مهندسی سپاه ضرورت دارد کاملا پژوهش محور بوده و متناسب با نیازهای آینده دفاعی – امنیتی کشور بوده و امنیت بخش تمدن نوین اسلامی در تراز گام دوم انقلاب باشد !
مهندسی سپاه ضرورت دارد کاملا پژوهش محور بوده و متناسب با نیازهای آینده دفاعی – امنیتی کشور بوده و امنیت بخش تمدن نوین اسلامی در تراز گام دوم انقلاب باشد !

مراسم گرامیداشت روز پژوهش توسط معاونت مهندسی ستاد کل سپاه پاسداران در ظهر ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۱ ، در حسینیه معاونت مهندسی برگزار شد ، سخنران این مراسم دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع : « علم و پژوهش در اسلام و ایران » بود .

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ضمن تبریک روز پژوهش در خصوص پژوهش و علم گفت : تحقیق و پژوهش به معنی وارسی کردن و به کنه مطلب رسیدن و واقع چیزی را بدست آوردن بوده و معنای علم، دانستن در برابر ندانستن است.و بصورت دو روش اکتسابی و مبتنی بر تجربی  بدست می اید ، بجز علم لدنی که  به قلب ایمه معصومین از جانب صاحب علوم الهام شده است  وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنّا عِلْماً (۶۵ سوره مبارکه کهف )

* ایشان در خصوص اهمیت علم در قران کریم  اظهار داشت : براساس بیان قرآن کریم ، آگاهی و دانش از ابتدای خلقت بشر بوده است «خلق الانسان علمه البیان»، خداوند رحمن انسان را آفرید و بیان را به وی تعلیم داد. ( سوره رحمن ۳ و ۴) ، همچنین قرآن کریم با سوال به تفاوت فاحش بین دانایان و نادانایان تاکید دارد که « هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون»، آیا یکسانند آنان که می‌دانند و آنان که نمی‌دانند. ( سوره زمر ایه ۹ )

* وی در خصوص علم در نگرش پیامبر الهی گفت : پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرموده اند: طلب علم بر هر مسلمانی واجب است، همانا خدا جویندگان علم را دوست دارد طلب العلم فریضة علی کل مسلم، الا ان الله یحب بغاة العلم ، و هر که علم جوید خدا عهده دار روزی او شود ، من طلب العلم تکفّل اللَّه برزقه . پیامبر عظیم الشان (ص) مسلمين را به فراگیری دانش از هر مکانی حتي از يک کشور غير مسلمان در دور دست را امر فرموده است . اطلب العلم ولو بالصین  و اینکه تا هنگام مرگ بایستی دانش را فرا گرفت .  اُطلُبوا العِلمَ مِنَ المَهدِ إلَى اللَّحْدِ .  از گهواره تا گور ، دانش بجوي . لذا توصیه شده این دعا را در قنوت از خداوند درخواست کنیم که علممان فزونی دهد ” قل رب زدنی علما ( سوره طه ۱۱۴ )

* ایشان در خصوص جایگاه تفکر و علم در اسلام بیان داشت : پیامبر (ص) فرموده اند کهیك ساعت تفكر ، از هفتاد سال عبادت بدون تفكر ارزشمندتر است .  و قران کریم می فرماید:” و آنچه در آسمان ها و آنچه را در زمین است به سود شما رام کردیم، همه از اوست قطعاً در این (امر) برای مردمی که می اندیشند نشانه هایی است ، وَ سَخَّرَ لَکمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً مِنْهُ إِنَّ فِی ذلِک لاَیاتٍ لِقَوْمٍ یتَفَکرُونَ؛

* وی در خصوص علم نافع و غیر نافع اظهار داشت : علمی که نفع ندارد، مطلوب نظر اسلام نبوده و مورد نکوهش هست ، آنجا که در تعقیب نماز عصر آمده  اللهمّ إنّى أعوذ بك من علم لا ينفع  «بار پروردگارا! من به تو از علم بدون فائده پناه مى‌برم!» . یعنی علومی که اساسا نفعی برای جامعه ندارند و دوم عالمانی که حاکل علمند ولی سودی نمی رسانند .

