوریست : مسجد انصارالمهدی (عج) در محله پیروزی تهران و خیابان چهارم نیروی هوایی در تقاطع خیابان شهید دادمهر واقع شده است. مسجدی که صاحب خانه انرا وقف مسجد کرد و با کمک‌های مردمی و با طلاهای اهدایی بانوان بازسازی ساخته شده است .

این مسجد یکی از مسجدهای فعال این منطقه می‌باشد. که علیرغم کوتاه بودن طول عمر ۱۴ ساله آن ومحدودیت فضا، با مشارکت پایگاه مقاومت بسیج بستر کارهای بزرگ بوده است کمک‌های مومنانه به محرومان، کمک های ضد عفونی کردن معابر عمومی در دوران کرونا ، کمک به سیل‌زدگان ، راه‌اندازی۳۲ کارگاه تولیدی و فروشگاه و فرهم سازی زمینه اشتغال ۲۰۰ نفر ، راه انداز فروشگاه محصولات فرهنگی و خشکبار توسط خیریه مسجد انصارالمهدی(عج) و … ازجمله این فعالیت‌ها است. این مسجداکنون یکی از مهم ترین مراکز دینی و اجتماعی در منطقه بزرگ نیروی هوایی تهران است.