*ایشان درخصوص نخستین توصیه راهبردی رهبر انقلاب ، براساس بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص علم و پژوهش در گام دوم انقلاب گفت : تولید علم ودانش نافع بومی لازمه پیشرفت و وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است . ولازم است هسته های علمی دز ادرات و سازمان ها شکل گرفته و امور را براساس ان برنامه ریزی وراهبری کنند . وضرورت دارد پژوهشهای دانشگاهها به سمت نیازهای ضروری کشور و اولویتها سوق پیدا کند ، تا هم کیفیت ارتقا یافته وهم از مشکلات کاسته شود . وبایستی این رستخیز علمی که پس از انقلاب ایجاد شده ، با جهاد علمی ، رشد شتابان یافته و درتراز جهانی بعنوان قطب برتر جهانی فرار گیرد .

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص مرجعیت علمی ایران اسلامی بیان داشت : بسیاری از علوم روز برگرفته از ایات و رویات و کتب اسلامی بوده ، که در دوران استعمار غربیها با کتاب سوزی از بین برده اند و سپس خود ، به تدوین علوم پرداخته اند تا مرجعیت علمی را با این سرقت علمی کسب کنند . که این موازانه در گام دوم انقلاب در حال تغییر از غرب به شرق  ومرجعیت قرار گرفتن جمهوری اسلامی می باشد .

*  ایشان درخصوص جایگاه مهندسی سپاه بیان داشت : در کلیه امور مطالعات مهندسی ، طراحی ، اجرا و نظارت بر حسن کیفی اجرای ابنیه و زیرساختها ، مدیریت مهندسی ، مدیریت کارگاهی با پژوهشهای بنیادی و کاربردی ، سرآمد بوده و ازفناوریهای اینده ، روش ها ، راهکارها و نرم افزارها و… به روز و برتر برخوردار باشد .

* وی ضمن تشکر از تلاشهای صورت گرفته در خصوص جهاد علمی در حوزه مهندسی گفت : علوم فنی و پژوهش در مهندسی سپاه لازم است جلوتر از علوم مهندسی کشور بوده و اثار مهندسی سپاه الگو بعنوان مورد بهره برداری قرار گرفته و ترویج یافته و منشا ایجاد معماری نوین دوران گام دوم انقلاب  واقع گردد. و براساس راهبرد اول بیانیه گام دوم انقلاب باید از مرزهای کنونی دانش در رشته‌های مختلف عبور کرده و به قلّه‌های جهان دست یابیم. و مهندسی سپاه با کارهای بزرگی که در دوران دفاع مقدس و پس از آن در کشور انجام داده میتواند و شایسته است دراین خصوص نیز پیشتاز باشد . تا مطالبه‌ی عمومی رهبر انقلاب از مهندسان جوان این است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گرفته و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید.

* ایشان در خصوص آینده مهندسی سپاه گفت : مهندسی سپاه ضرورت دارد فراتر از زمان و مکان کاملا پژوهش محور حرکت کرده و متناسب با نیازهای آینده دفاعی و امنیتی کشور بوده و امنیت بخش تمدن نوین اسلامی در تراز گام دوم انقلاب باشد !

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان ضمن اشاره به حوادث پائیز ۱۴۰۱ درخصوص تحقیق از اخبار فتنه گران فاسق گفت : خداوند می فرماید “ای کسانیکه ایمان آورده اید، اگر فرد فاسقی با خبری به نزدتان آمد، پس تحقیق کنید تا مبادا ندانسته به قومی بی گناه حمله کنید و بعدا از عمل خود پشیمان شوید ” يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلي‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمينَ ( سوره حجرات ، ایه ۶) ، لذا در این فتنه های اخرالزمانی زمان ما بایستی خبرهایی که از سوی اصلاح طلبان و گرووهکهای معاند و رسانه های زنجیری شان منتشر میشود ، خبرهایی که از سوی رسانه های وابسته به انگلیس و عربستان و…. و مطالبی که از سوی سرمداران کفر و نفاق منتشر میشود حتما بایستی با بررسی و تحقیق بدان توجه کرد و فرصت تحقیق نداریم اساسا بایستی به حرفهای توجهی نکنیم  .